Hur var din cykelträning idag?

Idag blev det lite grusvägar på Söderåsen! 45 km på grus och grässtig, 55 km på asfalt. 18 km på nya vägar. Börjar bli svårt för mig att hitta nya vägar i Skåne, oavsett om det är grus eller asfalt! Men med lite arbete så går det att hitta!
söderåsen.webp

Bilagor

• söderåsen_2.webp
    söderåsen_2.webp
    42 KB · Besök: 41
Klockan säger att jag sover dåligt, har dåligt hrv och är allmänt dålig. Snabb promenad varefter klockan säger att jag har sänkt mitt vo2max två snäpp. Garmin-klockor gullar då inte. Ignorerar klockan och kör tungt rygg- och axelpass. Ser fram emot långpendling och grusrunda imorgon.
Varför klocka? Vad gör du åt att klockan säger att du sovit dåligt? Upplever du själv det? Många på jobbet hade såna ffa tjejer. Tror jag skulle bli stressad av en sån klocka.

Än så länge inte mkt till tränande men "Operation skrämma liv i liket" gav i alla fall 23 dagar med någon form av roterande benrörelser i november. Tillsvidare bara riktigt korta pass med syfte att komma till ett läge där det naturliga är att trampa en stund de flesta dagar utan att fundera så mkt på det.

Är det alla steg varje dag från valdagen, eller ”extra steg” i form av extra promenader som annars inte hade blivit av?
I princip en promenad över 15 minuter. Missar säkert en hel del i vardagen, mest för att göra det tydligt i min träningsdagbok. När jag går mellan datorn och kylskåpet, är inte medräknat... :ROFLMAO:

Senast ändrad:
I princip en promenad över 15 minuter. Missar säkert en hel del i vardagen, mest för att göra det tydligt i min träningsdagbok. När jag går mellan datorn och kylskåpet, är inte medräknat... :ROFLMAO:
Bra det! Min stegräknare på klockan triggas nämligen av kollektivtrafik så det är svårt att logga på ett bra sätt. Bättre att köra extrasteg som du gör om man vill vara säker.

Måndag: Vilodag
Tisdag: Trainer 3x8min@210watt. Höjde tio watt. Det funkade fint och allt bättre. Jobbigt för de ovana benen, men bara 136 s/m i slutpuls. Körde samma pass i februari i år, då med betydligt högre puls, trotts svalare temperatur. Träningen ger bevisligen resultat.

Jag mi skar min FTP på hösten. Bygger upp under vintern på trainern och våren.
Ja, jag hade räknat med ett minskat FTP eftersom jag har satsat mer på gym (som går riktigt bra just nu) och lite mer löpning (går sådär) än cyklingen, så jag hade räknat med det.

Ska lägga om min träningsschema för att få det att funka lite bättre nu i december, och skaffa mig en överblick på hur jag vill träna, vilka dagar, vilken typ osv, även om jag troligen behöver ändra det i början på januari ändå, men måste skaffa lite mer struktur just nu känner jag.

Torsdag: Trainer 3x8@210watt. Idag var det redigt jobbigt. Högre puls och kadens. Sov dåligt. Så för att ställa till det ännu mer blev det en timme på gymmet också. Någon typ av gigantiskt pepparkaksbak på lördag, så försöker frigöra tid från cyklingen då, så att jag ligger före träningsplanen.

Senast ändrad:
Very good training today! I'm working in Scotland at the moment and have my gravel bike with me. The hills are longer and steeper here than in most of Sweden and I pushed very hard to take an asphalt KOM on my gravel bike. New 5 minute power pb of 540w, with intervals.icu upgrading my FTP to 440w. It was a tough climb, and I find I can only get that sort of power out when grinding against a decent hill. On a much longer climb on Sunday, I also held 461w for 16.5 minutes. Nothing quite beats 3.2km at 9,8% with a block headwind! 😁

Bilagor

• Screenshot_20251204-153932.webp
    Screenshot_20251204-153932.webp
    132.6 KB · Besök: 31
30 km. Andra sub 16 på uppvärmingsmilen @180W. Psyket räckte inte riktigt till för rekord idag. Kanske det krävs lite uppvärming före uppvärmningsmilen. Intervaller 5x4 min.@210W 2 min. vila. Sladdosan är f.ö ett 3:e pris från Söderhamn 1984. 11 km tempo med vändpunkt på 13:56. Vid lite googling hittade jag han som kom tvåa 2 sek före mig. Han la av året efter men gjorde comeback i Fredrikhof 2012 och cyklade VR på 6.59 2014.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-05 kl. 14.07.40.webp
    Skärmavbild 2025-12-05 kl. 14.07.40.webp
    66.3 KB · Besök: 17
  • Skärmavbild 2025-12-05 kl. 14.07.09.webp
    Skärmavbild 2025-12-05 kl. 14.07.09.webp
    66.3 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Yep, but sadly at 100kg, I have an extra 35kg to drag around!
Yes, but now you only have to lose some weight! I recommend Bjarne Riis' advice to Tyler Hamilton to achieve a substantial calorie deficit: go for a 5 hours hard ride. Then instead of eating, drink a bottle of water and take a couple of sleeping pills and sleep through the hunger! (y)

Yes, but now you only have to lose some weight! I recommend Bjarne Riis' advice to Tyler Hamilton to achieve a substantial calorie deficit: go for a 5 hours hard ride. Then instead of eating, drink a bottle of water and take a couple of sleeping pills and sleep through the hunger! (y)
At 203cm, I don't have very much that I can lose. 95kg is my target, but I'll be very lean at that.

"Tvingade" mej utomhus idag för att ha en chans att klara december mål.
Dis o duggregn o en del vind, men kändes gött, både under tiden o framförallt efteråt.
En dryg timma så nu kan dagen avnjutas framför TV apparaterna där det serveras mkt sport.

🍻 fortsatt trevlig helg 🍻

Tillbaka
Topp