Jag har nära släkting som är inom vården. Vi har pratat om just detta ämne - barn som är överviktiga och kraftigt överviktiga. Precis som Koltrasten har vi båda märkt ökningen av barnfetma, något vi sällan såg i klasserna. I mina skolor årskurs 3-6 (550 elever) och 7-9 (750 elever), fanns det tre elever, killar, som fick extra gympa. Två av dessa var överviktiga, den tredje överviktig men muskulös och simmade i skollaget och satte rekord i diskus, med mera. Men det fanns ingen som var kraftigt överviktig. Idag ser man de tre överviktiga som fanns i hela skolan i varje klass. Idag ser jag fler extremfeta barn. Redan som tioåringar. Dessa fanns inte alls förr.
Tillbaka till släktingen i vården. Han säger att godis- och läskpriserna har sjunkit kraftigt sedan 70-talet fram till nyligen (I skrivande stund är väl allt dyrt). Mycket mer och oftare snabbmat, pizza, hamburgare och kebab, mm som sköljs ner med en massa läsk. Barnen skjutsas ofta till skolan istället för att gå eller cykla. Efter skolan spelas det TV- och dataspel och titta på TikTok. Många barn transportera sig med elsparkcyklar istället för att gå eller cykla.
Idrottandet har minskat, generellt. Att vara ute och vara aktiv och leka/umgås, har minskat. Både sommar och vinter. På 70-talet betydde snö att man åkte skidor eller släpade pulkan upp för den där stora backen från skolan slutade till det motvilligt var dags att äta middag.
Media pratar ofta om sociala klyftor, men de vänner jag pratat med tror att det kommer att bli hälsoklyftor, som heter duga. Där allt inte hänger ihop med sociosociala faktorer, även om de säkert spelar roll också. Utan det handlar om att ungarna oftast äter vettigt och rör på sig. Man ser att det har skett en
fördubbling av typ 1-diabetes bland unga sedan 1970-talet, särskilt fram till 1990- och början av 2000-talet. Även viss psykisk ohälsa är direkt kopplat till dålig kost och för lite motion har ökat kraftigt.
ChatGPT säger:
- förekomsten av övervikt och fetma bland barn och ungdomar 5–19 år globalt steg från ungefär 4 % till cirka 18 % mellan 1975 och 2016.
- I Sverige har motsvarande trend observerats: hos barn och ungdomar har förekomsten av övervikt och fetma ökat markant över de senaste decennierna.
För skolbarn 11–15 år visar statistik från Folkhälsomyndigheten att andelen med övervikt eller obesitas har gått från cirka 7 % till 15 % mellan läsåren 1989/1990 och 2021/2022. Under samma period har andelen med fetma ökat från cirka 0,8 % till cirka 3–4 %.
Sammanfattar det hela med att jag ser ett växande problem.
Visa bilaga 807310