[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Fredag 5 december

Måndag 8 december

Över fyra kg skillnad på endast tre dagar!
Precis som du skriver kan det inte vara en ökning i enbart fettmassa!
Men det visar ffa hur viktigt det är att väga sig varje dag istf enbart en gång i veckan, eller månaden.

Vill du går ned snabbt:
Ta ett riktigt intensivt spinningpass och en lång bastu efteråt i kväll och ät o drick inte särskilt mkt efteråt.
(Du var väl medlem i ngt gym?)
Under maraton finns det uppmätt de som har minskat >3,5kg/timme och jag har själv minskat sju kg på fem timmar.
Då blir ju även viktökningen snabb och stor.
Funderar på att göra en Mads Pedersen och köra 2 timmar på en spinningcykel med regnjackan på. Det är lockande såklart. Men jag har heller inte bråttom att få bort vattnet inför någon tävling eller så, så jag kan också bara hoppa på tåget igen och låta det försvinna naturligt. Det går snabbt på en-två dagar. Tror jag är tillbaka på 90-någonting senast torsdag igen. Om jag inte är tillbaka på 90 innan lördag så hoppar jag veckans cheat day helt enkelt.

Vi får se vad det blir. Hade ändå tänkt dra till gymmet ikväll så kanske blir lite cykel.

Lägesrapport: Startade viktnedgången 1/10 2025. Idag nio veckor senare har jag reducerat min vikt 444 gram/vecka. Går inte i rasande fart, men jag ser nu att snittvikten per vecka ligger allt lägre och att det svajar mindre. Jag sköter min grundtanke om vanlig mat, men inget godis eller läsk annat, än om cyklingen kräver energi. Inget sug efter onyttigheter heller - märkligt nog. Summerar det hela med att jag går ner i vikt och ger jag det lite mer tid så går jag förhoppningsvis ner ännu mer i vikt. Lugnt och metodiskt.

Ser att träningen har blivit lidande av vädret, men försöker hålla uppe mina träningstimmar. Kämpar på så gott det går.

Senast ändrad:
Lägesrapport: Startade viktnedgången 1/10 2025. Idag nio veckor senare har jag reducerat min vikt 444 gram/vecka. Går inte i rasande fart, men jag ser nu att snittvikten per vecka ligger allt lägre och att det svajar mindre. Jag sköter min grundtanke om vanlig mat, men inget godis eller läsk annat en om cyklingen kräver energi. Inget sug efter onyttigheter heller, märkligt nog. Summerar det hela med att jag går ner i vikt och ger jag det lite mer tid så går jag förhoppningsvis ner ännu mer i vikt. Lugnt och metodiskt.

Ser att träningen har blivit lidande av vädret, men försöker hålla uppe mina träningstimmar. Kämpar på så gott det går.
Skönt men någon som har en tydlig plan 😊👍

Jag bröt mardrömsgränsen 90 kg vid invägningen i morse så nu känner jag att jag måste ta tag i detta. Jag inser att tajmingen inte är idealisk två veckor före jul, men någon gång ska man starta..

Jag kan delvis skylla den uppgående trenden på att jag inte har kunnat träna så mycket som jag har velat eftersom jag har känt mig mer eller mindre förkyld konstant sedan i våras, men det beror mest på att jag äter för mycket godsaker.

Vad har ni övriga för metoder för att gå ner? Registrerar ni vad ni äter i MyFitnessPal eller liknande eller hur gör ni?

Jag bröt mardrömsgränsen 90 kg vid invägningen i morse så nu känner jag att jag måste ta tag i detta. Jag inser att tajmingen inte är idealisk två veckor före jul, men någon gång ska man starta..

Jag kan delvis skylla den uppgående trenden på att jag inte har kunnat träna så mycket som jag har velat eftersom jag har känt mig mer eller mindre förkyld konstant sedan i våras, men det beror mest på att jag äter för mycket godsaker.

Vad har ni övriga för metoder för att gå ner? Registrerar ni vad ni äter i MyFitnessPal eller liknande eller hur gör ni?
Lifesum-appen är ett bra redskap, som jag använt tidigare, med framgång.

Dags för bikt igen. Den här helgen har varit speciell. Som skrivet i förra inlägget inleddes fuskdagen redan fredag kväll vilket inte är tillåtet egentligen. Det gav utslag redan på lördag. Hela lördagen blev en cheat day även om den på något sätt ändå hölls inom ”rimliga gränser” (det blev tex bara en kebabpizza, inte två). Men även söndag blev en fuskdag. Återigen pizza och sedan en alldeles för stor låda thaimat på kvällen. Tyvärr föll jag in i gamla mönster och har fått betala för det.

Dagens vikt är att se som ett straff. Ett pris jag får betala för att ha brutit mot reglerna jag har satt upp för mig själv.

Dagens:
Vikt 94,3 kg
BMI 28,5
Kroppsfettprocent 23,3%

Det som räddar mig lite är att kroppsfettet fortfarande ligger lågt procentmässigt iallafall. Så det ÄR inte fett som magiskt har lagt sig, jag har inte studsat tillbaka till startvikten helt. Att lägga på sig fett tar tid det också, precis som att lägga på sig muskler. Mycket är vattenvikt, gammalt maginnehåll som inväntar tömning, osv. Men såklart, en del är fett också.

Gjort är gjort. Den här morgonen har jag lagt grunden till en bra vecka med en del förberedelser matväg. Så jag kommer avsluta veckan starkare än jag gick in i den.

Dagens citat, från Marcus Aurelius:

(Hoppas citatfunktionen funkar annars får jag redigera)
Dagens:
93,4 kg
BMI 28,2
Kroppsfettprocent 23,9%

Det går nedåt igen! Snart är överskottet borta igen.

Lägesrapport: Startade viktnedgången 1/10 2025. Idag nio veckor senare har jag reducerat min vikt 444 gram/vecka. Går inte i rasande fart, men jag ser nu att snittvikten per vecka ligger allt lägre och att det svajar mindre. Jag sköter min grundtanke om vanlig mat, men inget godis eller läsk annat än om cyklingen kräver energi. Inget sug efter onyttigheter heller - märkligt nog. Summerar det hela med att jag går ner i vikt och ger jag det lite mer tid så går jag förhoppningsvis ner ännu mer i vikt. Lugnt och metodiskt.

Ett halvkilo i fett ser ut såhär:
IMG_1621.webp

Så det är inte fy skam att tappa per vecka.

Tänk också på pappersrulle-effekten. I början går det segt och man ser inte så stor skillnad. Men i slutet blir det stor skillnad även om du bara tar bort ett ark papper.

Visa bilaga 807199

Tänk också på pappersrulle-effekten. I början går det segt och man ser inte så stor skillnad. Men i slutet blir det stor skillnad även om du bara tar bort ett ark papper.
Tack! Nu förstår man tydligare. 🙂

Visa bilaga 807199

Det ser inte så aptitligt ut, men å andra sidan så har jag sparat ett par kg grisfett i frysen, från förra årets julskinkor, som jag använt att steka mat i. Funkar förträffligt. Annars föredrar jag smör, men det är så nedra dyrt nu för tiden.

Övrigt: Till skillnad från pappersrulle-effekten så blir det svårare och svårare att ta bort ett halvt kg fett, ju mer man tagit bort.

Jag tycker jag märker tydligt att då jag tränar mer så har jag mindre energi över till annat och får inte lika mycket gjort i andra delar av livet. Det känns inte direkt som raketforskning, utan något man skulle kunna komma fram till själv. Dock är det svårt att kompensera bort ett par tusen kalorier extra per dag, som träningen kan kräva, även om man bara ligger som en grönsak i soffan resten av dagen. 😉
Usch, det låter riktigt jobbigt :cautious: tror inte jag skulle orka träna som jag gör om jag för ofta upplever det du skriver. Misstänker jag skulle lägga av då, annars krävs det en jäkla disciplin, att tvinga sig ut trots att man vet att man blir helt sänkt under resten av dagen efteråt? Nja... usch, det låter som motsatsen till roligt och inspirerande.

För mig personligen är det nog snarare tvärtom, jag upplever att en god kondition generellt gör mig piggare samt att tex behov av en tupplur på eftermiddagen eller efter jobb i det närmaste helt har försvunnit (åtminstone om man sovit hmmm "hyfsat").

Men samtidigt, visst kan man bli trött efter knallhårda och/eller långa träningspass, absolut. Finns också ökad risk att sena träningspass kan gå ut negativt över nattsömn etc. Det faller dock in under kategorin "logiskt" kan jag tycka.

Sedan upplever jag också att det blir bättre med tiden men att det kan krävas hårt jobb för att komma över dessa trösklar. Nu har jag lyckats köra regelbunden konditionsträning drygt 5 år (med ett par kortare undantag) och visst återhämtar jag mig snabbare nu (trots ökad ålder) än vad jag gjorde slutet av år 2020 (eller drygt 2500 träningstimmar senare). Dock som sagt sätter självklart antingen jättelånga, sena eller allmänt tuffa pass ett hårdare avtryck (men det är ju nästan så självklart att man inte ens behöver diskutera det).

Senast ändrad:
Usch, det låter riktigt jobbigt :cautious: tror inte jag skulle orka träna som jag gör om jag för ofta upplever det du skriver. Misstänker jag skulle lägga av då, annars krävs det en jäkla disciplin, att tvinga sig ut trots att man vet att man blir helt sänkt under resten av dagen efteråt? Nja... usch, det låter som motsatsen till roligt och inspirerande.

För mig personligen är det nog snarare tvärtom, jag upplever att en god kondition generellt gör mig piggare samt att tex behov av en tupplur på eftermiddagen eller efter jobb i det närmaste helt har försvunnit (åtminstone om man sovit hmmm "hyfsat").

Men samtidigt, visst kan man bli trött efter knallhårda och/eller långa träningspass, absolut. Finns också ökad risk att sena träningspass kan gå ut negativt över nattsömn etc. Det faller dock in under kategorin "logiskt" kan jag tycka.

Sedan upplever jag också att det blir bättre med tiden men att det kan krävas hårt jobb för att komma över dessa trösklar. Nu har jag lyckats köra regelbunden konditionsträning drygt 5 år (med ett par kortare undantag) och visst återhämtar jag mig snabbare nu (trots ökad ålder) än vad jag gjorde slutet av år 2020 (eller drygt 2500 träningstimmar senare). Dock som sagt sätter självklart antingen jättelånga, sena eller allmänt tuffa pass ett hårdare avtryck (men det är ju nästan så självklart att man inte ens behöver diskutera det).
Jag misstänker att jag ofta har legat på fel sida av den berömda gränsen, troligen för att jag sneglat för mycket på vad jag klarat av tidigare. Nu när jag börjar bli mer till åren och har en stressproblematik i ryggsäcken så funkar det tyvärr inte riktigt som det gjort tidigare. Men jag försöker fortfarande lära mig att hitta en optimal nivå för att utvecklas.

Senaste två veckorna har varit riktigt sura och jag har knappt haft någon energi alls. Men jag drog ned rejält på intensiteten och gick bara långa promenader i stort sett varje dag. I dag var 1:a gången på drygt två veckor som jag var ute och sprang. Det kändes ok. Inte alls lika sliten som jag kände mig senaste passet.

Jag tycker jag märker tydligt att då jag tränar mer så har jag mindre energi över till annat och får inte lika mycket gjort i andra delar av livet. Det känns inte direkt som raketforskning, utan något man skulle kunna komma fram till själv. Dock är det svårt att kompensera bort ett par tusen kalorier extra per dag, som träningen kan kräva, även om man bara ligger som en grönsak i soffan resten av dagen. 😉
Jag känner absolut igen det. Backar jag tillbaka till perioder i livet då jag tränat väldigt seriöst - då blev det mest tid för att träna, äta och sova. Nästan konstant trött. Så här i backspegeln kanske jag skulle ha tränat något mindre och haft planerade perioder med vila. Idag vet man/jag mer om träning och dess effekter. Tillbaka i nuet, så blir jag fortfarande trött av träningen, men tillåter mig att vila mer. Inte samma snabba återhämtning idag på gubben...🤷‍♀️

Ps. Jag kunde äta hur mycket mat som helst. Tappade ändå vikt. Men träningen var rätt extrem, samt att jag var yngre.

Senast ändrad:
Bikt: Förlåt mig Tråden för vad jag är på väg att göra. Jag är svag och ger in för mina världsliga begär. Stegen leder mig mot matbutiken för att inhandla snacks inför kvällen.
Ett bra sätt för mig att undvika godis är att hålla mig sysselsatt och långt ifrån kylskåpet. Min träning ger mig endorfiner, så att jag får mindre sötsug. Något som även avtagit med tiden. Då blir det dubbel vinst gällande viktnedgången. Utan godis och istället Mer träning. Träning kan i princip vara vad som helst, promenad, trädgårdsarbete eller cykling. Men att titta på sport på TV med en öl i näven gills inte... 😉

Inte så lätt, men att skaffa sig goda vanor och rutiner, men dessa hjäper viktnedgången rejält på traven. Tror starkt på vanor och struktur, speciellt om man är lite för impulsiv. Det finns utrymme för att vara impulsiv inom andra områden, så att man känner sig levande.

Önskar dig lycka till och hoppas att vi här på Happy kan stötta dig mot ditt mål!

Jag känner absolut igen det. Backar jag tillbaka till perioder i livet då jag tränat väldigt seriöst - då blev det mest tid för att träna, äta och sova. Nästan konstant trött. Så här i backspegeln kanske jag skulle ha tränat något mindre och haft planerade perioder med vila. Idag vet man/jag mer om träning och dess effekter. Tillbaka i nuet, så blir jag fortfarande trött av träningen, men tillåter mig att vila mer. Inte samma snabba återhämtning idag på gubben...🤷‍♀️
Jag tänker att det funkar lite som den där Lafferkurvan. Det finns en optimal nivå för träningsbelastning, där man får optimal energi från träningen. Sen finns det nog en liknande kurva för vad som ger optimal utveckling. Jag är inte helt säker på att kurvorna ser likadana ut, eller att optimum ligger på samma träningsbelastning.

Energi(Belastning).webp

Jag tänker att det funkar lite som den där Lafferkurvan. Det finns en optimal nivå för träningsbelastning, där man får optimal energi från träningen. Sen finns det nog en liknande kurva för vad som ger optimal utveckling. Jag är inte helt säker på att kurvorna ser likadana ut, eller att optimum ligger på samma träningsbelastning.

Visa bilaga 807259
Bra graf. Gissar att det är så för mig och kanske andra också. Men den kan säkert skilja sig rejält åt.
När jag kör riktigt korta (intervall)pass, som inte är på max, tycker jag att blir mindre trött, men oftast är det nog för att göra mig på bra humör.

Ett bra sätt för mig att undvika godis är att hålla mig sysselsatt och långt ifrån kylskåpet. Min träning ger mig endorfiner, så att jag får mindre sötsug. Något som även avtagit med tiden. Då blir det dubbel vinst gällande viktnedgången. Utan godis och istället Mer träning. Träning kan i princip vara vad som helst, promenad, trädgårdsarbete eller cykling. Men att titta på sport på TV med en öl i näven gills inte... 😉

Inte så lätt, men att skaffa sig goda vanor och rutiner, men dessa hjäper viktnedgången rejält på traven. Tror starkt på vanor och struktur, speciellt om man är lite för impulsiv. Det finns utrymme för att vara impulsiv inom andra områden, så att man känner sig levande.

Önskar dig lycka till och hoppas att vi här på Happy kan stötta dig mot ditt mål!
Jag tror att jag klarar mig lindrigt undan ändå eftersom jag äter relativt kalorisnåla måltider och bara har ätit en lätt lunch idag. Så lite snacks istället för middag gör nog att jag går jämt ut idag ändå sett till vad jag förbränt. Men med det sagt är det ett undantag. I normalfall hade jag nog ätit chips, skräpmat och annat ca 3-5 dagar i veckan. Det jag åstadkommit vanemässigt den här månaden sedan jag inledde ”dieten” är ändå en stor skillnad. Så länge jag inte gör det här till en vana så är det nog lugnt.

Jag tror att jag klarar mig lindrigt undan ändå eftersom jag äter relativt kalorisnåla måltider och bara har ätit en lätt lunch idag. Så lite snacks istället för middag gör nog att jag går jämt ut idag ändå sett till vad jag förbränt. Men med det sagt är det ett undantag. I normalfall hade jag nog ätit chips, skräpmat och annat ca 3-5 dagar i veckan. Det jag åstadkommit vanemässigt den här månaden sedan jag inledde ”dieten” är ändå en stor skillnad. Så länge jag inte gör det här till en vana så är det nog lugnt.
Ja du åt ju inte så mycket fredag lördag och söndag så det bode vara lungt ikväll 😆

Visa bilaga 807259
Haha, jag såg precis en video på YT där en rad världskända nationalekonomer konstaterade att Lafferkurvan är rent nys, det saknas evidens för den helt enkelt. Ändå har den förfäktats av en mängd politiker och lobbyister med ett visst mål (höhö) i sikte.

Kanske är det samma för tränings- och energikurvan/Kallekurvan, kanske inte.

@miyatafarfar Gå aldrig och handla när du är hungrig. Jag åt lunch vid elvatiden i dag (sallad) och har dessutom tränat en timma. Visst slank det med en mintstång ut från snabbköpet.

Dessutom är livet fan för kort för att inte späka sig. Och att vara mätt är numera något av det värsta jag vet, känner mig tung, osmaklig, uppsvälld och otroligt improduktiv. Jag går och lägger mig hungrig nästan varje kväll, och på ett närmast magiskt sätt är hungern borta på morgonen!

Vad jag menar är att om jag kunde vända och förbättra mina matvanor, så lovar jag att alla kan det. Jag har dålig karaktär och uselt tålamod, men tar man det ett steg i taget så blir det stor skillnad. För mig stod det nästan still i två månader trots att jag gjorde allt man ”skall” göra, och sedan kom resultaten. Men jag hade aldrig kunnat hålla på med ”syndadagar” och sådant. Under tiden jag gick på diet var jag svinhård mot mig själv. Och jag tänker fortfarande på vad jag äter varje dag och i det närmaste hela tiden. I det här samhället måste man nog göra det, annars blir man tjock.

Senast ändrad:
Haha, jag såg precis en video på YT där en rad världskända nationalekonomer konstaterade att Lafferkurvan är rent nys, det saknas evidens för den helt enkelt. Ändå har den förfäktats av en mängd politiker och lobbyister med ett visst mål (höhö) i sikte.

Kanske är det samma för tränings- och energikurvan/Kallekurvan, kanske inte.

[
Om vi antar följande:
1) 0% skatt på arbete ger noll skatteintäkter på arbet
2) 100% skatt på arbete bör ge mycket nära noll i skatteintäkter på arbete.
3) en skatt på arbete någonstans mellan 0 och 100% bör ge en skatteintäkt på arbete väsentligt skiljt från noll.

Detta kan mycket enkelt åskådliggöras grafiskt. Det blir då en sk Lafferkurva.

Om man då hävdar att Lafferkurvan är ”rent nys” så måste man leda i bevis att någon av de tre antaganden också är rent nys. Frågan är bara vilka/vilket. Men det är ju såklart roligare att skriva ”haha” och ”höhö” om det.

Om vi antar följande:
1) 0% skatt på arbete ger noll skatteintäkter på arbet
2) 100% skatt på arbete bör ge mycket nära noll i skatteintäkter på arbete.
3) en skatt på arbete någonstans mellan 0 och 100% bör ge en skatteintäkt på arbete väsentligt skiljt från noll.

Detta kan mycket enkelt åskådliggöras grafiskt. Det blir då en sk Lafferkurva.

Om man då hävdar att Lafferkurvan är ”rent nys” så måste man leda i bevis att någon av de tre antaganden också är rent nys. Frågan är bara vilka/vilket. Men det är ju såklart roligare att skriva ”haha” och ”höhö” om det.
Ja, jag var lite klumpig. Det de menade var att det kurvan illustrerar inte går att leda i bevis.

Det här blir OT som fan. Jag väljer därför att inte svara. Men skicka ett PM om du vill snacka vidare!

Och ”höhö” var ju förstås en kommentar till min användning av ordet ”’mål” i den här mattråden.

@TBone Som sagt, det är bara att höra av sig om du vill snacka Lafferkurvor. Det gäller för övrigt även @Stumpy som har gillamarkerat inlägget.

Det går fint att söka upp det på YT också förstås. Richard Murphy är en av professorerna i nationalekonomi som har pratat mycket om Lafferkurvan.

Senast ändrad:
@TBone Som sagt, det är bara att höra av sig om du vill snacka Lafferkurvor. Det gäller för övrigt även @Stumpy som har gillamarkerat inlägget.

Det går fint att söka upp det på YT också förstås. Richard Murphy är en av professorerna i nationalekonomi som har pratat mycket om Lafferkurvan.
Nej, jag har redan bemött din uppfattning om att Lafferkurvan år rent nys, så vi är färdiga med det. Du lovade i andra inlägget att du inte skulle sprida mer OT rörande det i tråden så jag lät det bero. Men ändock kände du dig nödgad att skriva ett inlägg till. Så, för att vara tydlig: jag vill inte dm:a dig om Lafferkurvan! Du får berätta vad du sett på YouTube för någon annan. Någon annanstans.

Nej, jag har redan bemött din uppfattning om att Lafferkurvan år rent nys, så vi är färdiga med det. Du lovade i andra inlägget att du inte skulle sprida mer OT rörande det i tråden så jag lät det bero. Men ändock kände du dig nödgad att skriva ett inlägg till. Så, för att vara tydlig: jag vill inte dm:a dig om Lafferkurvan! Du får berätta vad du sett på YouTube för någon annan. Någon annanstans.
Du svarade ju inte, så jag visste inte om du hade sett det vettu. Ett tips är att ge en tumme upp eller ett ”ok” eller liknande. Så vet jag och är inte nödgad att skriva och förtydliga.

Min uppfattning är helt ointressant, jag är inte någon nationalekonom, och det var inte heller om min uppfattning jag skrev. Vad en gammal rådgivare till Reagan skrev på en servett är inte prio för mig att forska i heller, det finns många andra som gjort det.

Du kommenterade inte heller att du tolkade mitt ”höhö” fel, men nu vet jag ju att du har läst i alla fall. Jag tar och snälltolkar dina inlägg som att du inte är lika upprörd som det tycks i skrift.

Take care, mate.

Senast ändrad:
Jag har med åren blivit 100% empirisk, "fritt översatt", förlitar mig till bondförnuft!
Om vi fysiskt kan gå i bevis på att tyngdlagen är 9,80665. Så tror jag på detta. Går inte in på bevisfaktor. För då blir inlägget onödigt långt!

Skulle nya rön framkomma att detta inte stämmer och lägga upp bevis på att Tyngdkraften istället är 9,80669, så skulle jag även kunna ta in det.
Nu över till själva ämnet: När jag växte upp 1970:talet, var så gott, som ingen av oss elever överviktiga. Jodå! Undantag fanns inom marginalen. Inget snack om det. Men för den som tvivlar, rekommenderar jag att GOOGLA på gamla klassfoton. Det finns miljoner!
Så här ser dock inte klassfoton ut idag, år 2025. Så rent empiriskt måste då frågan bli vad som hänt?

Fråga: Kan lösningen på Svenskarnas övervikt, vara så "ENKEL" att vi borde gå tillbaka till kostvanorna vi hade då?

Jag har med åren blivit 100% empirisk, "fritt översatt", förlitar mig till bondförnuft!
Om vi fysiskt kan gå i bevis på att tyngdlagen är 9,80665. Så tror jag på detta. Går inte in på bevisfaktor. För då blir inlägget onödigt långt!

Skulle nya rön framkomma att detta inte stämmer och lägga upp bevis på att Tyngdkraften istället är 9,80669, så skulle jag även kunna ta in det.
Nu över till själva ämnet: När jag växte upp 1970:talet, var så gott, som ingen av oss elever överviktiga. Jodå! Undantag fanns inom marginalen. Inget snack om det. Men för den som tvivlar, rekommenderar jag att GOOGLA på gamla klassfoton. Det finns miljoner!
Så här ser dock inte klassfoton ut idag, år 2025. Så rent empiriskt måste då frågan bli vad som hänt?

Fråga: Kan lösningen på Svenskarnas övervikt, vara så "ENKEL" att vi borde gå tillbaka till kostvanorna vi hade då?
Jag har nära släkting som är inom vården. Vi har pratat om just detta ämne - barn som är överviktiga och kraftigt överviktiga. Precis som Koltrasten har vi båda märkt ökningen av barnfetma, något vi sällan såg i klasserna. I mina skolor årskurs 3-6 (550 elever) och 7-9 (750 elever), fanns det tre elever, killar, som fick extra gympa. Två av dessa var överviktiga, den tredje överviktig men muskulös och simmade i skollaget och satte rekord i diskus, med mera. Men det fanns ingen som var kraftigt överviktig. Idag ser man de tre överviktiga som fanns i hela skolan i varje klass. Idag ser jag fler extremfeta barn. Redan som tioåringar. Dessa fanns inte alls förr.

Tillbaka till släktingen i vården. Han säger att godis- och läskpriserna har sjunkit kraftigt sedan 70-talet fram till nyligen (I skrivande stund är väl allt dyrt). Mycket mer och oftare snabbmat, pizza, hamburgare och kebab, mm som sköljs ner med en massa läsk. Barnen skjutsas ofta till skolan istället för att gå eller cykla. Efter skolan spelas det TV- och dataspel och titta på TikTok. Många barn transportera sig med elsparkcyklar istället för att gå eller cykla.

Idrottandet har minskat, generellt. Att vara ute och vara aktiv och leka/umgås, har minskat. Både sommar och vinter. På 70-talet betydde snö att man åkte skidor eller släpade pulkan upp för den där stora backen från skolan slutade till det motvilligt var dags att äta middag.

Media pratar ofta om sociala klyftor, men de vänner jag pratat med tror att det kommer att bli hälsoklyftor, som heter duga. Där allt inte hänger ihop med sociosociala faktorer, även om de säkert spelar roll också. Utan det handlar om att ungarna oftast äter vettigt och rör på sig. Man ser att det har skett en fördubbling av typ 1-diabetes bland unga sedan 1970-talet, särskilt fram till 1990- och början av 2000-talet. Även viss psykisk ohälsa är direkt kopplat till dålig kost och för lite motion har ökat kraftigt.

ChatGPT säger:
  • förekomsten av övervikt och fetma bland barn och ungdomar 5–19 år globalt steg från ungefär 4 % till cirka 18 % mellan 1975 och 2016.
  • I Sverige har motsvarande trend observerats: hos barn och ungdomar har förekomsten av övervikt och fetma ökat markant över de senaste decennierna.

För skolbarn 11–15 år visar statistik från Folkhälsomyndigheten att andelen med övervikt eller obesitas har gått från cirka 7 % till 15 % mellan läsåren 1989/1990 och 2021/2022. Under samma period har andelen med fetma ökat från cirka 0,8 % till cirka 3–4 %.
Sammanfattar det hela med att jag ser ett växande problem.

1765342330504.webp

Jag har nära släkting som är inom vården. Vi har pratat om just detta ämne - barn som är överviktiga och kraftigt överviktiga. Precis som Koltrasten har vi båda märkt ökningen av barnfetma, något vi sällan såg i klasserna. I mina skolor årskurs 3-6 (550 elever) och 7-9 (750 elever), fanns det tre elever, killar, som fick extra gympa. Två av dessa var överviktiga, den tredje överviktig men muskulös och simmade i skollaget och satte rekord i diskus, med mera. Men det fanns ingen som var kraftigt överviktig. Idag ser man de tre överviktiga som fanns i hela skolan i varje klass. Idag ser jag fler extremfeta barn. Redan som tioåringar. Dessa fanns inte alls förr.

Tillbaka till släktingen i vården. Han säger att godis- och läskpriserna har sjunkit kraftigt sedan 70-talet fram till nyligen (I skrivande stund är väl allt dyrt). Mycket mer och oftare snabbmat, pizza, hamburgare och kebab, mm som sköljs ner med en massa läsk. Barnen skjutsas ofta till skolan istället för att gå eller cykla. Efter skolan spelas det TV- och dataspel och titta på TikTok. Många barn transportera sig med elsparkcyklar istället för att gå eller cykla.

Idrottandet har minskat, generellt. Att vara ute och vara aktiv och leka/umgås, har minskat. Både sommar och vinter. På 70-talet betydde snö att man åkte skidor eller släpade pulkan upp för den där stora backen från skolan slutade till det motvilligt var dags att äta middag.

Media pratar ofta om sociala klyftor, men de vänner jag pratat med tror att det kommer att bli hälsoklyftor, som heter duga. Där allt inte hänger ihop med sociosociala faktorer, även om de säkert spelar roll också. Utan det handlar om att ungarna oftast äter vettigt och rör på sig. Man ser att det har skett en fördubbling av typ 1-diabetes bland unga sedan 1970-talet, särskilt fram till 1990- och början av 2000-talet. Även viss psykisk ohälsa är direkt kopplat till dålig kost och för lite motion har ökat kraftigt.

ChatGPT säger:
  • förekomsten av övervikt och fetma bland barn och ungdomar 5–19 år globalt steg från ungefär 4 % till cirka 18 % mellan 1975 och 2016.
  • I Sverige har motsvarande trend observerats: hos barn och ungdomar har förekomsten av övervikt och fetma ökat markant över de senaste decennierna.

För skolbarn 11–15 år visar statistik från Folkhälsomyndigheten att andelen med övervikt eller obesitas har gått från cirka 7 % till 15 % mellan läsåren 1989/1990 och 2021/2022. Under samma period har andelen med fetma ökat från cirka 0,8 % till cirka 3–4 %.
Sammanfattar det hela med att jag ser ett växande problem.

Visa bilaga 807310

Barn leker inte längre helst ska dom titta på telefon, paddan och tvn samtidigt. Inte konstigt att den statistiken ökat, Stillasittande är döden för kroppsvikten.

@snoogans Jag har egna barn (tolv och 14 år gamla). Håller helt med de senaste inläggen faktiskt. Som lärare kan jag dessutom konstatera att föräldraansvaret är.. eh, något felriktat i dag. En del föräldrar har aldrig tagit en enda viktig strid med sina barn, aldrig sagt nej, men kan gå över lik för att skolan ska böjas efter deras vilja.

Sorgligt.

Som vanligt är det en klass- och inte en pengafråga.

Senast ändrad:
@snoogans Jag har egna barn (tolv och 14 år gamla). Håller helt med de senaste inläggen faktiskt. Som lärare kan jag dessutom konstatera att föräldraansvaret är.. eh, något felriktat i dag. En del föräldrar har aldrig tagit en enda viktig strid med sina barn, aldrig sagt nej, men kan gå över lik för att skolan ska böjas efter deras vilja.

Sorgligt.

Som vanligt är det en klass- och inte en pengafråga.
Absolut alla dagar i veckan på föräldraansvaret, men att sitta på läktaren och döma föräldrar gillar jag inte.

Vad är det som får en att tro att ens egna olater och gener inte spiller ner på sin egen avkomma.

Tillbaka
Topp