[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Rent praktiskt funkar det kanske inte att mäta om/var man har resonansfrekvenser med en wiim då?
Jodå, det går
Man mäter med telefonen/surfplattan man har WiiM Home-appen installerad i.
Ännu bättre blir det med en extern mikrofon, WiiM Home-appen har stöd för det.
WiiM har utvecklat sitt program så att det går att mäta i flera punkter och separat för varje högtalare, det går även att göra Room Correction separat för varje kanal. Liksom att kombinera EQ/PEQ och RC/RoomFit
I början gick det enbart att använda WiiM Home-appen installerad i iPhone/iPad för RC eftersom Apple skall ha koll på mikrofonerna. Men sedan ett drygt år går det även att använda Android med OK resultat.
Men vad som är riktigt bra är att använde en kalibrerad mikrofon låna, hyra eller köpa, jag har en för ~500 SEK som levererades med individuellt uppmätt korrektionsfil och WiiM-appen hanterar både mikrofon och korrektionsfil.

Det finns en hel del info och lathundar hos WiiM Help Center
Särskilt vad det gäller Room Correction här

Även om det finns mer avancerade typer av Room Correction så kostar de även mer,
Dirac tex kräver till att börja med att "apparaten" har stöd för funktionen inbyggt, sedan krävs det en licenskostnad på 2k-8k SEK, enl

Jodå, det går
WiiM har utvecklat sitt program så att det går att mäta i flera punkter och separat för varje högtalare, det går även att göra Room Correction separat för varje kanal. Liksom att kombinera EQ/PEQ och RC/RoomFit
I början gick det enbart att använda WiiM Home-appen installerad i iPhone/iPad för RC eftersom Apple skall ha koll på mikrofonerna. Men sedan ett drygt år går det även att använda Android med OK resultat.
Men vad som är riktigt bra är att använde en kalibrerad mikrofon låna, hyra eller köpa, jag har en för ~500 SEK som levererades med individuellt uppmätt korrektionsfil och WiiM-appen hanterar både mikrofon och korrektionsfil.

Även om det finns mer avancerade typer av Room Correction så kostar de även mer,
Dirac tex kräver till att börja med att "apparaten" har stöd för funktionen inbyggt, sedan krävs det en licenskostnad på 2k-8k SEK, enl
Man får vad man betalar för och Wiims room correction är gratis.
Du jämför hur det låter vid dig men hur låter det vid någon annnan!
Och vad finns det för bevis inga mätningar som kan konfimera Wiims mätning

Man får vad man betalar för och Wiims room correction är gratis.
Du jämför hur det låter vid dig men hur låter det vid någon annnan!
Och vad finns det för bevis inga mätningar som kan konfimera Wiims mätning
Nja, tror knappast att det är gratis. Utvecklingskostnaden är väl inbakat i priset för produkten.
Frågan är vad som är "good enough".

Nja, tror knappast att det är gratis. Utvecklingskostnaden är väl inbakat i priset för produkten.
Frågan är vad som är "good enough".
Tja för 2690kr så är det nästan gratis. Sen beror det på vilket intresse man har vill man lyssna på musik genom en laptop så är det nog okej för den som har valt det men jag tycker det låter skit dåligt .

Rimligt begagnatköp för pengarna? Eller borde man försöka få ner priset mer?

Jag har inte ett enormt vardagsrum, så ska de få lite luft runt sig är det en sån här lite nättare modell som gäller tror jag. Dali Oberon 5 ser ut att passa också men de verkar vara lite för nya för att jag ska ha hittat några begagnade än, och nypriset är lite mer än jag tänkt lägga.

1767556186120.webp

Jag har inte ett enormt vardagsrum, så ska de få lite luft runt sig är det en sån här lite nättare modell som gäller tror jag. Dali Oberon 5 ser ut att passa också men de verkar vara lite för nya för att jag ska ha hittat några begagnade än, och nypriset är lite mer än jag tänkt lägga.

Visa bilaga 810958
Du bor inte i Landskrona? ;)

1767557955494.webp

Jodå, det går

Vilken mikrofon är de du använder?
Har inte testat room corr. på min Wiim ännu.
Men när jag väl får tummen ur så vill jag nog ha en ”riktig” mikrofon har jag fått för mig.
Så har du bra tips på mikrofon är det uppskattat.

Visa bilaga 810958

De var ju snygga i alla fall!

Du vilken kabel har du kopplat umik1 och android det är intressant för jag letar efter en sån kabel som har usb c och usb b5.
Min UMIK har usb-c så det är inte klurigt att hitta kabel till min. Vad jag vet har alla moderna androidnheter stöd för att koppla mikrofon via usb. Det verkar ju dessutom bara vara en googling bort att hitta mini usb - usb c kabel.

Vilken mikrofon är de du använder?
Har inte testat room corr. på min Wiim ännu.
Men när jag väl får tummen ur så vill jag nog ha en ”riktig” mikrofon har jag fått för mig.
Så har du bra tips på mikrofon är det uppskattat.
Jag hade först tänkt hyra en UMIK, men eftersom jag har WiiM både i stan och på landet skulle det kosta nästan lika mkt som att köpa en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt även kom med en individuell kalibreringsfil.
Enl Prisjakt kostar den nu 598 SEK, jag skickade efter min från ngnstans inom EU och då kostade den närmare 500 SEK, om jag kommer ihåg rätt

Den är även med på WiiMs lista över rekommenderade externa mikrofoner
2u17t-RfPLqiBY2zatS7Nc6zCy4q3ERrCA.jpeg

Eftersom jag har WiiM Home-appen i en Android surfplatta (bättre överblick jmf med telefon) så använde jag en sladd

Jmf med den i surfplattan inbyggda mikrofonen gjorde det stor skillnad på RoomCorrection/RoomFit.
Med en iPhone kanske en extern mikrofon inte gör lika stor skillnad

Men oavsett vilken telefon, eller mikrofon, man använder gäller det att använda RoomCorrection/RoomFit med förnuft, oavsett märke. I praktiken betyder det att man bör begränsa både amplitud och frekvens, till ~500-1kHz (mer eller mindre det som brukar kallas Schröderfrekvensen)
Som @Nad skriver i #1.502 blir det annars lätt en besvikelse, ungefär samma resultat som det blir när man vrider tonkontrollerna på max eller min.
För använt med förnuft kan WiiMs RoomCorrection/RoomFit göra stor skillnad, det finns fler exempel postade på WiiMs Forum, tex

Att lägga ner stora summor på kablar o annat irrelevant jmf med den stora skillnad man kan få genom enkla men verkligt ljudpåverkande åtgärder är enbart idiotiskt.

<REDIGERAT>
Enl min mening är det högtalare, rum, room correction(dsp) och musik med bra teknisk kvalité som är det viktiga för bra ljud.

Senast ändrad:
Ok, ämne som vart uppe förr.

Bra alternativ till Spotify? Blir mer och mer galen på allt AI-skräp som kastas in överallt.

Tidal är ju givna alternativet, men som nämnt tidigare har det pinsamt trasiga* klienter på alla plattformar jag använder, har betalat för det i över ett halvår men använt pinsamt lite.

*Spelar väldigt sällan upp ljud PÅ själva datorn/telefonen, så cast/streaming behöver fungera bra

Bra alternativ till Spotify? Blir mer och mer galen på allt AI-skräp som kastas in överallt.

Tidal är ju givna alternativet, men som nämnt tidigare har det pinsamt trasiga* klienter på alla plattformar jag använder, har betalat för det i över ett halvår men använt pinsamt lite.
Att Tidal har lägre pris, (förutsättning för) bättre ljud och inte minst högre ersättning till artisterna jmf Spotify och att just castingen har fungerat utan problem för mig i snart 10 år är förstås inte lika viktigt för dig som problemfri användning

De största streamingtjänsterna vid sidan av Spotify skall vara
Apple Music
Amazon Music
Youtube Music
Deezer
Quobuz som skall ha störst andel HiRes-music, betala mest till artisterna, men kostar mer

Lite att välja på med andra ord...

Att Tidal har lägre pris, (förutsättning för) bättre ljud och inte minst högre ersättning till artisterna jmf Spotify och att just castingen har fungerat utan problem för mig i snart 10 år är förstås inte lika viktigt för dig som problemfri användning

Apple Music
Amazon Music
Youtube Music
Deezer
Quobuz som skall ha störst andel HiRes-music, betala mest till artisterna, men kostar mer

Sen finns ju lokalt också, men det kräver lite mer handpåläggning än vad tjänsterna du nämnde behöver.

Ok, ämne som vart uppe förr.

*Spelar väldigt sällan upp ljud PÅ själva datorn/telefonen, så cast/streaming behöver fungera bra
En, som jag tycker, viktig parameter är vad du ska streama till.
Tex tyckte jag att kombinationen Spotify - > Sonos funkade dåligt, det var begränsad funktionalitet troligen på grund av att det pågår stämningar mellan de två.

Just nu kör jag YT-music till Wiim. Där finns lite motsvarande, bristande funktionalitet i att styra YT från Wiim. Det går ju att casta till Wiim, men då inte mini. Detta var något jag hade forskat i innan jag köpte Wiim och hade den villfarelsen att det går att casta till en Wiim som klarar det, och sen strömmar vidare till mini, men icke... Och detta är ju inte så viktigt för YT, men SR play vore bra. Jag får testa med BT...

Apple Music
Amazon Music
Youtube Music
Deezer

Samma här, nöjd med Tidal. (y) 🙂

Var ett tag inne på att ge Spotify en chans nu när de börjat med deras Hi-Fi tjänst men inte kommit till skott ännu. Inte heller riktigt fattat om tjänsten är helt klar och om det är på samma nivå som Tidal eller inte.

Samma här, nöjd med Tidal. (y) 🙂

Var ett tag inne på att ge Spotify en chans nu när de börjat med deras Hi-Fi tjänst men inte kommit till skott ännu. Inte heller riktigt fattat om tjänsten är helt klar och om det är på samma nivå som Tidal eller inte.
Så vitt jag förstår skall Spotify Lossless vara klar, men den är inte på samma nivå som Tidal
Dels finns det rätt många HiRes-låtar i Tidal med en max upplösning på 24-bit/192kHz, medan Spotify Lossless har en max upplösning på 24-bit/44,1 kHz
Jag tror inte att skillnaden i sig är hörbar, men om den skall konverteras ned kan det skapas distorsion som kan vara hörbar.
Det jag är övertgad om är hörbart är att många låtar hos Tidal även finns i Atmos-format och det är hörbart, åtminstone för den som har en Atmos-anläggning. Jag har det inte.
Men även för oss utan Atmos-anläggning kan det vara en hörbar fördel med att spela upp Atmos-kodad musik i 2-kanaler
Som jag har skrivit här i tråden tidigare:
Många större artisters musik släpps i olika utgåvor utgåvor som även är olika mixade och där särskilt Atmos-mixen oftast verkar vara den som låter bäst även för oss som låter "apparaten" automagiskt göra en 2-kanal mix
Atmos finns inte i Spotify,inte ens i Spotify Lossless
Det verkar som om Spotify ensidigt fokuserar på de som lyssnar från telefonen i enkla hörlurar på bussen.
I Tidal däremot finns det ofta både den superkomprimerade 2-kanalsmixen och Atmos-mixen att välja på,
trots det kostar Tidal mindre och ger större ersättning till artisterna.

Bilderna nedan visar tydligt fördelarna med Atmos-mix och även hur dåligt det kan bli vid remastring
index.php

Jmf "Tidal MAX Mix" med "Tidal 2016"

Från det här inlägget

Problemet med klass D steg är dom höga tonerna så där finns en utmaning för tillverkarna .
Sen nästa utmaning är när man kopplar in ett par kappa 90 .
Det går att dektera skillnader i mellan klass AB ock klass D steg vid ett ABX test.
För den som själv vill prova hur hörbart ett klass-d steg är hittade jag nyss den här möjligheten att blindtesta själv

Apple Music
Amazon Music
Youtube Music
Deezer

Tidal är nog "på pappret" bästa alternativet, om dom bara kunde slipa mjukvaran lite. Men har det rullat i 10 år så känns det inte som att det blir bättre än så här tyvärr.

Sen finns ju lokalt också, men det kräver lite mer handpåläggning än vad tjänsterna du nämnde behöver.
Lokalt har jag rätt ok!
Men rätt begränsad katalog, och ingen extern access, så känns rimligt att komplettera med lite hyrmusik.

En, som jag tycker, viktig parameter är vad du ska streama till.
Tex tyckte jag att kombinationen Spotify - > Sonos funkade dåligt, det var begränsad funktionalitet troligen på grund av att det pågår stämningar mellan de två.

Just nu kör jag YT-music till Wiim. Där finns lite motsvarande, bristande funktionalitet i att styra YT från Wiim. Det går ju att casta till Wiim, men då inte mini. Detta var något jag hade forskat i innan jag köpte Wiim och hade den villfarelsen att det går att casta till en Wiim som klarar det, och sen strömmar vidare till mini, men icke... Och detta är ju inte så viktigt för YT, men SR play vore bra. Jag får testa med BT...

Jo, och där är det tyvärr nog bara Spotify som har full pott.
Kan spela via både Google cast och Spotify Connect, oavsett vilken typ av enhet jag kör ifrån.

Spotify fungerar på alla 12 (!) streamingenheter jag äger

För den som själv vill prova hur hörbart ett klass-d steg är hittade jag nyss den här möjligheten att blindtesta själv
2st recensioner om amir

Visst borde han veta det, men Amir är tyvärr bara semikompetent inom audioområdet. Fin mätutrustning har han förstås men ibland handlar det uppenbart om SBS (dessutom är hans förmågor som lyssnare minst sagt inte de bästa,

Hans begränsade kunskaper i just denna fråga är dock allt annat än ovanlig. Jag har inte sett någon annan än undertecknad som har tagit upp skillnaden mellan topp- och medelnivåer för musiksignalernas frekvensinnehåll, vilket kan tyckas märkligt, då det inte direkt är raketvetenskap.

Dock bör tilläggas att typiska högtalare uppvisar långt högre IMD än alla hyggliga förstärkare vid så pass höga ljudtrycksnivåer som det handlar om när man drar på ordentligt. Något kontraintuitivt så förhindrar detta ändå inte alltid att man kan höra att förstärkaren inte riktigt uppträder som den borde.

Enklare klass-D-konstruktioner uppvisar även kraftiga frekvensgångsvariationer beroende på högtalarimpedansen p.g.a. utgångsfiltret och många gånger kan skillnaderna i ljudkvalitet mellan förstärkare spåras till egenskaperna vid klippning snarare än någonting annat.

(Och det finns mera skrivet där jag hämtade texten så det är citerad text skrivet av xxxx och han är nog den i Sverige som har högst anseende inom audio tekniken och det är inte IÖ.)

Lokalt har jag rätt ok!
Men rätt begränsad katalog, och ingen extern access, så känns rimligt att komplettera med lite hyrmusik.

Ekonomisk som man är, så är det därför ganska viktigt för mig att streamern har support för open network stream, så det går att få tillgång till en massa gratismusik i radioform utan reklam och liknande bös.

Just nu kör jag YT-music till Wiim. Där finns lite motsvarande, bristande funktionalitet i att styra YT från Wiim. Det går ju att casta till Wiim, men då inte mini. Detta var något jag hade forskat i innan jag köpte Wiim och hade den villfarelsen att det går att casta till en Wiim som klarar det, och sen strömmar vidare till mini, men icke...
Finns det inte ngn form av YT Music Connect i ngn streamer, WiiM eller annan?
Tidal Connect finns ju i (nästan) lika många "apparater" som Spotify Connect och då tycker åtminstone jag att det är enklare att styra musik, uppspelning och volym direkt från Tidal-appen. Iofs brukar jag reglera volymen mellan låtarna med fjärren till förstärkaren istf att öppna appen endast för detta.
Spela musik från Tidal gör jag så gott som varje dag i min WiiM Ultra, men WiiM-appen har jag inte öppnat på flera dagar, kanske inte ens en enda gång ännu detta år!
Och detta är ju inte så viktigt för YT, men SR play vore bra. Jag får testa med BT...
De ggr jag lyssnar på SR Play i min WiiM Ultra är det oftast via BT från min telefon till min WiiM Ultra.
Även om radio finns inbyggt, som @Nad skriver, tycker jag att det är enklare att fortsätta direkt i samma program när jag kommer hem och vill lyssna klart.

@Nad om du har så svårt för Amir så är det ännu större anledning för dig att prova själv enl den i #2,005 länkade tråden
För du har ju uppenbarligen inte läst vad som står där, för hade du gjort det gade du sett att amir inte är inblandad på ngt sätt, han verkar inte ens ha postat i den länkade tråden.

Finns det inte ngn form av YT Music Connect i ngn streamer, WiiM eller annan?
Tidal Connect finns ju i (nästan) lika många "apparater" som Spotify Connect och då tycker åtminstone jag att det är enklare att styra musik, uppspelning och volym direkt från Tidal-appen. Iofs brukar jag reglera volymen mellan låtarna med fjärren till förstärkaren istf att öppna appen endast för detta.
Spela musik från Tidal gör jag så gott som varje dag i min WiiM Ultra, men WiiM-appen har jag inte öppnat på flera dagar, kanske inte ens en enda gång ännu detta år!

De ggr jag lyssnar på SR Play i min WiiM Ultra är det oftast via BT från min telefon till min WiiM Ultra.
Även om radio finns inbyggt, som @Nad skriver, tycker jag att det är enklare att fortsätta direkt i samma program när jag kommer hem och vill lyssna klart.

@Nad om du har så svårt för Amir så är det ännu större anledning för dig att prova själv enl den i #2,005 länkade tråden
För du har ju uppenbarligen inte läst vad som står där, för hade du gjort det gade du sett att amir inte är inblandad på ngt sätt, han verkar inte ens ha postat i den i en länkade tråden.

Jo, det finns en "YT connect" i Wiim appen, men den har inte full funktionalitet. YT music appen är bättre, men den klarar bara att skicka till cast och BT, inte till Wiim/playlink.
Det lilla jag testat gratis-spotify i Wiim så funkar det bra. I sonos tyckte jag att betal-Spotify funkade dåligt.
Jag betalar nu för YT för att jag kollar en del på YT och hatar reklam, plus att jag inte vill betala för två tjänster (Spotify + YT, eller annan musiktjänst)

SR direktsänt kommer jag åt direkt via Tunein, eller som jag gjort, lagt in det som en direktlänk till SR. (kanske det @Nad kallar tunnel?)

Apple Music finns till Android också. Lär köra google cast som delningsprotokoll. De betalar artisterna nästan lika mycket som Tidal, vilket i sammanhanget mycket mer än Youtube. Apple Music har även fördelen att du kan ladda upp egen musik till Apples moln så du får tillgång till den strömmat med.

För du har ju uppenbarligen inte läst vad som står där, för hade du gjort det gade du sett att amir inte är inblandad på ngt sätt, han verkar inte ens ha postat i den länkade tråden.
Det är fortfarande ABX test som gäller det du länkar till verkar vara ett rent hemma test .
Den om det skall vara ett riktigt ABX test så skall det vara kalibrerat volym samma test program och blindt där deltagaren inte vet vad som testas och det skall föras test protokoll enligt Abxs testat norm.

Det är fortfarande ABX test som gäller det du länkar till verkar vara ett rent hemma test .
Så då gjorde du alltså fel i det hemma test med en(1) klass A/B-förstärkare och en(1) klass D-förstärkare du hänvisar till som underlag för att ALLA klass D-förstärkare låter sämre än klass A/B-förstärkare?
Men varför inte läsa det länkade blindtestet i lugn och ro och varför inte göra testet själv innan du postar nästa gång?

Så då gjorde du alltså fel i det hemma test med en(1) klass A/B-förstärkare och en(1) klass D-förstärkare du hänvisar till som underlag för att ALLA klass D-förstärkare låter sämre än klass A/B-förstärkare?
Men varför inte läsa det länkade blindtestet i lugn och ro och varför inte göra testet själv innan du postar nästa gång?
Man behöver inte ens göra ett abx test för att höra skillnad det räcker med att man spelar starkt så hör man skillnaden och då är det inte Amirs 4-5 watt som han mäter med utan ett par hundra watt.

Är de färdiga snart så man får se mätningar och höra omdöme?
Men basarna står på inspelning för att möta T/S para metrarna så dom flåsar på runt xmax 26mm linjärt med 17 hz och 600 watt så runt april så börjar jag att bygga lådorna som kommer att ligga på ca130 liter med element och stagning och ett för hoppnings vis ett Q värde på 0.57:cool:

Men basarna står på inspelning för att möta T/S para metrarna så dom flåsar på runt xmax 26mm linjärt med 17 hz och 600 watt så runt april så börjar jag att bygga lådorna som kommer att ligga på ca130 liter med element och stagning och ett för hoppnings vis ett Q värde på 0.57:cool:
Ok, så det blir slutna lådor!

Tillbaka
Topp