[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

Värt notera att kontrollen i Leksand kommer ha öppet på både dit- och hemresan, så man behöver inte köra 30 mil osupportad nattcykling om man startar på eftermiddag / kväll. Ungefär samma avstånd från start som Villaines-la-Juhel på PBP.

Värt notera att kontrollen i Leksand kommer ha öppet på både dit- och hemresan, så man behöver inte köra 30 mil osupportad nattcykling om man startar på eftermiddag / kväll. Ungefär samma avstånd från start som Villaines-la-Juhel på PBP.
Det där lät intressant. Inte så dumt att köra natt + nästföljande dag. Har man gjort det så brukar man hinna långt och kunna turistcykla därefter.

Lurigt med starttid, men efter en stunds tvekan blev det 11:00. Tänkte att det vore nog inte så dumt med en hotellnatt i Uppsala innan och då vill man ju inte missa frukosten. Tänkte även att det kan vara bra om volontärerna hinner bli lite inkörda så att pannkakorna, pastan och övrig förtäring når sin kulinariska peak. Det skall bli kul det här. Längtar redan. Är det någon som har börjat med excellcyklingen och har ett sheet att dela med sig av?
Varsågod!
1768491420717.webp

Inte för att jag ska cykla, men hur svårt kan det vara? 😉

Senast ändrad:
Jag valde start kl 7 för att jag att tycker att 40 mil första dagen blir lagom för att inte bränna ut mig och det fungerade bra årgång 2. 40 mil blir ca 16 timmar med matpauser mm vilket blir det lagom sent till Särna (där jag har varit arrangör årgång 1).

jag sov vilade 2 h i Villaines-la-Juhel sist, mellan kl 02-04 är min kropp inställd på sovläge. därav start 7 så hoppas jag att Älvdalen eller hellst Särna funkar. Sist vart det Älvdalen.

Nu finns ett preliminärt online-kalkylblad. Det går att fylla i hastighet och paus för varje sträcka + kontroll, eller default-hastighet och önskat antal timmar sömn per natt så räknas lämpliga sovställen ut.
Du behöver själv anpassa hastighet efter till exempel mängden uppförsbackar.

OBS att distans till och placering av kontroller kan komma att ändras. Om volontärläget är bra kan det också tillkomma någon till bemannad kontroll.

Syndaförlåtelse: Inom kristendomen, särskilt under medeltiden, var en pilgrimsfärd ett sätt att söka Guds förlåtelse för begångna synder. Genom att genomföra den ofta långa och strapatsrika resan, ibland som en pålagd bot, visade pilgrimen sin ånger och hängivenhet, vilket kunde leda till avlat eller förlåtelse genom kyrklig praxis.
Historisk kontext: Under medeltiden var det vanligt att människor genomförde pilgrimsresor, som till exempel till Nidaros (Trondheim) längs Olavsleden, i syfte att fullgöra en religiös plikt och vinna syndaförlåtelse. För att bevisa sin status som pilgrim och få tillgång till härbärgen behövdes ofta ett pilgrimspass.

Och Olof var en blodtörstig viking, som mördade och krigade. Hur den snubben kunde bli helgon, och få en kyrka namngiven efter sig, är ju helt obegripligt -----

Och Olof var en blodtörstig viking, som mördade och krigade. Hur den snubben kunde bli helgon, och få en kyrka namngiven efter sig, är ju helt obegripligt -----
Det står ju jättetydlig i wikipedia; han vann som genom ett mirakel en seglartävling/regatta. Enda riktiga miraklet vi har i norden. Birgitta var ju bara duktig på att be medans st-erik bara var duktig på att mörda.

Sen är det en bra historia också. Morsan är från Åre och tydligen berättas det fortfarande historier om hur Olaf skulle ha en tjej upp på rummet när han var förbi där för 1000 år sedan. Någon stackare som fick ta en för laget där....

Han var åtminstone något lite mera sansad än halvbrorsan Harald (Hårdråde). 🙂
Även brorsan (helgonet) står benämnd i texten ovan "Olof var en framgångsrik viking och plundrade i svenska farvatten och runt Danmarks kuster."

På Olofs egna wikisida går att läsa:
"Hans helighet uppenbarade sig genast genom ett stort antal underverk som skedde i närheten av hans efter slaget undangömda lik." :unsure: :unsure: 😅

Ibland benämns han som viking, ibland som helgon. 🙃 Killen var ett j-kla geni.

Dessa sena/sista vikingakungar som var i gränslandet mellan deras gamla tro och kristendomen var "intressanta". LoL Vi kan väl säga att deras helighet är en tolkningsfråga. I Norge samt Vatikanen anses åtminstone Olof vara mycket helig.

Senast ändrad:
Syndaförlåtelse: Inom kristendomen, särskilt under medeltiden, var en pilgrimsfärd ett sätt att söka Guds förlåtelse för begångna synder. Genom att genomföra den ofta långa och strapatsrika resan, ibland som en pålagd bot, visade pilgrimen sin ånger och hängivenhet, vilket kunde leda till avlat eller förlåtelse genom kyrklig praxis.
Historisk kontext: Under medeltiden var det vanligt att människor genomförde pilgrimsresor, som till exempel till Nidaros (Trondheim) längs Olavsleden, i syfte att fullgöra en religiös plikt och vinna syndaförlåtelse. För att bevisa sin status som pilgrim och få tillgång till härbärgen behövdes ofta ett pilgrimspass.

Perfekt, när någon frågar "men varför gör du det dära?"

Av ånger 🤣

Tror att de flesta av oss som tänker genomföra detta mest gör det pga dum i huvudet.

En annan intressant fråga jag får är "hur orkar du cykla så långt?" mitt första svar brukar vara "tja, det är bara att trampa på"
Det är ju mycket mer mångfacetterat i verkligheten. Ibland går det ju inte. Det har hänt att jag varit så tom på energi att jag bara satt mig på marken och skakat. Jag har aldrig somnat och cyklat omkull, men nickat till några gånger, eller bara trampat på som en zombie, inte sovit, men inte heller varit vaken.
Jag hoppas att jag lyckas få till lika bra energ-i och sömnmanagement som på ST.

✨ Det rasslar på i startlistan! I skrivande stund står 91 cyklister redo på listan – ett riktigt spännande startfält med både rutinerade randorävar och nya namn från när och fjärran.
👉 Se hela listan här: pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/riders/

Vi vill så gärna se er alla på vägarna i sommar. Därför kommer här några vänligt sinnade påminnelser om vad som gäller för slutanmälan och betalning, både för dig som föranmälde dig den 15 november 2025 och för dig som erbjudits plats via väntelistan.

✅ Till dig som är föranmäld till Pilgrimbrevet 2026:
Du som föranmälde dig den 15 november 2025 är garanterad en startplats — förutsatt att du slutför din anmälan senast den 31 mars 2026.
⏳ När du väljer startgrupp påbörjar du din slutanmälan. Därefter ska hela startavgiften (minus avgiften för föranmälan) betalas inom 7 bankdagar.
Om betalningen inte kommer in i tid riskerar du att förlora din startplats, som då erbjuds vidare i vår väntelista.

✅ Till dig som erbjudits startplats via väntelistan:
Du har 24 timmar på dig att tacka ja och göra din anmälan. Om du inte gör det öppnas erbjudandet även för nästa person i kö på väntelistan.
⏳ När du anmält dig ska hela startavgiften betalas inom 7 bankdagar.
Om betalningen inte kommer in i tid riskerar du att förlora din startplats, som då erbjuds vidare i vår väntelista.

💡 Beloppet du ska betala visas när du loggar in på pilgrimbrevet.se och går till din profil.
💡 Har du problem med banktransaktionen? Hör av dig direkt till oss på info@pilgrimbrevet.se

🔄 Vill du byta startgrupp?
Det går att byta startgrupp fram till 1 maj 2026, förutsatt att det finns lediga platser i den grupp du önskar.
I slutet av januari återkommer vi med information om eventuella startgruppsbyten mellan deltagare och hur dessa i så fall ska göras.

✉️ Avlatsbrev kan avhämtas vid målområdet i Uppsala mot uppvisande av fullstämplat brevetkort. (Med reservation för hur pågående förhandlingar med biskopen avlöper.)

Senast ändrad:
En anledning till att cykla långt skulle kunna vara som en del påstår att det finns en viss koppling mellan psykisk ohälsa och ultradistansidrott men det är nog bara hittepå.
Det är uppenbart att om man cyklar en vätternrunda om dagen i en vecka med tilltagande ovilja att sitta ner, eller tar en tupplur i ett servicskåp på en mack, eller håller på med en idrott där det är helt normalt att missärstirra rakt ut i tomma intet, eller efter ett lopp har lite nervproblem i händerna eller nacken något halvår eller så.
Mentalt mår hur bra som helst... 😁

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10051630/

Senast ändrad:
Det var superskönt med bara 120 km sista dagen och skapligt med tid, ren propagandacykling.
ja jag fick stanna två gånger för att slumra och själva cyklingen från Avesta gick otroligt långsamt. och hade ett par timmar till godo i mål
Snitthastighet avesta-Heby 12,92 km/h och Heby-mål 15,88 km/h
sover man 4 timmar och cyklar i 20 km/h kommer man i mål 2 h senare

Ja: Det är inte en tävling :-).

Ta tid att njuta av luftmadrasserna (som kommer vara extra sköna att sova kvar på precis när tjänstgörande funktionär petar på en för väckning), maten på kontrollerna och alla norska specialiteter som lefser, get- och brunost med våfflor, utsikten från fjällen, gamla kulturmiljöer, djur- och insektsliv och alla sorters väder ...

Tillbaka
Topp