[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ingen fransk bil då. ;)
Fast just för en given ganska låg summa kan franska bilar börja bli intressanta tänker jag. Jämför hur gammal en V70 måste vara för att gå för 50k med motsvarande Baguette, som då kanske är hälften så gammal och gått en tredjedel av sträckan. Inte säker på att V70 är det givna valet då...

Jag skulle nog sortera bort alla italienska, tyska, ryska, spanska, tjeckiska , amerikanska och för säkerhets skull även sydkoreanska bilar. Ja alla utom de japanska. Men inte ens där skulle jag tro att man har särskilt stor chans att projektet lyckas tyvärr.
Jag skulle säga att chansen är över 50% att man kommer ut ur det hela med rätt bibehållet andrahansvärde.

Men ja, risken finns också att man får noll tillbaka. Inte stor, man den finns

Jag skulle säga att chansen är över 50% att man kommer ut ur det hela med rätt bibehållet andrahansvärde.

Men ja, risken finns också att man får noll tillbaka. Inte stor, man den finns
Jag vände mig mest emot första delen: ”Sannolikheten att det händer nåt under 6 månader är minimal…” Att andrahandsvärdet är hyfsat stabilt i 6 månader om man köpt den för rätt pris stämmer nog.
Tillägg: beror förstås vad man lägger i ”minimal sannolikhet”. Jag tänker mig runt 2-3 procent om man skall kalla det minimal sannolikhet i detta sammanhang. Och risken för att nåt går sönder inom 6 månader på en gammal bil för 50’ tror jag är betydligt större än så.

Senast ändrad:
en äldre bil kommer trots reparationer vara billigare, såvitt tidshorisonten är lång. vid kort horisont är det ett lotteri.

mindre risker uppstår med en nyare bil med t ex maskinskadgaranti kvar. än bättre garanti från säljaren eller tillverkaren. man måste ut med mer pengar, men som begagnatmarknaden sett ut på senare år är det god chans få tillbaka dem.

en annan taktik är att köpa en bil som är såpass billig att man kan ta det med jämnmod ifall något inträffar som gör att man får skrota den. t ex en nybesiktigad avensis från nolltalet fås för kaffepengar, kommer med hög sannolikhet inte gå sönder och den kan säljas till afrika hellre än att skrotas när man är färdig med den. efterfrågan finns, hel eller trasig.

Vad man vill köpa i prisklassen:
Vad man bör köpa i prisklassen:
https://www.blocket.se/20130156
(sticker ut hakan med en VAG)

Men alla är chansningar. Har man tur går Chryslern och Alfan som klockor, en en rejäl polering så säljer man med vinst. Har man otur rasar motorn oavsett vilket kvalitetsmärke man köpt.

Att motorn ska rasa eller bilen blir okörbar skulle jag nog säga är 2-3% om man köper något av det länkade ovan. Men att något strular är extremt mycket högre risk.

Vad man vill köpa i prisklassen:
Vad man bör köpa i prisklassen:
https://www.blocket.se/20130156
(sticker ut hakan med en VAG)

Men alla är chansningar. Har man tur går Chryslern och Alfan som klockor, en en rejäl polering så säljer man med vinst. Har man otur rasar motorn oavsett vilket kvalitetsmärke man köpt.
Fast skall man komma ur affären med mer än hälften av de 50000 kvar måste man undvika bilhandlare. Åtminstone för ett av benen i transaktionen.
Skillnaden mellan försäljningspriset och vad de betalar för en bil i den prisklassen blir väldigt stort procentuellt.

Fast skall man komma ur affären med mer än hälften av de 50000 kvar måste man undvika bilhandlare. Åtminstone för ett av benen i transaktionen.
Skillnaden mellan försäljningspriset och vad de betalar för en bil i den prisklassen blir väldigt stort procentuellt.
Absolut, länkarna var mer för att peka på modeller. Är man kunnig bör man undvika bilhandlare för bilar i denna klassen. Är man okunnig kan de ge en trygghet som är värd att betala för, men svårt att hitta såna här bilar hos seriösa handlare. (Återigen, ingen aning om de bilar eller säljare jag länkade ovan).
KVD kan vara en möjlig kompromiss...

Igår körde jag för första gången nya bilen på E4 in mot sthlm i full rusning.
Adaptiv farthållare ner till 0km/h är en magisk uppfinning.
Det är grymt! Men jag har aldrig förstått varför de slår av så snabbt vid stillastående. Både Volvon vi hade och Audin nu stänger av efter bara några sekunder. Förstår att det är en säkerhetsgrej, men hade varit bekvämt om det fungerade vid rödljus utan återaktivering.

Det är grymt! Men jag har aldrig förstått varför de slår av så snabbt vid stillastående. Både Volvon vi hade och Audin nu stänger av efter bara några sekunder. Förstår att det är en säkerhetsgrej, men hade varit bekvämt om det fungerade vid rödljus utan återaktivering.
Fick stå stilla i köandet utan att den slog av, räknade dock inte hur många sekunder. Men vid rödljus måste man väl stanna manuellt oavsett, eller finns det bilar som gör sådant själva?

Hyundaien slog av ganska snabbt, men behövde bara en touch på gasen för att återgå.

Tesla lever lite längre, men vet inte hur länge.

Fick stå stilla i köandet utan att den slog av, räknade dock inte hur många sekunder. Men vid rödljus måste man väl stanna manuellt oavsett, eller finns det bilar som gör sådant själva?
Jag menar om det finns bilar framför som förhoppningsvis stannar :-). Då hinner bilen slå av farthållaren så man måste återaktivera den. Inte världens största problem kanske, bara lite onödigt känns det som.
Edit: som @fhloston säger är det nog bara en dutt på gasen som behövs ja.

Tror iofs Tesla klarar rödljus, men är osäker?

Tjena!

Nyare Volvo har krypkörningsläge, perfekt i långa köer.

När det gäller bil i klassen 50k så är det ett lotteri. Kollegan köpte en V70N 2007 med 12000 på mätaren, en ägare och fullservad på Volvo. Helt felfri och lär gå många år utan problem.
Vill man komma billigare undan och inte behöver lastutrymme så skulle jag sikta på en S60 av första generationen eller S80N. Där finns rätt många som har en ägare i lite äldre ålder som servat precis efter schema. Sugfemman på 140 eller 170 hk är ju skottsäkra, turbo kan krångla mer.

Det är klart att service och skötsel ökar chansen att bilen fungerar. MEN skulle jag påstå det finns 1000 grjer ja säkert lite fler som bara funkar för det mesta men som måste fungera. Det är rätt svårt att säga vad som ska gå sönder på en bil för 50 000 kr men något lär ju göra det inom 3 år. Sen vad, ja det är ganska omöjligt att säga innan.

Tjena!

Denna är ett bra exempel. Har haft två riktiga ägare sen är det två som flippat den senaste månaderna.

Tjena!

Krypkörningen håller kortare avstånd som jag förstått det.
Nja, krypkörningsläge är ett fint ord för att bilen beter sig som en gammaldags automat. Lägger du i d och släpper bromsen så kör bilen långsamt framåt. Går att välja av eller på. Hade samma funktion i vår MX-30 men förstod aldrig riktigt vad den skulle vara bra för. Köerna rör sig sällan i exakt rätt fart.

Edit: en tillämpning hittade jag väl. I riktigt långsamma köer, alltså inte normal trafikstockning utan stopp, gör det att man kan glida framåt med bara foten på bromsen. Om inte bilen gör som Tesla och bromsar ända ner till noll, då gör man ju samma sak (eller raka motsatsen egentligen) med bara foten på gasen.

Senast ändrad:
Nja, krypkörningsläge är ett fint ord för att bilen beter sig som en gammaldags automat. Lägger du i d och släpper bromsen så kör bilen långsamt framåt. Går att välja av eller på. Hade samma funktion i vår MX-30 men förstod aldrig riktigt vad den skulle vara bra för. Köerna rör sig sällan i exakt rätt fart.
Åh! Äntligen förstår jag hur det där funkar. Tack!

Edit: en tillämpning hittade jag väl. I riktigt långsamma köer, alltså inte normal trafikstockning utan stopp, gör det att man kan glida framåt med bara foten på bromsen. Om inte bilen gör som Tesla och bromsar ända ner till noll, då gör man ju samma sak (eller raka motsatsen egentligen) med bara foten på gasen.
Ah!
Typ samma som att stänga av auto hold m.a.o

Tjena!

Aha, det var någon som förklarade fel för mig då. Jag har inte provat själv.

Tjena!

Aha, det var någon som förklarade fel för mig då. Jag har inte provat själv.
Marknadsförarna får ju gärna en enkel funktion att låta som något alldeles nytt och bästa uppfinningen sen micropopcorn. Nåt coolt namn på det så går ryktet om den nya coola grejen som Volvo hittat på (men alla bilar som tillverkats från T-Ford till 2010 alltid har haft).

Medhåll, allt är bara onödigt.
Hus och varm mat osv.
Framförallt tvättmaskin. Kan man tvätta kläder, varför köpa en maskin för tusentsls kronor som drar en massa dyr ström och tar plats?
Men min egen bil har aldrig kört på mig, är det för att jag kan köra bil? Den delen fattade jag inte.

Jag har blivit påkörd av min egen bil.
Det var dock inte jag som körde den.

Tjena!

Jag höll på att bli frånkörd av min egen bil idag. Enda bilen i hushållet som inte har dubbdäck, stannade vid återvinningen för att slänga kartonger. Drar parkeringsbromsen, men står på blöt blankis i nedförsbacke, gick jättebra tills jag lutar mig mot bilen för att nå en kasse långt in. Bilen gled iväg ganska kvickt, men som tur var så var det ren asfalt en meter längre ner.

Tjena!

Jag höll på att bli frånkörd av min egen bil idag. Enda bilen i hushållet som inte har dubbdäck, stannade vid återvinningen för att slänga kartonger. Drar parkeringsbromsen, men står på blöt blankis i nedförsbacke, gick jättebra tills jag lutar mig mot bilen för att nå en kasse långt in. Bilen gled iväg ganska kvickt, men som tur var så var det ren asfalt en meter längre ner.
Frånkörd är oftast något bättre än påkörd

Aha, var det för din skull den spärren kom till?
Nej, spärren kom till för att jag åkte tillbaka 30 år i tiden, berättade för mitt tonårsjag att jag sett att mitt framtidsjag kommer bli påkörd av min egen bil, så jag förmådde mitt dåtidsjag att påbörja lobbyverksamhet för att ändra lagstiftningen så att mitt framtidsjag statistiskt skulle ha en större chans att inte bli påkörd av min egen bil så länge det är jag som kör.

Det är även därför jag nästan alltid är den som kör också. I alla fall min bil.

Med tanke på allt onödigt som tillverkarna bygger in i systemen i dag.
som vägassist .ta en paus . broms assistans system som gör en galen och jag påstår att vissa saker i dom systemen är rent farligt. så vem framför fordonet !
Om du bläddrar tillbaka så ser du att det är nån annan som redan tjatat sönder detta.

Tillbaka
Topp