[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag har blivit påkörd av min egen bil.
Det var dock inte jag som körde den.
Min parkerade bil har krockat med en annan parkerad bil.

Den andra parkerade bilen stod parkerad bredvid min bil i lätt lutning. Plusgraderna fick isen under den att smälta och den gled spontant in i min bil. Rätt otippat får en ändå säga.

Det fanns dom som var kritiska mot centrallåset när det kom,
fanns tom dom som gick runt o kände på alla dörrar så dom var låsta :giggle:

Tjena!

Finns ju fortfarande gubbar som är kritiska mot automatlådor också. "Det drar mer bränsle!".
När det gäller sportbilar så föredrar jag manuellt, men när det gäller fläskfraktare så är ju automat givet.

Tjena!

Finns ju fortfarande gubbar som är kritiska mot automatlådor också. "Det drar mer bränsle!".
När det gäller sportbilar så föredrar jag manuellt, men när det gäller fläskfraktare så är ju automat givet.
Jag tycker inte det är så givet. Kör man iaf lite halvgamla bilar mest på landsväg finns det väl iaf ingen större vits med automat heller?

Adaptiv farthållare ner till stillastående lär bara förvärra det här fenomenet. Visserligen är 99% av alla bilister helt omedvetna om hur man motarbetar det, men ändå. Går fortfarande att lära sig och implementera om man vill. Kräver dock att man använder hjärnan, vilket kan vara jobbigare än att låta bli.

Edit: Eftersom det tydligen inte går att visa tumnageln så handlar det alltså om "gummisnoddeffekten" vid köbildning. Alltså att folk gasar och bromsar hela tiden istället för att hålla jämn hastighet (och därmed ojämnt avstånd). Jag upphör aldrig att förvånas över hur många som gasar ifatt den framför och sen bromsar. :rolleyes:

Jag är ju helt stenålder men kör folk med farthållare i alla hastigheter? Jag använder det bara i ja säg landsvägsfart och uppåt och då behöver man ju knappt växla så det skulle väl kunna funka?
Bedömt kör ja 98% farthållare.
Skoda som själv anpassar sig efter skyltar osv. Väldigt skönt

Du är inte ensam, försäljningen av bilar med automat blev dominerande 2015 (51%) och har fortsatt att öka, förra året var det över 96%.
Volvo, BMW m fl har inga modeller med manuell låda längre
Åtminstone enl

Jag är ju helt stenålder men kör folk med farthållare i alla hastigheter? Jag använder det bara i ja säg landsvägsfart och uppåt och då behöver man ju knappt växla så det skulle väl kunna funka?

Jag använder farthållare ofta, i alla hastigheter. Det är ju som allra bäst i bilköer.

Hade en gång en hyrbil som var manuell men med adaptiv farthållare. Då inser man att man växlar oftare än man tror. Och en sån kombo funkar ju bara vettigt på motorväg/lågtrafikerad landsväg.

Du är inte ensam, försäljningen av bilar med automat blev dominerande 2015 (51%) och har fortsatt att öka, förra året var det över 96%.
Volvo, BMW m fl har inga modeller med manuell låda längre
Åtminstone enl
Vilka modeller går ens att köpa manuella oavsett märke i dag? Tror de är ganska snabba att lista.

Jag använder farthållare ofta, i alla hastigheter. Det är ju som allra bäst i bilköer.

Hade en gång en hyrbil som var manuell men med adaptiv farthållare. Då inser man att man växlar oftare än man tror. Och en sån kombo funkar ju bara vettigt på motorväg/lågtrafikerad landsväg.

Ja det ärklart. Jag kör mycket sällan i köer så för mig är ju farthållare mest för landsväg men sitter man i köer ofta mer än 5 min är det ju klart mest användbart då.

Har automat som standard
Beställer man i dag är automat standard
Verkar inte ens gå att få med automat om jag ser rätt, coolt :-)
Duster och Bigster som nämns i artikeln har numera automat som standard.

Den som vill köpa ny bil utan automat hittar nog flest bilar i >1Msek-klassen...

Dessa personer finns fortfarande. Här är en som parkerade bredvid mig på IKEA för några veckor sedan.

Nu är nog det där en gammal Ford, men sådär såg jag ut när jag försökte ta mig in i min nästan nya Volvo i sub -2 grader. Så det finns antagligen mycket rimligare anledning till beteendet än att hen inte litar på låset.

Det slutade jag med när jag köpte XC70. Den jäveln låste ju upp när man drog i handtaget 😂

Tesla är ännu värre, där får man smygtitta runt hörnet för att se om backspeglarna har fällts in 😜

Min särbo tycker fortfarande att det är konstigt att man bara stänger dörren och går iväg och litar på att den låser sig 😊

Det brukar vara löst folk i vägen o saktar man ner för dem så får man ju växla ner när man ska öka farten

Jag tycker inte det är så givet. Kör man iaf lite halvgamla bilar mest på landsväg finns det väl iaf ingen större vits med automat heller?

Tjena!

Jag ser ju inga nackdelar med automat (på en fläskfraktare) om den inte sitter på en VAG-bil, då finns det en hel del dyra nackdelar.

Använder farthållare typ jämt när jag ska från a-b, även på våra manuella bilar.

Det slutade jag med när jag köpte XC70. Den jäveln låste ju upp när man drog i handtaget 😂

Tesla är ännu värre, där får man smygtitta runt hörnet för att se om backspeglarna har fällts in 😜

Min särbo tycker fortfarande att det är konstigt att man bara stänger dörren och går iväg och litar på att den låser sig 😊
Min VW varnar i appen om / när man lämnar den olåst på parkeringen, och jag kan låsa eller låsa upp den med appen. Smidigt.

Apropå trådämnet. Q4:an ryker ev snart, och nu kanske det blir privat bil. Testade en Mazda 6e i dag. Privatleasingerbjudande på 4500 kr/mån är ju lockande, även om det tillkommer extra mil och dragkrok så lär hamna över 5k för mig.
+ Interiören känns helt ok. För priset rentav lyxig
+ Snygg som tusan (tycker jag)
+ Elbil men inte SUV, yay!
+ Kör med lagom härligt storbilslugn. Behaglig gång, i vissa situationer bättre än Audin
+ Nästan all utrustning finns och är standard. Jag skulle välja till metalliclack och dragkrok, medan Audin har en utrustningslista som med god marginal är sexsiffrig.
- Matrisljus finns ej att få. Det skulle jag sakna.
- Lite "bullrig", eller åtminstone mindre tyst (men då jämför jag med en Q4 för flera hundra tusen till, extrautrustad med laminerade sidorutor)
- Lite kort räckvidd och lite långsam laddning, men skulle nog funka även för långkörning om laddkurvan är vettig. Long range går ju tokbort med den galet långsamma laddningen.
- Lite skum gasrespons. Jag kom nästan i självsvängning med gasen. Antar att man vänjer sig snabbt, jag körde bara någon mil.
- Mjukvaran behöver trimmas lite. När jag testade att navigera till Kiruna vill den göra så många laddstopp att jag inte kunde räkna dem. Flera av dem tvåtimmars-stopp på 22kW-laddare...
- Anledningen till att många elbilar är SUV: Sätet i baksätet är galet lågt i förhållande till golvet. Jag misstänker att sonen som är längre än jag skulel säga tok-nej. För att sitta bekvämt måste man nästan ha benen rakt framåt, och då räcker inte längden till även om den är rymlig.
- Det är ju ingen Mazda utan en kines, och är egentligen inte så sugen på kinabil.

Trots alla minus gillar jag bilen överlag. Känns prisvärd för den som letar bil i klassen. Vettig fullstor elbil, fullutrustad, för 450 k är det inte många som konkurrerar med.

Ja, den var ju relativt snygg. Duger nog inte för oss som familjebil och kanske onödigt att byta en billig v40 mot en sån

Ja, den var ju relativt snygg. Duger nog inte för oss som familjebil och kanske onödigt att byta en billig v40 mot en sån
Kan tillägga: Den är rymlig. Och glöm Mazdas bagagesiffror, fattar inte hur de fått till dem. Den känns myyycket större än siffran anger. Äär väl för att alla andra "fuskar" med sidofack, underfack mm.

Min VW varnar i appen om / när man lämnar den olåst på parkeringen, och jag kan låsa eller låsa upp den med appen. Smidigt.
Jo, det gör teslan med, men då behöver man ju lita på att apen funkar 😉

Nä, jag är inte orolig. Den har aldrig "felat" alltid låst sig när den ska.

I standard tutar den även när den låser så man får en bekräftelse, men det slog jag av efter att ha lastat bilen en kväll, då jag stängde dörren efter varje vända och den låste sig med ett tut. Jag stängde för att undvika att få in grannen katt i bilen. 😼

Man får ju en ping i appen om bilen står olåst också, t.ex. om man inte haft telefonen med och låst upp med kort och sen går från bilen. Tycker det fungerar helt fantastiskt, men det fungerar mindre bra när jag kör andra bilar - då glömmer jag helt konsekvent att låsa. Det är värre än att jag blinkar när jag ska växla eller helt glömmer vrida av tändningen, släpper alla pedaler så bilen (om det är manuell) får tjuvstopp när jag ska kliva ur.. :-)

Man får ju en ping i appen om bilen står olåst också, t.ex. om man inte haft telefonen med och låst upp med kort och sen går från bilen. Tycker det fungerar helt fantastiskt, men det fungerar mindre bra när jag kör andra bilar - då glömmer jag helt konsekvent att låsa. Det är värre än att jag blinkar när jag ska växla eller helt glömmer vrida av tändningen, släpper alla pedaler så bilen (om det är manuell) får tjuvstopp när jag ska kliva ur.. :-)

Tjena!

Jag och chefen var iväg till en annan station, hans bil var på verkstad och han fick låna en nästan lika dan, fast laddhybrid istället för rent eldriven.
Vi kommer fram, går in och fixar lite prylar i typ en halvtimme. Kommer ut och då står bilen och brummar.
Han är ganska van vid att vara kliva ur bilen så stängs den av helt. 😂

Tillbaka
Topp