[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Jag och chefen var iväg till en annan station, hans bil var på verkstad och han fick låna en nästan lika dan, fast laddhybrid istället för rent eldriven.
Vi kommer fram, går in och fixar lite prylar i typ en halvtimme. Kommer ut och då står bilen och brummar.
Han är ganska van vid att vara kliva ur bilen så stängs den av helt. 😂
Ja det är som att gå tillbaka till stenåldern, med fossiler ;)

Det är otroligt hur snabbt det känns gammalmodigt att behöva trycka på någon startknapp.

Skoj-bilen som inte körs så mycket måste både ha nyckeln på rätt plats och tryckas på start. Det märker man ju ganska snart om man inte gjort. Däremot att man måste dra handbromsen manuellt kan man lätt missa när det inte behövs på de bilar man kör mest😬.

Just den funktionen har ju inget med fossil eller el att göra. (Jag satt nämligen som ett fån en stund idag när jag skulle stänga av min laddhybrid jag fick idag - Lynk och co 08 - och inte fattade hur. Den stänger av sig själv när man lämnar den. Har inte någon startknapp. Kia EV6an jag just lämnade tillbaka har dock en stor startknapp och varken stänger av eller låser sig själv.)

IMG_3268.webp

Har automat som standard

Beställer man i dag är automat standard

Verkar inte ens gå att få med automat om jag ser rätt, coolt :-)

Duster och Bigster som nämns i artikeln har numera automat som standard.

Den som vill köpa ny bil utan automat hittar nog flest bilar i >1Msek-klassen...

Dacia Sandero! Europas mest sålda bil 2024 och 2025, och Europas mest sålda privatbil sen 2017 finns fortfarande med manuell låda :)
Men det är inte långt kvar innan allt som inte är sportbil / specialbil är automatväxlat i Sverige.

Det verkar exporteras en hel del bilar, de tre senaste bilarna vi haft är numera exporterade upptäckte jag nu när jag kollade. Det förklarar också prisläget på begagnade bilar!

Det skrevs någonstans att det ska löna sig igen att handla från tysken. Inte minst husbilar tydligen. Nån husbil ska jag inte handla men titta kan man ju

Mm, nä men jag vill ha en bil med markis. Har velat ha det sen dödens sommar 2018. Inte ofta det är så varmt men regnar gör det ju

Vad tycker happy om EU:s nya 10% undantag för förbränningsmotorer?
Skall det bara gälla 2-sitsiga sportbilar? Krav på manuell låda? 😁

Beslutet från början är fullkomligt huvudlöst så det är väl bra att man börjar luckra upp i det. Med tid så försvinner det förhoppningsvis helt.

Vad tycker happy om EU:s nya 10% undantag för förbränningsmotorer?
Skall det bara gälla 2-sitsiga sportbilar? Krav på manuell låda? 😁
Förbjud nöjesresor med flyg istället. Det faktiska "behovet" är noll och utsläppen gigantiska (som att köra bil samma sträcka, ensam i bilen, per säte i flygplanet).

För övrigt måste förbränningsmotorer inte köras på fossila bränslen.

Förbjud nöjesresor med flyg istället. Det faktiska "behovet" är noll och utsläppen gigantiska (som att köra bil samma sträcka, ensam i bilen, per säte i flygplanet).

För övrigt måste förbränningsmotorer inte köras på fossila bränslen.
Jag faller ofta i precis motsatta ringhörnan. Om vi skall tillåta några flygresor så är det rimligen de som ger människorna glädje snarare än de som ger företagen pengar.

Senast ändrad:
Jag fallet ofta i precis motsatta ringhörnan. Om vi skall tillåta några flygresor så är det rimligen de som ger människorna glädje snarare än de som ger företagen pengar.
Om man inte kan finna glädje utan att fara utomlands så finns det nog saker hos en själv man borde försöka ändra på i första hand. Hur klarade sig folk innan detta var möjligt?

Och med ditt resonemang; ser du några problem med att finna glädje i att fräsa runt i en bil med V8 som drar 2 liter milen?

Edit: Hur ska enskilda människor få pengar att leva för om "företagen inte får pengar"?

Om man inte kan finna glädje utan att fara utomlands så finns det nog saker hos en själv man borde försöka ändra på i första hand. Hur klarade sig folk innan detta var möjligt?

Och med ditt resonemang; ser du några problem med att finna glädje i att fräsa runt i en bil med V8 som drar 2 liter milen?

Edit: Hur ska enskilda människor få pengar att leva för om "företagen inte får pengar"?
Jag är inte intresserad av att diskutera med dig av lätt förstådda anledningar.

Jag håller med både @Makten och @perzzon och förstår inte överhuvudtaget hur människor kan med att flyga långa sträckor på semester varje år när världen ser ut som den gör.

Man borde kanske ransonera flygtimmarna, att bara höja priserna leder ofrånkomligt till att rika personer tar sig rätten att flyga i alla fall.

Edit: När jag läser om mitt eget inlägg blir jag så jävla förbannad, då jag plötsligt drar mig till minnes vad min fru berättade i går. Hon var hos frisören och det kommer in en annan kund, brunbränd.
Frisören: Har ni varit i Australien nu igen?
Kunden: Nej, där var vi ju i somras. Den här gången blev det Florida.

🤢

Jag är inte intresserad av att diskutera med dig av lätt förstådda anledningar.
Varför påbörjar du en diskussion om du inte vill diskutera? Det var du som citerade mig.

Det är nog snarare så att du inser att du inte har några argument. Då blir det jobbigt att diskutera, av lätt förstådda anledningar. Tänk gärna innan du skriver nästa gång.

---------

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel: En enda resa till Thailand, tur och retur, gör av med mer fossilbränsle per person än vad den stora merparten av bilister som kör fossilbil i Sverige gör av med på ett år. Grattis till gigantisk dumstrut om man samtidigt orerar om det hemska med förbränningsmotordrivna bilar.

Det finns INGET annat sätt än att höja priserna. Vem fan vill ha ett statligt lotteri för att åka till mallis eller vänta 5 år på en trabant.
Det är för billigt att skicka skit fram o tillbaka över världen oavsett om det är ikeas servis i 56 delar eller folk.

Det finns INGET annat sätt än att höja priserna. Vem fan vill ha ett statligt lotteri för att åka till mallis eller vänta 5 år på en trabant.
Det är för billigt att skicka skit fram o tillbaka över världen oavsett om det är ikeas servis i 56 delar eller folk.
Jo, ransonering. Då får man vackert vänta och spara sina flygtimmar. Eller resa till destinationen på annat sätt. Det är en mänsklig rättighet att röra sig fritt, men inte att få förstöra planeten. Tycker jag.

Håller med om att det är för billigt med varutransporter.

Jag håller med både @Makten och @perzzon och förstår inte överhuvudtaget hur människor kan med att flyga långa sträckor på semester varje år när världen ser ut som den gör.

Man borde kanske ransonera flygtimmarna, att bara höja priserna leder ofrånkomligt till att rika personer tar sig rätten att flyga i alla fall.

Edit: När jag läser om mitt eget inlägg blir jag så jävla förbannad, då jag plötsligt drar mig till minnes vad min fru berättade i går. Hon var hos frisören och det kommer in en annan kund, brunbränd.
Frisören: Har ni varit i Australien nu igen?
Kunden: Nej, där var vi ju i somras. Den här gången blev det Florida.

🤢
Var var du på semester sist? 😘

Varför påbörjar du en diskussion om du inte vill diskutera? Det var du som citerade mig.

Det är nog snarare så att du inser att du inte har några argument. Då blir det jobbigt att diskutera, av lätt förstådda anledningar. Tänk gärna innan du skriver nästa gång.

---------

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel: En enda resa till Thailand, tur och retur, gör av med mer fossilbränsle per person än vad den stora merparten av bilister som kör fossilbil i Sverige gör av med på ett år. Grattis till gigantisk dumstrut om man samtidigt orerar om det hemska med förbränningsmotordrivna bilar.
Så du menar att om man aktivt väljer bort att köra bil kan man kvitta det mot en Thailandsresa?

---------

Jag startade ingen diskussion.

Jag startade ingen diskussion.
Du svarade på mitt inlägg, vilket innebär diskussion. Och nu gjorde du det igen. Går jättebra att låta bli om man inte vill diskutera.

Själv är jag jätteintresserad av om du rättfärdigar just dina egna nöjen (semesterresor?) medan andras nöjen (sportbilar till exempel) inte är lika roliga att försvara eftersom de inte gagnar just dig.

Tillbaka
Topp