Fairlight Faran/Strael/Secan

Likadana styren, 42 till 44

Kollar man trigonometri med 1cm förflyttning/sida och armlängd 63cm så blev skillnaden i reach lite under en millimeter.

Sittposition är mer än reach och minimala ändringar kan göra stora skillnader. Hur du vinklar hoodsen, vilken höjd de är på osv. kan ha större inverkan än man kan tro.
Hade trigonometri varit "sanningen" hade du ju knappast fått ont av 1 mm skillnad i reach eller hur ;-)

Sittposition är mer än reach och minimala ändringar kan göra stora skillnader. Hur du vinklar hoodsen, vilken höjd de är på osv. kan ha större inverkan än man kan tro.
Hade trigonometri varit "sanningen" hade du ju knappast fått ont av 1 mm skillnad i reach eller hur ;-)
Digital vinkelmätare på styret för att ha samma rotation, vinkelmätare+tumstock för att ha samma höjd på reglagen samt mäta från skruven på topcap+1cm för att hålla samma rotation på reglagen.

Inte perfekt, men jag gjorde allt jag kunde för att få samma montering av reglagen

39mm däck får plats utan problem i ramen (strael 4) men det är väl tight mellan däcket och kabeln framväxel (Ultegra 12s).

Jag kör med Shimanos originalklämma till växeln. Är det någon som vet om det finns en klämma till som får växeln att sitta lite längre fram på sadelröret? Det skulle göra stor skillnad för frigången mellan däck och kabel.

Lite otydlig bild men jag hoppas den förklarar problemet.

Bilagor

• IMG_9076.webp
    IMG_9076.webp
    282.4 KB · Besök: 58
Bättre bild från fairlight.

Kan man få fram växeln lite får man mer utrymme mellan växel/kabel och däck.

Bilagor

• IMG_9078.webp
    IMG_9078.webp
    65.2 KB · Besök: 52
Digital vinkelmätare på styret för att ha samma rotation, vinkelmätare+tumstock för att ha samma höjd på reglagen samt mäta från skruven på topcap+1cm för att hålla samma rotation på reglagen.

Inte perfekt, men jag gjorde allt jag kunde för att få samma montering av reglagen

Haha okej, men vem säger att allt ska vara lika med ett smalare styre? Om du får ont är det ju verkligen ett kvitto på att du inte ska ha allt lika. Du kanske skulle testat en längre stam, eller en kortare eller justerat höjden på styret för att få en naturligare vinkel på handlederna. Eller inte, går ju så klart inte att säga varför det inte funkade för dig. Alla är vi olika och har olika förutsättningar. Men bra att du har hittat en bredd du är nöjd med 👍

Haha okej, men vem säger att allt ska vara lika med ett smalare styre? Om du får ont är det ju verkligen ett kvitto på att du inte ska ha allt lika. Du kanske skulle testat en längre stam, eller en kortare eller justerat höjden på styret för att få en naturligare vinkel på handlederna. Eller inte, går ju så klart inte att säga varför det inte funkade för dig. Alla är vi olika och har olika förutsättningar. Men bra att du har hittat en bredd du är nöjd med 👍
Att byta styrbredd var inte det första jag testade. Tro mig 😁. Spenderade veckor med att experimentera

Att jag verkligen försökte behålla allt likadant var mest för att jag var nyfiken på hur styrbredd skulle påverka och ville bli av med felkällor. Inte för att jag trodde att jag hade en perfekt setup

Jag är team @jolov . 42 cm styre - aj aj ont i handleder och armbågar. 44 cm styre - nirvana. Flareat styre - AJ AJ AJ!

Har inte mätt någonting, bara provat i flera års tid. Ingenting av detta har bäring för någon annan än mig själv, förutom då att man med största sannolikhet inte kan räkna med att standardrekommendationer är mer än just rekommendationer. Jag provade MASSOR av grejer innan jag hittade hem, och la ett gediget arbete på att få fram vad som faktiskt fungerade.

Visa bilaga 802902
Idag åkte nya stänkskärmarna på. Gravel nu på hösten blir jävligt söligt utan. 😊
Hej. Ser att du har DT Swiss GR 1600. Är du nöjd med dem? Känns cykeln tillräckligt rapp? Ska köpa en ram själv för att bygga, men kan inte bestämma mig mellan DT Swiss GR 1600 eller Elitewheels SLR, som väl är ca 200 g lättare men såklart innebär mer osäkerhet vad gäller styrka och hållbarhet.

Hej. Ser att du har DT Swiss GR 1600. Är du nöjd med dem? Känns cykeln tillräckligt rapp? Ska köpa en ram själv för att bygga, men kan inte bestämma mig mellan DT Swiss GR 1600 eller Elitewheels SLR, som väl är ca 200 g lättare men såklart innebär mer osäkerhet vad gäller styrka och hållbarhet.
Jag hade köpt elitehjulen.
Har ett par GR1600 och ett par betydligt lättare kinakol och det är märkbar skillnad i upplevd rapphet. Om det sen är någon skillnad i faktisk snittfart låter jag vara osagt men subjektivt känns det rappare och det gör upplevelsen roligare.

Jag är team @jolov . 42 cm styre - aj aj ont i handleder och armbågar. 44 cm styre - nirvana. Flareat styre - AJ AJ AJ!

Har inte mätt någonting, bara provat i flera års tid. Ingenting av detta har bäring för någon annan än mig själv, förutom då att man med största sannolikhet inte kan räkna med att standardrekommendationer är mer än just rekommendationer. Jag provade MASSOR av grejer innan jag hittade hem, och la ett gediget arbete på att få fram vad som faktiskt fungerade.

Ja one size fits none som bekant :)
Jag är tvärtom, breda styren, i synnerhet med flare = oskön vinkel i axelleden. däremot kan jag köra 36 cm styre med invridna hoods utan bekymmer - fast jag tycker styrningen lit lidande med så smalt, och skulle jag jaga det sista aero mässigt är ju inte Strael kanske rätt ram att börja ifrån. Så när jag får tummen ur åker det på ett 38 styre.

Ska köpa en ram själv för att bygga, men kan inte bestämma mig mellan DT Swiss GR 1600 eller Elitewheels SLR, som väl är ca 200 g lättare men såklart innebär mer osäkerhet vad gäller styrka och hållbarhet.
För att öka på beslutsvåndan vill jag tipsa om de (jmf med gr 1600) ~250g lättare (enl R2-bike)
objectruler_image.aspx

Kostar strax under 547 € enl de priser jag har hittat

De skall har en fälg på endast 400g, men den är hookless och med ett maxtryck på 3,5 bar

Hunt Gravel Race ligger på 5600 kr just nu och väger 1400 gram. Hooked, så du slipper ha ångest över tryck. Jag har deras XC-hjul på en av mina cyklar och de har funkat väldigt bra.

Hunt Gravel Race ligger på 5600 kr just nu och väger 1400 gram. Hooked, så du slipper ha ångest över tryck. Jag har deras XC-hjul på en av mina cyklar och de har funkat väldigt bra.
Jag har ett par år gamla Hunt, bodyn glappar flera mm i axelled och det var fullständigt omöjligt att montera tubeless, det ploppade men så snart trycket försvann släppte däcket. Det kan ha blivit bättre senaste åren.

Jag har ett par år gamla Hunt, bodyn glappar flera mm i axelled
Använder inte de Novatecnav?
Då brukar väl bodyn hållas på plats av endcaps, eller ngn hylsa på axeln?
Men jag kan förstås komma ihåg helt tokigt.. :unsure:

det var fullständigt omöjligt att montera tubeless, det ploppade men så snart trycket försvann släppte däcket. Det kan ha blivit bättre senaste åren.
Med SP-nav och en i24 alufälg på endast 380g, 17mm höjd och 24 ekrar skulle jag även vara orolig över utmattningsbrott runt ekerhålen, men Sapim CX-Delta skall vara ganska tunn och flexig.
Som tur för en orolig själ som jag är det lugnande att garantin är hela tre år.
Men 28 ekrar/hjul hade åtminstone jag betraktat som enbart en fördel.

La en order igår på en Desert Secan 54T GRX610 1x12
Beräknad leverans i slutet på april, sweeeet!

Kollade runt lite på trainer, Kickr Core 2 verkar som en vettig variant (4.277kr känns som en bra deal just nu).
Tänkte köra på 11-spd varianten men vad behöver jag för kasett för att använda cykeln?
Ej microspline enligt Wahoo, hur hittar jag en kompatibel 12-spd kasett (HG?) till CS-M7100?
Mina google-skills drunknar tyvärr i bristen på kompetens inom området!

Köp en likadan som du får på cykeln?

EDIT: Nu förstår jag vad du menar. Microspline. Jag tänkte Microshift (Kinesisk (?) billig kassett).

Jag är inte så hemma på 12s så jag är inte till någon vidare hjälp.

Senast ändrad:
Spelar det nån roll att befintlig kasett är 10-51?
I relation till vad? Du skulle kunna sätta på en landsvägskassett på trainern likagärna. Trainern justerar ju ändå motståndet.
Det som spelar roll är att om diffen mellan kassetterna är stor så får du problem med kedjans längd.

Men Kickrn säljs ju ändå med Cog på kampanjen så du behöver ju ingen kassett alls egentligen eller hur tänker du?

Okej.. antar att Holt ingår i tråden också.

Varför tycker jag den första Holten är mycket snyggare än den andra? Båda med 120 gaffel. Tror de är i ganska lika storlek. Är det väskorna som lurar mig att den undre ser ut som en chopper?

Suktar efter en äventyrshoj. Men varför sätter ingen anycage/vattenflask-fästen på kedjestagen? Vore ju smidigt för att få med sig lite packning. Kanske en hållfasthetsfråga? Fast framgafflar finns ju med sådana fästen.

Bilder från; https://bikepacking.com/bikes/2026-atlas-mountain-race-rigs-part-one/

1770492390712.webp
1770492362328.webp

Suktar efter en äventyrshoj. Men varför sätter ingen anycage/vattenflask-fästen på kedjestagen? Vore ju smidigt för att få med sig lite packning. Kanske en hållfasthetsfråga? Fast framgafflar finns ju med sådana fästen.

IMG_8432-1229x1536.webp
IMG_8428.webp

vän av ordning vill bara påpeka att det finns ett par ramar som har dom fästena. t.ex stridsland!

En alternativ gissning är att man vill ha ett klenare och lite mer vibrationsdämpande kedjestag. Ett klenare stag skulle då inte klara av den högre belastningen tvärs rörets längdriktning.

Varför tycker jag den första Holten är mycket snyggare än den andra? Båda med 120 gaffel. Tror de är i ganska lika storlek. Är det väskorna som lurar mig att den undre ser ut som en chopper?

Bilder från; https://bikepacking.com/bikes/2026-atlas-mountain-race-rigs-part-one/

Visa bilaga 814963Visa bilaga 814962
Ett alternativ till Holt kan kanske vara Fernweh.

Hm, inte min tekopp alls faktiskt - vilket är skönt, då blir det ännu lättare att vänta på Secan 3.5 eller 4.0 med 57 mm däckutrymme 😀

Aha, ja jag hörde att nya färger var på väg.
Orkade inte vänta utan beställde en Desert, känns inte som jag hade valt just denna om den funnits tidigare.

Tillbaka
Topp