Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men där kanske det var ett av dom mindre problemen, fanns ju en del andraCitroëns paddor hade karmlösa fönster sedan 1956.
Nah, dom är elektriska.Just Model 3/Y-handtagen ställer inte till några större problem tycker jag, bara trycka på framkanten så ploppar bakkanten ut även om det är is på. Men helt flush handtag som på S som åker ut när man närmar sig känns helkorkat. Speciellt när de genom åren haft massa olika problem med dem.
Har också känslan av att 3/Y-handtagen fungerar mekaniskt men att elektroniken triggar att dra ner rutan - det kan dock vara fel.
Farsan hade en 3-4 stycken på raken sedan 1960. Eftersom han var entusiast roade det honom bland mycket annat att krypa omkring med en tectyl-spruta i tid och otid. Luften i bilen var inte alltid angenäm men bilarna rostade aldrig bort under honom. Om det var det du syftade påMen där kanske det var ett av dom mindre problemen, fanns ju en del andra![]()
Nja, dom var väl inte kända för sin driftsäkerhet precis, Och fjädringen var väl lite osäker även om den var i världsklass när den fungerade. Missförstå mej rätt, gillar verkligen den bilen utan att ha ägt eller ens åkt i enFarsan hade en 3-4 stycken på raken sedan 1960. Eftersom han var entusiast roade det honom bland mycket annat att krypa omkring med en tectyl-spruta i tid och otid. Luften i bilen var inte alltid angenäm men bilarna rostade aldrig bort under honom. Om det var det du syftade på![]()
Det är svårt för mig att svara på, farsans paddor var väl underhållna och hade, såvitt jag minns, aldrig några problem. Han förblev märket trogen fram tills sin död.Nja, dom var väl inte kända för sin driftsäkerhet precis, Och fjädringen var väl lite osäker även om den var i världsklass när den fungerade. Missförstå mej rätt, gillar verkligen den bilen utan att ha ägt eller ens åkt i en![]()
Det kunde varit värre, den kunde hetat Bygg dina drömmar eller något annat ännu mer kinesiskt.Dåligt: namnet! Vad tänkte de med?
Eller typ "jag rullar" på något obskyrt språk ingen kan längre.Det kunde varit värre, den kunde hetat Bygg dina drömmar eller något annat ännu mer kinesiskt.
Trodde BYD stod för Build Your Dolphin???Det kunde varit värre, den kunde hetat Bygg dina drömmar eller något annat ännu mer kinesiskt.
Vilket man ju kan välja att tolka som att man får mycket för pengarna.Sen är det väl fortfarande ingen som gör några pengar..
Riktigt bra, tror dom flesta bilar "tillåter" det. Efter många år som förare "professionellt" så ville jag aldrig ha bältet på mej när det var trångt o besvärligt. Det gäller även nu som pensionär.Idag skulle jag krypa runt på en trång parkering och testade att skippa bältet.
Inte minsta lilla pip från Subarun! Det gjorde mig lite förvånad.
Kommer man däremot över 20km/h så piper den tills bältet tas på eller motorn slås av.
Tycker att dom flesta börjar pipa så fort bilen rör sig. V70'n gör det, och när jag sommarjobbade i parker för 20 år sedan lämnade vi alltid bältet iklickat bakom ryggen pga allt pipRiktigt bra, tror dom flesta bilar "tillåter" det. Efter många år som förare "professionellt" så ville jag aldrig ha bältet på mej när det var trångt o besvärligt. Det gäller även nu som pensionär.
De senaste bilarna jag haft (franska, japanska, sydkoreanska och kinesiska, den tyska minns jag ej) har alla varit tysta upp tills man passerar gångfart. (Så alla rättrådiga människor inte blir oroliga: jag behöver ganska ofta backa typ 10 meter för att byta plats på familjens bilar så jag kör inte runt obältad över gångfart.)Tycker att dom flesta börjar pipa så fort bilen rör sig. V70'n gör det, och när jag sommarjobbade i parker för 20 år sedan lämnade vi alltid bältet iklickat bakom ryggen pga allt pip
Då antar jag att loggarna skickas till Skatteverket som omgående ger bilarna rätt skatt (som en diesel). En 10 k malus-skatt första tre åren är väl i rätt härad.Tesla fortsätter att ge IFM fingret och öpnnar dieseldriven laddstation i vansbro lagom till sportlovet för att göra livet enklare för alla elbilsägare.
Ja det är väl för få som kan/vill slanta 600-700k, då säljs inga bilar privat. Privatleasing blir ju i praktiken ett sätt att trycka ner priset utan att visa det. Polestar 4 tex, närmare 700k listpris men 6k/månad. Försök få ihop den matematiken.Teknikens Värld har i senaste numret en artikel om kostnaderna för nya bilar där de jämför privatleasing och köp. Privatleasing är billigare för alla jämförda modeller. Känns som att bilbranschen håller på att ändras rätt kraftigt. De häftiga prishöjningar vi sett de senaste åren på nya bilar är bara en del av myntet - branschen löser det genom att hyra ut bilar med kraftiga rabatter och sen säljer de bilen efter tre år till ett mer rimligt pris. De som förlorar mest på detta är förstås de som slantar upp för en ny bil med egna (lånade) pengar.
Hoppas terrororganisationerna (facken) är nöjda nu.Edit: Såg nu artikeln några inlägg upp.![]()
Det var samma på våra Subarus, tog alltid av mig bältet när jag kom till brevlådan där vi bodde då och sen hade jag 100 meter till på den enskilda grusvägen hem. Satte aldrig på mig bältet.Idag skulle jag krypa runt på en trång parkering och testade att skippa bältet.
Inte minsta lilla pip från Subarun! Det gjorde mig lite förvånad.
Kommer man däremot över 20km/h så piper den tills bältet tas på eller motorn slås av.
Fast det är inte hållbart för biltillverkarna i längden. Att dom dumpar priserna på privatleasing är bara en panikåtgärd för att bli av med bilar de redan byggt och inte kan sälja till priserna de tänkt. Alternativet skulle vara att sänka nybilspriserna, men då måste dom sänka även till dom lönsamma företagskunderna. Plus att dom skulle skada varumärket genom att reta gallfeber på privatkunder som köpt till ett högre pris.Teknikens Värld har i senaste numret en artikel om kostnaderna för nya bilar där de jämför privatleasing och köp. Privatleasing är billigare för alla jämförda modeller. Känns som att bilbranschen håller på att ändras rätt kraftigt. De häftiga prishöjningar vi sett de senaste åren på nya bilar är bara en del av myntet - branschen löser det genom att hyra ut bilar med kraftiga rabatter och sen säljer de bilen efter tre år till ett mer rimligt pris. De som förlorar mest på detta är förstås de som slantar upp för en ny bil med egna (lånade) pengar.
Fast det är inte hållbart för biltillverkarna i längden. Att dom dumpar priserna på privatleasing är bara en panikåtgärd för att bli av med bilar de redan byggt och inte kan sälja till priserna de tänkt. Alternativet skulle vara att sänka nybilspriserna, men då måste dom sänka även till dom lönsamma företagskunderna. Plus att dom skulle skada varumärket genom att reta gallfeber på privatkunder som köpt till ett högre pris.
Se bara vad många sura ägare Tesla fick när dom sänkte priserna för ett par år sen.
Att skicka iväg bilarna på subventionerade privatleasingavtal är ett sätt att komma runt detta. Eller åtminstone att skjuta på problemet i 3 år.![]()
Ja, det verkliga problemet är väl att EU forcerat igenom en för snabb övergång till el som inte marknaden tål.Räntorna steg, klimatpremien försvann och privatleasingpriserna stack iväg.
Vad händer? Privatförsäljningen sjunker dramatiskt samtidigt som tillverkningskostnaderna fortsätter att skena och de politiska styrmedlen "tvingar" tillverkarna att satsa allt på dyra elbilar.
Emellertid vill inte så många köpa dessa dyra bilar för egna pengar, i synnerhet inte givet teknikutveklingstakten så där sitter man med skyhöga kostnader och en överkapacitet - när kronan var svag kunde man i Sverige skyffla över en del tillbaka till Europa, men nu börjar även Sverige tappa "reastämpeln".
Samtidigt har räntorna gått ner och folk börjat bli lite mer villiga att spendera igen - konkurrensen är stenhård med alldeles för många aktörer där också gränserna mellan budget och premium suddats ut. Det enda som tycks funka är privatleasing där kunden tar en mindre risk och slipper binda kapital och vips är priskriget igång igen....Ingen vill egentligen sälja privatleasing då det är minst lönsamt, för att inte tala om restvärdesrisken - men om man står utanför? Ja då riskerar man att inte sälja alls...
Ingen är heller immun, premiumtillverkarna pressar ner priserna i hopp om att premiumprodukternas fiktiva värde om 3 år ändå ska göra kalkylen lönsam för handeln, medan generalisterna står med långnäsa och måste dumpa priserna ännu mer för att det åtminstone ska finnas någon konkurrensfördel.
Och begagnatpriserna har skenat till nivåer som gör begagnat iskallt jämfört med nybil på privatleasing.
Samtidigt som "nästa generation" nybilsköpare har hög disponibelinkomst relativt sätt men inget kapital att binda upp. Klart man väljer privatleasing till reapris då.
Alla hoppas på "att det ska vända" - men kommer det verkligen göra det? Eller är det bara nya "normalläget"?
Då är det väl en mycket större ”problem” att en Cadillac Escalade kan köra på E85, men aldrig gör det, och med sin V8 släpper ut enorma mängder koldioxid. Den har ca 1000 kr i skatt per år. Även laddhybrider är ett problem om du nu oroar dig för minskade skatteintäkter.Då antar jag att loggarna skickas till Skatteverket som omgående ger bilarna rätt skatt (som en diesel). En 10 k malus-skatt första tre åren är väl i rätt härad.
Det där är väl skrotat nu, men ej retroaktivt.Då är det väl en mycket större ”problem” att en Cadillac Escalade kan köra på E85, men aldrig gör det, och med sin V8 släpper ut enorma mängder koldioxid. Den har ca 1000 kr i skatt per år.
Inlägget skulle läsas med viss ironisk ton. Men visst, både dina exempel och Teslas visar svagheten i att beskatta på fordonsnivå och inte på användning.Då är det väl en mycket större ”problem” att en Cadillac Escalade kan köra på E85, men aldrig gör det, och med sin V8 släpper ut enorma mängder koldioxid. Den har ca 1000 kr i skatt per år. Även laddhybrider är ett problem om du nu oroar dig för minskade skatteintäkter.
Det är ett jäkla trams att inte ansluta laddarna från nätbolagens sida. Riktigt besviken.
Det här tjänar Tesla grova pengar på.Ja, det verkliga problemet är väl att EU forcerat igenom en för snabb övergång till el som inte marknaden tål.
Bilindustrin är europas nya krisbransch.
Ja, det verkliga problemet är väl att EU forcerat igenom en för snabb övergång till el som inte marknaden tål.
Bilindustrin är europas nya krisbransch.
Design håller jag med om till viss del. Men provsatt som sagt en G6 i veckan. Jämfört med min Audi Q4, som är klart dyrare hade den:Design, materialval, historia osv. är där man fortfarande kan konkurrera - för "känslan" saknas hos kineserna fortfarande och politiken spelar också in. En sak är saker, stålbadet kommer fortsätta ett bra tag till.
Vad kostar en sådan nuförtiden? Blir det så mycket billigare?Blev inte elbil den här gången heller, tyvärr. Hittade ingen med rätt utrymmen, format, räckvidd och pris. Jäkla hundbur att ta plats…
Id7 var det bästa elalternativet men väl dyr.
En ny gubb-Superb laddhybrid får bli min 4:e Skoda, och 6:e VAG-bil. Jämförde med Passat men hade svårt att motivera det högre priset för liknande utrustningsnivå. Lite förvånad att säljarna hävdar att VW är premium… det är ju folkets bil.
Att som privatkund köra 2500 mil per år fick förresten säljarna att haja till.![]()
Tror motsvarande id7 blev iaf 2000kr dyrare per månad vid privatleasing, kanske 2500kr. Ingen bra kampanj på dom just nu medan Skoda har det just på Superb iV… 2000kr tycker iaf jag är svårt att motivera. Särskilt när dagens elpriser gör att milkostnaden inte skiljer motsvarande belopp. Tror hybrid med 12 mil räckvidd på el blir en bra kompromiss.Vad kostar en sådan nuförtiden? Blir det så mycket billigare?
Edit: Premium är något odefinierat otydligt som kunder vill betala för. De flesta säljare hävdar att de är premium...
Ja jag hade känslan av att listpris är i samma härad, och det var ju rätt då (även om bas id7 och L&K är lite olika nivå förstås). Sen är det Privatleasingerbjudanden som vrider förutsättningarna.Tror motsvarande id7 blev iaf 2000kr dyrare per månad vid privatleasing, kanske 2500kr. Ingen bra kampanj på dom just nu medan Skoda har det just på Superb iV… 2000kr tycker iaf jag är svårt att motivera. Särskilt när dagens elpriser gör att milkostnaden inte skiljer motsvarande belopp. Tror hybrid med 12 mil räckvidd på el blir en bra kompromiss.
Dagsturer till Järvsö, Kungsberget, osv utan att behöva fundera på ladd har ett värde det också.
Listpris ligger både en Superb iV L&K och en bas-id7 på typ 600 kkr vill jag minnas.
Ja jag hade känslan av att listpris är i samma härad, och det var ju rätt då (även om bas id7 och L&K är lite olika nivå förstås). Sen är det Privatleasingerbjudanden som vrider förutsättningarna.
Elbil är klart billigare i drift när man kör hemma (man måste inte ladda på dagstopparna), men på långresor är det dagspris som avgör om el eller bensin/diesel är bäst.
Ja jag säger inte att du har fel, och som sagt elbil kan vara väl så dyrt om man snabbladdar.tror jag räknade med 2,2 kr kWh för hemladd. Ger ~4 kr milen i elkostnad. 2 500 mil per år ger totalt 10000kr för el.
Bensin för 17kr litern ger ca 11kr milen (kör nuvarande Skoda på prick 0,6 liter per mil utan takbox, 6,2/6,3 med takbox. 27500kr per år.
Mellanskillnaden är 17500kr per år. Merkostnaden för elbil är 24000kr per år.
Kalkylen går inte ihop, men jag inser att jag tidigare nog räknat med för högt elpris och att det var jämnare än jag trodde. Ja visst kan man pricka när elen kostar mindre om man har timpris, men å andra sidan måste man snabbladda till högre pris ibland. Jag har fast elpris i 2 år till… och med hybrid verkar jag oavsett nästan både kunna äta kakan och ha den kvar.
Handlade du endast 166kWh i januari?Ja jag säger inte att du har fel, och som sagt elbil kan vara väl så dyrt om man snabbladdar.
Men i Januari (dyr månad) laddade jag för ca 1,5 kr inkl allt (skatt och nätavgifter) hemma. Sen fick jag 50 kr tillbaka i "grid Rewards", så runt 1,20 kr/kWh totalt i Januari. För laddning då. På sommaren har det hänt mer än en gång att nettot elpris blivit negativt, dvs något tiotal öre/kWh efter skatt och nätavgifter. Så jag gissar att min totalkostnad ligger klart under kronan/kWh räknat över året. För hemmaladdningen då. Så du kan nog halvera din kalkyl, om du inte hade haft bundet då.
Fort men fel. Blev en faktor två där, jag laddade 329 kWh så borde dragit 15 öre i stället. Så 1,35 då.Handlade du endast 166kWh i januari?
Tänker då att din bonus på 50kr sänkte ditt totala elpris med 30öre/kWh.
Jag som bor i SE3 hade under januari en totalkostnad om 1,68kr/kWh med fast elpris på 69öre, jobbarkompisen med Tibet låg i januari på nästan 3kr/kWh trots att stor del av hans konsumtion ligger nattetid när elen var billig.
Håller också med om att många av kinabilarna är ikapp och förbi när det kommer till design(visst, smaksak) och materialval. Både de Zeekr jag klämt på och Den Lynk jag nu köpte (hyr) känns minst lika påkostade och genomtänkta invändigt jmft med Toyota, VAG, Kia och de Stellantis-bilar jag kikat på senaste halvåret. Skulle nog säga att Mercedes inte heller känns finare eller mer välbyggda invändigt. När totalkostnaden blir betydligt lägre så har jag svårt att se att de inte kommer ta en allt större del av marknaden om inte Europas bilindustri gör nåt radikalt för att konkurrera. Nuvarande strategi är dömd att misslyckas. Fler och fler kommer göra som jag och slänga bort sina lättviktiga principer när det blir tydligt att produkten sammantaget är konkurrenskraftig och samtidigt billigare. De har ju redan tagit tillverkningsindustrin vad gäller väldigt mycket annat - får har moraliska problem med att köpa en tv eller telefon från Kina.Design håller jag med om till viss del. Men provsatt som sagt en G6 i veckan. Jämfört med min Audi Q4, som är klart dyrare hade den:
Bättre räckvidd
3 ggr snabbare laddning
Mer utrymme. Mycket mer
Mer utrustning inkluderat än vad min Audi har. Den har extrautrustning för runt 150k.
Oändligt mycket bättre känsla i materialval
Mjukvaran kan omöjligen vara sämre
Så, nu skall jag ut och sopa av Audin så jag kan öppna dörren och slå på värmaren. Appen har inte fungerat till det sen i somras.