[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Just Model 3/Y-handtagen ställer inte till några större problem tycker jag, bara trycka på framkanten så ploppar bakkanten ut även om det är is på. Men helt flush handtag som på S som åker ut när man närmar sig känns helkorkat. Speciellt när de genom åren haft massa olika problem med dem.

Har också känslan av att 3/Y-handtagen fungerar mekaniskt men att elektroniken triggar att dra ner rutan - det kan dock vara fel.
Nah, dom är elektriska.
Det är så dom "låser" bilen, handtaget skicker helt enkelt ingen signal till motorn att öppna när du drar i handtaget.

Angående karmlös dörr så är det samma anledning som dolda handtag, det ger marginellt bättre aero.

Som cyklister borde ni hylla allt som förbättrar aero!!!

Men där kanske det var ett av dom mindre problemen, fanns ju en del andra :sneaky:
Farsan hade en 3-4 stycken på raken sedan 1960. Eftersom han var entusiast roade det honom bland mycket annat att krypa omkring med en tectyl-spruta i tid och otid. Luften i bilen var inte alltid angenäm men bilarna rostade aldrig bort under honom. Om det var det du syftade på 😊

Farsan hade en 3-4 stycken på raken sedan 1960. Eftersom han var entusiast roade det honom bland mycket annat att krypa omkring med en tectyl-spruta i tid och otid. Luften i bilen var inte alltid angenäm men bilarna rostade aldrig bort under honom. Om det var det du syftade på 😊
Nja, dom var väl inte kända för sin driftsäkerhet precis, Och fjädringen var väl lite osäker även om den var i världsklass när den fungerade. Missförstå mej rätt, gillar verkligen den bilen utan att ha ägt eller ens åkt i en ☺️

Nja, dom var väl inte kända för sin driftsäkerhet precis, Och fjädringen var väl lite osäker även om den var i världsklass när den fungerade. Missförstå mej rätt, gillar verkligen den bilen utan att ha ägt eller ens åkt i en ☺️
Det är svårt för mig att svara på, farsans paddor var väl underhållna och hade, såvitt jag minns, aldrig några problem. Han förblev märket trogen fram tills sin död.
Själv har jag bara kört VAG 😁

Tidiga första intryck av den Lynk och co 08 More jag hämtade ut för 350 km sen:
Bra:
Mycket trevlig inredning med bra upplevd byggkvalitet.
Lång räckvidd på batteri (åtminstone 14 mil trots -10 grader)
Bekväma stolar.
Bra röststyrning.
Tyst
Grymt bra ljud
Lätt att skapa en egen meny där man snabbt kommer åt tex avstängningen av fartvarningsplinget.
Snabb inloggning och start.
Nyckellös låsning
Billig! (3500kr lägre leasingavgift per månad än min tidigare Kia Ev 6 som jag upplever som en simplare och mer omodern bil interiörmässigt.)
Tycker den ser bra ut.
Bra infotainment (dvs logiskt och snabbt)
Avslappnad komfort (slapp i hullet och lite avdomnad styrning skulle kanske någon säga, själv tycker jag det är bra, vill inte ha en ”sportig”/stötig/nervös familjebil).

Dåligt: namnet! Vad tänkte de med?
Risk för kinesisk påverkan och kartläggning.
Osolid dörrklang om man nu bryr sig om det.
Mycket pling innan det stängs av.
Något osofistikerad vingelhållare - rycker lite mer i ratten än önskat.

Lågintensivt letande efter kommande efterträdare till Q4 fortsatte med ett besök hos Xpeng i går. Har varit skeptisk till kinesiska bilar av skäl som vi inte pratar om här, men kan jag få del av kinesiska statsbidrag kanske man får tänka om. Gränsen är ju lite flytande när Mazda har en Kinesisk bil, Volvo är kinaägt, Polestar byggs i Kina osv.
Ingen provkörning, bara provsatt.
Nya G6 ser ju, till skillnad från föregångaren, OK ut. Skillnaden är inte stor men gör stor skillnad i intryck.
Allt som behövs och mycket till, inkl drag, är standard för 620k..Kan ladda i 451 kW om man mot förmodan hittar en laddare som klarar det.
Går att få för 499 k också med 2wd, lite kortare räckvidd och bara toksnabb laddning (382 kW).
Det som imponerade var känslan i interiören. Jag får nog omvärdera mina fördomar. Riktigt mjukt och fint skinn t ex, och i huvudsak kändes interiören riktigt bra. Och baksätet var, som det skall vara i Kinabilar, rymligt nog för en statsman att bli chaufförad runt i.
7 år/16000 mil garanti, men 8 år på batteri mm.
Ingen vettig privatleasing (men den gamla leasar de nu ut för under 5k/mån, det var 15 ex kvar i går), men 0%-lån hjälper ju en aning med finansieringen.
Blir nog provkörning någon dag, för lite lockande var den faktiskt. Men så länge Polestar har sitt leasingerbjudande på Polestar 4 är det ju svårslaget ekonomiskt.

Det finns ju två tydliga segment av kinabilar där Polestar, Zeekr, Nio, Xpeng och säkert nån jag glömmer finns i ett högre segment än Ora, Byd, MG och massa annat jox som kommer och går.

Sen är det väl fortfarande ingen som gör några pengar..

Idag skulle jag krypa runt på en trång parkering och testade att skippa bältet.

Inte minsta lilla pip från Subarun! Det gjorde mig lite förvånad.

Kommer man däremot över 20km/h så piper den tills bältet tas på eller motorn slås av.

Kommer man däremot över 20km/h så piper den tills bältet tas på eller motorn slås av.
Riktigt bra, tror dom flesta bilar "tillåter" det. Efter många år som förare "professionellt" så ville jag aldrig ha bältet på mej när det var trångt o besvärligt. Det gäller även nu som pensionär.

Riktigt bra, tror dom flesta bilar "tillåter" det. Efter många år som förare "professionellt" så ville jag aldrig ha bältet på mej när det var trångt o besvärligt. Det gäller även nu som pensionär.
Tycker att dom flesta börjar pipa så fort bilen rör sig. V70'n gör det, och när jag sommarjobbade i parker för 20 år sedan lämnade vi alltid bältet iklickat bakom ryggen pga allt pip

Tycker att dom flesta börjar pipa så fort bilen rör sig. V70'n gör det, och när jag sommarjobbade i parker för 20 år sedan lämnade vi alltid bältet iklickat bakom ryggen pga allt pip
De senaste bilarna jag haft (franska, japanska, sydkoreanska och kinesiska, den tyska minns jag ej) har alla varit tysta upp tills man passerar gångfart. (Så alla rättrådiga människor inte blir oroliga: jag behöver ganska ofta backa typ 10 meter för att byta plats på familjens bilar så jag kör inte runt obältad över gångfart.)

Teknikens Värld har i senaste numret en artikel om kostnaderna för nya bilar där de jämför privatleasing och köp. Privatleasing är billigare för alla jämförda modeller. Känns som att bilbranschen håller på att ändras rätt kraftigt. De häftiga prishöjningar vi sett de senaste åren på nya bilar är bara en del av myntet - branschen löser det genom att hyra ut bilar med kraftiga rabatter och sen säljer de bilen efter tre år till ett mer rimligt pris. De som förlorar mest på detta är förstås de som slantar upp för en ny bil med egna (lånade) pengar.

Bilagor

• IMG_7035.webp
    IMG_7035.webp
    207.4 KB · Besök: 63
Teknikens Värld har i senaste numret en artikel om kostnaderna för nya bilar där de jämför privatleasing och köp. Privatleasing är billigare för alla jämförda modeller. Känns som att bilbranschen håller på att ändras rätt kraftigt. De häftiga prishöjningar vi sett de senaste åren på nya bilar är bara en del av myntet - branschen löser det genom att hyra ut bilar med kraftiga rabatter och sen säljer de bilen efter tre år till ett mer rimligt pris. De som förlorar mest på detta är förstås de som slantar upp för en ny bil med egna (lånade) pengar.
Ja det är väl för få som kan/vill slanta 600-700k, då säljs inga bilar privat. Privatleasing blir ju i praktiken ett sätt att trycka ner priset utan att visa det. Polestar 4 tex, närmare 700k listpris men 6k/månad. Försök få ihop den matematiken.

Nu när jag börjat titta på ev privatägd nästa bil blir det nästan ett problem. Det är ju bara de som har ett bra privatleasingpris som kan motiveras.
Xpeng G6 såg som sagt fin ut, men runt 9k i månaden +försäkring och service, när Polestar 4 som på pappret är dyrare kan fås för 6k.
Man kan köpa också, men min budget säger att G6:s privatleasingpris är helt rimligt.

Det var samma på våra Subarus, tog alltid av mig bältet när jag kom till brevlådan där vi bodde då och sen hade jag 100 meter till på den enskilda grusvägen hem. Satte aldrig på mig bältet.

Är vi köpte en Audi kändes just det extremt jobbigt :-) den pep direkt.

Fast det är inte hållbart för biltillverkarna i längden. Att dom dumpar priserna på privatleasing är bara en panikåtgärd för att bli av med bilar de redan byggt och inte kan sälja till priserna de tänkt. Alternativet skulle vara att sänka nybilspriserna, men då måste dom sänka även till dom lönsamma företagskunderna. Plus att dom skulle skada varumärket genom att reta gallfeber på privatkunder som köpt till ett högre pris.
Se bara vad många sura ägare Tesla fick när dom sänkte priserna för ett par år sen.
Att skicka iväg bilarna på subventionerade privatleasingavtal är ett sätt att komma runt detta. Eller åtminstone att skjuta på problemet i 3 år. 😄

Fast det är inte hållbart för biltillverkarna i längden. Att dom dumpar priserna på privatleasing är bara en panikåtgärd för att bli av med bilar de redan byggt och inte kan sälja till priserna de tänkt. Alternativet skulle vara att sänka nybilspriserna, men då måste dom sänka även till dom lönsamma företagskunderna. Plus att dom skulle skada varumärket genom att reta gallfeber på privatkunder som köpt till ett högre pris.
Se bara vad många sura ägare Tesla fick när dom sänkte priserna för ett par år sen.
Att skicka iväg bilarna på subventionerade privatleasingavtal är ett sätt att komma runt detta. Eller åtminstone att skjuta på problemet i 3 år. 😄

Räntorna steg, klimatpremien försvann och privatleasingpriserna stack iväg.
Vad händer? Privatförsäljningen sjunker dramatiskt samtidigt som tillverkningskostnaderna fortsätter att skena och de politiska styrmedlen "tvingar" tillverkarna att satsa allt på dyra elbilar.
Emellertid vill inte så många köpa dessa dyra bilar för egna pengar, i synnerhet inte givet teknikutveklingstakten så där sitter man med skyhöga kostnader och en överkapacitet - när kronan var svag kunde man i Sverige skyffla över en del tillbaka till Europa, men nu börjar även Sverige tappa "reastämpeln".

Samtidigt har räntorna gått ner och folk börjat bli lite mer villiga att spendera igen - konkurrensen är stenhård med alldeles för många aktörer där också gränserna mellan budget och premium suddats ut. Det enda som tycks funka är privatleasing där kunden tar en mindre risk och slipper binda kapital och vips är priskriget igång igen....Ingen vill egentligen sälja privatleasing då det är minst lönsamt, för att inte tala om restvärdesrisken - men om man står utanför? Ja då riskerar man att inte sälja alls...
Ingen är heller immun, premiumtillverkarna pressar ner priserna i hopp om att premiumprodukternas fiktiva värde om 3 år ändå ska göra kalkylen lönsam för handeln, medan generalisterna står med långnäsa och måste dumpa priserna ännu mer för att det åtminstone ska finnas någon konkurrensfördel.

Och begagnatpriserna har skenat till nivåer som gör begagnat iskallt jämfört med nybil på privatleasing.
Samtidigt som "nästa generation" nybilsköpare har hög disponibelinkomst relativt sätt men inget kapital att binda upp. Klart man väljer privatleasing till reapris då.

Alla hoppas på "att det ska vända" - men kommer det verkligen göra det? Eller är det bara nya "normalläget"?

Räntorna steg, klimatpremien försvann och privatleasingpriserna stack iväg.
Vad händer? Privatförsäljningen sjunker dramatiskt samtidigt som tillverkningskostnaderna fortsätter att skena och de politiska styrmedlen "tvingar" tillverkarna att satsa allt på dyra elbilar.
Emellertid vill inte så många köpa dessa dyra bilar för egna pengar, i synnerhet inte givet teknikutveklingstakten så där sitter man med skyhöga kostnader och en överkapacitet - när kronan var svag kunde man i Sverige skyffla över en del tillbaka till Europa, men nu börjar även Sverige tappa "reastämpeln".

Samtidigt har räntorna gått ner och folk börjat bli lite mer villiga att spendera igen - konkurrensen är stenhård med alldeles för många aktörer där också gränserna mellan budget och premium suddats ut. Det enda som tycks funka är privatleasing där kunden tar en mindre risk och slipper binda kapital och vips är priskriget igång igen....Ingen vill egentligen sälja privatleasing då det är minst lönsamt, för att inte tala om restvärdesrisken - men om man står utanför? Ja då riskerar man att inte sälja alls...
Ingen är heller immun, premiumtillverkarna pressar ner priserna i hopp om att premiumprodukternas fiktiva värde om 3 år ändå ska göra kalkylen lönsam för handeln, medan generalisterna står med långnäsa och måste dumpa priserna ännu mer för att det åtminstone ska finnas någon konkurrensfördel.

Och begagnatpriserna har skenat till nivåer som gör begagnat iskallt jämfört med nybil på privatleasing.
Samtidigt som "nästa generation" nybilsköpare har hög disponibelinkomst relativt sätt men inget kapital att binda upp. Klart man väljer privatleasing till reapris då.

Alla hoppas på "att det ska vända" - men kommer det verkligen göra det? Eller är det bara nya "normalläget"?
Ja, det verkliga problemet är väl att EU forcerat igenom en för snabb övergång till el som inte marknaden tål.
Bilindustrin är europas nya krisbransch.

Då antar jag att loggarna skickas till Skatteverket som omgående ger bilarna rätt skatt (som en diesel). En 10 k malus-skatt första tre åren är väl i rätt härad.
Då är det väl en mycket större ”problem” att en Cadillac Escalade kan köra på E85, men aldrig gör det, och med sin V8 släpper ut enorma mängder koldioxid. Den har ca 1000 kr i skatt per år. Även laddhybrider är ett problem om du nu oroar dig för minskade skatteintäkter.

Det är ett jäkla trams att inte ansluta laddarna från nätbolagens sida. Riktigt besviken.

Då är det väl en mycket större ”problem” att en Cadillac Escalade kan köra på E85, men aldrig gör det, och med sin V8 släpper ut enorma mängder koldioxid. Den har ca 1000 kr i skatt per år. Även laddhybrider är ett problem om du nu oroar dig för minskade skatteintäkter.

Det är ett jäkla trams att inte ansluta laddarna från nätbolagens sida. Riktigt besviken.
Inlägget skulle läsas med viss ironisk ton. Men visst, både dina exempel och Teslas visar svagheten i att beskatta på fordonsnivå och inte på användning.

Senast ändrad:
Ja, det verkliga problemet är väl att EU forcerat igenom en för snabb övergång till el som inte marknaden tål.
Det här tjänar Tesla grova pengar på.

Fast även dinosauriebrännare har ökat i pris lååångt över inflation. Billigaste Ford Puma kostar 299000 på "kampanj"! Och en familjebil är svårt att hitta under 450k.

Visst är en del av det att man prissätter för att sälja föer elbilar, för att slippa köpa rätter av Tesla et al, men är det verkligen allt? Eller har man sett en möjlighet att dra iväg när elbilarna normaliserat att vanligt folk köper (hyr) bilar i 6-700 k-klassen? Någon som vet?

Senast ändrad:

Det är en del, men det är så många fler saker som spelar in. Konkurrensen från Kina bryr sig knappast om att europeisk bilindustri frodas. Till viss del med statspengar i ryggen trycker dem på med en utvecklingstakt som Europa bara kan drömma om. Så även om Eu inte hade tvingat fram en förändring hade konkurrensen tvingat fram utvecklingen så småningom.

I övergången till eldrift har Europas tillverkare tappat många av de styrkor man tidigare hade som konkurrensfördelar. Bilar blir smartphones på hjul där det handlar om snyggast skärm, operstivsystem, processorkraft, laddhastigheter och batterikapacitet. Fyrhjulsdrift? no problem, bulta på en motor till, mer effekt? plättlätt, bara batteriet klarar tillräckligt med räckvidd.
0-100 tider, vridmoment osv. har blivit totalt urvattnat.

Design, materialval, historia osv. är där man fortfarande kan konkurrera - för "känslan" saknas hos kineserna fortfarande och politiken spelar också in. En sak är saker, stålbadet kommer fortsätta ett bra tag till.

Design, materialval, historia osv. är där man fortfarande kan konkurrera - för "känslan" saknas hos kineserna fortfarande och politiken spelar också in. En sak är saker, stålbadet kommer fortsätta ett bra tag till.
Design håller jag med om till viss del. Men provsatt som sagt en G6 i veckan. Jämfört med min Audi Q4, som är klart dyrare hade den:
Bättre räckvidd
3 ggr snabbare laddning
Mer utrymme. Mycket mer
Mer utrustning inkluderat än vad min Audi har. Den har extrautrustning för runt 150k.
Oändligt mycket bättre känsla i materialval
Mjukvaran kan omöjligen vara sämre

Så, nu skall jag ut och sopa av Audin så jag kan öppna dörren och slå på värmaren. Appen har inte fungerat till det sen i somras.

Blev inte elbil den här gången heller, tyvärr. Hittade ingen med rätt utrymmen, format, räckvidd och pris. Jäkla hundbur att ta plats…

Id7 var det bästa elalternativet men väl dyr.

En ny gubb-Superb laddhybrid får bli min 4:e Skoda, och 6:e VAG-bil. Jämförde med Passat men hade svårt att motivera det högre priset för liknande utrustningsnivå. Lite förvånad att säljarna hävdar att VW är premium… det är ju folkets bil.

Att som privatkund köra 2500 mil per år fick förresten säljarna att haja till. 😁

Blev inte elbil den här gången heller, tyvärr. Hittade ingen med rätt utrymmen, format, räckvidd och pris. Jäkla hundbur att ta plats…

Id7 var det bästa elalternativet men väl dyr.

En ny gubb-Superb laddhybrid får bli min 4:e Skoda, och 6:e VAG-bil. Jämförde med Passat men hade svårt att motivera det högre priset för liknande utrustningsnivå. Lite förvånad att säljarna hävdar att VW är premium… det är ju folkets bil.

Att som privatkund köra 2500 mil per år fick förresten säljarna att haja till. 😁
Vad kostar en sådan nuförtiden? Blir det så mycket billigare?
Edit: Premium är något odefinierat otydligt som kunder vill betala för. De flesta säljare hävdar att de är premium...

Citroen hade en anställd som hade c7 han berättade att han varit med om att bakluckan uppmanar upp på vintern under körning blev snö i koffert utrymme tänd kassett gick senare tre cylindrar i stället för alla fyra.
Själv är de VAG Skoda Fabia kombi 05 som är lite besvärlig bli i och ur vrida sig under ratten låg säte till förar plats storlek är inte större än Saab 99 och volvo 360.

Vad kostar en sådan nuförtiden? Blir det så mycket billigare?
Edit: Premium är något odefinierat otydligt som kunder vill betala för. De flesta säljare hävdar att de är premium...
Tror motsvarande id7 blev iaf 2000kr dyrare per månad vid privatleasing, kanske 2500kr. Ingen bra kampanj på dom just nu medan Skoda har det just på Superb iV… 2000kr tycker iaf jag är svårt att motivera. Särskilt när dagens elpriser gör att milkostnaden inte skiljer motsvarande belopp. Tror hybrid med 12 mil räckvidd på el blir en bra kompromiss.

Dagsturer till Järvsö, Kungsberget, osv utan att behöva fundera på ladd har ett värde det också.

Listpris ligger både en Superb iV L&K och en bas-id7 på typ 600 kkr vill jag minnas.

Tror motsvarande id7 blev iaf 2000kr dyrare per månad vid privatleasing, kanske 2500kr. Ingen bra kampanj på dom just nu medan Skoda har det just på Superb iV… 2000kr tycker iaf jag är svårt att motivera. Särskilt när dagens elpriser gör att milkostnaden inte skiljer motsvarande belopp. Tror hybrid med 12 mil räckvidd på el blir en bra kompromiss.

Dagsturer till Järvsö, Kungsberget, osv utan att behöva fundera på ladd har ett värde det också.

Listpris ligger både en Superb iV L&K och en bas-id7 på typ 600 kkr vill jag minnas.
Ja jag hade känslan av att listpris är i samma härad, och det var ju rätt då (även om bas id7 och L&K är lite olika nivå förstås). Sen är det Privatleasingerbjudanden som vrider förutsättningarna.

Elbil är klart billigare i drift när man kör hemma (man måste inte ladda på dagstopparna), men på långresor är det dagspris som avgör om el eller bensin/diesel är billigast.

Senast ändrad:
det är väldigt intressant och svårt att förstå prissättningen tycker jag också. Krav på säkerhet etc driver ju upp priser men det finns bilar som är enkla och billiga. Men de verkar folk inte köpa? Dacia sandero, Toyota aygo etc. Visst, de kanske inte är roligast men i varje fall Yaris (som är dyrare) är i min värld en jävla lyxbil om man jämför med mycket från 90-talet trots att de inflationsjusterat inte är dyra.

Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som hänt. Kan det vara så att låga räntor vant ”folk” med dyra bilar. Nu med högre räntor måste marknaden anpassa sig men biltillverkarna fortsätter att producera bättre och dyrare bilar för att öka tillväxten och höja marginalerna i ett evigt race för aktieägarnas skull?

Då skulle bilindustrin vara ett ovanligt fall av att saker inte blir sämre och billigare (inflationsjusterat) utan dyrare och bättre. Jag har gamla Ivar-bokhyllor. Otrolig kvalitet. Lite nyare (sent 90-tal) är sämre, helt nya är sämst. Lägre priser, relativt billigare. Samma med Reiker skor, black and decker elmaskiner etc etc.

Fast Dacia (kanske inte Sandero) är väl en av de mest sålda bilarna till privatpersoner?

Sen är det lätt att romatisera över hur bra det var förr, men då var bilar upprostade efter fem år, det behövde justeras brytarspetar och förgasare är verkligen ett h-e när det stökar. Moderna bilar är rätt bra på många saker också.

Själv är jag rätt intresserad av Slate, de har tänkt annorlunda i rätt mycket och har en basbil som är väldigt enkel och gjort för att man ska kunna meka själv. Panelerna på utsidan är i genomfärgad plast, designade för att vara enkla att foliera osv.

Ja jag hade känslan av att listpris är i samma härad, och det var ju rätt då (även om bas id7 och L&K är lite olika nivå förstås). Sen är det Privatleasingerbjudanden som vrider förutsättningarna.

Elbil är klart billigare i drift när man kör hemma (man måste inte ladda på dagstopparna), men på långresor är det dagspris som avgör om el eller bensin/diesel är bäst.

tror jag räknade med 2,2 kr kWh för hemladd. Ger ~4 kr milen i elkostnad. 2 500 mil per år ger totalt 10000kr för el.

Bensin för 17kr litern ger ca 11kr milen (kör nuvarande Skoda på prick 0,6 liter per mil utan takbox, 6,2/6,3 med takbox. 27500kr per år.

Mellanskillnaden är 17500kr per år. Merkostnaden för elbil är 24000kr per år.

Kalkylen går inte ihop, men jag inser att jag tidigare nog räknat med för högt elpris och att det var jämnare än jag trodde. Ja visst kan man pricka när elen kostar mindre om man har timpris, men å andra sidan måste man snabbladda till högre pris ibland. Jag har fast elpris i 2 år till… och med hybrid verkar jag oavsett nästan både kunna äta kakan och ha den kvar.

tror jag räknade med 2,2 kr kWh för hemladd. Ger ~4 kr milen i elkostnad. 2 500 mil per år ger totalt 10000kr för el.

Bensin för 17kr litern ger ca 11kr milen (kör nuvarande Skoda på prick 0,6 liter per mil utan takbox, 6,2/6,3 med takbox. 27500kr per år.

Mellanskillnaden är 17500kr per år. Merkostnaden för elbil är 24000kr per år.

Kalkylen går inte ihop, men jag inser att jag tidigare nog räknat med för högt elpris och att det var jämnare än jag trodde. Ja visst kan man pricka när elen kostar mindre om man har timpris, men å andra sidan måste man snabbladda till högre pris ibland. Jag har fast elpris i 2 år till… och med hybrid verkar jag oavsett nästan både kunna äta kakan och ha den kvar.
Ja jag säger inte att du har fel, och som sagt elbil kan vara väl så dyrt om man snabbladdar.

Men i Januari (dyr månad) laddade jag för ca 1,5 kr inkl allt (skatt och nätavgifter) hemma. Sen fick jag 50 kr tillbaka i "grid Rewards", så runt 1,35 (Edit, hade räknat fel) kr/kWh totalt i Januari. För laddning då. På sommaren har det hänt mer än en gång att nettot elpris blivit negativt, dvs något tiotal öre/kWh efter skatt och nätavgifter. Så jag gissar att min totalkostnad ligger klart under kronan/kWh räknat över året. För hemmaladdningen då. Men sen beror det som sagt på hur mycket man snabbladdar. Jag betalar oftast 3,5 för snabbladdning, så reser du mycket är nog 2,2 ett rimligt snitt.

Senast ändrad:
Ja jag säger inte att du har fel, och som sagt elbil kan vara väl så dyrt om man snabbladdar.

Men i Januari (dyr månad) laddade jag för ca 1,5 kr inkl allt (skatt och nätavgifter) hemma. Sen fick jag 50 kr tillbaka i "grid Rewards", så runt 1,20 kr/kWh totalt i Januari. För laddning då. På sommaren har det hänt mer än en gång att nettot elpris blivit negativt, dvs något tiotal öre/kWh efter skatt och nätavgifter. Så jag gissar att min totalkostnad ligger klart under kronan/kWh räknat över året. För hemmaladdningen då. Så du kan nog halvera din kalkyl, om du inte hade haft bundet då.
Handlade du endast 166kWh i januari?
Tänker då att din bonus på 50kr sänkte ditt totala elpris med 30öre/kWh.

Jag som bor i SE3 hade under januari en totalkostnad om 1,68kr/kWh med fast elpris på 69öre, jobbarkompisen med Tibet låg i januari på nästan 3kr/kWh trots att stor del av hans konsumtion ligger nattetid när elen var billig.

Handlade du endast 166kWh i januari?
Tänker då att din bonus på 50kr sänkte ditt totala elpris med 30öre/kWh.

Jag som bor i SE3 hade under januari en totalkostnad om 1,68kr/kWh med fast elpris på 69öre, jobbarkompisen med Tibet låg i januari på nästan 3kr/kWh trots att stor del av hans konsumtion ligger nattetid när elen var billig.
Fort men fel. Blev en faktor två där, jag laddade 329 kWh så borde dragit 15 öre i stället. Så 1,35 då.
Elpris (utan nätavgifter men med moms) var 103 öre för laddning (+36+7~150 öre totalt).
Totalt för huset var elpriset 140 öre.
Laddningen är ju lättare att styra...

Edit: SE3, Tibber.
Jag har inte räknat med att laddningen höjer effektavgiften, för jag styr laddningen så. Måste jag ladda snabbt hemma dagtid drar det iväg rejält. Så rejält att det är billigare att snabbladda på stan.

Senast ändrad:
Design håller jag med om till viss del. Men provsatt som sagt en G6 i veckan. Jämfört med min Audi Q4, som är klart dyrare hade den:
Bättre räckvidd
3 ggr snabbare laddning
Mer utrymme. Mycket mer
Mer utrustning inkluderat än vad min Audi har. Den har extrautrustning för runt 150k.
Oändligt mycket bättre känsla i materialval
Mjukvaran kan omöjligen vara sämre

Så, nu skall jag ut och sopa av Audin så jag kan öppna dörren och slå på värmaren. Appen har inte fungerat till det sen i somras.
Håller också med om att många av kinabilarna är ikapp och förbi när det kommer till design(visst, smaksak) och materialval. Både de Zeekr jag klämt på och Den Lynk jag nu köpte (hyr) känns minst lika påkostade och genomtänkta invändigt jmft med Toyota, VAG, Kia och de Stellantis-bilar jag kikat på senaste halvåret. Skulle nog säga att Mercedes inte heller känns finare eller mer välbyggda invändigt. När totalkostnaden blir betydligt lägre så har jag svårt att se att de inte kommer ta en allt större del av marknaden om inte Europas bilindustri gör nåt radikalt för att konkurrera. Nuvarande strategi är dömd att misslyckas. Fler och fler kommer göra som jag och slänga bort sina lättviktiga principer när det blir tydligt att produkten sammantaget är konkurrenskraftig och samtidigt billigare. De har ju redan tagit tillverkningsindustrin vad gäller väldigt mycket annat - får har moraliska problem med att köpa en tv eller telefon från Kina.

Tillbaka
Topp