[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag hade gladeligen betalat 6 kr/kWh för att kunna starta med fullt, varmt batteri (och varm bil) på morgonen.

Det pratades om att införa kösystem på skärmen (i appen för !teslabilar) förut. Sen är ju en del lite slöa och orkar inte ens kolla lediga laddare i närområdet som alternativ utan står hellre i kö i en halvtimme.

Just Malungfallet verkar köerna i stort bero på att för många börjar med halvtomt batteri och därför behöver ladda på första laddplats, dessutom med kallt batteri så att det går låååångsamt. Går lätt att jobba runt.

Ska själv åka till fjällen under sportlovet, blir spännande att se hur det går! Ska utöka mina vanor lite och köra med OKQ8 och CircleK som alternativ, de har båda Autocharge-stöd nu så det borde vara i princip lika smidigt.

Har kört mycket Circle K på sistone, har funkat väldigt smidigt med appen. Stor skillnad mot för bara några år sen.

Normalt är väl ändå att man inte betalar för elen när man hyr så motivationen för att installera / tillåta andra att ladda är väl minimal. (begränsad till reklamvärdet vid annonsering)
Senaste två åren vi hyrt stor stuga har vi betalat all elen vi förbrukat separat. Det lär bli mer och mer vanligt.

Jag blir allt mer nöjd med att ha bytt till laddhybrid när jag läser denna tråden. Jag laddar hemma, kör min vardagskörning på upp till 20 mil på billig hemmaladdad el, men slipper svindyra, upptagna, långsamma eller trasiga laddstationer och applösenord på mina långresor för då tankar jag dödsfossilbränsle på en gammaldags mack på 3 minuter! Det bästa av två världar!

Själv blir jag allt lite besviken när brännmotorn knackar igång som nåt tröskverk, och växellådan börjar slänga runt och göra framdriften ojämn, efter att ha kört så tyst och behagligt på elen.

Men 20 mil på el hade ju såklart ändrat på det. Nu kommer jag bara 5 mil under vintern.

Själv blir jag allt lite besviken när brännmotorn knackar igång som nåt tröskverk, och växellådan börjar slänga runt och göra framdriften ojämn, efter att ha kört så tyst och behagligt på elen.

Men 20 mil på el hade ju såklart ändrat på det. Nu kommer jag bara 5 mil under vintern.
Ja okej då, i ärlighetens namn kommer jag bara ca 14-15 mil på el nu på vintern vad det verkar :-)

Jag blir allt mer nöjd med att ha bytt till laddhybrid när jag läser denna tråden. Jag laddar hemma, kör min vardagskörning på upp till 20 mil på billig hemmaladdad el, men slipper svindyra, upptagna, långsamma eller trasiga laddstationer och applösenord på mina långresor för då tankar jag dödsfossilbränsle på en gammaldags mack på 3 minuter! Det bästa av två världar!
Kanonhybrid som går 20 mil reellt! :)

Den har väl dessutom ok snabbladdning, så du kan komplettera med el även på långresor om du vill?

Jag har kört snart 10 000 mil med elbil och ännu inte suttit i laddkö, så för mig är problemen högst teoretiska. Ska dock utmana lite nu och åka till fjällen på sportlovet - med laddstopp. Förra året åkte vi till Kungsberget, dit tar vi oss utan stopp (för laddning, barn ska ändå kissa och äta och hund rastas och sånt).

Kungsberget hade för övrigt föredömlig destinationsladdning vid berget. Lagom prissatt för att det inte ska okynnesladdas men ändå inte så dyrt så man storknar.

När det väl funkar... Vi var där över en lördag i januari, rubbet låg nere hela dagen. Någon ringde chargenode, då sa att de inte hade för avsikt att fixa det under helgen...

Nackdelen är att fossilmotorn kommer gå ännu mindre men ändå behöva sin service, nånstans blir det ju löjligt att släpa runt på den. 20 mil skulle täcka 90% av min körning gissar jag på.

Det är extremt sällan jag kör längre än 50 mil (= ett laddstopp), det kan jag verkligen leva med. Vår vanligaste långresa är 500 km till Höga Kusten, då är det ett stopp på <10 minuter i Hudiksvall om man sträcker ut det så sent som det går (10-15% kvar, vi kommer inte till Sundsvall). Oftast brukar vi istället stanna lite tidigare i Söderhamn och proviantera, då blir det lite mera laddat och vi kommer fram utan nästan tomt i batteriet.

Man får tänka lite mer på långresor men å andra sidan slipper man allt vardagstankande. I slutänden tror jag till och med man sparar tid. Och då är vår bil snart 4 år gammal så får man tro pessimisterna borde den vara frånsprungen av all ny teknik som är runt hörnet.

Nackdelen är att fossilmotorn kommer gå ännu mindre men ändå behöva sin service, nånstans blir det ju löjligt att släpa runt på den. 20 mil skulle täcka 90% av min körning gissar jag på.

Det är extremt sällan jag kör längre än 50 mil (= ett laddstopp), det kan jag verkligen leva med. Vår vanligaste långresa är 500 km till Höga Kusten, då är det ett stopp på <10 minuter i Hudiksvall om man sträcker ut det så sent som det går (10-15% kvar, vi kommer inte till Sundsvall). Oftast brukar vi istället stanna lite tidigare i Söderhamn och proviantera, då blir det lite mera laddat och vi kommer fram utan nästan tomt i batteriet.

Man får tänka lite mer på långresor men å andra sidan slipper man allt vardagstankande. I slutänden tror jag till och med man sparar tid. Och då är vår bil snart 4 år gammal så får man tro pessimisterna borde den vara frånsprungen av all ny teknik som är runt hörnet.
Jag räknar också med att köra typ 90 procent på el. Så visst blir det många mil med en ”onödig” förbränningsmotor och tank. Servicen blir dock inte dyrare än på EV6an (serviceavtal). Men det beror väl egentligen på att de tar orimligt mycket betalt för den enkla elbilsservicen, men det går ju inte att påverka för kunden. Men glädjen i att slippa snabbladda på långresor vintertid är stor! Och jag måste drabbas av helt osannolika tankningsbekymmer för att inte spara väldigt mycket sammanlagd tid på att tanka istf att ladda.

För övrigt blir det en mycket högre batteridödvikt som krävs för att en elbil ska klara 50-80 mil istället för att den bara ska klara de 20 mil som vid de flesta resor skulle räckt bra, jämfört med vad en motor och tank väger.

(Jag inser att jag låter som en elbilshatare, det är jag verkligen inte, jag är bara lite irriterad på att laddstationerna är så dåliga ofta och att vinterprestandan går ner så mycket.)

Min fru och mina barn tycker att det borde gå ta tillvara på all den där energin som jag trycker ut på trainern. Jag håller med - vem fan behöver egentligen solpaneler när man har en Tacx och är träningsvillig?
Ja samla upp den energin och stäng ner Happy och liknande diskussionsforum så har vi löst en del av världens elförsörjningsproblem :-)

Min fru och mina barn tycker att det borde gå ta tillvara på all den där energin som jag trycker ut på trainern. Jag håller med - vem fan behöver egentligen solpaneler när man har en Tacx och är träningsvillig?
Jag behöver träna lite till innan jag trycker in 18kW i trainern.
16000 kWh på ett år känns också ganska utmanande... Så solpanelerna är fortfarande bra.

Nya Y standard range är ju egentligen en toppendeal. Nollränta, samt pris 459990:- är ju bra för en bil som har det mesta man behöver, men klart man villhöver ju mer :)
Hade någon bara lagt en stor summa pengar i näven för våran ID4 hade jag nog köpt en.

För övrigt blir det en mycket högre batteridödvikt som krävs för att en elbil ska klara 50-80 mil istället för att den bara ska klara de 20 mil som vid de flesta resor skulle räckt bra, jämfört med vad en motor och tank väger.

(Jag inser att jag låter som en elbilshatare, det är jag verkligen inte, jag är bara lite irriterad på att laddstationerna är så dåliga ofta och att vinterprestandan går ner så mycket.)

Så är det, än mer med många av de nyare bilarna som löser räckvidden med större och större batterier istället för att jobba ner förbrukningen. Räckviddshysterin ställer tyvärr till problem.

Jag ser inte ett kort laddstopp på resor på 50-60 mil som ett problem alls faktiskt, det behövs alltid kissas och ätas någon gång under resan och man måste ju inte vänta med att stoppa i ström förrän det är tomt, speciellt inte om man ändå ska göra annat som tar tid. Nu har jag ju bara kört Tesla, ingen annan elbil, på långresor men jag inbillar mig att det fungerar lika friktionsfritt med andra bilar numera? Hoppas det för jag tänkte inte köpa flera Teslor :D

Nya Y standard range är ju egentligen en toppendeal. Nollränta, samt pris 459990:- är ju bra för en bil som har det mesta man behöver, men klart man villhöver ju mer :)
Hade någon bara lagt en stor summa pengar i näven för våran ID4 hade jag nog köpt en.

Sjukt bra deal, pratade just med min vän som håller sin gamla V70 vid liv. Tankar för 3000 i månaden och budgeterar (av erfarenhet) 20-40k om året för service och reparationer. Han kommer billigare undan med en sprillas MY RWD.

. Nu har jag ju bara kört Tesla, ingen annan elbil, på långresor men jag inbillar mig att det fungerar lika friktionsfritt med andra bilar numera? Hoppas det för jag tänkte inte köpa flera Teslor :D
.
Nu har jag iofs bara kört andra elbilar än Tesla, men baserat på det och vad jag hör av er som kör Tesla så tycker jag det verkar som att Teslas nätverk til en Tesla är helt överlägset. Smidigt och krångelfritt på ett helt annat sätt än alternativen. Eftersom Kian var 800v så funkar (funkade?) superchargers dåligt eller inte alls.

Jag ser inte ett kort laddstopp på resor på 50-60 mil som ett problem alls faktiskt, det behövs alltid kissas och ätas någon gång under resan och man måste ju inte vänta med att stoppa i ström förrän det är tomt, speciellt inte om man ändå ska göra annat som tar tid. Nu har jag ju bara kört Tesla, ingen annan elbil, på långresor men jag inbillar mig att det fungerar lika friktionsfritt med andra bilar numera? Hoppas det för jag tänkte inte köpa flera Teslor :D
Att döma av de jag kört kommer du tyvärr bli besviken. Det kräver mer engagemang att köra annan elbil. VAG och den kines jag testat har förvånande långt kvar. Oklart varför.

Är det den extra planeringen att välja laddare? För båda mina (Kia + vw) planerar åt en vart man skall stanna och förvärmer batteriet inför stoppet.

Dock använder jag inte den funktionen själv mer än i början då det är trevligare med laddare som ligger nära något annat bra. Viss restaurang eller annat beroende på när man skall stanna så brukar navigera med Google maps och välja laddare + förvärma själv..

Jag brukar grundplanera med bilens navigator men den föreslår ju bara superchargers, vill vi stanna någon annanstans så brukar det oftast funka bra men det blir ju meck med appar och grejer då. Hoppas att Autocharge på Circle K och OKQ8 ska öppna lite mera smidighet där.

När min fru kör långt är det definitivt Tesla-laddare som föredras. Enda gången hon försökt med ngt annat så fastnade sladden i bilen och det blev massa meck :-)

Jag brukar grundplanera med bilens navigator men den föreslår ju bara superchargers, vill vi stanna någon annanstans så brukar det oftast funka bra men det blir ju meck med appar och grejer då. Hoppas att Autocharge på Circle K och OKQ8 ska öppna lite mera smidighet där.

När min fru kör långt är det definitivt Tesla-laddare som föredras. Enda gången hon försökt med ngt annat så fastnade sladden i bilen och det blev massa meck :-)

En nackdel med tesla är ju att det inte går att förvärma manuellt, vad jag förstår. Om det går tar jag gärna emot tips 😊

Är det den extra planeringen att välja laddare? För båda mina (Kia + vw) planerar åt en vart man skall stanna och förvärmer batteriet inför stoppet.

Dock använder jag inte den funktionen själv mer än i början då det är trevligare med laddare som ligger nära något annat bra. Viss restaurang eller annat beroende på när man skall stanna så brukar navigera med Google maps och välja laddare + förvärma själv..
Att man måste välja själv, för bilens val är av alla laddare och man vill kanske välja lite.
Att bilens gissometer är dålig och inkonsekvent. Står nu på Ionitys nya fina laddare i Falkenberg. När jag körde uppför Hallandsåsen blev bilen förvånad och drog ner räckvidden märkbart. Lika förvånad blev den i nerförsbacken. För att inte tala om när det blev 120-väg i stället för 110 och jag satte farthållaren på 120...
Samt att Audi har Plug&charge men det är oanvändbart. Dels funkar det inte, och lyckas man ändå så är man låst till Audis överprisade avtal.

Allt det här är lösbart och inget jätteproblem. Inget problem alls för mig egentligen. Men Teslasmidigt är det inte.

En nackdel med tesla är ju att det inte går att förvärma manuellt, vad jag förstår. Om det går tar jag gärna emot tips 😊

Jag har en commander så då är det enkelt. Många icke-tesla-laddare går också att navigera till och då förvärmer den med. Men det finns ingen knapp för manuell förvärmning på skärmen, det gör det inte.

Commandern är lätt värd den lilla slant den kostar, om inte annat så för att aktivera att halvljus/bakljus alltid är på och att kunna aktivera automatisk autosteer efter filbyte. Knappar/knob är överkurs men jag köpte en knob där jag inte alls gjort så mkt men terrängläge, regen-nivå (skönt att kunna stänga av vid tokhalka tycker jag, och för att kunna motionera bromsarna ibland) och genvägar för temperatur + stolsvärme har jag konfat på den. Inte alls utnyttjat hela potentialen där.

Tillbaka
Topp