[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Att man måste välja själv, för bilens val är av alla laddare och man vill kanske välja lite.
Att bilens gissometer är dålig och inkonsekvent. Står nu på Ionitys nya fina laddare i Falkenberg. När jag körde uppför Hallandsåsen blev bilen förvånad och drog ner räckvidden märkbart. Lika förvånad blev den i nerförsbacken. För att inte tala om när det blev 120-väg i stället för 110 och jag satte farthållaren på 120...
Samt att Audi har Plug&charge men det är oanvändbart. Dels funkar det inte, och lyckas man ändå så är man låst till Audis överprisade avtal.

Allt det här är lösbart och inget jätteproblem. Inget problem alls för mig egentligen. Men Teslasmidigt är det inte.
Buy quality, cry once. 😁

Buy quality, cry once. 😁
Fast för nuvarande teslahatare så är det väl inte kvaliteten som gör att vi hatar tesla utan snarare märket och dess ägare.. att vi inte vill strössla in pengar till en person som skickar det vidare för att splittra och förstöra europa mm.

Buy quality, cry once. 😁
Den var ju intressant! Följdfrågor: Vad är det för undersökning egentligen? Hur kommer det sig tex att Fiat ligger fyra, BMW och Hyundai långt ner? Och Tesla i topp. Det är ju inte så det brukar se ut när olika former av tillförlitlighetsundersökningar presenteras. Och var är tex Volvo, Mazda och Honda mfl? Ännu sämre eller inte med alls?

Fast för nuvarande teslahatare så är det väl inte kvaliteten som gör att vi hatar tesla utan snarare märket och dess ägare.. att vi inte vill strössla in pengar till en person som skickar det vidare för att splittra och förstöra europa mm.
Precis, bättre att köpa bil som bidrar till Kinas världsherravälde!

Du har en poäng - att göra ett moraliskt bilköp är nog omöjligt. Batteri-innehåll, chip, ägarskap, delägarskap osv…. Man får välja hur mycket man vill stödja diktaturer och/eller andra mer eller mindre tvivelaktiga stater. Men det får vi inte diskutera!

De mesta av är numera ett globalt hop plocka av tillverkning även om tullar finns och Kina har hyper konkurrens med strategiska tillgångar.
Höll på titta genom 50x50 olika typer 2500 olika tändspolar och kassett kommer till mitten passar Tesla undrar var i Tesla 😅

Fast köper man bil med moraliska överväganden ör det många som ryker före Tesla. Volvo och alla andra kinabilar, tex.

Fast köper man bil med moraliska överväganden ör det många som ryker före Tesla. Volvo och alla andra kinabilar, tex.
Det beror väl på hur man värderar olika saker. Volvo är ju iaf än så länge Sveriges största privata arbetsgivare om jag inte minns fel.

Och för min del så ligger USA för närvarande lägre än Kina i förtroende.

Men har Teslas kvalitetsproblem med tillförlitlighet att göra? Jag tror inte att det pratas om teslor som blir stående?
Deras främsta problem har väl varit besiktningsresultat. Främsta orsaken verkar vara bristande (obefintlig?) leveransservice följt av ett väldigt tunt serviceschema. Kombinera det med däck som slits snabbare än de flesta räknar med så får man felställda ljus, underkända däck mm.
Sen verkar rosten gå rätt hårt åt en del, mest pga designbrister.

Utöver det har jag inte hört om en massa kvalitetsbrister. Kvalitetskänslan däremot...

Du har en poäng - att göra ett moraliskt bilköp är nog omöjligt. Batteri-innehåll, chip, ägarskap, delägarskap osv…. Man får välja hur mycket man vill stödja diktaturer och/eller andra mer eller mindre tvivelaktiga stater. Men det får vi inte diskutera!
Man kan köpa en begagnad europeisk bil och köra på miljöbränsle. "Måste" byta bil var tredje år är liksom ingen nödvändighet.

Att aktivt stödja en befintlig diktatur eller aktivt stödja skapandet av en ny är lika illa. Så för min del går båda alternativen bort. Tyvärr är det omöjligt att bojkotta på komponentnivå, men att göra det lilla man kan är bättre än inget alls.

Att aktivt stödja en befintlig diktatur eller aktivt stödja skapandet av en ny är lika illa. Så för min del går båda alternativen bort. Tyvärr är det omöjligt att bojkotta på komponentnivå, men att göra det lilla man kan är bättre än inget alls.
Jag var ironisk. Många Teslahatare verkar inte ha några problem att välja en kinesisk bil istället.

Edit: Man kan även köpa en ny europeisk bil om man känner sig rik. Själv förstår jag över huvud taget inte hur man kan köpa en fabriksny bil om man inte tjänar åtminstone 100 lax i månaden.

Jag var ironisk. Många Teslahatare verkar inte ha några problem att välja en kinesisk bil istället.

Edit: Man kan även köpa en ny europeisk bil om man känner sig rik. Själv förstår jag över huvud taget inte hur man kan köpa en fabriksny bil om man inte tjänar åtminstone 100 lax i månaden.
Det är för att du, liksom många av oss andra, är längre ned i näringskedjan. Genom att andra köper nytt kan vi byta ut våra gamla Amazoner och så kan vi gemensamt minska klimatpåverkan.

Bättre att cykla och jobba för fred på jorden om man vill påverka klimatet.
Att bara byta bil och köra lika mycket som tidigare gör kanske inte så mycket. Finns hur många bilresor som helst som kan bytas ut mot en cykeltur.
Jag har inte nämnt nåt om klimatet. Det handlade om att inte stödja diktaturer och skurkar.

Tyvärr kan jag inte cykla till jobbet eftersom det är alldeles för långt. Men ironiskt nog kör jag antagligen betydligt mer än de flesta som köper ny bil ofta, trots att jag därmed "borde" vara mest intresserad av en "bättre" bil.

Köper inte de bilarna heller.. mer än att även en vw eller Kia också har kinesiska leverantörer
Finns det någon som inte har kinesiska leverantörer? Tveksamt. Men det kan ju vara mer eller mindre.

Och vad är vad? Polestar är kina-ägt, svensk/kina-utvecklat och kinabyggt. Xpeng är kina-ägt, kinadesignat och Europa-byggt. Vilket är bäst/värst?

Samvetet får väl avgöra var gränsen går.

Jag har inte nämnt nåt om klimatet. Det handlade om att inte stödja diktaturer och skurkar.

Tyvärr kan jag inte cykla till jobbet eftersom det är alldeles för långt. Men ironiskt nog kör jag antagligen betydligt mer än de flesta som köper ny bil ofta, trots att jag därmed "borde" vara mest intresserad av en "bättre" bil.
Mitt inlägg var inte alls en kommentar riktat till något som du skrivit.

Finns det någon som inte har kinesiska leverantörer? Tveksamt. Men det kan ju vara mer eller mindre.

Och vad är vad? Polestar är kina-ägt, svensk/kina-utvecklat och kinabyggt. Xpeng är kina-ägt, kinadesignat och Europa-byggt. Vilket är bäst/värst?

Samvetet får väl avgöra var gränsen går.
Ja, att undvika Kinaägda eller Kinatillverkade produkter eller produkter från USA-ägda tillverkare eller leverantörer är ju helt omöjligt. Ska man vara helt kosher på den punkten så kan man inte köpa nån bil alls. Batterier tillverkas i Kina med material från kinesiska och/eller afrikanska gruvor, chipen i bilar tillverkas kanske i Europa men råvarorna från Kina med mera. Jäkligt svårt att göra ”rätt” val.

(För att vara riktigt på den säkra sidan och garanterat göra ett samvetslöst val så gör man som jag - köper en bil tillverkad i Kina av kinesiskt företag med ett stort batteri OCH förbränningsmotor, dessutom har tillverkaren en del av utvecklingen i Sverige för att whitewasha sin verksamhet och komma åt den svenska kompetensen…)

Ja, att undvika Kinaägda eller Kinatillverkade produkter eller produkter från USA-ägda tillverkare eller leverantörer är ju helt omöjligt. Ska man vara helt kosher på den punkten så kan man inte köpa nån bil alls.
Och definitivt ingen telefon eller padda.
Batterier tillverkas i Kina med material från kinesiska och/eller afrikanska gruvor, chipen i bilar tillverkas kanske i Europa men råvarorna från Kina med mera. Jäkligt svårt att göra ”rätt” val.
De flesta chip tillverkas säkert i Taiwan.
Men ja, helt omöjligt att undvika.
(För att vara riktigt på den säkra sidan och garanterat göra ett samvetslöst val så gör man som jag - köper en bil tillverkad i Kina av kinesiskt företag med ett stort batteri OCH förbränningsmotor, dessutom har tillverkaren en del av utvecklingen i Sverige för att whitewasha sin verksamhet och komma åt den svenska kompetensen…)
Starkt jobbat :-). Föreslår en kinatillverkad Tesla som nästa politiskt inkorrekta bilval.

Jag hittar ingen "den stora takräckes-tråden" så jag testar här.

Efter mycket tvekande hamnade vi att köpa en Skoda Octavia IV 2024 (ren bensin). Men efter sportlovet inser vi att den är lite trång när allt ska med på aktivitetsbaserade resor. Så nästa steg; takbox.
Eftersom det är den nyaste/finaste bilen jag ägt, vill jag inte att det ska se ut som något som bonn-smeden har svetsat ihop. Utan något som inte förstör linjerna på bilen helt.

Vad köper jag? Takräcke och takbox.
Och hur vet jag att jag köper rätt? Vilka mått är viktiga?

Efter mycket tvekande hamnade vi att köpa en Skoda Octavia IV 2024 (ren bensin). Men efter sportlovet inser vi att den är lite trång när allt ska med på aktivitetsbaserade resor. Så nästa steg; takbox.
Eftersom det är den nyaste/finaste bilen jag ägt, vill jag inte att det ska se ut som något som bonn-smeden har svetsat ihop. Utan något som inte förstör linjerna på bilen helt.

Takräcke går du in på Thules hemsida och väljer din bilmodell och då får du fram vad Thule har som passar.

Bara att välja och vraka

Men kolla så jag valt rätt bil först :-).
Sen kan så klart andra återförsäljare ha bättre pris, men det ger ett urval. Kolla tex vad Skoda skall ha för original -räcken, som antagligen är rebrandade Thule eller annat stort märke.

Sen finns det olika fördelar och nackdelar med de olika räckena...

Vi köpte ett Menabo Tiger takräcke till Cupran inför skidresan.
Extremt prisvärt för bara 1200kr.
Allt satt kvar på taken hela resan.

Om det ska vara stilrent så tror jag det enda som finns är Thule Wingbar Edge tillsammans med en Skiguard takbox. Självklart lackad i samma färg som bilen.

Nu verkar du ju vara en boomer men jag navände en tjänst som heter claude för att factchecka det där: Summeringen är denna:
"

Sammanfattning​

Påståendena blandar korrekta fakta med överdrifter och missuppfattningar. Litiumutvinningens CO2-påverkan är reell men varierar kraftigt mellan metoder. Barnarbete i koboltgruvor är ett allvarligt problem men procenttalen är felaktiga. Batteriproduktionens klimatpåverkan är betydande men kompenseras vanligtvis efter 2-3 år av körning. Påståendet om bromsutsläpp är direkt felaktigt - elbilar har faktiskt mindre bromsutsläpp tack vare regenerativ bromsning."

Gå inte på allt ni läser.

ja ush för batterier, tacka vet jag oljeindustrin! Och svenska bolag med svenska värderingar.(obs ironi jag tycker båda är illa)

Vill man kasta moraliska argument får man nog se upp var man står. Bättre ta cykel. :)

Senast ändrad:
Källa på det och inte dina egna funderingar men länka inte till mp.
1771238010048.webp

Med svensk elmix.

Lite konstig diskussion kan jag tycka. Även den artikel som @Nad länkade säger ju att elbilar är mer miljövänliga än bensinbilar ganska snabbt, åtminstone ut CO2-perspektiv. Sen försöker de vrida det lite för att kolla bort en och annan.
Att en elbil kräver mer via tillverkning är ju inget nytt. Men det kör de igen ganska snabbt.
Att elbilar kräver investeringar i elnätet är heller inget nytt eller konstigt.

Lite konstig diskussion kan jag tycka. Även den artikel som @Nad länkade säger ju att elbilar är mer miljövänliga än bensinbilar ganska snabbt, åtminstone ut CO2-perspektiv. Sen försöker de vrida det lite för att kolla bort en och annan.
Att en elbil kräver mer via tillverkning är ju inget nytt. Men det kör de igen ganska snabbt.
Att elbilar kräver investeringar i elnätet är heller inget nytt eller konstigt.
Nu har jag inte följt tråden slaviskt men kräver elbilar nån investering att tala om i elnät? Vi har ett gammalt elnät som måste investeras i ändå och vi går från central produktion med kärnkraft och vattenkraft till en annan struktur med en del utspridd produktion. Men tror inte att elbilar driver investeringar i nätet eller? Om man inte är logistikoperatör och ska ladda ett gäng lastbilar samtidigt, då kan det behövas nya ställverk och grövre kablar… Men kan ha tvärfel som vanligt…

Nu har jag inte följt tråden slaviskt men kräver elbilar nån investering att tala om i elnät? Vi har ett gammalt elnät som måste investeras i ändå och vi går från central produktion med kärnkraft och vattenkraft till en annan struktur med en del utspridd produktion. Men tror inte att elbilar driver investeringar i nätet eller? Om man inte är logistikoperatör och ska ladda ett gäng lastbilar samtidigt, då kan det behövas nya ställverk och grövre kablar… Men kan ha tvärfel som vanligt…

Ja det kräver investeringar men inte så mycket som den utspridda produktionen - den är flera gånger dyrare på allas elnätsavgift.
Framförallt ställer det till det när vi försöker gissa hur många som har elbil om 20 år, eftersom det vi bygger nu ska ligga i marken i 50 år. Detta gäller även den utspridda produktionen.

Effektavgifterna är tänkta (lol) att mildra det investeringsbehovet.

Edit: Man ska numera enligt de nya allmänna villkoren anmäla att man monterar elbilsladdare hemma till sitt nätbolag.

Så jag får betala massor för alla jävlar som ska ha elbil och solceller. Fy fan

Ja, men med effektavgifterna upp och ner samt intmatningsavgiften så blir det nu mer rättvist.

Inte omöjligt att vi även kommer till en punkt där man får betala en anslutningsavgift för att sätta upp en elbilsladdare, precis som man kan få en avgift för att ansluta solceller.

Inte omöjligt att vi även kommer till en punkt där man får betala en anslutningsavgift för att sätta upp en elbilsladdare, precis som man kan få en avgift för att ansluta solceller.
Jo, det ligger ju helt i linje med elnätsbolagen att fakturera på alla sätt de kan. Först en avgift för säkring, för en teoretisk möjlighet till effektutyttjande. Sen en effektstraffskatt för att man faktiskt nyttjar det man betalar för. Men tänk om man gör det på natten, dvs duckar elnätsbolagens straffavgifter! Då är det helt i tangentens riktning att ta ut en avgift för att fastigheten också har utrustning som gör det möjligt att nyttja den säkring och den effektavgift som man betalar för.

Vad kommer härnäst? Ska det skapas något motsvarande Radiotjänst i kiruna dit köp av alla apparater med en effekt på över 1kW ska rapporteras vid köp? För tänk om Svensson använder både dammsugaren, vattenkokaren och vinkelslipen vid samma tidpunkt. Det kan ju inte tolereras.

Jo, det ligger ju helt i linje med elnätsbolagen att fakturera på alla sätt de kan. Först en avgift för säkring, för en teoretisk möjlighet till effektutyttjande. Sen en effektstraffskatt för att man faktiskt nyttjar det man betalar för. Men tänk om man gör det på natten, dvs duckar elnätsbolagens straffavgifter! Då är det helt i tangentens riktning att ta ut en avgift för att fastigheten också har utrustning som gör det möjligt att nyttja den säkring och den effektavgift som man betalar för.

Vad kommer härnäst? Ska det skapas något motsvarande Radiotjänst i kiruna dit köp av alla apparater med en effekt på över 1kW ska rapporteras vid köp? För tänk om Svensson använder både dammsugaren, vattenkokaren och vinkelslipen vid samma tidpunkt. Det kan ju inte tolereras.
Kanske blir regnummer på maskiner med hög effekt? Att maskiner med udda slutsiffra i regnumret bara får startas på veckor med udda veckonummer.

Ja, men med effektavgifterna upp och ner samt intmatningsavgiften så blir det nu mer rättvist.

Så då borde jag ha fått tillbaka pengar när jag tog bort min elpanna som låg på 11kW?

(nä, jag tror inte det är du som hittat på det hela :-) )

Tillbaka
Topp