FATBIKE: Däckstråden

Tydligen från ca. 1930.

f8474473-9b84-41a4-b43a-2b296661108b.webp

De är inte jättedyra men man behöver en Moonlander för att kunna använda dom. Och Moonlandern kostar väl ungefär som 3 st prisvärda Whitefatbikes...

Om man kan hitta dem här i Europa...
Tittade hos de vanliga misstänkta i Tyskland och Holland, men nope.
Sen vill jag.minnas att jag har sett att Mike Curiak har använt sådana däck på en "vanlig" fatbike (det var definitivt ingen moonlander v2 iaf)

Edit: Moonlander V2 kostar mellan $3000-4000, beroende på vars man kollar

Aahaa, måte vara förlagan till Schwalbes snakeskin :-)

Så, minusgraderna är runt hörnet, har det kommit några nya fräcka däcksalternativ under året?
Min känsla är dock tyvärr den motsatta, att fatbikes och däckutbud är på tillbakagång...? :-(
Har du redan slitit ut dina Al Mighty? 🙃

IMG_5124.webp

IMG_5125.webp

Eftersom det är barmark oftare än inte här i Göteborg tänkte jag testa att gå ner till 4.4" och se hur det känns. 75 g lättare än nuvarande 4.8" gör nog ingen enorm skillnad, men det ska bli intressant att se om det påverkar känslan i styrningen. Nyfiken på om det märks nån skillnad mellan Addix Speedgrip och Performance Addix också.

Ibland önskar man ju lite mer isgrepp... Ingen som sett någon bra deal på 45nrth konkava XL dubbar? Eller tips på några liknande?

IMG_0125.webp

Ibland önskar man ju lite mer isgrepp... Ingen som sett någon bra deal på 45nrth konkava XL dubbar? Eller tips på några liknande?

Visa bilaga 812915

Bike 24, eller är de gränsfall?

Eftersom det är barmark oftare än inte här i Göteborg tänkte jag testa att gå ner till 4.4" och se hur det känns. 75 g lättare än nuvarande 4.8" gör nog ingen enorm skillnad, men det ska bli intressant att se om det påverkar känslan i styrningen. Nyfiken på om det märks nån skillnad mellan Addix Speedgrip och Performance Addix också.
Och svaret är att det märkbart minskar självstyrningen, mycket trevligt! Massor av grepp också, men då är det -3°, snustorrt och sprillans nytt gummi, så allt annat vore konstigt.

Visa bilaga 812915
Här är 300 dubb för 449 kr, men du behöver plocka ut dem ur däcket först.
Jag kör pendlingscykeln till vardags med de däcken, och jag kan intyga att de sticker ut rejält och greppar riktigt själadödande på de sopsaltade vägarna… men på is är det dundergrepp. Kan plocka ut en dubb och mäta dimensionerna och ta kort om du är nyfiken på riktigt.

Här är 300 dubb för 449 kr, men du behöver plocka ut dem ur däcket först.
Jag kör pendlingscykeln till vardags med de däcken, och jag kan intyga att de sticker ut rejält och greppar riktigt själadödande på de sopsaltade vägarna… men på is är det dundergrepp. Kan plocka ut en dubb och mäta dimensionerna och ta kort om du är nyfiken på riktigt.

Tack, men de där gör nog ingen skillnad mot de jag redan har, det är 45nrth XL jag suktar efter

Tack, men de där gör nog ingen skillnad mot de jag redan har, det är 45nrth XL jag suktar efter
du kan vässa de du redan har, med hjälp av en diamantklinga på vinkelslipen.

har jag gjort när dubbspetsarna på mina isp började runda till sig. någon timmes jobb för 2x400 dubbar, men hanterbart. resultatet prima.

har man konventionella dubbar kan man istället för att fixa till en spets, slipa en liten skåra eller insänkning uppifrån, och få till två knivskarpa hörn.

liknar lite tänkta effekten av de rörformade dubben. misstänker dock att just deras diameter är så stor att de har svårt tränga ner i isen? isp:s spetsiga dubbar har tveklöst inte det problemet.

de finns för övrigt att köpa för hanterbara pengar.

Så efter mycket velande om dubb eller ej, behov att öht byta ut de slitna däcken och behovet av grepp vs snabbrullat så har jag nu beställt ett par jumbo Jim Addix speedgrip 4.8

Tänkte sätta upp tubeless. Har gjort det många gånger med min Airshot men aldrig på fatbike så det ska bli spännande.
Update. Jag lyckades inte få däcken att sätta sig slanglöst trots ett par försök med airshoten på 11 bar. Känns som att volymen luft i den är för låg så den skapar inte tillräckligt tryck för att poppa upp däcket mot kanterna…
Så nu står hojen med slang ändå men nya däck.
Några tips för hur man kan göra för att poppa på däcken tubeless? Kan en enkel kompressor från biltema skapa tillräckligt flöde för att poppa på däcken?

Update. Jag lyckades inte få däcken att sätta sig slanglöst trots ett par försök med airshoten på 11 bar. Känns som att volymen luft i den är för låg så den skapar inte tillräckligt tryck för att poppa upp däcket mot kanterna…
Så nu står hojen med slang ändå men nya däck.
Några tips för hur man kan göra för att poppa på däcken tubeless? Kan en enkel kompressor från biltema skapa tillräckligt flöde för att poppa på däcken?
Jag har en kompressor men lyckas ändå inte poppa mina Jumbo Jim utan assistans. Det är för mycket volym och det läcker som ett såll längs kanterna.

Jag drar i slang först så att däcket hamnar på plats, öppnar ena sidan och tar ut slangen men ser till att andra däcksidan sitter kvar. Sedan funkar det ibland att poppa när det bara är en sida, annars får man använda spännbandstricket för att hålla däcket mot fälgen så det inte läcker ut så mycket luft.

Jag har en kompressor men lyckas ändå inte poppa mina Jumbo Jim utan assistans. Det är för mycket volym och det läcker som ett såll längs kanterna.

Jag drar i slang först så att däcket hamnar på plats, öppnar ena sidan och tar ut slangen men ser till att andra däcksidan sitter kvar. Sedan funkar det ibland att poppa när det bara är en sida, annars får man använda spännbandstricket för att hålla däcket mot fälgen så det inte läcker ut så mycket luft.

Vad har du för fälgar?
Aldrig behövt kompressor eller tank med några av mina hjul bortsett från ett tillfälle.

Ibland kan man behöva ha en del av däcket mot golvet nertryckt om det just läcker där men att försöka få ut däcket mot fälgkanten innan börjar pumpa brukar underlätta om däcket skulle fortfarande ligger mer i centrum så att säga.

Fick lite feeling och bestämde mig för att göra ett nytt försök att montera däcken slanglöst när jag såg att framdäcket på fatbiken står med pysis nu och att jag inte har några lagningslappar hemma…
Så, lite googling och så hittade jag gorillatejp 73 mm bred som många verkar använda som tubelesstejp på fatbike. Men den ser ju väldigt mkt ut som silvertejp, så jag tänkte vafan jag gör ett försök med silvertejp innan jag beställer premiumtejp för 400kr.

Det gick strålande! På första däcket så använde jag Magervalps tips med att lägga i en slang och sen ta ur slangen men behålla ena däcksidan på. Det gick jättebra så sen provade jag att bara pumpa upp direkt på det andra däcket. Funkade också prima. Allt som allt tog det drygt en timme att konvertera båda däcken till slanglöst.

Tror det kan va en kombination av att däcken töjt sig mikroskopiskt nu när de varit trycksatta i en månad typ och att silvertejpen faktiskt bygger någon mm diameter på fälgen. Sen tätar den ju fälgbandet också.

Och wow vilken skillnad i känsla! Dånet från däcken är mäktigt. Nästan 1kg roterande massa viktbesparing 🤩 Blir en längre tur imorgon

Tl;dr silvertejp duger som tubelesstejp och det kan ta endast 1 h att konvertera till slanglöst med vanlig golvpump som hjälpmedel.

Bilagor

• IMG_1618.webp
    IMG_1618.webp
    327.3 KB · Besök: 11
  • IMG_1619.webp
    IMG_1619.webp
    378.4 KB · Besök: 12
Fick lite feeling och bestämde mig för att göra ett nytt försök att montera däcken slanglöst när jag såg att framdäcket på fatbiken står med pysis nu och att jag inte har några lagningslappar hemma…
Så, lite googling och så hittade jag gorillatejp 73 mm bred som många verkar använda som tubelesstejp på fatbike. Men den ser ju väldigt mkt ut som silvertejp, så jag tänkte vafan jag gör ett försök med silvertejp innan jag beställer premiumtejp för 400kr.

Det gick strålande! På första däcket så använde jag Magervalps tips med att lägga i en slang och sen ta ur slangen men behålla ena däcksidan på. Det gick jättebra så sen provade jag att bara pumpa upp direkt på det andra däcket. Funkade också prima. Allt som allt tog det drygt en timme att konvertera båda däcken till slanglöst.

Tror det kan va en kombination av att däcken töjt sig mikroskopiskt nu när de varit trycksatta i en månad typ och att silvertejpen faktiskt bygger någon mm diameter på fälgen. Sen tätar den ju fälgbandet också.

Och wow vilken skillnad i känsla! Dånet från däcken är mäktigt. Nästan 1kg roterande massa viktbesparing 🤩 Blir en längre tur imorgon

Tl;dr silvertejp duger som tubelesstejp och det kan ta endast 1 h att konvertera till slanglöst med vanlig golvpump som hjälpmedel.
Jag använde det också (gorilla) för täta min fatbike hållit hela vintern 😆

Tyvärr så läcker det… fick pumpa ett par ggr på 1 h cykling och det är lite för mkt läckage. Jag får nog beställa gorillatejp ändå så att det håller tätt. Riktigt bra känsla i cykeln iaf 😃

Tillbaka
Topp