Fick lite feeling och bestämde mig för att göra ett nytt försök att montera däcken slanglöst när jag såg att framdäcket på fatbiken står med pysis nu och att jag inte har några lagningslappar hemma…
Så, lite googling och så hittade jag gorillatejp 73 mm bred som många verkar använda som tubelesstejp på fatbike. Men den ser ju väldigt mkt ut som silvertejp, så jag tänkte vafan jag gör ett försök med silvertejp innan jag beställer premiumtejp för 400kr.
Det gick strålande! På första däcket så använde jag Magervalps tips med att lägga i en slang och sen ta ur slangen men behålla ena däcksidan på. Det gick jättebra så sen provade jag att bara pumpa upp direkt på det andra däcket. Funkade också prima. Allt som allt tog det drygt en timme att konvertera båda däcken till slanglöst.
Tror det kan va en kombination av att däcken töjt sig mikroskopiskt nu när de varit trycksatta i en månad typ och att silvertejpen faktiskt bygger någon mm diameter på fälgen. Sen tätar den ju fälgbandet också.
Och wow vilken skillnad i känsla! Dånet från däcken är mäktigt. Nästan 1kg roterande massa viktbesparing

Blir en längre tur imorgon
Tl;dr silvertejp duger som tubelesstejp och det kan ta endast 1 h att konvertera till slanglöst med vanlig golvpump som hjälpmedel.