Hej igen!
Förra inlägget vart kanske lite väl ödesdigert, jag är ju inte döende, det är bara det att ju äldre man blir, desto tydligare säger kroppen NEJ. När man var yngre så kunde man vara vaken dygnet runt, supa massor, och göra allt man vill, när man vill, ADHD:n kunde blomma fullt ut. Nu när man är 40 plus, familj med barn och jobb så blir konsekvenserna njursten, ljumskbrock, bukfetma, stressymptom och terminalglasögon, och det är bara att acceptera, och inget att gnälla över.
Det här är en cykelbyggartråd, så det skall hållas till ämnet, men som ni märkt så har det varit dåligt med postande på sistonde, cykelintresset har kanske sviktat lite... Jag älskade min tid på Cannondale, men ju mer man tar sin hobby/livselixir/det-som-gör-en-lycklig och gör det till ett jobb, skjuter sig själv i foten. Missförstå mig rätt, för mig är ett jobb ett jobb, jag går dit, presterar, får min lön. SEN, har jag min hobby som kontrast.
Sen så vart jag så bortskämd med tiden i freiburg som är en cykelstad, Sverige är ju riktigt deprimerande när det gäller cykelfrämjande, ingen smocka åt de som arbetar aktivt för det, men förstår eran motvind.
Så cyklandet har fått stryka lite på foten, jag har helt enkelt en miljard andra grejer (och ursäkter) som gör att jag sällan sitter på sadeln. Jobbpendla med cykel har jag helt lagt ner, det blir mest i närområdet och för shopping, och nöjes/träningscyklingen är mest fokus på kul.
Och KUL, det är fan en bra motivation för mig, speciellt med cykling, för det är ju cykelbyggandet jag gillar, skit samma vad det blir, skit samma vad folk tycker, jag vill ha smiles per kadens.
Men, sen jag flytta tillbaks till Sverige för ett år sen så har jag faktiskt blivit vuxen och köpt hus! Drömmen var att rita och bygga eget, realiteten vart radhus i Vallentuna utanför Stockholm, och för första gången i mitt liv så har jag inte kännt att jag vill flytta efter en månad, jag stortrivs. Supermysigt, familjärt, trevliga grannar, stor trädgård och nära till skog. Jag är nöjd.
Och så klart är jag helt otroligt lycklig .ver att ha ett helt hus att renovera.
Jag ska bara pilla lite på den där vävtapetsbiten som hänger lite löst...
Visa bilaga 673321
Visa bilaga 673332
Kort sagt, rev ner och ut allt....
Visa bilaga 673333
Och valde att gå helt jävla bananas med färger, har bott så länge i "ljust å fräscht" att jag spyr invärtes när jag hör "Stockholmsvitt", "vanilj" osv...
Visa bilaga 673335
Visa bilaga 673336
Visa bilaga 673337
I husbyggandet ingår också att bygga en liten verkstad där jag kan bygga hojar. Ett kontor med dator, skissmöjligheter och 3d printers med mera, samt att göra om en del av garaget till målarbox!
Och så har jag ju skaffat mig mer hobbies, RC!! Som vanligt, köpa färdigt, sedan köpa halvfärdigt och bygga, och nu ligger det flera kartonger med prylar till byggen...ja ni vet...
Visa bilaga 673338
MEN, lite jävla cykelbyggen då!!!
Tidigare i tråden så postade jag min nyinköpta Moterra Neo Eq, och den fick sig en lätt ombyggnad med mycket inspiration från Land Rover-overlander-workhorse tänk, typ, hmm...
Visa bilaga 673340
Visa bilaga 673341
Visa bilaga 673342
Visa bilaga 673343
Den är numera såld! Så då var jag tvungen att bygga en ny pendlardråska. (De som knyter handen i byxan så RevolutionRace byxorna spricker över att det är en elcykel, lugna er för fan, det kommer icke assist byggen snart.) Så, ett lik i formen av en Cannondale Trail Neo som jag knyckt med från Tyskland fick sig en snabb ombyggnad. Verkligen ett ihopplock av delar jag samlat på mig. Den här ska bara funka, tåla stryk och va en arbetshäst, så lacken vart svart med färgstänk, och en grov strukturerad matt klarlack överallt. Matchande cykelväskor från Wizard Works. Den här cykeln går som ett spjut faktiskt.
Visa bilaga 673345
Visa bilaga 673346
Visa bilaga 673347
Sen har jag ett riktigt bygge också, ni som följt tråden har sett mina våta drömmar om att bygga en cafe racer osande elcykel. Tack vare mina snälla vänner på Cannondale så fick jag en helt sprojjlans Mavaro Neo 1. I grunden är det här ju som en rolls royce, headshok gaffeln bara smaskar upp alla ojämnheter, sittställningen är avslappnad, Bosch drivlina med remdrift osv...kort å gott, en sån där amerikansk tv tittar fåtölj på två hjul.
Visa bilaga 673348
Men efter en timmas fincyklande i sommras så rev jag ner det. Nu skulle det byggas cafe racer, eller i alla fall i etoset av en cafe racer. Riv bort allt som inte gör den snabbare, tajta till, samt massa små custombyggda delar, och ett utseende som andas hårdrock, rockers och hot rod.
Visa bilaga 673351
Mitt i allt det här köptes en äldre Ducati Monster som fixades till och sålde, men postar inget om den här, ligger redan på gränsen för vad elcykelhatarna klarar.
Kort och gott, här är min vision om en el cafe racer.
Visa bilaga 673350
Visa bilaga 673352
Visa bilaga 673353
Visa bilaga 673354
Visa bilaga 673355
Visa bilaga 673356
Visa bilaga 673357
Visa bilaga 673358
(Ja jag vet att remdragningen är wicked, det funkar, men är inte rätt, vart lite fuck vid fotograferingen då jag har en annan remsträckare som egentligen skall sitta på)
Den här hojen är skitkul att cykla på, slängde ju på en Bosch race motor på den också, så den är riktigt rapp med elassisten, jag växlar inte ens med några av de 5 torftiga Nexus växlarna. De fläskiga 2.6 däcken har också gjort den här jävla hojen till en sjukt kul skogshoj, det är en bizarr känsla att busa i skogen med den här, då det i grunden är en riktig komfortdroska. Men den är också så jäkla najs med sin enkelhet. 5 växlar, dämpare fram utan inställningsmöjligheter, och en dropper, inget mer. För att va elassisterad så är det här fan så nära en modern clunker man kan komma. (oj vad jag svär i kyrkan nu)
Den här hojen skall isär och moddas lite mer och sedan förhoppningsvis stå i en monter på Eurobike nästa år.
Men, det blir icke assist cykelbyggen med, här är jag just nu...
Visa bilaga 673360
Men mer om det i kommande inlägg.
Så, är jag på spåret igen? Eller blir det ett nytt inlägg om ett år igen, nej, nu fan ska det bli lite mer Happyride igen. Sedan jag läste tråden om folks riktiga ålder här på Happyride så inser jag att jag hör hemma här med ljumskbråck och sviktande syn.
Kram!