Adapter för att flytta SPD kloss längre fram?

Jag har aldrig sett såna. Om de finns skulle de bygga mycket på höjden och blir det obekvämt att går.

Om du har tur kan du flytta plattan med gängorna längre fram eller kapa en bit av framsidan. Sen skulle du kunna förlänga hålen elle borra nya hål i sulan.

Det är dock mycket ovanligt att folk vill har klossarna längre fram än möjligt. Längre bak är en mycket vanlig önska nuförtiden. Är du säkert på att du vill har de längre fram?

ja flytta fästet bakåt så att skon hamnar längre fram är ett gängse önskemål.

vill man ha spd-fästet längre fram än standard, är en enkel metod att gå upp i skostorlek...

Jag har aldrig sett såna. Om de finns skulle de bygga mycket på höjden och blir det obekvämt att går.

Om du har tur kan du flytta plattan med gängorna längre fram eller kapa en bit av framsidan. Sen skulle du kunna förlänga hålen elle borra nya hål i sulan.
Kanske får ta fram borren då.
Det är dock mycket ovanligt att folk vill har klossarna längre fram än möjligt. Längre bak är en mycket vanlig önska nuförtiden. Är du säkert på att du vill har de längre fram?
Ja, upplever att jag inte kan använda vaderna tillräckligt i tramptaget så vill flytta fram för att få mer hävstång. Vet inte om det är just specialized skor (som jag har) som är lite extra begränsade här. Tycker att landsvägsskorna även dem inte tillåter samma framflytt som tex ett par fizik jag har.

Kanske får ta fram borren då.

Ja, upplever att jag inte kan använda vaderna tillräckligt i tramptaget så vill flytta fram för att få mer hävstång. Vet inte om det är just specialized skor (som jag har) som är lite extra begränsade här. Tycker att landsvägsskorna även dem inte tillåter samma framflytt som tex ett par fizik jag har.
Vaderna gör ingen nytta när man trampar i cykling, i bästa fall kan de hålla emot hela lår/bak-styrkan, men framförallt så använder man bara massa kraft helt i onödan.
Om man vill träna vaderna agor man det bättre med dedikerade vadövningar.
Jag som klättrare tänkte likadant (minus längre fram än redan förberett) som du i början av mitt mer systematiska cyklingsliv, men jag har sedan lärt mig vara mer effektiv (och skona mina trasiga anklar).

Jag tror att jag har klossarna längre fram än många och har 1 cm kvar framåt på mina fyra par Specialized SPD-skor.

Vaderna gör ingen nytta när man trampar i cykling, i bästa fall kan de hålla emot hela lår/bak-styrkan, men framförallt så använder man bara massa kraft helt i onödan.
Upplever raka motsatsen i princip. Tycker man får tydlig extra kick mha vaderna i många situationer. Även draget uppåt, då mha tibialis anterior dock, har sina användningsområden.

Grundläggande inom mekanik är kraft och motkraft. Om du använder vadmusklerna måste den kraften mötas med en lika stor kraft från lårens nedtryckande muskler, annars kommer lättaste vägen vinna och knät åker uppåt istället för att pedalen åker nedåt. Tyvärr vadmusklerna ger ingen vinst vid cykling.

Jag testar dessa från Patrocleats. Dock bara på trainern. Men verkar lovande. https://mid-foot-cycling.com/collections/our-adapters/products/tt24-cleats-and-accessories verkar inte finnas, eller är slut. Mina heter ERGO3.Har problem med "hot feet", så jag har testat lite olika lösningar. Egentligen vet jag inte om det är "hot feet", har oftast löst problemet med att klicka ut foten och slå lite lätt på pedalen. Alternativt (på längre rundor/lopp) massera undersidan av foten en stund. Det sista har oftast varit den bästa lösningen!
20260317_080328.webp

Du kommer få problem med hälsenorna på sikt om du har klossarna för långt fram. Dessutom är vadmusklerna den svaga länken i kedjan, så det är bättre att avlasta dem genom att flytta bak klossen.

Tillbaka
Topp