Frågetråden om dämparservice

Jag har en Fox 2022 PERFORMANCE ELITE 34 FLOAT 29 140 som jag tänkte göra liten service på.

Glad i hågen skriver jag in serienummer och tror att jag ska komma till en sida som ger info om den specifika gaffeln, men icke. Det leder till en generisk sida med diverse gafflar, som har sidor som hänvisar vidare till sidor i rena rama cirkel referensen.

Jag tror dock att jag hittat det mesta jag behöver (längre ner) men har två specifika frågor

-Moment damper side lyckas jag dock inte hitta
-Behövs det en Driver a EUR 47?
Visa bilaga 817996

Det jag tror jag har koll på
803-00-945 Kit: Dust Wiper, Forx, 34mm, Low Friction, No Flange
FOX 20wt. Gold bath oil. (Vad jag förstår ska det vara den i bägge benen)
Moment Air side: 5,7Nm
Moment damper side lyckas jag dock inte hitta

Step by step
Det ska vara 15.9 Nm på dämparsidan.

Jag har en Fox 2022 PERFORMANCE ELITE 34 FLOAT 29 140 som jag tänkte göra liten service på.

Glad i hågen skriver jag in serienummer och tror att jag ska komma till en sida som ger info om den specifika gaffeln, men icke. Det leder till en generisk sida med diverse gafflar, som har sidor som hänvisar vidare till sidor i rena rama cirkel referensen.

Jag tror dock att jag hittat det mesta jag behöver (längre ner) men har två specifika frågor

Visa bilaga 817996

Step by step
Har du en FIT4-enhet i den så är det Gold 20wt i båda benen, är det en GRIP 1/2 så skall du ha 4wt i drivsidebenet, och en annan volym.

Visa bilaga 817996

Step by step
Det är så mycket enklare med rätt verktyg men det behöver definitivt inte vara original. Jag köpte från Amazon och Bitul (direkt från tillverkaren med banköverföring). Fungerar perfekt.

Det finns en referens till detaljerad info om gafflarna i den instruktion du länkade till: "Step 15 [...] Tighten the damper-side bottom nut to the appropriate torque for your damper as found here: Parts and Drawings »"

Under 2022 Fork Part Information, i den som heter 34mm Part Information finns sprängskisser för olika varianter (FIT4, GRIP, GRIP2...). På en FIT4 skall momentet vara 110 IN LBS, dvs 12,4Nm, en GRIP 17Nm.

Det ska vara 15.9 Nm på dämparsidan.
Det är så mycket enklare med rätt verktyg men det behöver definitivt inte vara original. Jag köpte från Amazon och Bitul (direkt från tillverkaren med banköverföring). Fungerar perfekt.

Det finns en referens till detaljerad info om gafflarna i den instruktion du länkade till: "Step 15 [...] Tighten the damper-side bottom nut to the appropriate torque for your damper as found here: Parts and Drawings »"

Under 2022 Fork Part Information, i den som heter 34mm Part Information finns sprängskisser för olika varianter (FIT4, GRIP, GRIP2...). På en FIT4 skall momentet vara 110 IN LBS, dvs 12,4Nm, en GRIP 17Nm.
Vad onödigt spännande det här blev. Jag har aldrig gått på den uppgift som anges i sprängskisserna då samtliga serviceinstruktioner jag berörs av anger momentet i instruktionen. Jag har heller aldrig själv räknat på vad momentet blir i Nm från angivelsen i ib-lb.

Muttrarna (bottom nut) har samma artikelnummer på en grip/grip2 -dämpare som en fit4-dämpare så då undrar man ju varför det skiljer sig åt i moment?
Varför anges momentet för grip/grip2 till 15.9 Nm när 150 in-Ib blir 17 Nm?
Och slutligen, varför anges momentet för bottenmuttern på en Fit4 dämpare till 80 in-lb / 9 Nm i den här instruktionen för service av dämparenheten?
Allt känns inkonsekvent.

Jag har alltid dragit muttern på dämparsidan till typ 16 Nm och tycker att jag känner hur crush washern deformeras och tätar rätt nära inpå det momentet. Skulle jag dra den till 9 Nm så tvivlar jag på att crush washern kläms ihop som den ska.

Allt känns inkonsekvent.
Kan inte annat än hålla med, kan inte heller förstå varför det skiljer i moment när dimension, gängning och material i lika.

För 10 år sedan ägde jag inte en enda momentnycket, allt gick på känsla och det fungerade utmärkt. I dag äger jag tre momentnycklar (från 2Nm och uppåt...), är relativt noga även om mycket fortfarande går på känsla.
Tror helt enkelt att marginaler blivit mindre i jakten på lättare fullgung.

Den mest idiotiska bulten jag har håller baksvingen på drivsidan, 5mm insex i aluminium, vänstergängad med röd loctite som skall dras med 17Nm men den har jag svurit över i andra inlägg...

Sorry men med ny hoj (och ny modell på bakdämp) blir jag återigen osäker på vilket 50hr servicekit som gäller...

Matade in serienumret på Trailhead och fick då två olika förslag på 50hr kit för min dämpare. Se nedan. Vilken av dessa är det som gäller?

Skärmavbild 2026-03-07 kl. 10.50.16.webp
Skärmavbild 2026-03-07 kl. 10.50.39.webp
Skärmavbild 2026-03-07 kl. 10.51.02.webp

Sorry men med ny hoj (och ny modell på bakdämp) blir jag återigen osäker på vilket 50hr servicekit som gäller...

Matade in serienumret på Trailhead och fick då två olika förslag på 50hr kit för min dämpare. Se nedan. Vilken av dessa är det som gäller?

Visa bilaga 818479Visa bilaga 818480Visa bilaga 818481

Enda skillnad jag kan ser är att 007 har Plush Dynamic light olja och 019 15w50. Min gissning är att 019 är nya versionen med ny olja. Ingen nämnvärd skillnad alltså.

Sådär ja. Min 26” Reba från någon gång innan 2006 har äntligen fått sitt första byte av packningar, skumringar och den svarta packningen som sitter under. Det var på tiden om man säger så.

Den går i ur och skur som pendlare och mår förvånansvärt bra trots att jag har negligerat den totalt.

IMG_9345.webpIMG_9346.webpIMG_9352.webp
Sista bilden är från 2006 tror jag. Cykeln är sig rätt lik än idag. Dock singelklinga och skivbromsar.

Nästa halvordentliga service blir nog om tio år. 20 år var lite väl långt.

Lite ofrivilligt dämpar-mekande.. Hål i blåsan på min zeb..
Tänkte låna blåsan från en pike jag har liggande. Internet säger att det inte är samma artikel men nog fn har de identiska dimensioner vad jag kan se..?! Bilden luras nog lite men de ser lika långa ut och har samma diameter i båda ändarna. Eller kanske det klarnar när jag fått isär båda, i och för sig..
Eller är det något man inte ser som skiljer. Tänkte transplantera den ikväll men om någon har något att invända så gör gärna det 🙂
1000026055.webp

Lite ofrivilligt dämpar-mekande.. Hål i blåsan på min zeb..
Tänkte låna blåsan från en pike jag har liggande. Internet säger att det inte är samma artikel men nog fn har de identiska dimensioner vad jag kan se..?! Bilden luras nog lite men de ser lika långa ut och har samma diameter i båda ändarna. Eller kanske det klarnar när jag fått isär båda, i och för sig..
Eller är det något man inte ser som skiljer. Tänkte transplantera den ikväll men om någon har något att invända så gör gärna det 🙂
Visa bilaga 819651
Det är samma modell på de två.

Inte direkt en service fråga men monterade en grip x dämpare i min Fox 34 och håller på att bli galen på monteringen av reglagen för kompression. HSC vredet gick fint men LSC vredet får jag inte till. Har följt denna guide https://tech.ridefox.com/bike/servi...026-grip-x-topcap-interface-part-installation men hur jag än monterar vredet så går det inte att vrida det.

Går fint att vrida LSC med en hylsa men inte med vredet. Har testat att montera med kulan på en av tänderna då blir det helt låst, vid montering mellan tänderna så funkar ett klick sedan låst. Fjädern under kulan funkar o h testat att vända den. Någon som har koll??

Bilagor

• IMG_0670.webp
    IMG_0670.webp
    203.5 KB · Besök: 25
Har någon tips på vart man kan köpa Fox 36 mm foam rings (artikelnummer 028-00-020) på nätet i Sverige eller EU för smidig frakt?

Har tyvärr bara hittat affärer i GB, NZ och USA med tull och dyr frakt, eller i Tjeckien där de inte skickar till Sverige…

Har någon tips på vart man kan köpa Fox 36 mm foam rings (artikelnummer 028-00-020) på nätet i Sverige eller EU för smidig frakt?

Har tyvärr bara hittat affärer i GB, NZ och USA med tull och dyr frakt, eller i Tjeckien där de inte skickar till Sverige…
Min research på internet sa att RS 35*6 mm passar, det stämde i verkligheten. De är betydligt lättare att få tag i, i flerpack dessutom.

Hej gott folk.

Har nyligen vågat mig in i dämparservice. Först med underbensservice på en Revelation, senast luftskaftbyte på en Pike. Lite läskigt att meka med dyra prylar men kul!

Nu har jag plockat ner en Fox Alps 32 140mm som ska få sig en omgång. Överbenen är lite slitna men hoppas det ska funka ok. Ska köpa ett service kit.

Bra mycket mer olja i den här gaffeln än de Rockshox jag skruvat på tidigare.

Vilken billig olja kan jag använda i den här gaffeln? Kanske denna?

IMG_3629.webp

Hej gott folk.

Har nyligen vågat mig in i dämparservice. Först med underbensservice på en Revelation, senast luftskaftbyte på en Pike. Lite läskigt att meka med dyra prylar men kul!

Nu har jag plockat ner en Fox Alps 32 140mm som ska få sig en omgång. Överbenen är lite slitna men hoppas det ska funka ok. Ska köpa ett service kit.

Bra mycket mer olja i den här gaffeln än de Rockshox jag skruvat på tidigare.

Vilken billig olja kan jag använda i den här gaffeln? Kanske denna?

Visa bilaga 821088
Snarare i så fall denna:

Hejsan, försöker ställa min fråga kort. Hoppas någon här kan hjälpa mig framåt.

Jag vill ändra/minska slaglängd på bakdämparen från 65mm till 60mm. Då behövs en distans som finns enl. RS servicemanual. Men köpa den eller hitta artikelnummer lyckas jag inte med.

Fråga 1 - Har någon en länk till distansen som behövs, där man också kan köpa den?

Fråga 2 - Kan jag återanvända en distans från min gamla dämpare (jag gissar att det sitter en distans därinne någonstans) ?

Gammal dämpare = Rockshox super delux Select(dampertype R), 230x60.
Ny dämpare = Rockshox superdlux ultimate (damper type:RC2T), 230x65mm.

Svårt att ta reda på exakt tillverkningsår för dämparna. Jag kan inte se det i Trailhead.

Mvh
Emil

Baserat enbart på hur det funkar i en recon gaffel så gissar jag att om det passar så passar det. Förutom att vara 5mm så gör den väl två saker? Passar på pinnen och går fritt.

Hejsan, försöker ställa min fråga kort. Hoppas någon här kan hjälpa mig framåt.

Jag vill ändra/minska slaglängd på bakdämparen från 65mm till 60mm. Då behövs en distans som finns enl. RS servicemanual. Men köpa den eller hitta artikelnummer lyckas jag inte med.

Fråga 1 - Har någon en länk till distansen som behövs, där man också kan köpa den?

Fråga 2 - Kan jag återanvända en distans från min gamla dämpare (jag gissar att det sitter en distans därinne någonstans) ?

Gammal dämpare = Rockshox super delux Select(dampertype R), 230x60.
Ny dämpare = Rockshox superdlux ultimate (damper type:RC2T), 230x65mm.

Svårt att ta reda på exakt tillverkningsår för dämparna. Jag kan inte se det i Trailhead.

Mvh
Emil
Normalt sett säljs inte det en distans löst utan den hör till en annan komponent. Har du HBO på din dämpare så är det tyvärr så att även shocl bodyn behöver skiftas så att HBO-nålen är av rätt längd.

Vad har du för kod på den?

Normalt sett säljs inte det en distans löst utan den hör till en annan komponent. Har du HBO på din dämpare så är det tyvärr så att även shocl bodyn behöver skiftas så att HBO-nålen är av rätt längd.

Vad har du för kod på den?
Tack för svar.

Gamla dämparen (select) har

RS-SDLX-SEL-B2​

Nya dämparen (Ultimate) har

RS-SDLX-ULT-C1​

Toppen, är det osäkert så kika vad produktionskoden är (**T******)
De är alltså produktionskoderna/serienumren som syns i Trailhead ?
De har jag ju direkt.🙂

ultimate = 30T23570343
(som jag vill minska slaglängden 5mm på från 65 till 60mm)

Select = 04T04469456
(dämparen jag vill ersätta med Ultimaten)

De är alltså produktionskoderna/serienumren som syns i Trailhead ?
De har jag ju direkt.🙂

ultimate = 30T23570343
(som jag vill minska slaglängden 5mm på från 65 till 60mm)

Select = 04T04469456
(dämparen jag vill ersätta med Ultimaten)
Nämen nu lyckas jag se att Ultimate-dämparen har HBO.
Verkar tyvärr inte finnas någon lös "travel reducer" i Select-dämparen att flytta över.
Har hittat att det kan vara artikelno 11.4118.054.600 som jag kan ändra slaglängden med.

Tack Preacher för hjälpen och engagemanget !
👍

Nämen nu lyckas jag se att Ultimate-dämparen har HBO.
Verkar tyvärr inte finnas någon lös "travel reducer" i Select-dämparen att flytta över.
Har hittat att det kan vara artikelno 11.4118.054.600 som jag kan ändra slaglängden med.

Tack Preacher för hjälpen och engagemanget !
👍
Jepp, har du HBO behöver du den shock body med rätt nållängd med och inte bara en distans.

Du kan ju tillverka en distans när det är justering åt det hållet för stroke men mister då HBOfunktionen.

3A3A43D7-224C-46F1-8B40-9F6D3111A913_1_105_c.webp

Så har jag då äntligen verktyg och delar för att byta ut alla lager i länkaget. Är det någon större poäng med att ta och plocka bort tätningen på alla lager och fylla med fett, eller är det total överkurs?

Visa bilaga 821401

Så har jag då äntligen verktyg och delar för att byta ut alla lager i länkaget. Är det någon större poäng med att ta och plocka bort tätningen på alla lager och fylla med fett, eller är det total överkurs?
Helt klart värt att göra, tar inte mycket extra tid när du ändå är i farten och beroende på lagerkvalitet så håller dom nog dubbelt så länge. Och använd kvalitetsfett.
Mina Enduro Max är inne på 3e säsongen nu och länkaget känns fortfarande som nytt, brukar annars behöva byta några varje säsong.

Visa bilaga 821401

Alltså, det är ju dubbelt. Du skadar oundvikligen tätningen på kuppen. Så jag brukar låta bli och göra en halvtidsuppfräschning senare istället på lager av lite bättre kvalitet. De allra billigaste lagren fettar jag.

Jag skulle aldrig öppna nya lager. De borde väl rimligtvis levereras smorda, och dessutom känns det som om man sabbar tätningarna lite grann varje gång man öppnar upp dem. Jag kör numera med Fushi-lager från aliexpress och till och med dem är riktigt infettade.

Är man försiktig och använder rätt verktyg så kan man öppna RS lager utan att skada gummitätnimgen, och av egen erfarenhet så håller länkagelager(Max) längre när jag lägger i eget fett.

Tillbaka
Topp