Framdäck bara på cykelvasan

Usgrizzly

Medlem
Hej!

Om ni skulle välja ett framdäck vars enda syfte är att vara ”bäst” på cykelvasan, vad skulle ni välja då och varför? Hur mycket grepp behöver man i förhållande till fart? Osv

Varför bara framdäck? Enda anledningen till att ha specifika däck för CV (eller annan tävling) är väl att minska vikt och minimera rullmotstånd så mycket som möjligt och framdäcket är bara ett av två...
Jag skulle direkt säga att Maxxis Ardent Race är det självklara valet för med de var jag snabbast, alla andra jag cyklat med har resulterat i sämre tider. Sedan kan det bro på motorn men den är ju svårare att göra något åt dagarna innan...

Tack för svar! Jag har tänkt mig Race King bak, så där har jag redan ”landat”. Men funderar på om det behövs ett däck med bättre grepp mm fram (typ som Racing Ray och Ralph). Men då förstår jag det som att t ex Race King även kan funka fram?

Ok. Ingen som har erfarenhet av nya Dubnital? Verkar vara lika Race King fast lite bättre grepp i kurvor mm och 2.4 breda. Skulle det kunna vara bra som framhjul med Race King 2.2 bak?

Mmm, lutar också lite åt att köra Dubnital 2.4 fram och bak nu när du säger det… men finns inte jättemycket info ute om de däcken ännu. Dock verkar vissa ”testare” väldigt positiva!

Ingen som testat?

Dubnital rullar galet bra, är det klart bästa alternativet flr just cv av dom som varit på tal i tråden
Tack, lutar väldigt mycket åt det just nu efter att ha läst på mer och kollat video. Kanske inte lika svinsnabba som Race King i teorin, men andra fördelar verkar väga upp detta. Och skönt med 2.4 när det är så många timmar i sadeln.

Dom flesta schwalbe sponsrade cyklisterna verkar köra rick xc pro 2.4 både fram och bak som standardkombo.
Edit: Fast det finns kanske inte i 27.5

Det är kanske inte relevant om man är snabb, eller om det är åkstill som avgör men jag undrar hur totalen blir på ray/tb jämfört med rick/rick.
Jag är nog närmare att byta Ray än TB. Ner om det är torrt och upp om det är blött.
(men jag är långsam och kör inte CV)

EDIT.
Enorm skillnad säger AI..men AI har varken sett en cykel eller cyklat CV. Enormhastighetsvinst tolkar jag som 10kmh i alla fal.

Ray/Burt totalt sett snabbare än Rick/Rick, p.g.a. att Thunder Burt bak ger enorm hastighetsvinst som Rick XC inte når.

Tack för alla kloka synpunkter!

Efter noggrant övervägande har jag till slut landat i att jag kommer köra på Dubnital 27.5x2.4. Varför?
- de verkar vara ungefär lika snabba som Rick, Thunderburt mm
- de verkar dock ha bättre grepp i stigningar, kurvor mm
- de finns i 2.4, vilket jag tror blir skönt under ett så pass långt lopp (eftersom de borde svälja småstötar/vibrationer bättre)
- de är väldigt LÄTTA vilket blir skönt i backarna uppför.

Hojta till om ni tycker jag resonerar tokigt! :-)

Tack för alla kloka synpunkter!

Efter noggrant övervägande har jag till slut landat i att jag kommer köra på Dubnital 27.5x2.4. Varför?
- de verkar vara ungefär lika snabba som Rick, Thunderburt mm
- de verkar dock ha bättre grepp i stigningar, kurvor mm
- de finns i 2.4, vilket jag tror blir skönt under ett så pass långt lopp (eftersom de borde svälja småstötar/vibrationer bättre)
- de är väldigt LÄTTA vilket blir skönt i backarna uppför.

Hojta till om ni tycker jag resonerar tokigt! :-)
Jag körde med Dubnital mycket förra säsongen. Hade raceking innan. mycket bra val. Till vasan skulle du kunnat ha Thunderburt också. även om de inte finns i 2,4 version

Tillbaka
Topp