Är PTU-slangar mer känsliga för punka?

PTU

1774508156109.webp

Dubbelfel. Igen!
Jag har inget emot slang*, för egen del har jag bara hittat ett bättre alternativ. Där det går. Och jag har t.o.m. vänner som kör med slang!

*men den ska ju va hanterbar. Även utanför verkstan.
Märkligt. Du är ju kritisk till alla typer av slang i alla trådar alltid. Kan inte låta bli att tro att du ljuger. Alternativt lämnar din kommunikativa förmåga m.a.p. pneumatik en del i övrigt att önska. 🤔

Jag har inga problem med att hantera (d.v.s. montera) TPU-slang, men alla är olika!

Otrolig skillnad mot de mekaniska genier som på sakliga grunder slagit fast att TL inte fungerar.
Man får välja sina trådar. 👌🏻

Det jag inte fattar är varför medlemmar som kör slanglöst måste förklara hur bra det är i varje tråd som handlar om slang. Men det är väl Happy, typ.

(Det verkar fungera bra med slanglöst. Jag tycker inte att det är värt pengarna och besväret bara, men det har vi ju diskuterat till leda.)

Märkligt. Du är ju kritisk till alla typer av slang i alla trådar alltid. Kan inte låta bli att tro att du ljuger. Alternativt lämnar din kommunikativa förmåga m.a.p. pneumatik en del i övrigt att önska. 🤔

Jag har inga problem med att hantera (d.v.s. montera) TPU-slang, men alla är olika!
Jag har funnit bättre alternativ än slang därför att punkor lyser med sin frånvaro sedan jag såg ljuset för nu snart många år sedan, dvs 7? 8? Och det gäller förstås landsväg. Det hindar dock inte att även jag, som framgår ovan, har cyklar med slang. Men enbart av den anledningen att hjulen inte klarar av det bättre alternativet. Och är cyklar som inte är värda investering i andra hjul. Men såpass struligt plastslangar är att hantera jämfört med vanlig butyl gör nog att jag framöver håller mig till det senare. För den sortens cyklar.
För den som räknar gram kan jag förstå vurmen för plast.

Jag har funnit bättre alternativ än slang därför att punkor lyser med sin frånvaro sedan jag såg ljuset för nu snart många år sedan, dvs 7? 8? Och det gäller förstås landsväg. Det hindar dock inte att även jag, som framgår ovan, har cyklar med slang. Men enbart av den anledningen att hjulen inte klarar av det bättre alternativet. Och är cyklar som inte är värda investering i andra hjul. Men såpass struligt plastslangar är att hantera jämfört med vanlig butyl gör nog att jag framöver håller mig till det senare. För den sortens cyklar.
För den som räknar gram kan jag förstå vurmen för plast.
Det alternativ du tycker är bättre, är värt att påpeka.

I tidens begynnelse (kring 2012) testade jag Foss TPU slangar, dessa höll i princip samma vikt som butylslangarna i samma storlek som jag använde då 23mm. Men de var tjocka och tåliga, mycket tjockare än dagens TPU-slangar. Kanske Foss-slangarna briliera ihop med grusdäck? Jag har tidigare tråkiga erfarenheter av TPU-slangar ihop med breda grusdäck, men väldigt bra erfaranheter av TPU-slangar med smala racerdäck. Idag kanske Foss har olika tjocklek på sina slangar eller så håller de kvar vid den tjockare-tekniken? Någon som har erfarenhet av dessa slangar i nutid?

Exempel på olika Foss-TPU-slangar

1774534847558.webp

Aldrig haft punka med TPU i 45-50mm däck och stökig terräng. Så att köra tjockare vet i katten om jag skulle vilja. Men ska man typ cykla genom Pakistan eller liknande så låter det som en bra försäkring att ha i ryggan.

I tidens begynnelse (kring 2012) testade jag Foss TPU slangar, dessa höll i princip samma vikt som butylslangarna i samma storlek som jag använde då 23mm. Men de var tjocka och tåliga, mycket tjockare än dagens TPU-slangar. Kanske Foss-slangarna briliera ihop med grusdäck? Jag har tidigare tråkiga erfarenheter av TPU-slangar ihop med breda grusdäck, men väldigt bra erfaranheter av TPU-slangar med smala racerdäck. Idag kanske Foss har olika tjocklek på sina slangar eller så håller de kvar vid den tjockare-tekniken? Någon som har erfarenhet av dessa slangar i nutid?

Exempel på olika Foss-TPU-slangar

Visa bilaga 821599
Vad är poängen med UPT-slang om det ändå är tungviktare? Finns extra tjocka att köpa idag som ändå är lättare än butyl.

Nu har jag köpt hem några UTP-slangar (de där dyra, orangea) att testa på min gamla räser där jag inte har slanglöst. Förutsätter att det kommer svoscha lite mer kring högprofilhjulen och att jag blir 0,1 km/h snabbare än med butyl. :cool:

Nu har jag köpt hem några UTP-slangar (de där dyra, orangea) att testa på min gamla räser där jag inte har slanglöst. Förutsätter att det kommer svoscha lite mer kring högprofilhjulen och att jag blir 0,1 km/h snabbare än med butyl. :cool:
Jag känner skillnad, speciellt med grusdäcken där viktskillnaden blir märkbar. Hoppas att du blir nöjd.

Man får välja sina trådar. 👌🏻

Det jag inte fattar är varför medlemmar som kör slanglöst måste förklara hur bra det är i varje tråd som handlar om slang. Men det är väl Happy, typ.

(Det verkar fungera bra med slanglöst. Jag tycker inte att det är värt pengarna och besväret bara, men det har vi ju diskuterat till leda.)
Verkligen helt säker på att du inte förstår? :unsure: Det är väl inte så konstigt när en ämnestråd sätts till: "Är XXX-slangar mer känsliga för punka?" Detta inbjuder till debatt, ett så kallat lockbete.

Svaret är ju alltid ja i jämförelse med just TL om vi enbart diskuterar känslighet mot punka? Sedan om folk vägrar acceptera det, ja, då blir det diskussioner? 💡 (Om däremot TS enbart nu menar punkteringskänsligheten mellan olika typer av slangar, ja, det må så vara men bör förtydligas.)

Dvs, det är inte cyklisterna som kör TL som är problemet här utan övriga. :sneaky:

Nu är det ju väldigt många cyklister som inte bryr sig ett dyft om ett något bättre punkteringsskydd utan prioriterar enkelheten/smidigheten som slang ger (även låg vikt med moderna slangar), dvs inget problem överhuvudtaget, TL installationer kan trots allt vara lite struligare. Alla glada och nöjda, båda lägren i samexistens. Folk har dessutom ofta flera cyklar och det kan variera mellan dem om man kör med slang eller TL.

Peace

Senast ändrad:
Det hela är enkelt,

Tubeless = Väldigt punkteringskänsligt men går ganska smidigt att laga. Körs ofta på höga tryck.

TPU = Man ska ha bra otur om om det blir punka. Körs med lite lägre/bekvämare tryck. Men bökigt att laga för de få som fått punka.

Butyl = Väldigt hög vikt men håller bra och är lätt att laga. Klockrent som reserv.

Tillbaka
Topp