Problem med Deore 12S bakväxel, M6100 rd

fire fred

Medlem
Hej
Jag försöker fixa sonen trail-hoj som vi köpte begagnad för några år sedan. Jag tror cykeln är från 2019-2020 men osäker om bakväxeln är från samma år. Det är iallafall en Shimano Deore M6100 RD, 1x12. Nu till problemet.
Insåg att den inte växlade så bra som jag trodde (han har inte klagat). Försökte justera in ändlägen och vajerspänning men inser att det inte går, den hoppar över en växel vid minst två tillfällen (av 12). Inser pinsamt att växel reglaget SRAM GX enligt Google AI-svar inte är kompatibelt med bakväxeln... Glad i hågen beställer jag ett nytt Deore 12 delat växeleeglage. Monterar det nya växelreglaget men den hoppar fortfarande över men nu bara vi ett tillfälle (alltså jag tar mig från största till minsta växel på 10 tryck).
B-gapet är okej ut, jag kan inte mäta på Shimano-system.

2 tänkbara fel:
Växel örat (ser okej ut)

Vajerinfästningen
Går att fästa vajern åt två håll i fästskruven men jag tror jag gjort rätt, kan någon vänligen bekräfta.

Vad tror ni?

Bilagor

• PXL_20260328_091335111.webp
    PXL_20260328_091335111.webp
    482.4 KB · Besök: 36
  • PXL_20260328_091329562.webp
    PXL_20260328_091329562.webp
    419.2 KB · Besök: 36
  • Screenshot_20260327-230620.webp
    Screenshot_20260327-230620.webp
    62.5 KB · Besök: 37
Det är rätt håll så vitt jag vet. Kan egentligen inte 12s men justerade en i eftermiddag o den satt så.

Gör du rätt i övrigt så kan örat vara snett eller grejorna slitna.

Finns en markering baksidan som man ska justera b efter. Svårt att se på den jag höll på med. Bör inte hoppa pga b skruv

Hej! Tyvärr går det inte bara att hoppa in och justera vajerspänningen. Man bör börja från början.
Här finns någon handledning. Principen är dock att, efter att ha lossat vajern, ställa växeln så kedjan har som minst anspänning.

Eftersom cykeln köptes begagnat - säker på att kassettens alla drev sitter rätt? Dvs. kan förra ägaren missat någon distans så du nu får ojämna hopp på något drev?

Hej! Tyvärr går det inte bara att hoppa in och justera vajerspänningen. Man bör börja från början.
Här finns någon handledning. Principen är dock att, efter att ha lossat vajern, ställa växeln så kedjan har som minst anspänning.
Ok
Jag tänkte att det framgick att jag justerat MÅNGA växlar genom åren. Ja, jag började med ändpunkter och sen vajerspänningen...

Eftersom cykeln köptes begagnat - säker på att kassettens alla drev sitter rätt? Dvs. kan förra ägaren missat någon distans så du nu får ojämna hopp på något drev?
Jag gillar din tanke. Hade inte tänkt på det.
Tog isär Sunrace-kasetten (fler delar än jag var van vid fr sram XD-kasetter) men det verkar rätt med distanserna mellan kugghjulen och det ser symmetriskt ut från sidan. Så det var det inte heller.

Har Shimano ändrat pull-ratio på fem år för 12-delat?
Var noga att köpa Deore reglage till Deore växeln, har gått på en nit på den punkten på en annan cykel...

Skall var precist infäst vajer och spänning så parallogram armar lägger löphjul rätt på vid skifte så det inte skaver på nästa drev eller på kugg toppar mot kedjans gavel.
Höll på själv här i på kvällen princip är samma men en 21 med 3x7 fick fin justera infästning och justering till det stämde in i klämma eller lite ut i klämma var in i klämma radie vinkel och sträckning slack på lilla drev vajer. Irriterande my precis men sedan löpte allt rätt.
Var mest för testa en ny utbytes backväxel ersättning och gick till baka gamla fick bägge fungera men intressant är att det kann gå några drev sedan miss klättra i upp eller ner lägen skav läges fel.
Kedjan får inte vara länk skarv stum skall vara ytterst länk mot inner ett bladmått som alla andra flexibla är den inte hoppar den just där av när de passerar kugghjul mer sne linjen kedjan.

Senast ändrad:
Bytte du hölje när du bytte reglage?
Slitna ändpluppar på höljet / slitna utgångar på höljet kan ställa till det ibland.

Har du testat att klicka igenom reglaget med bara en vajer i, dvs. du håller vajern spänd med handen och klickar igenom alla stopp med reglaget? Så ser du om reglaget gör som det ska.

Och är vajern "lagom spänd" på minsta drevet? dvs. vid tryck får du direkt ett klick och växeln rör sig men den är ändå Slack nog att gå på minsta drevet?

Sen är tyvärr mekaniska 12 delade väldigt känsliga för sneda växelöron vilket det absolut kan vara om den hoppar över en växel mitt på kassetten snarare än vid ett ändläge.

försök att titta bakifrån på växeln (be någon annan växla) och se hur växeln rör sig och när den tar "det stora klivet" och hoppar över.

Kan bero på flera saker, mest troligt snett öra eller för hög friktion i växelvajern. Det är också billigast att åtgärda, så börja med att byt hölje och vajer och kolla örat.

Verkar tyvärr som att Ragley bikes har typ kursat... Är det någon här som vet hur jag kan få tag på ett nytt öra, se bilderna.

Annars får jag hitta en kompetent verkstad som kan rikta befintligt isåfall tips i Göteborgsområdet.

Tillbaka
Topp