Visa din Omnium Cargo!

Visa din Omnium Cargo!
Hej familjen Omnium!

Beställde min Cargo som sen julklapp till mig själv, och den kom ut och rulla för första gången för några dagar sen.

Visa bilaga 815504

Jag är toppennöjd!!!
Jag valde storlek M så att eventuell framtida livspartner också ska kunna låna den, men jag tycker ända att den passar fint till mina 188cm och ångrar inte valet. Jag kanske överkompenserar lite med 90mm styrstam just nu, men det kommer nog att ändras.

När det kommer till modifikationer så är det just nu är det en dropper på väg från Asien (en sån som Omnium säljer men för 25% av priset), och så måste jag verkligen också justera skärmar och växlar. Men med detsamma det är fixat så ska jag nog försöka mecka ihop en vikbar låda som är lite billigare än Omniums egna, som de ju tar ett litet lands BNP för.

Det kommer fler och snyggare bilder med detsamma jag har fixat till den, men än så länge tänker jag lämna en bild på hur första lasten för en 21-årig Omniumägare såg ut:

Visa bilaga 815505
Tar gärna en länk till droppern du beställt!

Visa din Omnium Cargo!
Kollar priser lite. Just nu billigare hos https://www.simplebikestore.eu/ än på Omniums hemsida. Ramkit + hjul ca 2000 euro, komplett ca 3000 euro. Jag har en drivlina liggande och diverse småsaker. Eventuellt river jag samtidigt en cykel och får bromsar över också. Kul att bygga själv dessutom, så ramkit+hjul verkar vettigast.

Leveranstid ca 1 mån. Det är nästan för tidigt, vill egentligen inte ha den innan sommaren då flytten kommer gå. Kanske avvaktar.

Någon som byggt upp själv? Hur gör man enklast med bromsar med tanke på längden till frambromsen? Köper set + extra slang som man byter på frambromsen? Eller ska man köpa två bakbromsar varav en "moto-style"?

Visa din Omnium Cargo!
Någon som byggt upp själv? Hur gör man enklast med bromsar med tanke på längden till frambromsen? Köper set + extra slang som man byter på frambromsen? Eller ska man köpa två bakbromsar varav en "moto-style"?

Jag köpte ett set Magura MT5or (fram och bak), en extra slang (som redan hade banjofitting) och ett luftningskit med bromsvätska. Det var första gången jag jobbade med skivor och hydraulik, men det var inte så komplicerat att byta slang och kapa dem till rätt längd. Oavsett vad måste man ju ändå kapa slangarna för att få rätt längd på dem, så om man köper 2 bakbromsar sparar man nog bara lite tid på luftningen, i och med att systemet redan är fullt med bromsvätska.

Ska också nämnas att MT5ornas handtag är symmetriska, så jag hade kunnat köpa två bakbromsar och bara kapat, men det var visst någon krona billigare med fram+bak+slang, och så kunde jag lära mig att byta slang också.

Visa din Omnium Cargo!
Kollar priser lite. Just nu billigare hos https://www.simplebikestore.eu/ än på Omniums hemsida. Ramkit + hjul ca 2000 euro, komplett ca 3000 euro. Jag har en drivlina liggande och diverse småsaker. Eventuellt river jag samtidigt en cykel och får bromsar över också. Kul att bygga själv dessutom, så ramkit+hjul verkar vettigast.

Leveranstid ca 1 mån. Det är nästan för tidigt, vill egentligen inte ha den innan sommaren då flytten kommer gå. Kanske avvaktar.

Kör shimanobromsar, köpte ett kit med fram/bak och köpte extra slang. Står en del förslag bakåt i tråden för fälgar i fram och så. Men har knappt sett någon som byggt själv som hittat matchande 406 och 622 tyvärr. Matchande skärmar (tycker jag) inte är så viktigt då framskärmen knappt syns alls.

Visa din Omnium Cargo!

Aaah, jag som motiverat mig själv med att jag missade deras REA och därför inte ”kan köpa någon nu” utan får vänta tills nästa REA.

Hur är simplebikestore att handla ifrån?
Aldrig varit inne där tidigare. Säker kundtjänst osv, någon som vet?

Visa din Omnium Cargo!
Omnium Nano: Minivelo stuk med cargofunktion.

40x50 stor lastyta, finns nano-extenders!

Fick genast ett habegär men får även en känsla att Mini-Max är sweetspot!
IMG_0304.webp

Bilagor

• IMG_0305.webp
    IMG_0305.webp
    170.3 KB · Besök: 54
  • IMG_0306.webp
    IMG_0306.webp
    61.9 KB · Besök: 46
  • IMG_0307.webp
    IMG_0307.webp
    24.4 KB · Besök: 45
Visa din Omnium Cargo!
Nu har min Omnium bakskärm dött och hänger ihop med buntband. Vilka möjligheter finns det för finare alu-skärmar? Jag vill ju helst undgå att köpa två set men det ser ut som om det är lite tunt med enstaka skärmar eller paket med 20+29 bland de finare skärmarna.

Visa din Omnium Cargo!
Nu har min Omnium bakskärm dött och hänger ihop med buntband. Vilka möjligheter finns det för finare alu-skärmar? Jag vill ju helst undgå att köpa två set men det ser ut som om det är lite tunt med enstaka skärmar eller paket med 20+29 bland de finare skärmarna.
Omnium har precis börjat sälja egna! =)

1772532474213.webp

Visa din Omnium Cargo!
Omnium har precis börjat sälja egna! =)

Visa bilaga 817922

Nice, dom var ju inte så dyra heller. Så är det bara frågan om det ska vara silver eller svart 🙀

Visa din Omnium Cargo!
Testade på lite överlast idag, helt klart en något ormig känsla i cykeln. 🤷‍♂️

Visa bilaga 818326
Stark igenkänning! Man vill ogärna svänga, men känns ändå okej på raksträckorna liksom. Jag tycker gränsen går någonstans vid 40-50 kilo, därefter går det från att vara roligt till att bli lite omständigt.

Edit: Rolig men strax-över-viktgränsen-last!

IMG_0389.webp

Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Skaffade en wedgie bag nu, men om jag har webbing behöver jag plocka bort en av remmarna för att väskan ska gå att montera snyggt ?
Stämmer! Jag tror jag har en rem mindre än original på min, och då får båda kardborrefästena från väskorna plats. Blir som en liten springa i webbingen men knappast av praktisk betydelse.

Edit: Ljög helt och hållet. Gissar på två band borta, givet att det finns fyra kardborreband för väskorna..

IMG_6812.webp

Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Stämmer! Jag tror jag har en rem mindre än original på min, och då får båda kardborrefästena från väskorna plats. Blir som en liten springa i webbingen men knappast av praktisk betydelse.

Edit: Ljög helt och hållet. Gissar på två band borta, givet att det finns fyra kardborreband för väskorna..

Visa bilaga 818389
Smart med korgen i fram - den ideen snor jag 🥳

Visa din Omnium Cargo!

Visa bilaga 818389
Tack, misstänkte att det var så jag får göra för att det ska bli snyggt

Visa din Omnium Cargo!
Sitter och hovrar köpknappen. Klickar nog snart, men det blir nog långsamt bygge då leveranstid anges till lång och flytt kommer att ta upp tid under våren. Målet är klar till sommaren.

Tänker beställa ram med hjulsett och förlängning. Kanske webbing? Men barnstolen de säljer känns ju dyr, funderar på om man kan knåpa något själv där. Barnen 2,5 och 4,5 till sommaren, något räcke eller bälte hade väl inte varit fel.

Visa din Omnium Cargo!
Mina barn är fortfarande små 1.5-3.5år så har en tanke om att bygga ett säte likt Omniums egna men ej kommit dit än. Den minsta har åkt i babyskydd fastspänt och den större löst på flaket, han älskar det men inte alla inblandade så blir en bättre lösning för det i vinter.

Kommit något längre? Jag är själv för snål för att köpa omniums säte. Funderar på att sy två enkla bälten som man kan dra in mellan webbingen, och så kanske något enkelt ryggstöd för den som sitter bak.

Visa din Omnium Cargo!
Kommit något längre? Jag är själv för snål för att köpa omniums säte. Funderar på att sy två enkla bälten som man kan dra in mellan webbingen, och så kanske något enkelt ryggstöd för den som sitter bak.
Tyvärr inte.. Ligger som en skiss i bakhuvudet och lite för många andra projekt i livet nu men det börjar ju bli dags!

Omniums egna bälten verkar ju bara vara enkla midjebälten så det skulle man ju kunna dra genom webbingen altenrativ ha en bottenplatta man fäster dom i.

Tillbaka
Topp