Visa din Omnium Cargo!

Visa din Omnium Cargo!
Någon med Mini-Max som (försökt att) parkera cin cykel i denna typ av cykelställ?

Är det görbart? Bra sugen på en mini-max, men någon gång i månaden vore det praktiskt att kunna parkera i ett sådant cykelställ. Jag tror inte att längden skulle bli problem dock, men mer bredden och att den skulle slå i andra cyklar.

Jag såg att denna fanns dock att köpa: https://omniumcargo.com/shop/product/tilting-rack-bracket/

Visa din Omnium Cargo!
De varierande höjderna på platserna får mig att tro att det där är en extra smal variant. Annars har jag parkerat (innan jag insåg att jag blockerar platsen ovanför) i underlagret av ett sånt där med min cargo utan problem.

Visa din Omnium Cargo!
Någon med Mini-Max som (försökt att) parkera cin cykel i denna typ av cykelställ?

Är det görbart? Bra sugen på en mini-max, men någon gång i månaden vore det praktiskt att kunna parkera i ett sådant cykelställ. Jag tror inte att längden skulle bli problem dock, men mer bredden och att den skulle slå i andra cyklar.

Jag såg att denna fanns dock att köpa: https://omniumcargo.com/shop/product/tilting-rack-bracket/
Har aldrig testat sånt cykelställ.
Men jag skulle inte låta en parkering någongång i månaden få mig att inte köpa en Omnium, det är ett tydligt före & efter köp av Omnium i livet där efter är klart bättre!

Visa din Omnium Cargo!
Efter ett par års övervägande så står det nu en Omnium Cargo V3 i källaren. Har bara hunnit med en kort runda men är överraskad över hur smidig och hur mycket det känns som en "vanlig" cykel. Blir lite uppdateringar framöver. Närmast ett backrest så dottern kan åka med. Ny sadel, skärmar och vevparti står med på listan.
20260130_172406.webp

Visa din Omnium Cargo!
Jag tycker den är läskig som fan i snömodd eller packad snö som man ibland skär igenom. Näst intill ocyklingsbar så som den kastar och slår, och kanar man snett med framhjulet är det typ redan för sent för att rädda upp. Inga problem med vanlig ishalka och sådant, men snö tycker jag är näst intill ocyklingsbart.

Förra året hade vi snö som kan räknas som snö vid ett enda tillfälle här i Göteborg. I år har det varit värre, men ändå hanterbart. Jag väljer dock garanterat en annan cykel om det är snömoddigt eftersom jag blir kolossalt långsamt med Omniumen.. Oftast löser jag det dock genom att jag plogar snö istället för att cykla, och sen när jag precis plogat klart regnar snön bort här.😛

Visa din Omnium Cargo!
Suktat Omnium till och från, skrivit i tråden tidigare. Men min vardag är att cykla 1,5 km till förskola, sen tillbaka förbi hemmet och vidare 8 km åt andra hållet. Ganska lång sträcka utan last alltså, dessutom med 120 höjdmeter på hemvägen. Att då köra med cykelvagn som jag ställer av hemma har känts mer riktigt.

Men till sommaren blir det flytt till mindre och plattare stad med sannolikt/förhoppningsvis kortare och enklare logistik. Så nu tänker jag planera för en Omnium, mitt bland allt annat en familjeflytt 65 mil innebär 😆

Stora frågan då, Cargo eller Mini-Max? Cargo tycker jag har renare linjer och såklart en fördel i störst lastkapacitet. Frågan är om den blir för stor och klumpig.. Mini-Max tycker jag är kaxigare och förmodligen rappare.

Vanligaste lasten blir två barn som till sommaren är 2,5 och 4,5. Ett till barn i snarlik ålder bör få plats ibland.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har egentligen bara erfarenhet från Cargo men tycker den rätt på alla vis för mig, där man ska komma ihåg att jag inte har så krånglig parkering utan kan rulla rätt in genom en dörr. Förvisso bär jag den 1,5 trappor upp i lägenhetshus till och från nu när jag tänker efter, och det är lite krångligt om än inte något jag ligger sömnlös över.

Jag och @Moses95 (som har en Minimax) parkerade bredvid varandra när vi var ute på tur för ett tag sedan. Min cykel är en M, osäker på vad moses har men den är nog större. Gjorde annat än att mäta osv, men det är lite grejer som skiljer dem åt mer än bara lastytan. Har inte reflekterat över skillnader i cykelupplevelser men har bara cyklat ett tiotal minuter på Minimax. Cargon är hur som helst riktigt pigg och rolig att cykla på!

IMG_0730.webp

Främsta skillnaden jag annars tänkt på är att de nyare cyklarna har sjukt biffiga däck. Jag uppskattar breda däck upp till en viss gräns där det liksom inte blir bättre längre. Den gränsen är passerad på de nya originalcyklarna, där jag tror det är på tok för tunga fälgar+däck om man får välja fritt. Det sitter ju inte i modellen dock.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har egentligen bara erfarenhet från Cargo men tycker den rätt på alla vis för mig, där man ska komma ihåg att jag inte har så krånglig parkering utan kan rulla rätt in genom en dörr. Förvisso bär jag den 1,5 trappor upp i lägenhetshus till och från nu när jag tänker efter, och det är lite krångligt om än inte något jag ligger sömnlös över.

Jag och @Moses95 (som har en Minimax) parkerade bredvid varandra när vi var ute på tur för ett tag sedan. Min cykel är en M, osäker på vad moses har men den är nog större. Gjorde annat än att mäta osv, men det är lite grejer som skiljer dem åt mer än bara lastytan. Har inte reflekterat över skillnader i cykelupplevelser men har bara cyklat ett tiotal minuter på Minimax. Cargon är hur som helst riktigt pigg och rolig att cykla på!

Visa bilaga 815041

Främsta skillnaden jag annars tänkt på är att de nyare cyklarna har sjukt biffiga däck. Jag uppskattar breda däck upp till en viss gräns där det liksom inte blir bättre längre. Den gränsen är passerad på de nya originalcyklarna, där jag tror det är på tok för tunga fälgar+däck om man får välja fritt. Det sitter ju inte i modellen dock.
Intressant att se dem bredvid varandra så. Angående däck noterade jag att det stod 55mm med skärmar på hemsidan, det är alltså relativt nytt? Jag tänker mig att 50mm (ca) är det man önskar. Kör idag 50mm på min frankenbike med flak fram som jag kört ganska mycket last på.

Om jag minns rätt började du köra dina barn när yngsta var 4 ca? 2,5 är ju endel yngre. Funderar på om man ska ordna en limpa att sitta på och några handtag/räcke (som longtails ofta har).

Visa din Omnium Cargo!
Jag som bor i lägenhet och ofta tar min på skärgårdsbåtarna (där man skall vara några cm kortare n cargo för att vara ok enl reglerna) borde kanske köpt minimax. Men nästan alltid kommer jag med båten utan knorr och lägenhetskällaren har jag lärt mig manövrera ner i och då är jag egentligen toknöjd.
Fö kör jag ofta som du beskriver 3-4km till skola (hur fan blev det så i centrala stan) och sen 9km till jobb. Men jag är konsult så arbetsplatserna variera över åren.

Visa din Omnium Cargo!
Intressant att se dem bredvid varandra så. Angående däck noterade jag att det stod 55mm med skärmar på hemsidan, det är alltså relativt nytt? Jag tänker mig att 50mm (ca) är det man önskar. Kör idag 50mm på min frankenbike med flak fram som jag kört ganska mycket last på.

Om jag minns rätt började du köra dina barn när yngsta var 4 ca? 2,5 är ju endel yngre. Funderar på om man ska ordna en limpa att sitta på och några handtag/räcke (som longtails ofta har).
Tror däckutrymmet kom för relativt många år sedan (heter det WiFi eller något sådant?), så det är nog mest att min ram har några år på nacken nu. Jag kör alltså bara 38-däck bak som max tillsammans med skärmar. Har aldrig punkat bak vad jag kan minnas och cykeln är utmärkt komfortabel! Fram däremot har jag inte supergoda erfarenheter av de däck jag kör, där har jag säkert punkat minst 6-10 gånger med motsvarande däck (som jag tror är 406-37). Plus fått kanttråden att gå av och peta hål på slangen... Klart underdimensionerade däck men råkade köpa likadant däck när första gick sönder efter 500 mil eller så, så sliter vidare på det jag har. Plus att det är få däck som matchar varandra i både 622- och 406-version och det är tydligen viktigt (🤪). Hade lätt fått plats med större däck fram även på min äldre cykel, ska sägas!

Ja, vid 2,5 års ålder är det nog lite tidigt att börja sitta helt fritt på flaket kanske. En av de stora fördelarna med Omniumen är att den alltid är redo att slänga benet över, och att sätta på en barnstol baktill kanske sabbar den frihetskänslan lite. Annars hade det nog varit en bra lösning tills barnet är lite äldre.

Jag tyckte det gick ganska snabbt tills att två barn tog upp såpass stor plats på flaket att inget mer fick plats utöver dem på själva "originalplatformen". Därför har jag hela tiden kört med korg på förlängningsramen framtill. Det är det som gör min cykel för lång för tåg och annat (dock aldrig blivit nekad "på riktigt"), men den har varit näst intill nödvändig i min tillvaro. Jag hade planerat för sådan redan från start oavsett tror jag!

Visa din Omnium Cargo!
Jag använder min Mini Max till allt - men mest pendling till jobb som är ca. 5 km var väg. Det är klart att den är lite tyngre än mycket annat men den ger en enorm fleksibilitet. Om jag skulle valt en cykel till allt så hade Mini Max'en varit ett bra bud. Den kan allt från att handla till bikepacking så det är en extremt flexibel cykel.

Visa din Omnium Cargo!

Visa bilaga 815041

Jag har en MiniMax strl L. Tror det sitter 55mm fram och bak vilket känns lite väl men inte fått punka med cykeln och cyklar dagligen förbi Trädgårdsförening.

Lastytan är densamma på båda, de har samma förlängare med Cargo har typ 20cm rör extra framför lastytan för förlängaren. Jag har skjutsat barn, två vuxna män, en sambo med en rejäl runda på Willys. Helt klart good enough för mig som också måste igenom två dörrar hemma och på jobbet!

Ska sägas att jag cyklat på cargon bredvid min på bild och minnet säger nu att både längd och däckvolym märks, lite ”svävigare & stummare”. Säkert en hel del vanesak med ”svävigheten” när man svänger men däckvolym, de är väl objektivt skönare med 50-55 än 38?
Båda modellerna är mil bättre än andra alternativ när det kommer till cykelglädje!

Kommer det hänga på 20cm lastyta ta Cargo, behöver du lättare access till dörrar eller är fine utan 20cm extra, ta mini-max. Men se till att köpa en ny som har plats med däck!

Visa din Omnium Cargo!
Habegäret växer.

Men hur får man bäst förutsättningar vid vinterföre? Ballast på flaket? Riktigt aggro dubb?

Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Ha begäret växer.

Men hur får man bäst förutsättningar vid vinterföre? Ballast på flaket? Riktigt aggro dubb?
Jag kör vanliga 48mm dubbdäck från Continental fram och sommardäck bak. Jag tycker inte det är greppet utan vikten fram som tjorvar när det är snömodd, fronter åker dit snön säger snarare än dit jag vill.

Så man lastar den med en dunk vatten som hjälper en plöja genom modden eller cyklar fint och försiktigt!

Visa din Omnium Cargo!
Jag körde en gång hem ett bilbatteri på flaket fram på min frankenbike genom snömodd. Den gick som en pansarvagn rakt fram genom varenda driva 😆

Visa din Omnium Cargo!
Kollar in lite mer ordentligt cargo vs minimax. Cargo har 13 cm längre lastyta och ca 20 cm längre hjulbas och totallängd.

Cargo (storlek XL):
Rack dimensions: 83x50 cm
Wheelbase: 1657 mm
Full bike length:2286 mm
Reach: 415 mm

MiniMax (storlek XL):
Rack dimensions: 70x50 cm
Wheelbase: 1450 mm
Full bike length: 2079 mm
Reach: 413 mm

Lutar nog lite mer åt Cargo ändå, just nu. Får fundera lite på storlek. Jag är 192, XL är ju spontant mest lämpligt. Men L kan funka, och då har sambo på 175 lite lättare att låna ibland. Med en enkel sänkstolpe så är det enkelt att justera höjden på sadel, och jag tänker mig att sänkstolpe kanske oavsett är trevligt för att kunna stå stabilt vid rödljus etc?

Visa din Omnium Cargo!
Kollar in lite mer ordentligt cargo vs minimax. Cargo har 13 cm längre lastyta och ca 20 cm längre hjulbas och totallängd.

Cargo (storlek XL):

MiniMax (storlek XL):

Lutar nog lite mer åt Cargo ändå, just nu. Får fundera lite på storlek. Jag är 192, XL är ju spontant mest lämpligt. Men L kan funka, och då har sambo på 175 lite lättare att låna ibland. Med en enkel sänkstolpe så är det enkelt att justera höjden på sadel, och jag tänker mig att sänkstolpe kanske oavsett är trevligt för att kunna stå stabilt vid rödljus etc?
Jag är 194cm och kör en large, funkar bra tycker jag. XL har ett extra stag ramen så jag hade oavsett gått på L av estetiska skäl igen =)

Har även sänkstolpe vilket jag tycker är trevligt, både för att kunna låna ut men också när man lastar barn och saker. Citerar mig själv från sidan innan:

Visa din Omnium Cargo!
Jag är 194cm och kör en large, funkar bra tycker jag. XL har ett extra stag ramen så jag hade oavsett gått på L av estetiska skäl igen =)

Har även sänkstolpe vilket jag tycker är trevligt, både för att kunna låna ut men också när man lastar barn och saker. Citerar mig själv från sidan innan:
Det var bra information! Hade missat det om extra staget.

Jag är fortfarande kluven. Cargo har renare linjer, är snyggare på det viset. Men MiniMax är vad jag kallar kulful 😋 Men med det extra staget blev ju Cargo mindre ren.

Lutar nog åt Cargo i L just nu ...

Visa din Omnium Cargo!

Cargo (storlek XL):

MiniMax (storlek XL):

Se där! Jag trodde bestämt de hade samma yta, den har 13cm + extra pinnarna ut. Det gör ju absolut skillnad om det behövs!
IMG_0189.webp
IMG_0188.webp

Visa din Omnium Cargo!
Jag tycker också Cargo är snyggast men Mini Max är riktigt cool den med!

Med barn förlorar man väl en del utrymme på flaket mot styret? Hur mycket går bort ungefär?

Bra illustration tyckte jag.
IMG_3250.webp

Visa din Omnium Cargo!

Dregel dregel den hojen alltså.

Visa din Omnium Cargo!

Cargo (storlek XL):

MiniMax (storlek XL):

Jag är 190 och sambon 178. Jag sitter bra på storlek L, men skulle såklart även kunnat ha en XL. Sambon skulle dock inte kunna cykla med behållning på en XL, men sitter rätt ok på L.

Visa din Omnium Cargo!
Jag använder min Mini Max till allt - men mest pendling till jobb som är ca. 5 km var väg. Det är klart att den är lite tyngre än mycket annat men den ger en enorm fleksibilitet. Om jag skulle valt en cykel till allt så hade Mini Max'en varit ett bra bud. Den kan allt från att handla till bikepacking så det är en extremt flexibel cykel.
Har du bild på ditt bygge?

Visa din Omnium Cargo!
Hello Omnium community!

Har suktat efter en Omnium länge och efter ett snedsteg men en bullitt så skaffade jag en Omnium mini i våras som efter lite skrivande har rullat så här i sommar:

Visa bilaga 786118

Vi har en trehjulig lådcykel i familjen så denna var tänkt som komplement till den. Men drömmen om en cargo försvann inte och i förra veckan dök äntligen rött objekt upp på annons.

För alla som klurat på om man kan köra en cargo på en Thule hållare då är svaret ja med lite extra spännband.

Visa bilaga 786115

Visa bilaga 786116

Nu är den hemma och ska få lite kärlek men så kul!

Visa bilaga 786119
En av de snyggaste Omniumens jag sett. Helt klart, vet du vad den där badboyen väger i utförandet på bild?

Visa din Omnium Cargo!
Hej familjen Omnium!

Beställde min Cargo som sen julklapp till mig själv, och den kom ut och rulla för första gången för några dagar sen.

Screenshot_20260212-030620_Gallery.webp

Jag är toppennöjd!!!
Jag valde storlek M så att eventuell framtida livspartner också ska kunna låna den, men jag tycker ända att den passar fint till mina 188cm och ångrar inte valet. Jag kanske överkompenserar lite med 90mm styrstam just nu, men det kommer nog att ändras.

När det kommer till modifikationer så är det just nu är det en dropper på väg från Asien (en sån som Omnium säljer men för 25% av priset), och så måste jag verkligen också justera skärmar och växlar. Men med detsamma det är fixat så ska jag nog försöka mecka ihop en vikbar låda som är lite billigare än Omniums egna, som de ju tar ett litet lands BNP för.

Det kommer fler och snyggare bilder med detsamma jag har fixat till den, men än så länge tänker jag lämna en bild på hur första lasten för en 21-årig Omniumägare såg ut:

Screenshot_20260212_030722.webp

Tillbaka
Topp