Frågetråden om dämparservice

Alltså, det är ju dubbelt. Du skadar oundvikligen tätningen på kuppen. Så jag brukar låta bli och göra en halvtidsuppfräschning senare istället på lager av lite bättre kvalitet. De allra billigaste lagren fettar jag.
Samma här, jag tar isär alla länkage en gång om året och går igenom alla lager. Det är relativt enkelt att ta ur ett lager, lossa tätningarna och skölja rent med avfettning. Sedan i med nytt fett på på med tätningarna igen. Med rätt verktyg och tålamod brukar det gå bra utan att skada tätningen.

Samma här, jag tar isär alla länkage en gång om året och går igenom alla lager. Det är relativt enkelt att ta ur ett lager, lossa tätningarna och skölja rent med avfettning. Sedan i med nytt fett på på med tätningarna igen. Med rätt verktyg och tålamod brukar det gå bra utan att skada tätningen.
Hoppas du spolar lagret med varmvatten efter avfettningen annars ogjort arbete.

Vad är rätt verktyg? Jag har inte hittat något som inte skadar.

Sen skulle jag aldrig få för mig att pressa ur lagren och sen tillbaka, antingen fettar jag om på plats i ramen och då är det ett enkelt och snabbt jobb eller så byter jag om jag ändå ska göra hela det extrajobbet med att ta ur.

Vad är rätt verktyg? Jag har inte hittat något som inte skadar.
Jag använder ett o-ringsverktyg som där jag rundad spetsarna lite på:

Sen skulle jag aldrig få för mig att pressa ur lagren och sen tillbaka, antingen fettar jag om på plats i ramen
Absolut, det finns vissa fall där det fungerar utmärkt.

Sen skulle jag aldrig få för mig att pressa ur lagren och sen tillbaka, antingen fettar jag om på plats i ramen och då är det ett enkelt och snabbt jobb eller så byter jag om jag ändå ska göra hela det extrajobbet med att ta ur.
Jag håller med. Vissa kanske älskar att lägga tid på cykelmek, men om jag har lagt tid på att plocka ur ett lager pressar jag inte det igen. Då får det bli ett nytt.

Det börjar bli dags för service på min Fox 38. Jag vet att originaltätningarna tillverkas av SKF, men jag funderar på om det är värt att köra på de gröna eftermarknadstätningarna (Dual Compound) den här gången. Märker man någon faktiskt skillnad i känslighet vid små ojämnheter, eller är det mest placebo?

Det börjar bli dags för service på min Fox 38. Jag vet att originaltätningarna tillverkas av SKF, men jag funderar på om det är värt att köra på de gröna eftermarknadstätningarna (Dual Compound) den här gången. Märker man någon faktiskt skillnad i känslighet vid små ojämnheter, eller är det mest placebo?
Jag har använt olika märken på min Zeb och aldrig märkt skillnad, vare sig på prestanda eller hållbarhet. Just nu har jag mest på kul tätningar från aliexpress. Det har suttit på sen september och känns fortfarande superfräscha.

IMG_5428.webp

Alla ramlager bytta. Tog tamejfan hela dan.

Jag har ett nytt RD dämparskaft jag ska montera i min SID C1, men inser att jag inte har någon spruta att lufta den med...

Bara att beställa en och snällt sätta sig och vänta eller har ni tips på var jag kan hitta en över disk eller något lifehack för att lufta blåsan?

Tror XXL kanske hade något kit, men 1000:- för en spruta är i värsta laget.

Då har min fox X2 Performance börjat läcka vilket är ett kännt fel på just x2.

Brukar lämmna in dämpare på service hos några som driver egen verkstad i gbg men tillhör trekstore på något sätt men hittar dom inte längre , vet inte om dom bytt namn ?

Senast ändrad:
Då har min fox X2 Performance börjat läcka vilket är ett kännt fel på just x2.

Brukar lämmna in dämpare på service hos några som driver egen verkstad i gbg men tillhör trekstore på något sätt men hittar dom inte längre , vet inte om dom bytt namn ?
Vilken årsmodell är det på dämparen?
Jag har en 2025a med en sån volymreducerande bottom out -plupp eller vad det är de försökt åtgärda problemet med. Peppar peppar så har den överlevt, men man undrar ju...

Bakom namnet finns ett företag vid namn Bikeplace Andreas Marcus AB, om det är dem som avses?

Preacher verkar ha ett samarbete med Mtbstore https://mtbstore.se/pages/damparservice
samt haft kopplingar till Trekstore innan.

Tack det var total suspension jag letade efter.

Senast ändrad:
Vilken årsmodell är det på dämparen?
Jag har en 2025a med en sån volymreducerande bottom out -plupp eller vad det är de försökt åtgärda problemet med. Peppar peppar så har den överlevt, men man undrar ju...
Jag trodde det var X2-dämpare från före 2024 som hade mest problem. Har inte Fox lyckats åtgärda problemen vid det här laget?

Vet inte vad det är för årsmodell på dämparen , jag måste söka på serienumret och kolla isåfall .

Det stämmer att dom ska ha fixat x2 dämpare som är årsmodell 24-25. Då jag Köpte cykeln i juni 2023 så är det mycket möjligt att jag har den x2an som har problemet med läckage. Då behöver jag inte lämna in den isåfall då jag hört att fox kostnadsfritt byter ut den om man hör av sig till dom.

Jag trodde det var X2-dämpare från före 2024 som hade mest problem. Har inte Fox lyckats åtgärda problemen vid det här laget?
Det är ett tag sen jag forskade lite i det men jag är rätt säker på att vissa upplevt problem om än inte alls i samma omfattning som tidigare.
Vet inte vad det är för årsmodell på dämparen , jag måste söka på serienumret och kolla isåfall .
Nej, det behövs inte. Tack ändå.
Men risken är väl att du får en lite mer progressiv fjädring kanske 😐

Edit: Den här killen som verkar driva nån sorts personlig kampanj mot Fox har jämfört X2:or före och efter 2024 här

Senast ändrad:
Det är ett tag sen jag forskade lite i det men jag är rätt säker på att vissa upplevt problem om än inte alls i samma omfattning som tidigare.
Ja jag gjorde lite research okså och det verkar fortfarande vara problem med 2024 modellen . Hittade en kommentar att 2026 x2an snart dyker upp och då har dom ändrat till någon monotube konstruktion som ska lösa problemet för alltid enligt fox.

Nej, det behövs inte. Tack ändå.
Men risken är väl att du får en lite mer progressiv fjädring kanske 😐

Väldigt intressant video. Men det verkar ju som att om man tar bort den negativa token som han pratar om i videon på slutet så blir den inte så progressiv och känns som den gammla x2an.

Hjärnsläpp..
Tänkte öppna luftburken på min Float X och se om det finns några distanser som tar mig från 52.5mm till 55mm.
Eventuellt kanske skaffa volume spacers för att justera dämparen..

Men behöver man fox float fluid eller räcker det med att smörja runt med sram butter??
Har för mig att jag köpt och fixat med fluid men att jag senaste gången hade läst på att det räckte med Slickoleum?

Kan man ta sönder retur reglage på en charger 2? Knob är borta sedan länge och med insex känner jag inga klick vilket jag tror jag gjorde innan.

Hjärnsläpp..
Tänkte öppna luftburken på min Float X och se om det finns några distanser som tar mig från 52.5mm till 55mm.

Men behöver man fox float fluid eller räcker det med att smörja runt med sram butter??
Har för mig att jag köpt och fixat med fluid men att jag senaste gången hade läst på att det räckte med Slickoleum?
Fox gold 20wt olja har de numera vad jag vet, så har du det hemma kan du ta en skvätt sånt. Tror fett sitter lite för still för att funka optimalt

Hjärnsläpp..

Du behöver inte fylla på något om du har dämparen lodrätt eller lutande när du öppnar. Tänk också på att inte komprimera dämparen när den inte har något tryck. Kan ställa till något med IFP:n har jag hört.

Man kan paja den, men mer troligt är att din insexnyckel är för kort för att nå till detaljen med innehållet. 2,5mm insex, behöver vara ~40mm
Jag var nästan orolig att jag stuckit för långt jämfört med den som sitter på knobben. Jag får kolla igen.
Min tanke var att köpa en ny 2.1 och sen träna på att serva den gamla...men då ska den helst inte vara trasig från början.

Det kanske framgår vad som kan vara trasigt när jag tar i sär den.
Så här i innan känns det väldigt komplicerat jämfört med motion control som jag har servat.

Faen! Börjar bli trött nu...
Mitt nya dämparskaft har legat på hatthyllan sedan i höstas. Bakdämparen köptes i höstas och servades samt byggdes om i våras.

Med expressfrakt fick jag hem spruta för att lufta blåsan idag, precis lagom till påsken, Perfekt!! Cykla imorgon!

Efter fullbordad luftning packar jag upp vad jag tror är delarna till remote på skaftet... Nej!! Det är en vanlig kronjustering...
Måste ha köpt fel skaft...

Kan man köpa en lös remote sats till en SID RD2 2Pos dämpare?

Blir definitivt ingen remote till påskcyklingen men om det går att eftermontera remote så kan jag kanske i alla fall få byta Select mot Raceday till påsk och lösa remote senare.

Ok. Tack. Gängan på knobb är kass men har den någonstans
Gängan till låsskruven? "Borde" gå att gänga om i en större diameter isf. Jag glömde dra åt låsskruven, sen försvann knoben. Täljde till en liten hatt istället, sitter med en skruvögla som stopper. Men har du knoben så har du klicken där. Det sitter skålar på bottenskruven som knoben glider över. Har du dämparen lös kommer det inte klicka. Jag har nog charger 2.1, men det lär väl vara samma?

Gängan till låsskruven? "Borde" gå att gänga om i en större diameter isf. Jag glömde dra åt låsskruven, sen försvann knoben. Täljde till en liten hatt istället, sitter med en skruvögla som stopper. Men har du knoben så har du klicken där. Det sitter skålar på bottenskruven som knoben glider över. Har du dämparen lös kommer det inte klicka. Jag har nog charger 2.1, men det lär väl vara samma?
jag kan nog sätta dit med loctite. Har inte blivit av bara.

Jag var nästan orolig att jag stuckit för långt jämfört med den som sitter på knobben. Jag får kolla igen.
Min tanke var att köpa en ny 2.1 och sen träna på att serva den gamla...men då ska den helst inte vara trasig från början.

Det kanske framgår vad som kan vara trasigt när jag tar i sär den.
Så här i innan känns det väldigt komplicerat jämfört med motion control som jag har servat.
Jag läste ditt första fel, trodde du menade att den inte gick att rubba/snurrade för evigt. Klickljud kommer från nedre skruv/reglage som seger nämner, men kan du justera det som är i till ändlägen så har du troligen en fungerande returenhet, det märker ju du på hastigheten med.

Faen! Börjar bli trött nu...
Mitt nya dämparskaft har legat på hatthyllan sedan i höstas. Bakdämparen köptes i höstas och servades samt byggdes om i våras.

Med expressfrakt fick jag hem spruta för att lufta blåsan idag, precis lagom till påsken, Perfekt!! Cykla imorgon!

Efter fullbordad luftning packar jag upp vad jag tror är delarna till remote på skaftet... Nej!! Det är en vanlig kronjustering...
Måste ha köpt fel skaft...

Kan man köpa en lös remote sats till en SID RD2 2Pos dämpare?

Blir definitivt ingen remote till påskcyklingen men om det går att eftermontera remote så kan jag kanske i alla fall få byta Select mot Raceday till påsk och lösa remote senare.
Returfjädern för remote sitter inuti dämparenheten på Charger/Charger Raceday, det kommer inte hjälpa med bara det externa kitet.

Ge mig lite goda råd. Servade en RS Monarch i helgen, inget konstigt med det.

Men den hade massa uppbyggt tryck som jag inte kunde tömma via ventilen och med dom verktygen jag har hemma klarade jag inte att "dra ut" den till full travel så att den tryckutjämnade mellan plus och minuskammarna.

Resultatet var att jag öppnade låångsamt och poff så hade jag klämt av en liten del av huden i handen. Ingen fara så, men drygt och blödde som fan.

Så finns det något vettigt sätt att punktera minussidan eller ska jag bara uppa med grova handskar och hörselskydd?

Ge mig lite goda råd. Servade en RS Monarch i helgen, inget konstigt med det.

Men den hade massa uppbyggt tryck som jag inte kunde tömma via ventilen och med dom verktygen jag har hemma klarade jag inte att "dra ut" den till full travel så att den tryckutjämnade mellan plus och minuskammarna.

Resultatet var att jag öppnade låångsamt och poff så hade jag klämt av en liten del av huden i handen. Ingen fara så, men drygt och blödde som fan.

Så finns det något vettigt sätt att punktera minussidan eller ska jag bara uppa med grova handskar och hörselskydd?
Låt dämparen sitta kvar i ramen Töm den på luft skruva ur käglan sen är det bara din kraft som gäller att dra i sär härligheten men den skall fortfarande vara monterad.

Låt dämparen sitta kvar i ramen Töm den på luft skruva ur käglan sen är det bara din kraft som gäller att dra i sär härligheten men den skall fortfarande vara monterad.
Är den suck down? Isåfall skulle säga maxxa trycket istället. Då kan man få den att gå förbi tryckutjämnings dimpleln när man drar isär den. Brukar få ta i lite. Sedan väldigt försiktigt släppa ut luften igen.

Tillbaka
Topp