Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
8.1kg utan pedaler.
Den är grymt rapp, men min rygg gillar inte HT😥

Bilagor

• 20260318_175747.webp
    20260318_175747.webp
    1.7 MB · Besök: 50
Visa din Cannondale
Råkade skaffa en häftig Cannondale :) Råkade bli lite snabbare än planerat så tävlingspremiär på den om 3 veckor :D

En Cannondale Topstone Carbon med Sram XX Transmission, Garbaruk vevar, Roval Terra CL hjul med tjocka däck och ett aerostyre från Cervelo :)

PXL_20260320_164935992.MP.webp

Visa din Cannondale
Onekligen sugen på en CAAD14. Sitter just nu på en CAAD13 som jag iofs gillar, men hög baktriangel… jag är kär! Nu gäller det bara att spara ihop en slant.

Hur hade ni gjort och tänkt? Är det värt att köra aluminium igen? Eller är det bättre att satsa på tex en lite lättare Orbea Orca M35i som till och med är lite billigare? Har aldrig kört en kolfiberhoj förut så jag vet inte riktigt vad jag missar.

Jag skulle ju också kunna köpa ett frame kit bara och plocka över delar från min CAAD13. Men jag har ju inte heller haft kolfiberhjul ännu, plus att ny cykel = nya elektroniska växlar också. Mycket på köpet med ny cykel ändå. Tackar inte heller nej till runda sadelstolpar och möjligheten att göra en bike sizing innan köp den här gången för att få den helt perfekt.

Det som talar för en CAAD14 utöver att den helt enkelt är snygg och tilltalande är att det är en cykel man förmodligen kommer att komma ihåg.

En Orbea Orca (eller valfri annan kolfiberhoj med hög baktriangel, finns väldigt få?) känns som en midrange cykel som ingen riktigt lägger märke till eller minns. Speciellt när ramen är exakt likadan som förra årets modell. Det enda som tilltalar där är väl dels priset, också hög baktriangel (men fortfarande sluttande överrör 👎), kolfiber (men varför?) och att man kan customizea cykeln med färgval på hemsidan.

Jag har inga planer på att tävla så om cykeln väger 8,4 kg eller 7,9 kg spelar mindre roll för mig. Lättare hjul kan man alltid köpa.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
miyatafar: Caad14 är grym, har provrullat en och står högst upp på min ny lvg lista med :) En kolfiberhoj blir lättare, lite bättre komfort om bra cykel men inte lika häftig. Caad14 köper man mest för att man vill ha den, en äkta Caad. (ja, jag har haft en caad13)

Berk: 51cm

Visa din Cannondale
miyatafar: Caad14 är grym, har provrullat en och står högst upp på min ny lvg lista med :) En kolfiberhoj blir lättare, lite bättre komfort om bra cykel men inte lika häftig. Caad14 köper man mest för att man vill ha den, en äkta Caad. (ja, jag har haft en caad13)

Berk: 51cm
När jag såg att andra färger utöver den ”råa” hade fina svetsar så övertygade jag mig själv. Min nästa cykel blir en CAAD14!

Visa din Cannondale
Snyggt bygge!
Fast en detalj stör säkert stilpoliser: Riserstyre och barends!?
Är det inte böter för en sådan kombination?

Tack... men som landsvägsstilpolisfascist har jag MTB som tryckventil. MTB och hela kulturen runt dem är en enda stor estetikfri zon. De är ju fula i grunden. Det är därför jag gillar att ha dem som tryckventil. Det kan så att säga inte bli så mycket värre. Jag behöver dem som utväg. När vi i Velominati träffas och lägger upp riktlinjerna för världsordningen kan jag känna mig helt fri och "ren".

Visa din Cannondale
Tack... men som landsvägsstilpolisfascist har jag MTB som tryckventil. MTB och hela kulturen runt dem är en enda stor estetikfri zon. De är ju fula i grunden. Det är därför jag gillar att ha dem som tryckventil. Det kan så att säga inte bli så mycket värre. Jag behöver dem som utväg. När vi i Velominati träffas och lägger upp riktlinjerna för världsordningen kan jag känna mig helt fri och "ren".

Det beror väl på vilka månntenbajkar vi talar om ändå?

Visa din Cannondale

Jag tror att jag förstår och håller delvis med.

Men för en landsvägscykel och -cyklist skulle något liknande göra mig oerhört upprörd.....

Tillbaka
Topp