Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
8.1kg utan pedaler.
Den är grymt rapp, men min rygg gillar inte HT😥

Bilagor

• 20260318_175747.webp
    20260318_175747.webp
    1.7 MB · Besök: 52
Visa din Cannondale
Råkade skaffa en häftig Cannondale :) Råkade bli lite snabbare än planerat så tävlingspremiär på den om 3 veckor :D

En Cannondale Topstone Carbon med Sram XX Transmission, Garbaruk vevar, Roval Terra CL hjul med tjocka däck och ett aerostyre från Cervelo :)

PXL_20260320_164935992.MP.webp

Visa din Cannondale
Onekligen sugen på en CAAD14. Sitter just nu på en CAAD13 som jag iofs gillar, men hög baktriangel… jag är kär! Nu gäller det bara att spara ihop en slant.

Hur hade ni gjort och tänkt? Är det värt att köra aluminium igen? Eller är det bättre att satsa på tex en lite lättare Orbea Orca M35i som till och med är lite billigare? Har aldrig kört en kolfiberhoj förut så jag vet inte riktigt vad jag missar.

Jag skulle ju också kunna köpa ett frame kit bara och plocka över delar från min CAAD13. Men jag har ju inte heller haft kolfiberhjul ännu, plus att ny cykel = nya elektroniska växlar också. Mycket på köpet med ny cykel ändå. Tackar inte heller nej till runda sadelstolpar och möjligheten att göra en bike sizing innan köp den här gången för att få den helt perfekt.

Det som talar för en CAAD14 utöver att den helt enkelt är snygg och tilltalande är att det är en cykel man förmodligen kommer att komma ihåg.

En Orbea Orca (eller valfri annan kolfiberhoj med hög baktriangel, finns väldigt få?) känns som en midrange cykel som ingen riktigt lägger märke till eller minns. Speciellt när ramen är exakt likadan som förra årets modell. Det enda som tilltalar där är väl dels priset, också hög baktriangel (men fortfarande sluttande överrör 👎), kolfiber (men varför?) och att man kan customizea cykeln med färgval på hemsidan.

Jag har inga planer på att tävla så om cykeln väger 8,4 kg eller 7,9 kg spelar mindre roll för mig. Lättare hjul kan man alltid köpa.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
miyatafar: Caad14 är grym, har provrullat en och står högst upp på min ny lvg lista med :) En kolfiberhoj blir lättare, lite bättre komfort om bra cykel men inte lika häftig. Caad14 köper man mest för att man vill ha den, en äkta Caad. (ja, jag har haft en caad13)

Berk: 51cm

Visa din Cannondale
miyatafar: Caad14 är grym, har provrullat en och står högst upp på min ny lvg lista med :) En kolfiberhoj blir lättare, lite bättre komfort om bra cykel men inte lika häftig. Caad14 köper man mest för att man vill ha den, en äkta Caad. (ja, jag har haft en caad13)

Berk: 51cm
När jag såg att andra färger utöver den ”råa” hade fina svetsar så övertygade jag mig själv. Min nästa cykel blir en CAAD14!

Visa din Cannondale
Snyggt bygge!
Fast en detalj stör säkert stilpoliser: Riserstyre och barends!?
Är det inte böter för en sådan kombination?

Tack... men som landsvägsstilpolisfascist har jag MTB som tryckventil. MTB och hela kulturen runt dem är en enda stor estetikfri zon. De är ju fula i grunden. Det är därför jag gillar att ha dem som tryckventil. Det kan så att säga inte bli så mycket värre. Jag behöver dem som utväg. När vi i Velominati träffas och lägger upp riktlinjerna för världsordningen kan jag känna mig helt fri och "ren".

Visa din Cannondale
Tack... men som landsvägsstilpolisfascist har jag MTB som tryckventil. MTB och hela kulturen runt dem är en enda stor estetikfri zon. De är ju fula i grunden. Det är därför jag gillar att ha dem som tryckventil. Det kan så att säga inte bli så mycket värre. Jag behöver dem som utväg. När vi i Velominati träffas och lägger upp riktlinjerna för världsordningen kan jag känna mig helt fri och "ren".

Det beror väl på vilka månntenbajkar vi talar om ändå?

Visa din Cannondale

Jag tror att jag förstår och håller delvis med.

Men för en landsvägscykel och -cyklist skulle något liknande göra mig oerhört upprörd.....

Visa din Cannondale
Tänkte jag skulle berätta om min erfarenhet av min(a) Cannondale MTB med suverän "Happy" anknytning...

Jag köpte en F700? med Fatty gaffel, XT bakväxel etc på Cykloteket Stockholms REA, måste varit i mitten av 90-talet. Man sänkte sin REA med 5% varje fredag och jag väntade tills de hade EN kvar och var mycket nöjd med både cykeln och priset. Var nog den snyggaste och fetaste ramen jag tyckte bäst om på den tiden, ja Klein fanns ju också förstås men jag minns jag var väldigt nöjd.

Något år senare bara började stora blåsor uppstå på ramen, jag förstod ingenting, den var extremt pedantskött och mest använd på fina skogsvägar, grusvägar och stigar, förvarad inomhus osv.
Visa bilaga 334514
Jag försökte reklamera den ytterligare något år sedan med si det gick inte hos Cykloteket. Nåväl jag fortsatte vårda den väl, men det var liksom inte lika roligt att tvätta den efter mina turer när blåsorna bara blev större och större och fler och fler. Cannondale hade jag ju hört var speciellt kända för sina fina ramar. Balansen har jag alltid tyckt varit suverän och den "svarat" bra när jag tog i lite. Men jag började snegla åt en ny så småningom.

NU till det mest intressanta.......Jag har varit en trogen "Happy" läsare och jag tror det var 2014 så läste jag en annons på Happy där en kille SKÄNKTE bort sin CannondaleF700 till den som lämnade bästa motiveringen varför just han/hon skulle få den. Vi ombads läsa igenom hela annonsen innan vi svarade för cykeln saknade bromsar och gaffeln var helt trasig och gick inte att reparera. Toksäker att det skulle bli jag med tanke på mina bekymmer med min egen exakt likadana, svarade jag förstås på annonsen. Jag var egentligen bara ute efter ramen resten hade jag ju själv, t o m en hel gaffel. Jag var ju SÅ intresserad av den så jag erbjöd mig att KÖPA den om priset var OK. Lite senare fick jag ett nytt mail i retur men med beskedet att någon annan lämnat en bättre motivering och fått den. Jag funderade länge vilken motivering denne hade lämnat som var ändå bättre än min egen. Nåväl inget jag kunde göra någonting åt och accepterade förstås beskedet.
Sen det märkliga och för min del roliga. Jag fick ett NYTT mail med en fråga om jag var den som hade svarat på en annons på "Happy" om en Cannondale som skulle skänkas bort? Mailet var från den kille som hade fått den till skänks ett år tidigare. Jag svarade förvånat att "Jo det var jag som hade svarat med den och den motiveringen". Han som hade fått den hade inte gjort vid den som en "stel" MTB som var tänkt. Han hade fått lite dåligt samvete och bestämt sig för att kolla upp vem som "kommit tvåa" och kontaktade mig. Jag erbjöds nu att få den till skänks från honom istället. Jag tog med mig en kasse blandade öl och åkte ut till honom för att hämta den. Han skrattade och sa att det var samma "pröjs" som han hade givit ett år tidigare. Mycket sympatiskt gjort tyckte jag och uttryckte min tacksamhet och glädje för hans initiativ.

Allt sen överflyttat från min gamla risiga ram till den nya jag fått och nu har jag fortfarande samma sköna känsla när jag regelbundet kör på den men ännu skönare känsla när jag gör den ren.
Kul om du orkat läsa hela vägen hit :-)
Visa bilaga 334515
Håll med om att "Happy" är fantastiskt. Också alla andra jag träffat via andra annonser har varit extremt seriösa och trevliga, det är det som känts så skönt med "Happy" till skillnad mot t ex andra annonssidor.
Hälsningar
Leffe
Kände att den här storyn förtjänar en update eftersom cykeln bytt ägare igen!

Sen den kom i min ägo är inte storyn lika spännande men ändå! Jag va ute efter en bra grund till min Gravel-XC och snubblade över denna här på Happy. Ganska omgående köptes den in med löfte att uppdatera föregående bygget gått. Efter en vår av att leta delar här på Happy och lite nytt godis från tysken är den nu klar. Riktig rapp och rolig vart den! Nu ska den få följa med på nya äventyr med Vasan som målet (måste slå farsan!).
1000013754.webp
1000013752.webp

Visa din Cannondale
Kände att den här storyn förtjänar en update eftersom cykeln bytt ägare igen!

Sen den kom i min ägo är inte storyn lika spännande men ändå! Jag va ute efter en bra grund till min Gravel-XC och snubblade över denna här på Happy. Ganska omgående köptes den in med löfte att uppdatera föregående bygget gått. Efter en vår av att leta delar här på Happy och lite nytt godis från tysken är den nu klar. Riktig rapp och rolig vart den! Nu ska den få följa med på nya äventyr med Vasan som målet (måste slå farsan!).Visa bilaga 827649Visa bilaga 827650
Ska du cykla CV på den? Funderar på att cykla den på min M1000.. 😎

Tillbaka
Topp