Apotekarnes
Aktiv medlem
Tips på lösning för Chainguide ???
Sonen har fått en cykel som saknar kedjestyrare och efter att kedjan hoppat av några gånger inser jag att han behöver en. Problemet är att cykeln saknar ISCG-fästen för chain- och/eller bashguard. Inte heller adapterfästen som kläms fast med vevlagret kommer funka eftersom cykeln har pressfit. Jag har även tittat på fästen som kläms fast på sadelröret. Dessa verkar dock vara gjorda för runda rör på mellan 27,2mm och 34,9mm och den här cykeln har ett aningen assymetriskt sadelrör på ca 36mm.
De två alternativ jag kan se är att antingen köpa ett fäste för sadelrör och sen fila till klämman så att den passar ett något större och assymetriskt rör, eller hitta någonting som fäster på t.ex. chainstay. Finns det bra kedjestyrare som monteras på chainstay? Sitter de i så fall tillräckligt nära framklingan för att förhindra kedjetapp? Eller har någon koll på en sadelrörsklämma som fungerar på icke runda rör?
Cykeln är en Rockrider AM 100S och är i övrigt kanonmycket cykel för väldigt lite pengar.
De två alternativ jag kan se är att antingen köpa ett fäste för sadelrör och sen fila till klämman så att den passar ett något större och assymetriskt rör, eller hitta någonting som fäster på t.ex. chainstay. Finns det bra kedjestyrare som monteras på chainstay? Sitter de i så fall tillräckligt nära framklingan för att förhindra kedjetapp? Eller har någon koll på en sadelrörsklämma som fungerar på icke runda rör?
Cykeln är en Rockrider AM 100S och är i övrigt kanonmycket cykel för väldigt lite pengar.