Tips på lösning för Chainguide ???

Apotekarnes

Aktiv medlem
Sonen har fått en cykel som saknar kedjestyrare och efter att kedjan hoppat av några gånger inser jag att han behöver en. Problemet är att cykeln saknar ISCG-fästen för chain- och/eller bashguard. Inte heller adapterfästen som kläms fast med vevlagret kommer funka eftersom cykeln har pressfit. Jag har även tittat på fästen som kläms fast på sadelröret. Dessa verkar dock vara gjorda för runda rör på mellan 27,2mm och 34,9mm och den här cykeln har ett aningen assymetriskt sadelrör på ca 36mm.

De två alternativ jag kan se är att antingen köpa ett fäste för sadelrör och sen fila till klämman så att den passar ett något större och assymetriskt rör, eller hitta någonting som fäster på t.ex. chainstay. Finns det bra kedjestyrare som monteras på chainstay? Sitter de i så fall tillräckligt nära framklingan för att förhindra kedjetapp? Eller har någon koll på en sadelrörsklämma som fungerar på icke runda rör?

Cykeln är en Rockrider AM 100S och är i övrigt kanonmycket cykel för väldigt lite pengar.

Finns det bra kedjestyrare som monteras på chainstay?
Det har postats MYCKET här på Happy genom åren
Ngt som kanske kan vara intressant för dig är denna
gastromax-10-jpg.273135

https://happyride.se/forum/threads/diy-gastromax-chain-guide-nu-med-utvardering.2734974/
och kanske även
https://happyride.se/forum/threads/diy-gastromax-chain-guide-del-ii.2925897/

Tjena. Vi hade faktiskt en AM 100S i familjen tidigare så då köpte jag ett fäste för att kunna montera just kedjestyrare. Dock blev det aldrig av innan vi sålde cykeln så jag vet inte hur bra den funkar. Men kan kolla hemma om jag fortfarande har den kvar (osäker på om jag slängde den). Är på jobbet nu men kan kolla ikväll. Isf kan jag du få den gratis.

Har du kollat på den ovan länkade del 2?
Kanske kan den där vara mer användbar?
Nja, stekspadelösningen sitter fortfarande skruvad i ramen. Om jag ändå måste borra och gänga (alternativt använda blindmutter) kommer jag nog göra något som är åtminstone en aning mindre fulmek.
Tjena. Vi hade faktiskt en AM 100S i familjen tidigare så då köpte jag ett fäste för att kunna montera just kedjestyrare. Dock blev det aldrig av innan vi sålde cykeln så jag vet inte hur bra den funkar. Men kan kolla hemma om jag fortfarande har den kvar (osäker på om jag slängde den). Är på jobbet nu men kan kolla ikväll. Isf kan jag du få den gratis.
Bussigt! Var det en kedjestyrare avsedd för just Rockrider eller en mer universal? Decathlon kanske har som är anpassade för deras cyklar.

Bussigt! Var det en kedjestyrare avsedd för just Rockrider eller en mer universal? Decathlon kanske har som är anpassade för deras cyklar.
Det var en universal som någon tipsat om i en fb-grupp för just AM100S. Tror den var från Aliexpress eller liknande. Decathlon har nog inga egna vad jag vet. Tyvärr är det ju svårt att beställa därifrån numera eftersom dom av någon outgrundlig anledning inte skickar till Sverige. Tror det var nån här på happy som löste det med en (tysk?) tjänst som skapade någon slags virtuell brevlåda som det gick via. Men kommer inte igår exakt vad den hette.

Frågan är väl också varför den hoppar av.
Bra påpekande. Våran gick i nästan fem år och det var i princip aldrig ett problem med just den hojen. Är den begagnad skulle jag gissa att åtminstone framklingan behöver bytas (kanske även kedja och kassett). Framklinga kostar ju bara några hundralappar så det skulle jag nog egentligen börja med.

Framklingan är en trams-oval och något sliten 30t från absoluteblack. Den kommer bytas mot en vanlig 32t så fort jag har tid. Kedjan borde jag väl också byta. Kassetten ser dock nästan ny ut.

Framklingan är en trams-oval och något sliten 30t från absoluteblack. Den kommer bytas mot en vanlig 32t så fort jag har tid. Kedjan borde jag väl också byta. Kassetten ser dock nästan ny ut.
Eftersom stora vuxna cyklister kan ha en framklinga i typ 1000-2000 mil tror jag inte slitaget är ett problem på en barncykel.

Däremot tror jag det dels behövs en bakväxel som är tillräckligt stabil för att hålla kedjan på plats, och då helst tillsammans med en NW-klinga som faktiskt fungerar riktigt bra av anledningar jag själv inte riktigt förstår. Jag har bara dåliga upplevelser av singelklinga UTAN NW tillsammans med avsedd bakväxel, och bara bra erfarenheter av motsatsen. Det enda man får plikta med är att växlarna blir trögare och tröttare (vilket folk verkar acceptera). För egen del kör jag uteslutande singelklinga fram på stigcykeln (otänkbart med framväxel) och på en lastcykel utan möjlighet att sätta på framväxel, annars alltid framväxel om möjligt.

Att byta ut hela drivlinan på en budgetbarncykel är väl däremot ekonomiskt tveksamt kanske, så enklast och billigast är såklart en styrare upptill. En sådan fungerar ju dessutom helt bekymmersfritt bara man lyckas montera den på ditt ovala rör.

Det är väl en rätt fin ram även om det är budget.
Jag har bara haft problem på 26'' med plast-rails runt klingan när plasten gick paj. Helt omöjligt att cykla på så ja, NW funkar på nåt magiskt vis.
Tycker inte jag tappar kedjen även om jag glömmer slå på clutch, men det är nog fel av mig,

Eftersom stora vuxna cyklister kan ha en framklinga i typ 1000-2000 mil tror jag inte slitaget är ett problem på en barncykel.

Däremot tror jag det dels behövs en bakväxel som är tillräckligt stabil för att hålla kedjan på plats, och då helst tillsammans med en NW-klinga som faktiskt fungerar riktigt bra av anledningar jag själv inte riktigt förstår. Jag har bara dåliga upplevelser av singelklinga UTAN NW tillsammans med avsedd bakväxel, och bara bra erfarenheter av motsatsen. Det enda man får plikta med är att växlarna blir trögare och tröttare (vilket folk verkar acceptera). För egen del kör jag uteslutande singelklinga fram på stigcykeln (otänkbart med framväxel) och på en lastcykel utan möjlighet att sätta på framväxel, annars alltid framväxel om möjligt.

Att byta ut hela drivlinan på en budgetbarncykel är väl däremot ekonomiskt tveksamt kanske, så enklast och billigast är såklart en styrare upptill. En sådan fungerar ju dessutom helt bekymmersfritt bara man lyckas montera den på ditt ovala rör.
Nja. Nu är det ju inte en barncykel vi pratar om här utan en fulldämpad trail/am-hoj för vuxna med 150/140 slag och helt vanliga komponenter i övrigt (NX växel, SRAM-bromsar mm). Tror den gick för ca 23.000 innan den slutades säljas i Sverige och hade väl jämförbara komponenter med typ Trek Fuel EX7 och liknande. Så egentligen ingen "budgetcykel" om du tänker billigast möjliga på XXL/Decathlon och liknande. Våran gick i fem år och kördes i svarta och röda i Järvsö/Flottsbro så det är en bra cykel för pengarna helt klart.

Med det sagt tror jag fortfarande att det är rimligt att byta klingan fram till en vanlig 32t från SRAM. Och även kedjan om den är sliten.

Det är en ganska udda cykel som jag köpte via buycykle från nån kortväxt italienare. Den må ha varit en budgetcykel från början men nu sitter det delar som är lite väl overkill för en varuhuscykel. T.ex. X01-växel och shifter, GX-kassett, Descendant-vevar och Saint-bromsar. Om det är nåt som eventuellt är slitet är det klinga och kedja.

IMG_3191.webp

Jag har en liknande som den här liggandes hemma, den kläms fast av vevlagret hittar jag den så kan du få den .
Mange

Jag skulle ge mig på kedjeringen och eller växelföraren, om jag inte hade fästen för chainguide. Har man en vettig "narrow wide" kedjering fram så brukar man inte tappa kedjan, fören den börjar bli rejält sliten, framförallt om man har en växelförare som har en vettig clutch.

En stfu chain silencer kan säkert hjälpa den också, även om den primärt är till för att minska oljudet.

Det är en ganska udda cykel som jag köpte via buycykle från nån kortväxt italienare. Den må ha varit en budgetcykel från början men nu sitter det delar som är lite väl overkill för en varuhuscykel. T.ex. X01-växel och shifter, GX-kassett, Descendant-vevar och Saint-bromsar. Om det är nåt som eventuellt är slitet är det klinga och kedja.
Fattar det nu. Trodde vi pratade godtycklig barncykel och inte en mer eller mindre standradutrustad mtb! Sorry för generalisering!

Med sådan drivlina har man ju generellt inga bekymmer med tappade kedjor, så jag skulle också misstänka den där ovala framklingan. Min ringa erfarenhet av SRAM, typ, är att bakväxlarna varit stela och tråkiga efter några år och med lite eftersatt skötsel var den senaste GX-drivlinan jag mekade med tokslut efter bara några års skogsåka.

Kolla skicket och följsamheten på bakväxeln, byt till "riktig" klinga fram och kedja om den är sliten, så lär det inte vara några problem med kedjetapp sedan. Har inte sett många kedjestyrare i skogen sedan 2011-2012 eller så när jag började cykla och "alla" byggde om sina 2x10-linor till 1x10 med mer eller mindre framgång.😛

Tillbaka
Topp