Giro d'Italia, 2026, 9-31/5

GoranS

Aktiv medlem
Rutten är nu presenterad, se girots sida.

Etapper som sannolikt ser ut att kunna ha GC-påverkan

Etapp 7
1764616400961.webp

Etapp 10 (ITT)
1764616729481.webp

Etapp 14
1764616537427.webp

Etapp 16
1764616564655.webp

Etapp 19
1764616603976.webp

Etapp 20
1764616666890.webp

Senast ändrad:
Rutten är nu presenterad (se föregående inlägg).

Spontant känns det inte som någon av de hårdaste upplagorna. Etapp 19 är väl den som på pappret ser tuffast ut.

Man måste ju ändå få små-hata officiella hemsidan som laddar om gränssnittet med typ 30 sekunders intervall, så att uppklickad etapp-karta försvinner när man sitter och kollar mot mer detaljerad karta parallellt.

Man måste ju ändå få små-hata officiella hemsidan som laddar om gränssnittet med typ 30 sekunders intervall, så att uppklickad etapp-karta försvinner när man sitter och kollar mot mer detaljerad karta parallellt.
Jag tycker det känns lite typiskt italienskt.

Ta en skärmdump och titta på den är väl en tänkbar lösning.

Hur tydlig är trenden med optimering för Touren som gör att Girot saknar en del namn? Är det bara jag som inbillar mig och att det egentligen går i vågor, eller är det så att det är en trist trend?

Har inte touren varit nummer ett och den GT som de som har chans att vinna den/komma bra i överlag ställt upp i under en ganska lång tid nu? Visst, de största stjärnorna kör även Vueltan och Girot emellanåt, ffa hemmaåkarna kanske, men touren är nummer 1.

Det är trist. Girot är ju en minst lika kul tävling. Ofta bättre rentav.. Men det är som det är, och kommer nog vara så. Svårt se det någonsin ska gå tillbaka till att Girot är lika eller större. Kanske om det skulle komma en två tre Italienska cyklister som verkligen med och dominerar på GT.

Ja, girot har nog haft fler upplagor som varit riktigt spännande långt in i loppet de senaste 20-25 åren än vad touren haft såtillvida har jag egentligen inga problem med om girot är "lillebror". Problem uppstår dock om det blir en nedåtgående spiral med sämre startfält som gör det svårare att locka sponsorer vilket ger mindre pengar till lagen som kör vilket ger sämre startfält, etc.

Edit: Sen gillar jag personligen de italienska vägarna och landskapet bättre än de franska motsvarigheterna (som jag inte alls ogillar).

Har alltid tyckt att Girot är häftigare att kolla på, pga alla Italienska städer och landskap. Mer stil. Men i år verkar det lite dåligt med häftiga bergsetapper. Man har ju såklart på sig Maglia Rosa, lite blek dock.

Ja, Girot är trevligare geografiskt och har ju ofta varit roligare att titta på också. Men i år ser ju Girot osedvanligt trist ut i startlistan. Men det är lika bra, mycket på jobbet nu och prioriterar hellre egen cykling än tv-dito.

Har inte touren varit nummer ett och den GT som de som har chans att vinna den/komma bra i överlag ställt upp i under en ganska lång tid nu? Visst, de största stjärnorna kör även Vueltan och Girot emellanåt, ffa hemmaåkarna kanske, men touren är nummer 1.
Absolut, men Touren har väl sprungit ifrån med enligt nutidens fokus avseende exponering i media och pengar..... Vi kommer aldrig ifrån pengar, men jämvikten mot sporten och respekten för sporten är och har varit något jag gillat med cykelsporten även på högsta möjliga nivå, och det känns som att den balansen tippar över lite för mycket. Lägger man därtill all ny vetenskap som kan förutspå din konkurrenskraft med stor exakthet beroende på förberedelser osv, så känns det väl lite oroligt. Konkurrensen mellan loppen är bra, men någon form av samordning och något mer betydelsefullt incitament för att plåga sig igenom samtliga grand tours under samma säsong hade varit intressant.

Edit tillägg; Troligen mycket "baksidor av myntet" men bonus-sekunder för topp-tio utifrån placering i föregående Grand tour hade ju varit kul....

Ja, vad gäller segern är det risk att det i praktiken kan vara avgjort rätt tidigt och att Vingegaard sedan ser till att kontrollera ev. GC-utmanare. Hoppas på lite spännande etapper.

Absolut, men Touren har väl sprungit ifrån med enligt nutidens fokus avseende exponering i media och pengar..... Vi kommer aldrig ifrån pengar, men jämvikten mot sporten och respekten för sporten är och har varit något jag gillat med cykelsporten även på högsta möjliga nivå, och det känns som att den balansen tippar över lite för mycket. Lägger man därtill all ny vetenskap som kan förutspå din konkurrenskraft med stor exakthet beroende på förberedelser osv, så känns det väl lite oroligt. Konkurrensen mellan loppen är bra, men någon form av samordning och något mer betydelsefullt incitament för att plåga sig igenom samtliga grand tours under samma säsong hade varit intressant.
Fast att åka alla tre GT på ett år har ju ytterst sällan gjorts med framgång av riktiga GC-åkare. Vet inte ens om det är så önskvärt att försöka få dem att "plåga sig igenom" alla tre.

För att bygga upp peppen har HBO släppt serien: Dreaming in pink.
Den ska jag se! Älskade Chasing Cobbles-dokumentären. Kanske är värt att skaffa HBO för detta istället, snyltar nu på annans konto och förpestar senast tittade med cykelgrejer då och då..

Fast att åka alla tre GT på ett år har ju ytterst sällan gjorts med framgång av riktiga GC-åkare. Vet inte ens om det är så önskvärt att försöka få dem att "plåga sig igenom" alla tre.
Möjligt, men det ger ju incitament att inte bara fokusera på en av dem, så att det eskalerar och vattnar ur de andra, vilket förvisso är en farhåga som kanske bara jag har.
Men om man drar det lite till sin spets, vad är det som inte är önskvärt med det menar du?

Möjligt, men det ger ju incitament att inte bara fokusera på en av dem, så att det eskalerar och vattnar ur de andra, vilket förvisso är en farhåga som kanske bara jag har.
Men om man drar det lite till sin spets, vad är det som inte är önskvärt med det menar du?
Jag tänker att de flesta (alla?) topp-GC-åkarna i så fall kommer att "vaska" minst en GT i betydelsen att antingen bryta tidigt eller åka igenom men göra det som träning, som hjälpryttare och/eller satsandes på enstaka etapper. Blir t.ex. vueltan verkligen bättre av om Pogi kör loppet som hjälpryttare år Del Toro men själv struntar i totalen?

Jag är generellt skeptiskt till att man får det resultat man önskar om man försöker tvinga idrottare att ställa upp i tävlingar de egentligen inte skulle vilja delta i. Jag tror det skulle sluta med mer eller mindre fantasifulla "maskningar" som snarare är löjeväckande än att de tillför något.

Dessutom, hur ska man utse vilka åkare som ska "tvingas" köra alla tre GTs?

Minnesbilden av dragningar från kontot för alla mediatjänster..... Rensade för ett par månader sedan då det bara byggt på undan för undan, och livet bör levas utan att lägga mer pengar på media/streamingtjänster än på mat.
Det där är onekligen ett rätt rörigt skatbo. Inte helt lätt att ens ha en uppfattning om vad ett bra och rimligt system är tycker jag.

Jag tänker att de flesta (alla?) topp-GC-åkarna i så fall kommer att "vaska" minst en GT i betydelsen att antingen bryta tidigt eller åka igenom men göra det som träning, som hjälpryttare och/eller satsandes på enstaka etapper. Blir t.ex. vueltan verkligen bättre av om Pogi kör loppet som hjälpryttare år Del Toro men själv struntar i totalen?

Jag är generellt skeptiskt till att man får det resultat man önskar om man försöker tvinga idrottare att ställa upp i tävlingar de egentligen inte skulle vilja delta i. Jag tror det skulle sluta med mer eller mindre fantasifulla "maskningar" som snarare är löjeväckande än att de tillför något.

Dessutom, hur ska man utse vilka åkare som ska "tvingas" köra alla tre GTs?
Men om du bara får bonussekunder för nästkommande GT om du är topp-tio i den föregående? Då tänker jag att du kan ha fördel i Touren om du har gjort ett bra resultat i Girot. Och om du kört bra i Touren så kan det vara mer lockande att ställa upp i Vueltan, för du har ju skrapat ihop bonussekunder. Och om det utgår bonussekunder för topp-tio (tex), så finns även en morot att fullfölja och jaga placering istället för att kliva av för att spara sig.

Men om du bara får bonussekunder för nästkommande GT om du är topp-tio i den föregående? Då tänker jag att du kan ha fördel i Touren om du har gjort ett bra resultat i Girot. Och om du kört bra i Touren så kan det vara mer lockande att ställa upp i Vueltan, för du har ju skrapat ihop bonussekunder. Och om det utgår bonussekunder för topp-tio (tex), så finns även en morot att fullfölja och jaga placering istället för att kliva av för att spara sig.
Varpå det är trist att se Vueltan då Pog (eller Jonas ett annat år, eller Paul om ett par år) redan leder med 1,5 minut innan första etappen. Tack men nej tack.

Varpå det är trist att se Vueltan då Pog (eller Jonas ett annat år, eller Paul om ett par år) redan leder med 1,5 minut innan första etappen. Tack men nej tack.
Jag som trodde orsaken var (som tidigare påstått), att det är svårt att prestera i flera GT. Att du har så mycket "minus" i att ha kört skiten ur dig i fg GT, tex Touren, så att det är tuffare att prestera i nästkommande, tex Vueltan?

Edit, tillägg: Naturligtvis ingår ju även att lägre rankade cyklister alltid får lov att peta in pinnar i högra rankade cyklisters hjul också, men bara i kategoriserade klättringar.

Senast ändrad:
Att länka ihop loppen på det sättet låter som ett sätt att skapa oerhört konstiga och svårbegripliga situationer.

Exempel:
Skulle Seixas i ditt system tvingas köra alla GT i år och i så fall baserat på vad?
Om inte, ponera att Pogi skulle damma hem girot överlägset kommer in i touren med en massa bonussekunder, Seixas plockar in nästan hela försprånget Pogi har på startlinjen men Pogi utropas som segrare i touren fast Seixas varit bästa cyklisten. Skulle bli fransk revolution!

Att länka ihop loppen på det sättet låter som ett sätt att skapa oerhört konstiga och svårbegripliga situationer.

Exempel:
Skulle Seixas i ditt system tvingas köra alla GT i år och i så fall baserat på vad?
Om inte, ponera att Pogi skulle damma hem girot överlägset kommer in i touren med en massa bonussekunder, Seixas plockar in nästan hela försprånget Pogi har på startlinjen men Pogi utropas som segrare i touren fast Seixas varit bästa cyklisten. Skulle bli fransk revolution!
Säger inte att det är ett perfekt system, jag skissade på det under två sekunder innan inlägget. Men det vore ju kul om inte Toruen blir "OS-hockey" med alla stjärnor och Girot blir "Hockey-VM" med endast någon trött stjärna som behöver träna.

Säger inte att det är ett perfekt system, jag skissade på det under två sekunder innan inlägget. Men det vore ju kul om inte Toruen blir "OS-hockey" med alla stjärnor och Girot blir "Hockey-VM" med endast någon trött stjärna som behöver träna.
Det är lite knepigt, håller med. Det vore roligt om de bästa var med i de största loppen, men det kräver nog skohorn och mutor iom att utövarna (annat än i väldigt få undantag) inte tål den belastningen. Och med de negativa konsekvenser som GoranS är inne på.

Det är lite knepigt, håller med. Det vore roligt om de bästa var med i de största loppen, men det kräver nog skohorn och mutor iom att utövarna (annat än i väldigt få undantag) inte tål den belastningen. Och med de negativa konsekvenser som GoranS är inne på.
Det är väl just det som är min ursprungliga fundering, det enda hållbara (tror jag) är sportsliga incitament inte ekonomiska-utan-krav-på-resultat-ekonomiska incitament. Touren har dragit ifrån, de har onekligen varit skickliga på att förädla produkten.

Kanske alternativet är att UCI balanserar med ekonomiska incitament för Teamen, men återigen tror jag i förlängningen på sportsliga incitament, för när du är storstjärna så förskjuts väl makten från Team/Huvudsponsor till atleten en del.

För mig känns det superkonstigt att låta resultatet i ett lopp bero på resultatet i ett annat lopp. Det UCI beslutar om direkt är väl rankingpoäng. Dock tror jag att det är en ganska svag morot om de inte börjar ha väldigt extrema belöningar, t.ex. dubbla poäng i girot och vueltan jämfört med touren.

Sen kan man ju fråga sig om t.ex. Pogacar som de senaste fyra säsongerna haft 55, 50, 58 resp. 50 tävlingsdagar är intresserad av att dra av tre GT och redan där spräcka 60-dagarsgränsen. Och är det bra för cykelsporten om GC-åkarna i GT i stort sett bara tävlar i de tre GTs + VM, några monument och inget mer?Övriga lopp kan i stort sett glömma att se de bästa GC-åkarna.

Ingen lätt ekvation. Har ju spekulerats i att GT kommer att kortas vad det lider. Känns lite tråkigt med tanke på det historiska arvet men jag kan mkt väl tänka mig att det är där det kommer att landa. I synnerhet om utvecklingen med mer selektivt tävlande och träningsläger, inte sällan på höjd, dessemellan fortsätter.

Det är ju en grej som är unik med cykling jämfört med alla andra idrotter att det är så mycket stora internationella tävlingar, ibland parallellt. Det vore dumt att sabba det. Fint om det gick fixa så Girots värde steg på nytt, men alla försök att påtvinga fler köra för fixa det problemet kommer med största sannolikhet förstöra något annat som idag fungerar bra.

Han har 8 starter i GT och har aldrig brutit. Bortsett från första gången så har han aldrig varit sämre än tvåa. Så nog är han oerhört klar favorit. Rimligen borde det väl inte vara alltför populärt att spela på honom med det oddset dock.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp