UCI överväger airbag

UCI överväger airbag
Knappast, airbagen använder accelerometrar för att mäta hastiga rörelser och rörelser i fel riktning. Airbagen kan därför lösa ut innan man får smällen.
alla spontanutlösta hövding förfärar dock.

för en cykelkompis räckte det att köra utför en trottoarkant. en högljudd smäll följde...

Senast ändrad:
UCI överväger airbag
Va?
Köra med motorcykelvarianten? Är inte E-girot klart för i år?

Vad jag menar är att den varianten med jacka eller om det är bröst/ryggplatta med airbag som motorcyklister har, verkar funka rätt bra så varför inte använda något liknande som utgångspunkt för att sen anpassa den för landsväg och mtb.

UCI överväger airbag
När jag var ny på cykel igen i vuxen ålder och märkte hur snabbt det gick på landsvägscykel så övervägde jag (i tanken iallafall) att köpa på mig lite inlinesskydd, typ armbåge och knä. Är mindre rädd för skrapsår som när man var barn och mer rädd för att få ett slag på knät vid ett elakt fall som skulle vara livsförändrande. På så sätt att jag inte kan/orkar cykla längre tex.

Vi har förvånansvärt lite skydd men jag förstår samtidigt motviljan till det eftersom man vill ha fläkt mot värmen, lätt utrustning och inte se ännu dummare ut på cykeln än man redan gör..

Jag är 66, har cyklat hela mitt liv, men tanken ovan har också slagit mig.
Vet dock inte hur jag ska lösa det utan att vara försiktig

UCI överväger airbag
Som nämnts så är det rimligen inget stort problem att få till en säker airbagväst som inte löser ut i onödan vid landsvägscykling. Man kan inte dra slutsatser utifrån hur Hövding fungerade när den var ny. Finns oerhört mycket erfarenhet från mc-världen och de västarna funkar otroligt bra. Nu används det ju även offroad där. För att inte tala om skidåkningen: https://www.dainese.com/us/en/airbag-d-air/ski.html De västarna kanske är mer rimliga att efterlikna om man ska utveckla en landsvägsvariant.
Tillägg: sen kan man fundera över hur många skador som skulle undvikas? De vanliga skadorna på överkropp är ju nyckelben. Då skulle det krävas även skydd över axlar. Och skulle man skydda nacke och rygg från ovanliga men allvarliga ryggskador krävs nog en ganska stor (och varm) väst gissar jag? Revben är förstås bra att skydda, men det leder trots allt ganska sällan till väldigt allvarliga skador.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp