Vet inte. För egen del gör jag ingen hemlighet av att jag cyklat VR (6 varv, 2002-2008).
Senaste, och inte osannolikt sista, gången satt jag och frågade mig varför jag gjorde det. Hade någon idé om att försöka åka fortare än jag gjort tidigare men det hade börjat dyka upp slutna grupper vilket gjorde att om man inte var med i ett gäng var det klungsurfning och hjulsugeri som gällde. Blev min näst snabbaste tur och när jag kom i mål var jag inte alls speciellt trött. Kändes bara poänglöst. Hade redan då börjat cykelreseknarka och "missbruket" fördjupades efter det och var något jag höll på med fram till pandemin.
Jag följer ju VR lite här på forumet, d.v.s. cykeltrådarna (inte icke-cykel-trådarna), så någon totalbojkott av VR intressemässigt är det inte. Vad gäller Mello har jag däremot verkligen noll intresse numera. Tittade på 80-talet, men efter det så har jag inte sett många minuter. Är inte min typ av musik och jag har inga barn, vilket ju annars kan vara en anledning att titta på det.
Så, i mitt fall skulle jag säga att det inte är samma fenomen.