Vätternrundan 2026

Vätternrundan 2026
Tycker den här killen vann.

Är så kluven till såna här spexerier. På ett sätt kul att se när folk kör enhjulingar, med träskor och jeans, utan sadel eller med en höghjuling (iallafall första gången) men också en bidragande orsak till att jag känner så lite för Vättern och motionslopp överlag. Som folk som ska köra Vasaloppet baklänges och ha sig. Men bra såklart om det går till välgörenhet osv. Känner dock på mig att många egentligen gör det bara för att kunna säga det till kollegorna att man minsann också körde Vättern men på ett udda sätt.

Att köra två varv som @Ricard_STHLM här ovan eller slå diverse hastighetsrekord är dock enbart hårt som fan. 👍

Vätternrundan 2026
Fast 99.99% av alla som cyklar alla lopp gör det ju för att kunna berätta/visa upp det. Är typ bara proffsen som har annan motivation, pengar.

Annars hade ju alla cyklat runt Vättern en vanlig tisdag och hållit det för sig själv.

Vätternrundan 2026
Man dömer andra efter sig själv...
Finns ingen tvekan om att dom som cyklar enhjuling, utan styre eller hela rundan med bara en pedal eller vad det nu kan vara är mycket bättre cyklister och förmodligen bättre människor än vad jag är. Men jag gillar det ändå inte. Skulle man behöva hålla alla åsikter för sig själv skulle vi inte ha något forum att skriva på.

Vätternrundan 2026
Dom flesta nya cyklister eller icke-cyklister slutar ju nästan prata om man säger att man föredrar "inte VR". Att man kan träna med andra mål än tävla eller VR/CV verkar nästan vara otänkbart.

Inte bara nya cyklister eller icke-cyklister. De flesta svenska cyklister, eller bättre: de flesta svenskar som gör en idrott verkar har det. En ung svensk kvinna jag pratade med för många år sen förstod inte hur jag kunde cykla så mycket utan att tävla. Förra veckan pratade jag om det med en engelsk far från en av sonens kompisar. Han var också förvånad. Många verkar bara har tiden som fokus och, tyvärr, inte kunna njuta av själva cyklandet.

Vätternrundan 2026
Jag tycker Vättern tillsammans med ett lag är roligt, tyvärr inte helt ofarligt men riktigt kul, fartfylld action och social cykling med teamwork (allt i ett). Däremot har jag personligen lite problem med att det alltid ska tränas så tidigt på mornarna... 🥲 Samtidigt går väl inte det att undvika med folks familjeplanering etc, folk har ej tid att vara borta hela j-kla dagarna och komma hem sent på en helgdag. Får väl se om det blir något nästa säsong eller ej. Tyvärr har jag möjligen börjat bli lite mer bekväm/slö av mig i takt med ökad ålder. Att kunna träna vad man vill, tex cykling, löpning samt alltmer sällsynt golfande vilken tid man vill är inte så himla dumt det heller (just golf dock också tidsstyrt). Man ska ju passa div tider på jobbet men på helgen kan det vara rätt skönt att inte behöva göra det, typ så.

Att folk inte förstår tjusningen med att pusha sig själv genom träning utan att tävla bryr jag mig inte om för fem ören. Tycker personligen det är en jäkla skön känsla att vara vältränad. Om någon jeppe tycker det är konstigt är det säkert bra, det får man ta positivt. Vi människor gillar olika saker här i livet.

Senast ändrad:
Vätternrundan 2026
Finns ingen tvekan om att dom som cyklar enhjuling, utan styre eller hela rundan med bara en pedal eller vad det nu kan vara är mycket bättre cyklister och förmodligen bättre människor än vad jag är. Men jag gillar det ändå inte. Skulle man behöva hålla alla åsikter för sig själv skulle vi inte ha något forum att skriva på.
Absolut, och min åsikt är att det är skitsnack att alla som cyklar lopp primärt gör det för att kunna visa upp det. Sen får du gärna förklara det negativa med att folk spexar, eller har du en massa kollegor som skryter om konstiga sätt de genomför motionslopp?

Tillbaka
Topp