Vätternrundan 2026

Vätternrundan 2026
Tycker den här killen vann.

Är så kluven till såna här spexerier. På ett sätt kul att se när folk kör enhjulingar, med träskor och jeans, utan sadel eller med en höghjuling (iallafall första gången) men också en bidragande orsak till att jag känner så lite för Vättern och motionslopp överlag. Som folk som ska köra Vasaloppet baklänges och ha sig. Men bra såklart om det går till välgörenhet osv. Känner dock på mig att många egentligen gör det bara för att kunna säga det till kollegorna att man minsann också körde Vättern men på ett udda sätt.

Att köra två varv som @Ricard_STHLM här ovan eller slå diverse hastighetsrekord är dock enbart hårt som fan. 👍

Vätternrundan 2026
Fast 99.99% av alla som cyklar alla lopp gör det ju för att kunna berätta/visa upp det. Är typ bara proffsen som har annan motivation, pengar.

Annars hade ju alla cyklat runt Vättern en vanlig tisdag och hållit det för sig själv.

Vätternrundan 2026
Man dömer andra efter sig själv...
Finns ingen tvekan om att dom som cyklar enhjuling, utan styre eller hela rundan med bara en pedal eller vad det nu kan vara är mycket bättre cyklister och förmodligen bättre människor än vad jag är. Men jag gillar det ändå inte. Skulle man behöva hålla alla åsikter för sig själv skulle vi inte ha något forum att skriva på.

Vätternrundan 2026
Dom flesta nya cyklister eller icke-cyklister slutar ju nästan prata om man säger att man föredrar "inte VR". Att man kan träna med andra mål än tävla eller VR/CV verkar nästan vara otänkbart.

Inte bara nya cyklister eller icke-cyklister. De flesta svenska cyklister, eller bättre: de flesta svenskar som gör en idrott verkar har det. En ung svensk kvinna jag pratade med för många år sen förstod inte hur jag kunde cykla så mycket utan att tävla. Förra veckan pratade jag om det med en engelsk far från en av sonens kompisar. Han var också förvånad. Många verkar bara har tiden som fokus och, tyvärr, inte kunna njuta av själva cyklandet.

Vätternrundan 2026
Jag tycker Vättern tillsammans med ett lag är roligt, tyvärr inte helt ofarligt men riktigt kul, fartfylld action och social cykling med teamwork (allt i ett). Däremot har jag personligen lite problem med att det alltid ska tränas så tidigt på mornarna... 🥲 Samtidigt går väl inte det att undvika med folks familjeplanering etc, folk har ej tid att vara borta hela j-kla dagarna och komma hem sent på en helgdag. Får väl se om det blir något nästa säsong eller ej. Tyvärr har jag möjligen börjat bli lite mer bekväm/slö av mig i takt med ökad ålder. Att kunna träna vad man vill, tex cykling, löpning samt alltmer sällsynt golfande vilken tid man vill är inte så himla dumt det heller (just golf dock också tidsstyrt). Man ska ju passa div tider på jobbet men på helgen kan det vara rätt skönt att inte behöva göra det, typ så.

Att folk inte förstår tjusningen med att pusha sig själv genom träning utan att tävla bryr jag mig inte om för fem ören. Tycker personligen det är en jäkla skön känsla att vara vältränad. Om någon jeppe tycker det är konstigt är det säkert bra, det får man ta positivt. Vi människor gillar olika saker här i livet.

Senast ändrad:
Vätternrundan 2026
Finns ingen tvekan om att dom som cyklar enhjuling, utan styre eller hela rundan med bara en pedal eller vad det nu kan vara är mycket bättre cyklister och förmodligen bättre människor än vad jag är. Men jag gillar det ändå inte. Skulle man behöva hålla alla åsikter för sig själv skulle vi inte ha något forum att skriva på.
Absolut, och min åsikt är att det är skitsnack att alla som cyklar lopp primärt gör det för att kunna visa upp det. Sen får du gärna förklara det negativa med att folk spexar, eller har du en massa kollegor som skryter om konstiga sätt de genomför motionslopp?

Vätternrundan 2026
Så länge man inte gör saker som är farliga i sitt spexande är det väl upp till var och en. Om spexandet gör att man inte lyckas fullfölja loppet kan jag tycka det är lite oseriöst.

Om det dessutom är ett lopp där det är huggsexa om startplatserna tycker jag det är lite dålig stil att åka dit och spexa/ploja lite och sen bryta.

Att som vissa genomföra/försöka genomföra lopp utan att på något sätt försökt förbereda sig har jag lite svårt att förstå mig på. Antingen gör man något man tycker så illa om att man inte ens kan förmå sig att träna för det eller så antar jag att man gör det som någon slags spex/flex.

Vätternrundan 2026
Dom som skryter mest på det här forumet är väl dom som skryter om att dom inte cyklar VR.
Lite udda ändå att det är något man känner att man måste skryta om.
Tips från coachen: "Skrytandet" är i en överväldigande majoritet av fallen mkt skämtsamt och inte sällan tror jag att personerna har åkt både ett och flera varv runt Vättern.

Vätternrundan 2026
Tips från coachen: "Skrytandet" är i en överväldigande majoritet av fallen mkt skämtsamt och inte sällan tror jag att personerna har åkt både ett och flera varv runt Vättern.
Jojo så är det säkerligen men ändå ett lite udda fenomen. Kan det vara ungefär som när ingen man frågar har tittat på Mellon men ändå så säger officiella tittarsiffror att halva landet har tittat?

Vätternrundan 2026
Är så kluven till såna här spexerier. På ett sätt kul att se när folk kör enhjulingar, med träskor och jeans, utan sadel eller med en höghjuling (iallafall första gången) men också en bidragande orsak till att jag känner så lite för Vättern och motionslopp överlag. Som folk som ska köra Vasaloppet baklänges och ha sig. Men bra såklart om det går till välgörenhet osv. Känner dock på mig att många egentligen gör det bara för att kunna säga det till kollegorna att man minsann också körde Vättern men på ett udda sätt.

Att köra två varv som @Ricard_STHLM här ovan eller slå diverse hastighetsrekord är dock enbart hårt som fan. 👍
Höghjulingar är en historisk cykeltyp. Det var typ den tidens mest praktiska fortskaffningsmedel. Thomas Stevens cyklade jorden runt med en. Det var alls ingen gimmick!

Tycker det är väldigt stor skillnad på att cykla på en sådan, och att cykla bakochfram eller uppochner eller nåt.

Vätternrundan 2026
Jojo så är det säkerligen men ändå ett lite udda fenomen. Kan det vara ungefär som när ingen man frågar har tittat på Mellon men ändå så säger officiella tittarsiffror att halva landet har tittat?
Vet inte. För egen del gör jag ingen hemlighet av att jag cyklat VR (6 varv, 2002-2008).

Senaste, och inte osannolikt sista, gången satt jag och frågade mig varför jag gjorde det. Hade någon idé om att försöka åka fortare än jag gjort tidigare men det hade börjat dyka upp slutna grupper vilket gjorde att om man inte var med i ett gäng var det klungsurfning och hjulsugeri som gällde. Blev min näst snabbaste tur och när jag kom i mål var jag inte alls speciellt trött. Kändes bara poänglöst. Hade redan då börjat cykelreseknarka och "missbruket" fördjupades efter det och var något jag höll på med fram till pandemin.

Jag följer ju VR lite här på forumet, d.v.s. cykeltrådarna (inte icke-cykel-trådarna), så någon totalbojkott av VR intressemässigt är det inte. Vad gäller Mello har jag däremot verkligen noll intresse numera. Tittade på 80-talet, men efter det så har jag inte sett många minuter. Är inte min typ av musik och jag har inga barn, vilket ju annars kan vara en anledning att titta på det.

Så, i mitt fall skulle jag säga att det inte är samma fenomen.

Vätternrundan 2026
Vet inte. För egen del gör jag ingen hemlighet av att jag cyklat VR (6 varv, 2002-2008).

Senaste, och inte osannolikt sista, gången satt jag och frågade mig varför jag gjorde det. Hade någon idé om att försöka åka fortare än jag gjort tidigare men det hade börjat dyka upp slutna grupper vilket gjorde att om man inte var med i ett gäng var det klungsurfning och hjulsugeri som gällde. Blev min näst snabbaste tur och när jag kom i mål var jag inte alls speciellt trött. Kändes bara poänglöst. Hade redan då börjat cykelreseknarka och "missbruket" fördjupades efter det och var något jag höll på med fram till pandemin.

Jag följer ju VR lite här på forumet, d.v.s. cykeltrådarna (inte icke-cykel-trådarna), så någon totalbojkott av VR intressemässigt är det inte. Vad gäller Mello har jag däremot verkligen noll intresse numera. Tittade på 80-talet, men efter det så har jag inte sett många minuter. Är inte min typ av musik och jag har inga barn, vilket ju annars kan vara en anledning att titta på det.

Så, i mitt fall skulle jag säga att det inte är samma fenomen.
Ok där ser man. Hade ju varit lite kul om hälften av dom som måste tala om att dom inte cyklar VR faktiskt gör det fast i smyg 😄

Vätternrundan 2026
Får man spexa om man genomfört alla 61 Vätternrundor? Då har man ju bevisat att man är hård. Också.

Jag tycker egentligen att det är ganska lite spex på Vätternrundan. Höghjulingar och enhjulingar är förbjudna under ordinarie lopp. Liggcykel kräver medicinsk dispens, annars är även de förbjudna. Ganska få kör på standardcyklar nu för tiden. Såg inte en enda tandemcykel på min runda.

Vätternrundan 2026
Får man spexa om man genomfört alla 61 Vätternrundor? Då har man ju bevisat att man är hård. Också.

Jag tycker egentligen att det är ganska lite spex på Vätternrundan. Höghjulingar och enhjulingar är förbjudna under ordinarie lopp. Liggcykel kräver medicinsk dispens, annars är även de förbjudna. Ganska få kör på standardcyklar nu för tiden. Såg inte en enda tandemcykel på min runda.
Jag såg nog två tandem men vet inte riktigt om jag vill kalla det spex egentligen. Cykla utan sadel eller att åka Vasaloppet baklänges har jag lite svårt att imponeras av och fattar inte riktigt grejen men ser väl inget negativt i det heller. Om någon blir salig av det så varför inte.

Vätternrundan 2026
Jag såg nog två tandem men vet inte riktigt om jag vill kalla det spex egentligen. Cykla utan sadel eller att åka Vasaloppet baklänges har jag lite svårt att imponeras av och fattar inte riktigt grejen men ser väl inget negativt i det heller. Om någon blir salig av det så varför inte.
Har inte kollat ur det var med den sadellösa rundan, men Bryntesson har väl tidigare gjort sådana spex för att samla in pengar till välgörande ändamål och jag gissar att den typen av spexiga upplägg gör det lättare att väckla uppmärksamhet och därmed lättare att få in pengar till det välgörande ändamålet.

Vätternrundan 2026
Har inte kollat ur det var med den sadellösa rundan, men Bryntesson har väl tidigare gjort sådana spex för att samla in pengar till välgörande ändamål och jag gissar att den typen av spexiga upplägg gör det lättare att väckla uppmärksamhet och därmed lättare att få in pengar till det välgörande ändamålet.
Jo det var nog något sånt nu också. Fattar inte riktigt det heller om jag ska vara ärlig. Alltså varför folk skänker pengar bara för att han cyklar utan sadel. Jag skulle snarare kunna tänka mig att skänka pengar om han låter bli att cykla utan sadel.

Vätternrundan 2026
Absolut, och min åsikt är att det är skitsnack att alla som cyklar lopp primärt gör det för att kunna visa upp det. Sen får du gärna förklara det negativa med att folk spexar, eller har du en massa kollegor som skryter om konstiga sätt de genomför motionslopp?
Just Vätternrundan är väl en typisk skrytgrej för vissa? För att inte tala om ”Klassikern”. ”Jag ska ju göra klassikern i år.”

Jag brukar vända och gå ut ur rummet när det kommer på tal.

Jag cyklar ganska mycket, hyggligt många timmar i veckan, men ett jippo som VR är jag helt ointresserad av. Vilket jag har gemensamt med många ”seriösa” cyklister för övrigt.

Vätternrundan 2026
Jag cyklar ganska mycket, hyggligt många timmar i veckan, men ett jippo som VR är jag helt ointresserad av. Vilket jag har gemensamt med många ”seriösa” cyklister för övrigt.
Min uppfattning är att Vätternrundans popularitet bland "seriösa" cyklister ökat. Inte minst med snabbgruppernas tillkomst tror jag.

När jag höll på och harvade runt pölen (2002-2008) var det väl några som tävlade i masterklasser som var med och åkte fort runt sjön, t.ex. i den då "legendariska" 4:14-gruppen. Mängden elitcyklister tror jag dock var i det närmaste obefintlig. På senare år har det ju funnits både en och annan cyklist som placerat sig bra på SM som varit med i snabbgrupper.

(Är inte säker, men detta är så jag uppfattat det. Har jag fel får någon gärna rätta.)

Vätternrundan 2026
Vättern verkar också locka en del utländska seriösa cyklister. Ca hälften jag pratade med under min runda i år hade rest in från utomlands bara för att trampa runt den där sjön. Det är ju ett stort evenemang så kan förstå tjusningen på sätt och vis. Fast vägarna rundan går på ger inte direkt en jätterättvis bild av cykling i Sverige tycker jag. Rakt fram och platt liksom. Mina vanliga träningsrundor här i Stockholm är bra mycket vackrare vill jag påstå.

Vätternrundan 2026
Kommer VR att implodera eller såsmåningom bara bli ett delmål i klassikern? Någon gång måste ju sub-grupperna lessna de också. Har inte kört VR och kommer aldrig göra det med mindre att något av mina barn ber om draghjälp vilket just nu ser sjukt osannolikt ut..... men man vet ju inte, identiteten kan ändras har jag hört. Detta till trots svämmar insta och FB över med kreti och pleti i likadana kläder, när de lägger ner är det bara en handfull dårar, klassikerna och spexarna kvar.

Inte köra vättern känns däremot vara på kommande. Sub grupper i inte vättern nästa?

Vätternrundan 2026
Populariteten har väl gått lite i vågor och jag gissar att det kommer att fortsätta så.

Potentiella problem är trafiksituation och regler. För en del mindre lopp har det väl blivit tuffare att lyckas få till arrangemang p.g.a. dessa skäl. För VR känns det dock som att det ska mkt till för att de ska få problem. Är ett så inarbetat koncept. Men man ska aldrig säga aldrig.

Vätternrundan 2026
Kommer VR att implodera eller såsmåningom bara bli ett delmål i klassikern? Någon gång måste ju sub-grupperna lessna de också. Har inte kört VR och kommer aldrig göra det med mindre att något av mina barn ber om draghjälp vilket just nu ser sjukt osannolikt ut..... men man vet ju inte, identiteten kan ändras har jag hört. Detta till trots svämmar insta och FB över med kreti och pleti i likadana kläder, när de lägger ner är det bara en handfull dårar, klassikerna och spexarna kvar.

Inte köra vättern känns däremot vara på kommande. Sub grupper i inte vättern nästa?
Supra-grupper för inte-Vättern*

Vätternrundan 2026
Hur många startande var det i år? Har det ens varit i närheten av fullt de senaste åren? Peaken var väl runt 2015 när det var några år man var tvungen att hänga på låset när föranmälan öppnades för att ens få en plats. Vill minnas det blev fullt på en dag eller två, nånstans mellan 20-25k platser om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp