Jag vill låna verktyg-tråden...

Någon som behöver låna jobbets nya momentnyckel? Den maxar på 800 Nm.
IMG_0900.webp

Squorx-nyckel sökes i Göteborgsområdet för korttidslån. Har alla verktyg i världen men ingen sådan nyckel tydligen och drog precis sönder en nippel i det magiskt bra materialet aluminium...☺️

Tack för snabba svar! Han svära lite till, sen komma på att jag köpte en stor sån där e-torx i våras för att montera bort en förarstol ur en bil, och att det borde finnas e-torx även i mindre storlek. Lokala verktygsbutiken Regale löste såklart, så nu har jag en 1/4-tumsbits i rätt storlek!☺️

Tack för erbjudandena!

Tjaba! Jag har från tidigare haft ett växelöra mech hanger som har blivit sne efter en liten krasch.
Det har inte gått sönder men jag tänker att det är värt att rikta och rädda den istället för att köpa nytt, med tanke på att växlingen inte är så kass med det böjda växelörat. Och att ha det som reservdel om det raka av oturhet böjs i skogen.

Lösningen är att få tag i en örariktare som Parktool dag 2.2 för att rikta till örat.
Är någon här villig att låna ut ett sådant verktyg helst dag2.2 och få tillbaka efter några dagar? Hör gärna av dig i så fall :)

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand, Stockholm:)

Tjaba! Jag har från tidigare haft ett växelöra mech hanger som har blivit sne efter en liten krasch.
Det har inte gått sönder men jag tänker att det är värt att rikta och rädda den istället för att köpa nytt, med tanke på att växlingen inte är så kass med det böjda växelörat. Och att ha det som reservdel om det raka av oturhet böjs i skogen.

Lösningen är att få tag i en örariktare som Parktool dag 2.2 för att rikta till örat.
Är någon här villig att låna ut ett sådant verktyg helst dag2.2 och få tillbaka efter några dagar? Hör gärna av dig i så fall :)

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand, Stockholm:)
Finns ett i Tyresö.

Som motljud kan jag säga att jag aldrig har känt behovet av en växelörariktare. Jag minns inte om jag själva har böjt ett växelöra. Sonen böjde växelörat nästan varje tur när han var yngre. Men på stig har man inget specialverktyg med sig. Fick det alltid tillräckligt bra med en insexnyckel. Och alla nya cyklar i familjen har haft rakt växelöra.

Dessutom behövs det inte längre för de flesta nya cyklar för att de har UDH,

Senast ändrad:
Som motljud kan jag säga att jag aldrig har känt behovet av en växelörariktare. Jag minns inte om jag själva har böjt ett växelöra. Sonen böjde växelörat nästan varje tur när han var yngre. Men på stig har man inget specialverktyg med sig. Fick det alltid tillräckligt bra med en insexnyckel. Och alla nya cyklar i familjen har haft rakt växelöra.

hur ofta beror ju en del på vilken terräng, hur många lösa smågrenar där finns.

man försöker väl gärna böja till örat där ute på stig, ungefärligen. senast hände det mig igår, när en gren slog upp och blockerade växeln och böjde örat. kör sedan hem med försiktighet och finjusterar med riktningsspinnen.

eller monterar reservörat man har med sig. har man gått över till udh får man väl ha med sig en reservcage? something sgotta give.

mig händer detta typ vartannat år. så värt ha med reservöra. har även med ett kompisöra som jag moddat att passa alla cyklar. har också med kedjespännare.

ointresserad av pushbike i timtals som jag är:)

eller monterar reservörat man har med sig. har man gått över till udh får man väl ha med sig en reservcage? something sgotta give.

Nej, UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte. Den roterar bakåt när bakväxeln körs i i något.

Om man kör Sram Transmission har man ingen växelörat alls.

All hjälp uppskattas!
En annan lösning. åtminstone om du har ett (fram-)hjul med gängad axel, typ ett vanligt fälgbromsat hjul med QR-fastsättning, brukar det vara enkelt att räta växelörat utan specialverktyg mha hjulet
hqdefault.jpg

och

Är det inte dumt att alltid utgå från egna, helt specifika erfarenheter? Att säga att man klarar sig utan växelöreriktare kommer garanterat inte hålla över tid om man avser sköta underhållet själv. Sen behöver såklart inte alla äga ett riktverktyg, och då är det perfekt med den här tråden där man kan låna.

Jag tror helt enkelt inte på att din son böjde växelörat varje tur, varpå du riktade det med en insexnyckel upprepade gånger. Gängorna hade varit slut, aluminiumet hade varit totalt utmattat och gått av. Oavsett om du haft tur med era cyklar så är behovet av att kunna rikta växelöron på riktigt och ganska omfattande, speciellt om man har barncyklar eller skogscyklar i familjen, eller om man ibland köper begagnade cyklar. Eller om man är på lokala glasskiosken och ett okänt barn väljer att använda ens cykel som klätterställning och välter tre cyklar på varandra i processen.

Är det inte dumt att alltid utgå från egna, helt specifika erfarenheter? Att säga att man klarar sig utan växelöreriktare kommer garanterat inte hålla över tid om man avser sköta underhållet själv. Sen behöver såklart inte alla äga ett riktverktyg, och då är det perfekt med den här tråden där man kan låna.

Jag tror helt enkelt inte på att din son böjde växelörat varje tur, varpå du riktade det med en insexnyckel upprepade gånger. Gängorna hade varit slut, aluminiumet hade varit totalt utmattat och gått av. Oavsett om du haft tur med era cyklar så är behovet av att kunna rikta växelöron på riktigt och ganska omfattande, speciellt om man har barncyklar eller skogscyklar i familjen, eller om man ibland köper begagnade cyklar. Eller om man är på lokala glasskiosken och ett okänt barn väljer att använda ens cykel som klätterställning och välter tre cyklar på varandra i processen.

Tack för att du tycker att jag ljuger.

Min erfarenheter gäller klart inte här så kankse borde jag slutet skriva. Men jag har kört men många olika barngrupper och har nästan aldrig sett problem med växelöran. Det har hänt några enstaka gånger i de åtta år jag kör med barngrupp.

Sen har jag inte sagt att en växelörariktare inte har någon nytta. Men jag motsätter att man t.ex. borde använda en på varje nya cykel, som skrevs ovan.

Tack för att du tycker att jag ljuger.

Min erfarenheter gäller klart inte här så kankse borde jag slutet skriva. Men jag har kört men många olika barngrupper och har nästan aldrig sett problem med växelöran. Det har hänt några enstaka gånger i de åtta år jag kör med barngrupp.

Sen har jag inte sagt att en växelörariktare inte har någon nytta. Men jag motsätter att man t.ex. borde använda en på varje nya cykel, som skrevs ovan.
Du spetsar kanske bara till texten lite, snarare än att du ljuger? Vänder mig emot att behovet av ett verktyg försvinner bara för att du och din son inte behövt använda det, helt enkelt.

så så.

Det skiljer nog lite på vad det är för cykel. Mjukost QR-öra böjer sig lättare än en TA på en mega 290.
Jag har fått QR cyklar som är sneda när de levereras.

Jag kollar inte örat på mina egna cyklar innan jag justerar men vid minsta problem så får man börja där innan man jiddrar en massa på happy om att höljena kanske måste bytas.

White cyklad av grabb som slänger den bredvid fotbollsplan riktar jag innan jag gör nåt annat. Var ett par ggr i månaden ett tag.

Jag köpte min första växelörariktare efter drygt 40 år av hobbymekande i våras. Det tog två månader innan det kom till användning och nu har det använts ett par gånger. Funkar dessutom bra för att mäta in reglagen på styret så det var ett bra köp även om jag skulle sluta helt med utanpålggande växlar.

Nej, UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte. Den roterar bakåt när bakväxeln körs i i något.

Om man kör Sram Transmission har man ingen växelörat alls.
something sgotta give.

i udh-fallet och transmission; cagen, alltså hållaren för trissorna.

näst på tur är väl ramen

UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte.
Plast, aluminium eller hölje av plast är det många som har åsikter om. Oavsett så kan jag garantera att det går att böja ett original SRAM UDH växelöra såpass att växeln inte växlar rent. Har aldrig testat att böja tillbaka, alltid bytt som på alla andra cyklar i familjen men det kanske är dags att se en "DAG" som en investering istället för nya växelöron...

Plast, aluminium eller hölje av plast är det många som har åsikter om. Oavsett så kan jag garantera att det går att böja ett original SRAM UDH växelöra såpass att växeln inte växlar rent. Har aldrig testat att böja tillbaka, alltid bytt som på alla andra cyklar i familjen men det kanske är dags att se en "DAG" som en investering istället för nya växelöron...
Edit: Rättade felaktigt minne av att UDH är metall. Det är nån slags plast men sprött, hårt och oböjligt.

OT men delen i en UDH, som du fäster i växeln, är av ett hårt och sprött material som går rakt av istf. att böjas. Det var ganska vanligt även innan UDH, t.ex. på min Transition Scout 2016 som hade spröd metall. Har haft av ett av varje med ett pang-ljud. Men UDH var i verkstan / mekfel.

Senast ändrad:

Skulle inte tänka att man kan böja tillbaka en UDH i plast. Men att böja en vanlig växelöra tillbaka är bra, inte bara för att spara lite pengar, men de är ofta svårt att hitta, särskilt om cykeln har tio år.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp