Jag vill låna verktyg-tråden...
Inte så värst :-) vill gärna rulla i aprilHur bråttom är det?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte så värst :-) vill gärna rulla i aprilHur bråttom är det?
Undrar vad man ska ha för cykel om den ska tåla sådana moment.Någon som behöver låna jobbets nya momentnyckel? Den maxar på 800 Nm.
Visa bilaga 837285
Vad som helst i kolfiber.Undrar vad man ska ha för cykel om den ska tåla sådana moment.
Du är inte möjligen handlare i trasiga kolfibersaker? Rätt säker på att de inte har sån stor säkerhetsmarginal på t.ex. kolfiberstyren.Vad som helst i kolfiber.
Fan. Ja behövde 900....Någon som behöver låna jobbets nya momentnyckel? Den maxar på 800 Nm.
Visa bilaga 837285
Fixar jag lätt!Fan. Ja behövde 900....
Perfekt vid avmontering av DUB-vevar.Undrar vad man ska ha för cykel om den ska tåla sådana moment.
Ingen aning om vad det är så jag gissar att jag inte har några sådana.Perfekt vid avmontering av DUB-vevar.
Behöver man momentnyckel till AVmontering?Perfekt vid avmontering av DUB-vevar.
Nej så klart, behövs bara ordentlig hävarm. Avmontering eftersom det är det enda som är aktuellt för DUBBehöver man momentnyckel till AVmontering?
Problemet brukar inte vara lång hävarm utan hur man ska få styr på ramen som ska utsättas för de stora krafterna utan att skadas. IMHE.Perfekt vid avmontering av DUB-vevar.
Problemet brukar inte vara lång hävarm utan hur man ska få styr på ramen som ska utsättas för de stora krafterna utan att skadas. IMHE.
Me ett fastärgat vevlager kan kräva betydligt mera kraft än så. Att spänna upp ramen i ett mekställ räcker inte nödvändigtvis som mothåll.54 Nm är mycket mindre än vad en vevarm utsätts för när man ståtrampar.
Fastärgade vevlager är nog bland det sämsta som har hänt cykelvärlden. Fast det är en ganska skön känsla när man börjar få lös vevlagret.Me ett fastärgat vevlager kan kräva betydligt mera kraft än så. Att spänna upp ramen i ett mekställ räcker inte nödvändigtvis som mothåll.![]()
Me ett fastärgat vevlager kan kräva betydligt mera kraft än så. Att spänna upp ramen i ett mekställ räcker inte nödvändigtvis som mothåll.![]()
Inlägg #767 ff.Det var DUB vevarmen verktyget var tänkt till.
Vid vevlager är det oberoende av typ av vevparti.
Jag har för mig att jag köpte Biltemas inverted torx hylsor.Squorx-nyckel sökes i Göteborgsområdet för korttidslån. Har alla verktyg i världen men ingen sådan nyckel tydligen och drog precis sönder en nippel i det magiskt bra materialet aluminium...![]()
Floda (Uddared) ok? Är iaf 99% säker på att jag vet var jag har den..Squorx-nyckel sökes i Göteborgsområdet för korttidslån. Har alla verktyg i världen men ingen sådan nyckel tydligen och drog precis sönder en nippel i det magiskt bra materialet aluminium...![]()
Finns ett i Tyresö.Tjaba! Jag har från tidigare haft ett växelöra mech hanger som har blivit sne efter en liten krasch.
Det har inte gått sönder men jag tänker att det är värt att rikta och rädda den istället för att köpa nytt, med tanke på att växlingen inte är så kass med det böjda växelörat. Och att ha det som reservdel om det raka av oturhet böjs i skogen.
Lösningen är att få tag i en örariktare som Parktool dag 2.2 för att rikta till örat.
Är någon här villig att låna ut ett sådant verktyg helst dag2.2 och få tillbaka efter några dagar? Hör gärna av dig i så fall :)
All hjälp uppskattas!
Tack på förhand, Stockholm:)
Part Tools är bara fancy när det kommer till priset. DAG-verktyget är dessutom glappigt, så valfri kinapryl duger säkert lika gott. Äger själv ett väl beprövat DAG-verktyg och det imponerar föga.Finns ett av Ali-typ, inte fancy Park, I Vasastan.
Instämmer! Som steg ett i växeljustering utför man riktning av växelörat. Hade alla gjort så hade vi besparat oss många växelstrultrådar!en växelörariktare hör till dem varje skogscyklist bör ha tillgång till. kostar inte många hundralappar hos tysken. beställ en kedjeslitagemätare samtidigt.
hur ofta beror ju en del på vilken terräng, hur många lösa smågrenar där finns.Som motljud kan jag säga att jag aldrig har känt behovet av en växelörariktare. Jag minns inte om jag själva har böjt ett växelöra. Sonen böjde växelörat nästan varje tur när han var yngre. Men på stig har man inget specialverktyg med sig. Fick det alltid tillräckligt bra med en insexnyckel. Och alla nya cyklar i familjen har haft rakt växelöra.
Dessutom behövs det inte längre för de flesta nya cyklar för att de har UDH,
eller monterar reservörat man har med sig. har man gått över till udh får man väl ha med sig en reservcage? something sgotta give.
En annan lösning. åtminstone om du har ett (fram-)hjul med gängad axel, typ ett vanligt fälgbromsat hjul med QR-fastsättning, brukar det vara enkelt att räta växelörat utan specialverktyg mha hjuletLösningen är att få tag i en örariktare som Parktool dag 2.2 för att rikta till örat.
Är någon här villig att låna ut ett sådant verktyg helst dag2.2 och få tillbaka efter några dagar? Hör gärna av dig i så fall :)
All hjälp uppskattas!
Finns ju en och annan cykel därute som varken är nya eller har UDH.Nej, UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte. Den roterar bakåt när bakväxeln körs i i något.
Om man kör Sram Transmission har man ingen växelörat alls.
Är det inte dumt att alltid utgå från egna, helt specifika erfarenheter? Att säga att man klarar sig utan växelöreriktare kommer garanterat inte hålla över tid om man avser sköta underhållet själv. Sen behöver såklart inte alla äga ett riktverktyg, och då är det perfekt med den här tråden där man kan låna.Som motljud kan jag säga att jag aldrig har känt behovet av en växelörariktare. Jag minns inte om jag själva har böjt ett växelöra. Sonen böjde växelörat nästan varje tur när han var yngre. Men på stig har man inget specialverktyg med sig. Fick det alltid tillräckligt bra med en insexnyckel. Och alla nya cyklar i familjen har haft rakt växelöra.
Dessutom behövs det inte längre för de flesta nya cyklar för att de har UDH,
Är det inte dumt att alltid utgå från egna, helt specifika erfarenheter? Att säga att man klarar sig utan växelöreriktare kommer garanterat inte hålla över tid om man avser sköta underhållet själv. Sen behöver såklart inte alla äga ett riktverktyg, och då är det perfekt med den här tråden där man kan låna.
Jag tror helt enkelt inte på att din son böjde växelörat varje tur, varpå du riktade det med en insexnyckel upprepade gånger. Gängorna hade varit slut, aluminiumet hade varit totalt utmattat och gått av. Oavsett om du haft tur med era cyklar så är behovet av att kunna rikta växelöron på riktigt och ganska omfattande, speciellt om man har barncyklar eller skogscyklar i familjen, eller om man ibland köper begagnade cyklar. Eller om man är på lokala glasskiosken och ett okänt barn väljer att använda ens cykel som klätterställning och välter tre cyklar på varandra i processen.
Du spetsar kanske bara till texten lite, snarare än att du ljuger? Vänder mig emot att behovet av ett verktyg försvinner bara för att du och din son inte behövt använda det, helt enkelt.Tack för att du tycker att jag ljuger.
Min erfarenheter gäller klart inte här så kankse borde jag slutet skriva. Men jag har kört men många olika barngrupper och har nästan aldrig sett problem med växelöran. Det har hänt några enstaka gånger i de åtta år jag kör med barngrupp.
Sen har jag inte sagt att en växelörariktare inte har någon nytta. Men jag motsätter att man t.ex. borde använda en på varje nya cykel, som skrevs ovan.
something sgotta give.Nej, UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte. Den roterar bakåt när bakväxeln körs i i något.
Om man kör Sram Transmission har man ingen växelörat alls.
Plast, aluminium eller hölje av plast är det många som har åsikter om. Oavsett så kan jag garantera att det går att böja ett original SRAM UDH växelöra såpass att växeln inte växlar rent. Har aldrig testat att böja tillbaka, alltid bytt som på alla andra cyklar i familjen men det kanske är dags att se en "DAG" som en investering istället för nya växelöron...UDH är ett öra till en bakväxel. Den tillverkad av Sram är av plast och böjs inte.
Bakhjul med QR måste det vara för att få rätt gänga. Men fungerar smidigt, kör alltid på denna lösning.En annan lösning. åtminstone om du har ett (fram-)hjul med...
Edit: Rättade felaktigt minne av att UDH är metall. Det är nån slags plast men sprött, hårt och oböjligt.Plast, aluminium eller hölje av plast är det många som har åsikter om. Oavsett så kan jag garantera att det går att böja ett original SRAM UDH växelöra såpass att växeln inte växlar rent. Har aldrig testat att böja tillbaka, alltid bytt som på alla andra cyklar i familjen men det kanske är dags att se en "DAG" som en investering istället för nya växelöron...
Plast, aluminium eller hölje av plast är det många som har åsikter om. Oavsett så kan jag garantera att det går att böja ett original SRAM UDH växelöra såpass att växeln inte växlar rent. Har aldrig testat att böja tillbaka, alltid bytt som på alla andra cyklar i familjen men det kanske är dags att se en "DAG" som en investering istället för nya växelöron...