Uppgradera gammal ram

styrlinda3

Medlem
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
 
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
Alla komponenter du uppdaterar cykeln med, kan du ju sälja eller flytta den dagen du villhöver en ny ram eller cykel.

Kör!
 
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
Kör på att uppgradera!
- byt till ny klinga och kassett (och kedja) för önskad utväxling när du slitit ut den nuvarande drivlinan, ingen merkostnad
- styrstam och styre (och styrlinda) får du dugliga för en tusing (billigare begagnat)
- hjul med högre profil är det dyraste, men iom övergången till skivbromsar så finns det ganska många fina gamla fälgbromshjul att köpa begagnat, lägg ut en köpesannons här på happy
- pedaler behöver du till en ny cykel också, ingen merkostnad
 
Uppgradera gammal ram
Låter som vettiga uppgraderingar, men gör bikefit innan du börjar byta stam och

Alla komponenter du uppdaterar cykeln med, kan du ju sälja eller flytta den dagen du villhöver en ny ram eller cykel.
Kör på att uppgradera!
- byt till ny klinga och kassett (och kedja) för önskad utväxling när du slitit ut den nuvarande drivlinan, ingen merkostnad
- styrstam och styre (och styrlinda) får du dugliga för en tusing (billigare begagnat)
- hjul med högre profil är det dyraste, men iom övergången till skivbromsar så finns det ganska många fina gamla fälgbromshjul att köpa begagnat, lägg ut en köpesannons här på happy
- pedaler behöver du till en ny cykel också, ingen merkostnad
Tack för svar! Tycker ni att ramen duger för att investera i eller är det bättre att spendera så lite som möjligt och spara till en nyare och mer agressiv aluminium ram? Men då kommer jag förmodligen behöva göra samma uppgraderingar på den.
 
Uppgradera gammal ram
Tack för svar! Tycker ni att ramen duger för att investera i eller är det bättre att spendera så lite som möjligt och spara till en nyare och mer agressiv aluminium ram? Men då kommer jag förmodligen behöva göra samma uppgraderingar på den.
Behåll ramen. Den är bra. Kör på den tills den går sönder, eller när du har råd att uppgradera till en helt ny cykel och då kolfiber, Di2 och feta hjul som standard så slipper du uppgradera i efterhand. Blir billigare så också, finns ju både begagnade cyklar att kika på och även kraftiga rabatter om du köper från Tysken och utanför säsong när lagren ska rensas innan nya modellerna släpps i februari någon gång. Om du köper nytt via tex Orbea eller liknande märken kan du ibland customizea cykeln också och välja offset på sadelstolpen, längd på styrstam, bredd på styret, hur djupa fälgarna ska vara osv. Samt färg hehe.

Men tänk inte på ny cykel eller ram nu utan nyttja det du har och njut så länge du kan. Ta hand om den så kommer den ta hand om dig. Stressa inte fram massa uppgraderingar utan prioritera att lägga undan för reparation, byte av slitdelar, kläder och utrustning som går sönder vid vurpa eller slits ut med tiden. Ha ett buffertkonto du bygger på för att aldrig riskera att stå utan cykel för länge. Till slut växer det så pass att du har råd med helt ny cykel och först då är det dags.

Ta uppgraderingarna på din nuvarande cykel pö om pö och prioritera hjulen först innan allt annat. Det kommer göra störst skillnad. Sen grejer du känner av och ser så att den känns mer som ”din” cykel. Tex styre, stammen, sadel. Det blir roligast. När det är dags att byta kedja och kassett osv kan du ju kanske kosta på dig en Ultegra/Dura Ace om det finns för att spara vikt och få en mer smooth växling eller en utväxling som passar dig mer. Men fokus på funktion då det inte är värt att jaga små gram då du (som jag) har en aluminiumram och då är det ändå en dålig språngbräda för att jaga vikt.

Så hade jag gjort iallafall! Och gör.
 
Uppgradera gammal ram
Behåll ramen. Den är bra. Kör på den tills den går sönder, eller när du har råd att uppgradera till en helt ny cykel och då kolfiber, Di2 och feta hjul som standard så slipper du uppgradera i efterhand. Blir billigare så också, finns ju både begagnade cyklar att kika på och även kraftiga rabatter om du köper från Tysken och utanför säsong när lagren ska rensas innan nya modellerna släpps i februari någon gång. Om du köper nytt via tex Orbea eller liknande märken kan du ibland customizea cykeln också och välja offset på sadelstolpen, längd på styrstam, bredd på styret, hur djupa fälgarna ska vara osv. Samt färg hehe.

Men tänk inte på ny cykel eller ram nu utan nyttja det du har och njut så länge du kan. Ta hand om den så kommer den ta hand om dig. Stressa inte fram massa uppgraderingar utan prioritera att lägga undan för reparation, byte av slitdelar, kläder och utrustning som går sönder vid vurpa eller slits ut med tiden. Ha ett buffertkonto du bygger på för att aldrig riskera att stå utan cykel för länge. Till slut växer det så pass att du har råd med helt ny cykel och först då är det dags.

Ta uppgraderingarna på din nuvarande cykel pö om pö och prioritera hjulen först innan allt annat. Det kommer göra störst skillnad. Sen grejer du känner av och ser så att den känns mer som ”din” cykel. Tex styre, stammen, sadel. Det blir roligast. När det är dags att byta kedja och kassett osv kan du ju kanske kosta på dig en Ultegra/Dura Ace om det finns för att spara vikt och få en mer smooth växling eller en utväxling som passar dig mer. Men fokus på funktion då det inte är värt att jaga små gram då du (som jag) har en aluminiumram och då är det ändå en dålig språngbräda för att jaga vikt.

Så hade jag gjort iallafall! Och gör.
Grymt svar!
Hade massa spretiga tankar men men känns som ditt svar gav mig lite riktning! Tack!
 
Tillbaka
Topp