Uppgradera gammal ram

styrlinda3

Medlem
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
 
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
Alla komponenter du uppdaterar cykeln med, kan du ju sälja eller flytta den dagen du villhöver en ny ram eller cykel.

Kör!
 
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
Kör på att uppgradera!
- byt till ny klinga och kassett (och kedja) för önskad utväxling när du slitit ut den nuvarande drivlinan, ingen merkostnad
- styrstam och styre (och styrlinda) får du dugliga för en tusing (billigare begagnat)
- hjul med högre profil är det dyraste, men iom övergången till skivbromsar så finns det ganska många fina gamla fälgbromshjul att köpa begagnat, lägg ut en köpesannons här på happy
- pedaler behöver du till en ny cykel också, ingen merkostnad
 
Uppgradera gammal ram
Låter som vettiga uppgraderingar, men gör bikefit innan du börjar byta stam och

Alla komponenter du uppdaterar cykeln med, kan du ju sälja eller flytta den dagen du villhöver en ny ram eller cykel.
Kör på att uppgradera!
- byt till ny klinga och kassett (och kedja) för önskad utväxling när du slitit ut den nuvarande drivlinan, ingen merkostnad
- styrstam och styre (och styrlinda) får du dugliga för en tusing (billigare begagnat)
- hjul med högre profil är det dyraste, men iom övergången till skivbromsar så finns det ganska många fina gamla fälgbromshjul att köpa begagnat, lägg ut en köpesannons här på happy
- pedaler behöver du till en ny cykel också, ingen merkostnad
Tack för svar! Tycker ni att ramen duger för att investera i eller är det bättre att spendera så lite som möjligt och spara till en nyare och mer agressiv aluminium ram? Men då kommer jag förmodligen behöva göra samma uppgraderingar på den.
 
Uppgradera gammal ram
Tack för svar! Tycker ni att ramen duger för att investera i eller är det bättre att spendera så lite som möjligt och spara till en nyare och mer agressiv aluminium ram? Men då kommer jag förmodligen behöva göra samma uppgraderingar på den.
Behåll ramen. Den är bra. Kör på den tills den går sönder, eller när du har råd att uppgradera till en helt ny cykel och då kolfiber, Di2 och feta hjul som standard så slipper du uppgradera i efterhand. Blir billigare så också, finns ju både begagnade cyklar att kika på och även kraftiga rabatter om du köper från Tysken och utanför säsong när lagren ska rensas innan nya modellerna släpps i februari någon gång. Om du köper nytt via tex Orbea eller liknande märken kan du ibland customizea cykeln också och välja offset på sadelstolpen, längd på styrstam, bredd på styret, hur djupa fälgarna ska vara osv. Samt färg hehe.

Men tänk inte på ny cykel eller ram nu utan nyttja det du har och njut så länge du kan. Ta hand om den så kommer den ta hand om dig. Stressa inte fram massa uppgraderingar utan prioritera att lägga undan för reparation, byte av slitdelar, kläder och utrustning som går sönder vid vurpa eller slits ut med tiden. Ha ett buffertkonto du bygger på för att aldrig riskera att stå utan cykel för länge. Till slut växer det så pass att du har råd med helt ny cykel och först då är det dags.

Ta uppgraderingarna på din nuvarande cykel pö om pö och prioritera hjulen först innan allt annat. Det kommer göra störst skillnad. Sen grejer du känner av och ser så att den känns mer som ”din” cykel. Tex styre, stammen, sadel. Det blir roligast. När det är dags att byta kedja och kassett osv kan du ju kanske kosta på dig en Ultegra/Dura Ace om det finns för att spara vikt och få en mer smooth växling eller en utväxling som passar dig mer. Men fokus på funktion då det inte är värt att jaga små gram då du (som jag) har en aluminiumram och då är det ändå en dålig språngbräda för att jaga vikt.

Så hade jag gjort iallafall! Och gör.
 
Uppgradera gammal ram
Behåll ramen. Den är bra. Kör på den tills den går sönder, eller när du har råd att uppgradera till en helt ny cykel och då kolfiber, Di2 och feta hjul som standard så slipper du uppgradera i efterhand. Blir billigare så också, finns ju både begagnade cyklar att kika på och även kraftiga rabatter om du köper från Tysken och utanför säsong när lagren ska rensas innan nya modellerna släpps i februari någon gång. Om du köper nytt via tex Orbea eller liknande märken kan du ibland customizea cykeln också och välja offset på sadelstolpen, längd på styrstam, bredd på styret, hur djupa fälgarna ska vara osv. Samt färg hehe.

Men tänk inte på ny cykel eller ram nu utan nyttja det du har och njut så länge du kan. Ta hand om den så kommer den ta hand om dig. Stressa inte fram massa uppgraderingar utan prioritera att lägga undan för reparation, byte av slitdelar, kläder och utrustning som går sönder vid vurpa eller slits ut med tiden. Ha ett buffertkonto du bygger på för att aldrig riskera att stå utan cykel för länge. Till slut växer det så pass att du har råd med helt ny cykel och först då är det dags.

Ta uppgraderingarna på din nuvarande cykel pö om pö och prioritera hjulen först innan allt annat. Det kommer göra störst skillnad. Sen grejer du känner av och ser så att den känns mer som ”din” cykel. Tex styre, stammen, sadel. Det blir roligast. När det är dags att byta kedja och kassett osv kan du ju kanske kosta på dig en Ultegra/Dura Ace om det finns för att spara vikt och få en mer smooth växling eller en utväxling som passar dig mer. Men fokus på funktion då det inte är värt att jaga små gram då du (som jag) har en aluminiumram och då är det ändå en dålig språngbräda för att jaga vikt.

Så hade jag gjort iallafall! Och gör.
Grymt svar!
Hade massa spretiga tankar men men känns som ditt svar gav mig lite riktning! Tack!
 
Uppgradera gammal ram
Grymt svar!
Hade massa spretiga tankar men men känns som ditt svar gav mig lite riktning! Tack!
Jag är exakt likadan med min egna cykel så jag förstår. Gäller att prioritera då det alltid finns cykeldelar och tillbehör man vill ha men som kanske får växa fram ett faktiskt behov av med tiden snarare än att man får nån fixidé på nåt onödigt. Börjar det bli sensommar är tex en bra stark lampa med bra batteritid mer prio än en ny überlätt aerodynamisk hjälm så att du faktiskt kan fortsätta cykla när solen börjar gå ner tidigare osv. Jag behöver ofta ventilera mina funderingar och tankar här på forumet för att hålla mig själv rimlig med uppgraderingar och inköp, man lyssnar sällan på sig själv.
 
Uppgradera gammal ram
Om det är shimano pedaler så går de att serva. Man behöver ett specialverktyg men det kan du låna från någon här (finns tråd för att låna verktyg). Iof om de glappar kanske lagren är helt slut men ofta blir de som nya med lite infettning. Kanske funkar även med andra pedalmärken?

Hjul skulle jag inte köpa nya till en så gammal cykel utan kika på begagnade som man tipsar om ovan, man har bytt navstandard sedan den cykeln var ny.

Kollar man på kolfiberhjul så tycker jag mig minnas att man ibland klagar på bromsverkan när man kör fälgbromsade kolfiberfälger, någon annan kanske vet mer än mig av detta..?

Styrstam och styre bör man också kunna hitta begagnat eller efterlysa i yardsale-tråden innan köp. Att vända på nuvarande stam och ta bort spacers kan ge aggressivare position helt gratis.

Nytt smalare styre kan få längre reach så då kanske man inte behöver köpa stam?

Däck ska man ju inte heller glömma, om du idag inte har snabbast möjliga (t ex gp 5000) så är det den bästa uppgraderingen.
 
Uppgradera gammal ram
Om det är shimano pedaler så går de att serva. Man behöver ett specialverktyg men det kan du låna från någon här (finns tråd för att låna verktyg). Iof om de glappar kanske lagren är helt slut men ofta blir de som nya med lite infettning. Kanske funkar även med andra pedalmärken?

Hjul skulle jag inte köpa nya till en så gammal cykel utan kika på begagnade som man tipsar om ovan, man har bytt navstandard sedan den cykeln var ny.

Kollar man på kolfiberhjul så tycker jag mig minnas att man ibland klagar på bromsverkan när man kör fälgbromsade kolfiberfälger, någon annan kanske vet mer än mig av detta..?

Styrstam och styre bör man också kunna hitta begagnat eller efterlysa i yardsale-tråden innan köp. Att vända på nuvarande stam och ta bort spacers kan ge aggressivare position helt gratis.

Nytt smalare styre kan få längre reach så då kanske man inte behöver köpa stam?

Däck ska man ju inte heller glömma, om du idag inte har snabbast möjliga (t ex gp 5000) så är det den bästa uppgraderingen.
Lät en cykel meknaiker kolla pedalerna och han sa att lagrena va slut så beställde nya beganade ultegra!

Ja, kollar lite efter beganade kolfiber hjul och om det finns är de är ofta dyrare än nya elite från aliexpress.
Också hört att kolfiber och fälgbroms inte är en match made in heaven. Men samtidigt finns det ju så kanske duger åt mig som inte cyklar regniga dagar i alperna. Ska läsa på lite mer och avaktar nog lite med den investeringen tills någon bra deal dyker upp.

Jag provade vända på min styrstam men då blev reachen för lång så behlver nog en ny + styre. Och då får jag en annan postion villet kansle kräver en ny bike fit. Gjorde en ganska nyligen och har inte lust att pröjsa 2k till för en ny...

kör gp 5000! Gryma!

Allt med cykel är som att öppna pandoras ask, lönen förvinner snabbt😆
 
Uppgradera gammal ram
Vad vill du uppnå med kolfiberhjul istf alu? Kolfiber går utmärkt med fälgbroms och rätt sorters klossar. Bara inte i regn, då kan det bli mer äventyrligt än önskvärt.
Det finns kolfiber med alu-bromsyta med bättre bromsverkan. Men frågan återstår, handlar det om vikt är billiga kolfiberhjul oftast tyngre än bra alu.
Det handlar som vanligt inte om materialet.
 
Uppgradera gammal ram
Jag provade vända på min styrstam men då blev reachen för lång så behlver nog en ny + styre. Och då får jag en annan postion villet kansle kräver en ny bike fit. Gjorde en ganska nyligen och har inte lust att pröjsa 2k till för en ny...
Om du t ex går från t ex 42 till 38 cm styre så blir ju total reach ca 1 cm kortare. Så det kanske funkar med den stam du har idag fast vänd upp och ner?

Här är ett bra online-verktyg för att labba med olika modifieringar man kan göra, lätt att lägga olika längder och vinklar för att se skillnaden (dock ej styrbredd):

Alla ändringar påverkar ju positionen men jag har svårt att se att en ny bikefit skulle behövas för att man justerar någon cm, känns det bra efter 10 mil i sadeln är det väl bra?
 
Senast ändrad:
Uppgradera gammal ram
Vad vill du uppnå med kolfiberhjul istf alu? Kolfiber går utmärkt med fälgbroms och rätt sorters klossar. Bara inte i regn, då kan det bli mer äventyrligt än önskvärt.
Det finns kolfiber med alu-bromsyta med bättre bromsverkan. Men frågan återstår, handlar det om vikt är billiga kolfiberhjul oftast tyngre än bra alu.
Det handlar som vanligt inte om materialet.
Mina orginal alu fälgar är slintna och behövs balseras. Inte provat att balsera hjul själv men känns som att det lätt blir timmar av huvudvärk?

Så vi tänker wortscase sinario:
Balansering hos verkstad: 800kr per hjul = 1600kr

Eller
Hjulset Shimano WH-R501 1900g/set: ca 2000kr nya

Eller

Elite carbon wheels 50mm 1300g: strax under 4k kanske närmare 3k om man tar 38mm



nya alu hjul = billigare men ingen skillnad i prestanda eller utseende

Kolfiber = dryga tusenlappen dyrare men lättare mer aero och skulle få cyklen att se snyggare och modernare ut (kul för mig)
 
Uppgradera gammal ram
Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Här kan du läsa ett test av Scott Speedster S20 ur tidningen Tour från 2012
(maskinöversatt från tyska => ngn sorts engelska)

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Är 50-klingan sliten? För att öka 50=>52 tänder ger i praktiken väldigt liten skillnad vad gäller utväxling och om du har kvar 34an kan växlingarna 34 <=> 52 bli känsliga, vid minsta feljustering kan kedjan kastas av när du växlar.
FC-5700 klingor har inte sålts på många år och kan vara svåra att hitta, de jag lyckas googla fram säljs dyrt på ebay.
Vill du verkligen lägga de pengarna om det är så att du vill ha mkt uppgradering för penagran?

Ny styrstam för mer areo position
Kolla bara höjden på klamman runt styrröret så att det blir OK

Med fälgbroms är en fegis som jag tveksam till kolfiberhjul med bromsyta i kolfiber,
satsa på beg aluhjul i bra skick och spara pengarna till uppgraderingarna på nästa cykel, för om du har börjat uppgradera kommer du väl inte att sluta?
Men oavsett hjul bör du satsa på riktigt bra däck+slang (eller tubeless om du är lagd åt det hållet)

kanske ny bike fit...
+1
Gör det då innan inköp av styrstam och styre

Alla komponenter du uppdaterar cykeln med, kan du ju sälja eller flytta den dagen du villhöver en ny ram eller cykel.
+1
Utom då möjligen 52-klinga och (hel-)kolfiberhjul, men gärna riktigt bra däck+slang.
 
Uppgradera gammal ram
Om du t ex går från t ex 42 till 38 cm styre så blir ju total reach ca 1 cm kortare. Så det kanske funkar med den stam du har idag fast vänd upp och ner?

Här är ett bra online-verktyg för att labba med olika modifieringar man kan göra, lätt att lägga olika längder och vinklar för att se skillnaden (dock ej styrbredd):

Alla ändringar påverkar ju positionen men jag har svårt att se att en ny bikefit skulle behövas för att man justerar någon cm, känns det bra efter 10 mil i sadeln är det väl bra?
Tack för länken!
Ja jag tänker det också!
 
Uppgradera gammal ram
Hej!

Jag har en begränsad budget och undrar helt enkelt om det är ekonomiskt rimligt att uppgradera min cykel?
Det är en Jag har en Scott Speedster s20 från 2012, aluminium ram med kolfiber gaffel och 105 5700 grupp.
Köpte den för 3k och har gjort service på den, bytt kasset, styrlager och vajrar. Är i behov av nya pedaler också för lagrena har börjat glappa och låta.
Cyklade vättern på den för några veckor sen vilket gick bra.

Det som jag skulle vilja uppgradera är:
Större klingor fram från 50t till 52t (Blir ju då nya kedja och kanske kasset)
Ny styrstam för mer areo position
Smalare styre för mer areo
Kolfiber hjul
Pedaler
kanske ny bike fit...

Är ramen värd det? Hur hade ni gjort? Hade ni gjort något av det?

tack för svar, Simon
Efter en Halvvättern, där en mekaniker anmärkt på bakväxelns slitage, så bytte jag: Cykeln blev bättre än ny!! Åh, vad kul det var att cykla igen! Det är således något att överväga.
 
Uppgradera gammal ram
Här kan du läsa ett test av Scott Speedster S20 ur tidningen Tour från 2012
(maskinöversatt från tyska => ngn sorts engelska)


Är 50-klingan sliten? För att öka 50=>52 tänder ger i praktiken väldigt liten skillnad vad gäller utväxling och om du har kvar 34an kan växlingarna 34 <=> 52 bli känsliga, vid minsta feljustering kan kedjan kastas av när du växlar.
FC-5700 klingor har inte sålts på många år och kan vara svåra att hitta, de jag lyckas googla fram säljs dyrt på ebay.
Vill du verkligen lägga de pengarna om det är så att du vill ha mkt uppgradering för penagran?


Kolla bara höjden på klamman runt styrröret så att det blir OK


Med fälgbroms är en fegis som jag tveksam till kolfiberhjul med bromsyta i kolfiber,
satsa på beg aluhjul i bra skick och spara pengarna till uppgraderingarna på nästa cykel, för om du har börjat uppgradera kommer du väl inte att sluta?
Men oavsett hjul bör du satsa på riktigt bra däck+slang (eller tubeless om du är lagd åt det hållet)


+1
Gör det då innan inköp av styrstam och styre


+1
Utom då möjligen 52-klinga och (hel-)kolfiberhjul, men gärna riktigt bra däck+slang.
Köper eftermarknads klinga och byter lilla till 36t!

Tänker att jag går till butik och köper styrstam så får de hjälpa mig med vilken infästning och längd.
 
Tillbaka
Topp