Pendlarkamera

tobiascyklar

Aktiv medlem
Pendlarkamera
Hej, funderar på att börja dokumentera mina livsfarliga eskapader i Stockholms trafiken varje dag. Den som till slut tar mig ska jag ha bevis mot.

Men vilken? Mobius eller yi verkar vara starka kandidater. Fortfarande bulky? Vilket fäste? Stor plym på hjälmen undvikes gärna om möjligt. Behöver man vattenskydd till dom? Vilket?

Tack :)

Pendlarkamera
Kom ihåg att du måste ha kamera åt alla vinklar bara, så du inte missar när du blir påkörd bakifrån bara för att du har kameran riktad framåt.

Alessandro_Dimas_360_Grad_Helm.JPG

Pendlarkamera
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nog dessa du skall ha, kanske? :-)
>
> https://cycliq.com/
>
>
> Frid!

Detta är nog the shit. Litet dyrare, men det är det nog värt. Mobius verkar kosta med vattentät väska kort och fäste typ hälften. Men denna är ju i en annan klass.

Får bli julklapp :-)

Pendlarkamera
Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom ihåg att du måste ha kamera åt alla vinklar
> bara, så du inte missar när du blir påkörd
> bakifrån bara för att du har kameran riktad
> framåt.
>
>

Haha. Mannen på bilden saknar en kamera riktad rakt uppåt. :)

Pendlarkamera
Letade efter en pendlarkameratråd, och hittade denna från 2015, startad av mig själv…

Går kanske att väcka liv i, borde hänt en del sen dess.

Fortfarande i marknaden (!).Vill hitta en billig som tar så bra bild att registreringsplåtar syns och funkar i svenskt stockholmsmörker.

Cycliq verkar vara gjord för ändamålet men är alldeles för dyr och får rätt dåliga recensioner.

Har någon hittat något på marknaden?

Pendlarkamera
Letade efter en pendlarkameratråd, och hittade denna från 2015, startad av mig själv…

Går kanske att väcka liv i, borde hänt en del sen dess.

Fortfarande i marknaden (!).Vill hitta en billig som tar så bra bild att registreringsplåtar syns och funkar i svenskt stockholmsmörker.

Cycliq verkar vara gjord för ändamålet men är alldeles för dyr och får rätt dåliga recensioner.

Har någon hittat något på marknaden?
Kolla vad både Dji och Insta360 har att erbjuda. GoPro är omsprungna. Cycliq har för dålig upplösning för regplåtar och funkar dåligt i mörker. Minne är så bra nu för tiden att du inte behöver tänka på att det ska vara konstant överskrivande inspelning som du kan få senaste 10-15 sekunderna ifrån utan du kan spela in hela turen och tillbaka varje dag utan problem. Finns lösningar för både fram och bak (tex minikameror du lätt fäster på kläderna eller cykeln) eller 360-kameror.

Pendlarkamera
Jag kikade på att ha en kamera för att kunna dokumentera, och polisanmäla, bilister när jag är ute och cyklar rando. Jag kom fram till att en 360 - Kamera, med tillräcklig upplösning för att faktiskt se regnumret hade varit det bästa, eftersom man fångar alla vinklar.
För rando blev dock batterifrågan för besvärlig...

Pendlarkamera
Vilken actionkamera som helst hade jag valt helst en där man har minst 2 batterier och som tar minst 128gb i minneskort , 1080pixlar så har du något ruskigt fint att visa .
Jag har å tänkt tanken att det är nog dags att skaffa en kamera å visa hur knepigt det är lite varstans 0 sen Alla Djur som gärna vill Visa sig :0) .

Ska du visa på yt eller är det mest för din egna Försäkrings skull?

Pendlarkamera
Det hjälper mer med regplåt utomlands. I Sverige måste man också bevisa vem som körde. Så polariserad kameralins är viktigare.
Det hjälper mer med regplåt utomlands. I Sverige måste man också bevisa vem som körde. Så polariserad kameralins är viktigare.

Ja, och nej:

Om man är oerhört hämndlysten och vill sätta dit "idioten som körde" så är detta rätt, i princip. Ägaren till bilen får dock en förklaringsbörda, och måste göra det sannolikt att bilen körts av någon annan. I en perfekt värld meddelar han då detta. Handlar det om smitningsolyckor av någon dignitet (personskada) brukar polisen inte släppa saken sådär på studs.

Är det däremot så att man drabbas av en smitare där man har någon sorts bevis på vilket motorfordon det handlar om (regnr i all ära, men starka kännetecken på fordonet, tidpunkt, plats, bilmodell etc etc fungerar också), så är vi cyklister skyddade av fordonets obligatoriska trafikförsäkring. Med ett regnr är det litet enklare, då går man direkt på försäkringsbolaget, med enbart en inspelning av "mördarbilen" får man gå ett steg längre, till Trafikförsäkringsföreningen.

Låt oss bara hoppas att det inte är dödsboet som har mest nytta av kamerafilen. Om man säger så.
Vi hoppas istället på imponerande bildbevis på skickliga väjningar och hur man undflyr vilda bilister...

Pendlarkamera
Jag kikade på att ha en kamera för att kunna dokumentera, och polisanmäla, bilister när jag är ute och cyklar rando. Jag kom fram till att en 360 - Kamera, med tillräcklig upplösning för att faktiskt se regnumret hade varit det bästa, eftersom man fångar alla vinklar.
Finns ju möjligheten att koppla en Insta360 X5 till externt batteri samtidigt som den används (om du tar ut batteriet i den). Vet dock inte hur mycket längre du hade kunnat använda den med en powerbank dock. Men det är en idé. Annars kan man snabbladda batterier i en liten väska och byta ut längs vägen. Tror dock kameran kommer överhetta av randokörning snabbare än du får slut på batterier.

Vore smutt om Garmin Varia-kameran (eller annat märke) hade nån funktion att börja spela in när radarn detekterar trafik och resten av tiden ligga i standby.

Pendlarkamera

Eh, dynamo ? Skämt åsido, det finns ofta möjlighet att ladda medan kameran är aktiv. En "batteribank" av tidigare poppis typ och en kabel kanske kan hjälpa?

Pendlarkamera
Ja, och nej:

Om man är oerhört hämndlysten och vill sätta dit "idioten som körde" så är detta rätt, i princip. Ägaren till bilen får dock en förklaringsbörda, och måste göra det sannolikt att bilen körts av någon annan. I en perfekt värld meddelar han då detta. Handlar det om smitningsolyckor av någon dignitet (personskada) brukar polisen inte släppa saken sådär på studs.

Är det däremot så att man drabbas av en smitare där man har någon sorts bevis på vilket motorfordon det handlar om (regnr i all ära, men starka kännetecken på fordonet, tidpunkt, plats, bilmodell etc etc fungerar också), så är vi cyklister skyddade av fordonets obligatoriska trafikförsäkring. Med ett regnr är det litet enklare, då går man direkt på försäkringsbolaget, med enbart en inspelning av "mördarbilen" får man gå ett steg längre, till Trafikförsäkringsföreningen.

Låt oss bara hoppas att det inte är dödsboet som har mest nytta av kamerafilen. Om man säger så.
Vi hoppas istället på imponerande bildbevis på skickliga väjningar och hur man undflyr vilda bilister...
Är det säkert att polisen skulle fortsätta jaga en smitare och inte bara lägga ner ärendet/säga att det är ett försäkringsärende? Tänker nu på mindre olyckor typ att man blivit prejad utan skador eller nåt. Inte dödsolycka såklart.

Pendlarkamera
Men om man vill kan man ringa ägaren och prata om farligt beteende i trafiken.
Såg för en tid sedan en i Schweiz som tog screenshots från sina filmer och laddade upp i deras PostNord-motsvarighets app för att skapa ett vykort och skrev en hälsning i den stilen på baksidan. Har för mig att PostNord har den möjligheten fortfarande att skapa vykort.

Pendlarkamera
I mitt fall har jag vid två tillfällen haft close calls med Upplandstrafiken. Då hade det varit bra att kunna skicka in fil till bolaget för att de sen kunnat informera den specifika föraren och allmänt.
För bilister tror jag på två utfall, oavsett om det går till dom eller inte. De som kört för nära utan att tänka på det, kanske bättrar sig. De som kört för nära med flit kanske blir hämndlystna och kör ännu närmare nästa gång. Men, om det finns en anmälan mot (bilen) och det vid ett senare tillfälle faktiskt händer något får nog ägaren svårt att förklara sig.

Pendlarkamera
Har också varit lite sugen på att dokumentera cykelpendlingen.. funderar dock på placering? Är det från styret som gäller? Då kanske man kan köra med mobilen.. har ca 30 min enkel väg..

Pendlarkamera
Finns ju möjligheten att koppla en Insta360 X5 till externt batteri samtidigt som den används (om du tar ut batteriet i den). Vet dock inte hur mycket längre du hade kunnat använda den med en powerbank dock. Men det är en idé. Annars kan man snabbladda batterier i en liten väska och byta ut längs vägen. Tror dock kameran kommer överhetta av randokörning snabbare än du får slut på batterier.

Vore smutt om Garmin Varia-kameran (eller annat märke) hade nån funktion att börja spela in när radarn detekterar trafik och resten av tiden ligga i standby.

Ja, men när turerna börjar vid typ 8 timmar blir det en del batteripyssel, eller stora powerbank, när kamerorna drar så pass mycket.

Pendlarkamera
Har också varit lite sugen på att dokumentera cykelpendlingen.. funderar dock på placering? Är det från styret som gäller? Då kanske man kan köra med mobilen.. har ca 30 min enkel väg..
Styret, hjälmen eller så kallad ”chest cam” som jag tycker ger bättre POV än styret. Men det är också viktigt att täcka bakåt just för säkerheten. Om man blir prejad bakifrån och tappar medvetandet så kanske man inte ens hinner uppfatta regnumret eller situationen ens.

Pendlarkamera
Styret, hjälmen eller så kallad ”chest cam” som jag tycker ger bättre POV än styret. Men det är också viktigt att täcka bakåt just för säkerheten. Om man blir prejad bakifrån och tappar medvetandet så kanske man inte ens hinner uppfatta regnumret eller situationen ens.

Ja, även om bakåt nog är viktigast som cyklist, kan framåt vara intressant också. Både efter omkörning, eller som på Mälaren runt XL förra helgen. Någonstans i början, Danderyd/Djursholm någonstans, möter klungan en bil som kör in i våran fil, ljustutar och pekar på den smala GC som är på andra sidan vägen.

Pendlarkamera
Ja, även om bakåt nog är viktigast som cyklist, kan framåt vara intressant också. Både efter omkörning, eller som på Mälaren runt XL förra helgen. Någonstans i början, Danderyd/Djursholm någonstans, möter klungan en bil som kör in i våran fil, ljustutar och pekar på den smala GC som är på andra sidan vägen.
Ja, allra bäst är nog en 360-kamera så får man också sidorna. Men då måste väl kameran vara placerad bra så man ser bakom, fram och båda sidor. Typ rakt upp i mitten. Är den fram vid styret som är populärt vid race för att visa vad som händer vid sidorna så blockerar ändå cyklisten vyn bakåt.

Typ en sån här setup med 360-kamera hade funkat:

Pendlarkamera
Jag vill bara filma skurkar 😂

För RR är nog den tekniska lösningen enklare. En Gopro på en pinne nedstoppad i en foodpouch Ala @bigmollo.
Men senaste tiden verkar insta köpt en massa influencers, vars filmande har "revolutionerats" senaste tiden av 360.
För RR eller vanliga vloggar/filmande för nöjets skull skulle jag rekommendera en sån liten minikamera á la DJI Osmo Nano.

Du monterar den enkelt med magnet på bröstet under tur, och bär en magnetisk ”pendant” under tröjan som den fäster på. Inga jobbiga västar eller annat. Finns sedan även fästen man kan ha på cykeln såklart. Men denna är så enkel att bara ha på bröstet och sen ta loss för att tex filma sig själv, åt sidan för att fånga vyerna eller vad som helst. Går även att fästa på annat metalliskt, så om man vill ha ett improviserat stativ är det bara att sätta den på tex stupröret på gatan.

Pendlarkamera
Jag vill bara filma skurkar 😂

För RR är nog den tekniska lösningen enklare. En Gopro på en pinne nedstoppad i en foodpouch Ala @bigmollo.
Men senaste tiden verkar insta köpt en massa influencers, vars filmande har "revolutionerats" senaste tiden av 360.
Jag som även paddlar har tänkt lite på att filma, när man tar bilder med mobilen är man tvungen att lägga ifrån sig paddeln (vilket obönhörligen gör att man stannar, och alla bilder blir olidligt lika och trista. Fota när sjön är vild kan man som regel glömma. Salsgolv är nyckeln och tråkigt.

Pendlarkamera
Är det säkert att polisen skulle fortsätta jaga en smitare och inte bara lägga ner ärendet/säga att det är ett försäkringsärende? Tänker nu på mindre olyckor typ att man blivit prejad utan skador eller nåt. Inte dödsolycka såklart.

Såhär: För att polisen skall jaga, så måste det handla om brott. Då kan det handla om "smitning" (då bryter man mot 5§ TBL). Det är ju här kamerabevisning kanske skulle kunna ge underlag för en sådan bedömning. Ponera exempelvis att bilen tränger cyklisten såpass illa att man vurpar över en trottoarkant, och sedan försvinner. Med god bevisning i form av en vurp-film och ett regnr skulle jag inte hålla det för otroligt att polisen skulle göra efterforskningar. Har cyklisten inte (som vår desillusionerade men förtänksamme TS tänker ha) inget som styrker olyckan mer än trasiga kläder och en allmän historia om en jävla biljävel som trängde mig så blir det som du antar.

Jag skulle tro att i de flesta lindriga fall, där motorfordonet stannat på platsen kommer att betraktas som en "ärlig olycka" och där försäkringsbolaget får reda ut ersättningar och skadestånd. Rent formellt har faktiskt cyklisten samma skyldighet.

Pendlarkamera
Såhär: För att polisen skall jaga, så måste det handla om brott. Då kan det handla om "smitning" (då bryter man mot 5§ TBL). Det är ju här kamerabevisning kanske skulle kunna ge underlag för en sådan bedömning. Ponera exempelvis att bilen tränger cyklisten såpass illa att man vurpar över en trottoarkant, och sedan försvinner. Med god bevisning i form av en vurp-film och ett regnr skulle jag inte hålla det för otroligt att polisen skulle göra efterforskningar. Har cyklisten inte (som vår desillusionerade men förtänksamme TS tänker ha) inget som styrker olyckan mer än trasiga kläder och en allmän historia om en jävla biljävel som trängde mig så blir det som du antar.

Jag skulle tro att i de flesta lindriga fall, där motorfordonet stannat på platsen kommer att betraktas som en "ärlig olycka" och där försäkringsbolaget får reda ut ersättningar och skadestånd. Rent formellt har faktiskt cyklisten samma skyldighet.
Jag har andra erfarenheter där bland annat misshandel, inbrott och andra brott läggs ner någon minut efter det anmälts trots att videobevisning, vittnen och annat finns som polisen inte ens bemödar sig att kolla på.

Tillbaka
Topp