[Byggtråd] Helstel singelspeed på konstig ram

Jag försöker att hålla mig från att bygga en sån här, som ren tröst över "tillbaka till kontoret" beskedet vi fick.
Tror den är skoj för allt utom att cykla fort?
IMG_2149.webp

Missmodig uppdatering.

Började med att kapa gaffelrör. Noga noga, aldrig några problem annars. När jag monterade gaffeln blev jag väldigt förvånad när den bottnade mot nedre styrlagret utan att ens titta upp genom övre styrlagret. Rejält trött tittade jag på den avkapade biten där min rits för kapning syntes tydligt - på något vis hade jag fått en perfekt repa på gaffelröret där jag kapade gaffeln så det blev fem centimeter fel eller så. Suck.

La ramen på hyllan ett tag och övervägde alternativen. Ny gaffel fanns bara i fel färg. Tog sats i ett par veckor och sen ringde jag grannen för att låna svarven.

IMG_2309.webp

IMG_2310.webp

IMG_2311.webp

IMG_2313.webp

IMG_2314.webp

IMG_2315.webp

Målade i avvikande färg för att vara tydlig med att styrröret är förlängt. Känner mig trygg med lagningen men man behöver ju vara noga med att berätta det ifall att man säljer cykeln. Hänvisar till denna tråden om så blir fallet..

Så, nästa fråga: vad fan ska jag ha för vevparti på den här knepiga ramen? Hjälp mig lösa frågan i den här tråden https://happyride.se/forum/threads/mekhjalp-vevparti-shimano-mtb.3707318/#post-4792413

IMG_2384.webp

IMG_2412.webp

Vill man hellre svara här är det 68 mm vevlagerhylsa för T47 som gör att ett Shimanovevparti med 55 millimeters kedjelinje blir hela 12 mm för långt i axellängd. Ska prova med 52 millimeters kedjelinje som förmodligen bara ger mig 6 mm för lång axel. Plastdistanser är inte min grej riktigt.. Hjälp!☺️

I övrigt känns ramen hög som satan och jag har inga större problem att få emellan ett stort marsvin mellan sadelrör och vevpartihylsa pga de aplånga kedjestagen... Missmodigt är ordet, men har blivit överraskad förr.

Senast ändrad:
Inte dumt! Absolut, ett par lagom breda adapterbrickor i alu hade löst hela problemet, MEN det blir längre hävstång på vevlagret med veven monterad "långt ut". Mina knän gillar så litet q-värde som möjligt därtill. Lär ha marginell betydelse på den här cykeln, men ändå.. Vevparti med möjlighet att montera 32-36T samt med 24-millimetersaxel som är ca 109 mm lång hade varit mer rätt!☺️

Missmodig uppdatering.

Började med att kapa gaffelrör. Noga noga, aldrig några problem annars. När jag monterade gaffeln blev jag väldigt förvånad när den bottnade mot nedre styrlagret utan att ens titta upp genom övre styrlagret. Rejält trött tittade jag på den avkapade biten där min rits för kapning syntes tydligt - på något vis hade jag fått en perfekt repa på gaffelröret där jag kapade gaffeln så det blev fem centimeter fel eller så. Suck.

La ramen på hyllan ett tag och övervägde alternativen. Ny gaffel fanns bara i fel färg. Tog sats i ett par veckor och sen ringde jag grannen för att låna svarven.

Visa bilaga 841502

Visa bilaga 841503

Visa bilaga 841504

Visa bilaga 841505

Visa bilaga 841506

Visa bilaga 841507

Målade i avvikande färg för att vara tydlig med att styrröret är förlängt. Känner mig trygg med lagningen men man behöver ju vara noga med att berätta det ifall att man säljer cykeln. Hänvisar till denna tråden om så blir fallet..

Så, nästa fråga: vad fan ska jag ha för vevparti på den här knepiga ramen? Hjälp mig lösa frågan i den här tråden https://happyride.se/forum/threads/mekhjalp-vevparti-shimano-mtb.3707318/#post-4792413

Visa bilaga 841508

Visa bilaga 841509

Vill man hellre svara här är det 68 mm vevlagerhylsa för T47 som gör att ett Shimanovevparti med 55 millimeters kedjelinje blir hela 12 mm för långt i axellängd. Ska prova med 52 millimeters kedjelinje som förmodligen bara ger mig 6 mm för lång axel. Plastdistanser är inte min grej riktigt.. Hjälp!☺️

I övrigt känns ramen hög som satan och jag har inga större problem att få emellan ett stort marsvin mellan sadelrör och vevpartihylsa pga de aplånga kedjestagen... Missmodigt är ordet, men har blivit överraskad förr.
Jag snubblade också på vevlager och vev. Jag kollade på Nic the bike mechanic och han byggde ju en vagabond med XTR-vevar. Han kör ett vevlager från wheels manufacturing och på deras guide verkar de ha två som passar. Jag köpte slx med 38t-drev och det passade inte med mitt rotorvevlager.

Men jag hade ju panik och chansköpte grx-vevar med 38t och de funkade. Kan vara att jag vill ha en 1mm-distans på ena sidan men jag är inte proffs nog att se sånt.

Sen efter att ha hojat norsk uppförsbacke i två dagar så ser jag ju charmen med att köra mindre drev fram. Men hemma och på danskt grus så funkade 38t bra.

Sen så måste jag väl också säga att flatmount grx-bromsar kanske inte räcker när man dundrar ner 12% norsk nedförsbacke med halva sitt bohag på cykeln.

Tillbaka
Topp