Missmodig uppdatering.
Började med att kapa gaffelrör. Noga noga, aldrig några problem annars. När jag monterade gaffeln blev jag väldigt förvånad när den bottnade mot nedre styrlagret utan att ens titta upp genom övre styrlagret. Rejält trött tittade jag på den avkapade biten där min rits för kapning syntes tydligt - på något vis hade jag fått en perfekt repa på gaffelröret där jag kapade gaffeln så det blev fem centimeter fel eller så. Suck.
La ramen på hyllan ett tag och övervägde alternativen. Ny gaffel fanns bara i fel färg. Tog sats i ett par veckor och sen ringde jag grannen för att låna svarven.
Visa bilaga 841502
Visa bilaga 841503
Visa bilaga 841504
Visa bilaga 841505
Visa bilaga 841506
Visa bilaga 841507
Målade i avvikande färg för att vara tydlig med att styrröret är förlängt. Känner mig trygg med lagningen men man behöver ju vara noga med att berätta det ifall att man säljer cykeln. Hänvisar till denna tråden om så blir fallet..
Så, nästa fråga: vad fan ska jag ha för vevparti på den här knepiga ramen? Hjälp mig lösa frågan i den här tråden
https://happyride.se/forum/threads/mekhjalp-vevparti-shimano-mtb.3707318/#post-4792413
Visa bilaga 841508
Visa bilaga 841509
Vill man hellre svara här är det 68 mm vevlagerhylsa för T47 som gör att ett Shimanovevparti med 55 millimeters kedjelinje blir hela 12 mm för långt i axellängd. Ska prova med 52 millimeters kedjelinje som förmodligen bara ger mig 6 mm för lång axel. Plastdistanser är inte min grej riktigt.. Hjälp!
I övrigt känns ramen hög som satan och jag har inga större problem att få emellan ett stort marsvin mellan sadelrör och vevpartihylsa pga de aplånga kedjestagen... Missmodigt är ordet, men har blivit överraskad förr.