Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Själv har jag kört buzzrack med 4 cyklar ett tag nu och det fungerar men det är ett evigt trixande när olika cyklar skall på, speciellt när allas MTB skall med.
Väntar nu på leverans av ett Vertical Bike Rack för fyra cyklar och jag har postat om det i en annan tråd men det ska bli spännande att se om det är så bra som de lovar eller om det blir ett dyrt misstag.

Kultrycket har diskuterats och med de cyklar jag kör och den bil jag har så är det gott om marginal men stället väger en del. Initialt fick jag uppgift på 39kg men det verkar landa på ca 35kg för fyra cyklar varianten.

1784823850238.webp

Blir spännande med ditt vertikala! Hatar mitt Mont Blanc varje gång jag ska använda det. Förvisso har det till slut alltid gått att få ihop det men det är ett evigt pusslande och har man en lång Endurohoj är det gränsfall. Min SC Hightower i large är inte superlång men det är precis så att hjulen får någon slags stöd av hållarna. Varje gång man ska montera cyklar står man och kliar sig i huvudet och vrider och vänder på de jävla klorna och tänker hur f-n ska detts gå ihop. En halvtimme senare är man klar och tänker "hade jag bara gjort så från början".
Lustigt nog är den kunskapen som bortblåst nästa gång man ska lasta 😀

1283 mm hjulbas är väl långt på Eazzy 4 kan konstateras. Cyklar med höga gafflar och udda ramkonstruktioner likt en del enduro och dh-hojar kan också få problem med att stolpen hamnar på ett ställe där det inte finns något i rätt höjd eller form att fästa i.

Min Lapierre får jag surra med ett buntband… Treken däremot som har en mer konventionell form passar utmärkt liksom barnens cyklar.

Hade nog kört takställ typ Upride om det inte var för att det sitter en takbox på bilen nästan hela året… Synd att Thules dragkroksställ med motsvarande fäste inte finns i EU…

Thule har ju korta stänger mef en klampa i varje ände. Kan användas för att ansluta t.ex. en tredje cykel om det är krångligt med de genomgående stängerna.

Jag har funderat på något hemmabygge typ enligt detta; Scorpion
Finns ju färdiga klämfästeb att köpa 😊

Men har ingen här något från Kuat rack?

Vet att det var någon som brukade hänga i Järvsö för drygt 10 år sedan som körde något vertikalt ställ på sin Hummer eller någon liknande bil. Såg så smidigt ut😊

Jag har funderat på något hemmabygge typ enligt detta; Scorpion
Finns ju färdiga klämfästeb att köpa 😊

Men har ingen här något från Kuat rack?

Vet att det var någon som brukade hänga i Järvsö för drygt 10 år sedan som körde något vertikalt ställ på sin Hummer eller någon liknande bil. Såg så smidigt ut😊
Akkebike har byggt ett eget som de verkar nöjda med. Utmaningen blir väl om det blir godkänt att använda om det blir inspektion. Men med ljus och nummerskylt kanske det löser sig.

Akkebike har byggt ett eget som de verkar nöjda med. Utmaningen blir väl om det blir godkänt att använda om det blir inspektion. Men med ljus och nummerskylt kanske det löser sig.
Jo jag såg den tråden här förut tror jag?
Får nöja mig med mitt EasyFold XT så länge, problemet är när först när det inte räcker till längre, men får väl bli tankstället i kombination då 😊

Jag har nu kört några vändor med Buzzrack buzzwing 4 och är ändå rätt nöjd. Åkte stockholm-trysil med 3fs+ barncykel och det svajade inte alltför mycket, Men på vägen tillbaka hade vi full bil och 4fs-cyklar i stl M, boost, 15kg per cykel och en barncykel på toppen av alla cyklar. Då kändes det inte superstabilt längre, men vi körde mjukt :)

De två platserna i mitten blir ganska trånga om man ska spänna fast ramen med ställets fästen så jag körde med spännband istället och fick ytterligare någon cm mellan cyklarna.

Är Nöjd med köpet och är enkel att förvara.

Hade en thule velocompact för 2 cyklar förra året. Ledsnade direkt på att behöva köra med trasor mellan cyklarna och pusslet för att få ramklämman att passa så sålde den efter första resan. Köpte en thule epos i år och den är grym. Bra avstånd mellan cyklarna, har två stumpjumper. Lätt att lasta. Tar typ 2minuter så är båda på plats. Kostar en del men värt varenda krona. Såg att de dessutom släppt en ny modell på epos med backsensorer nu. Den hade ju vart trevligt att ha med 17' för en hållare för 2cyklar är lite väl dyrt.

Hade en thule velocompact för 2 cyklar förra året. Ledsnade direkt på att behöva köra med trasor mellan cyklarna och pusslet för att få ramklämman att passa så sålde den efter första resan. Köpte en thule epos i år och den är grym. Bra avstånd mellan cyklarna, har två stumpjumper. Lätt att lasta. Tar typ 2minuter så är båda på plats. Kostar en del men värt varenda krona. Såg att de dessutom släppt en ny modell på epos med backsensorer nu. Den hade ju vart trevligt att ha med 17' för en hållare för 2cyklar är lite väl dyrt.
Håller med. Hade ett Euroway g2 förut och det tog 25 minuters svärande och smutsiga händer att få två mtb på plats.
Med epos ställer jag bara dit cyklarna och det är klart på högst två minuter. Värt varje krona.

Blir spännande med ditt vertikala! Hatar mitt Mont Blanc varje gång jag ska använda det. Förvisso har det till slut alltid gått att få ihop det men det är ett evigt pusslande och har man en lång Endurohoj är det gränsfall. Min SC Hightower i large är inte superlång men det är precis så att hjulen får någon slags stöd av hållarna. Varje gång man ska montera cyklar står man och kliar sig i huvudet och vrider och vänder på de jävla klorna och tänker hur f-n ska detts gå ihop. En halvtimme senare är man klar och tänker "hade jag bara gjort så från början".
Lustigt nog är den kunskapen som bortblåst nästa gång man ska lasta 😀

Känner igen det där.

Fota, skriv ut och lägg bilden i bagaget, annars hittar man inte bilden. Är ett tips jag inte har följt 😁

Känner igen det där.

Fota, skriv ut och lägg bilden i bagaget, annars hittar man inte bilden. Är ett tips jag inte har följt 😁
Haha bra tips!

Tyvärr är den stora utmaningen inte alltid var man ska sätta klämmorna (något som bild hjälper med), utan hur man fick dit dem från början. I synnerhet på FS eller aeroformade ramar är det ett mipplande likt rubikskub innan man roterat, vridit, vinklat, skjutit och svurit tillräckligt länge tills en acceptabel position hittats. 😀

Någon som testat Thule VeloLite för en cykel? Som referens kör jag en Skoda Enyaq och Trek Top Fuel 8. Har tidigare kört med cyklen på taket, men med Skodan blev det lite mer intressant med dragkrok igen då det är lättare att ta av och på.
Det är bara jag som cyklar i familjen så det räcker gott med modellen för en cykel.
Beställde en på vinst och förlust. Tycker det är en smidig hållare för en cykel, sitter stabilt. Och lätt att ta av och på cykeln. Att det inte är tiltbart tycker jag inte gör så mycket.
IMG_0357.webp

Bilagor

• IMG_0358.webp
    IMG_0358.webp
    947.2 KB · Besök: 39
  • IMG_0359.webp
    IMG_0359.webp
    1,020.2 KB · Besök: 41
Förvisso lite offtopic då frågan gäller ett Thule Proride 598 för takräcke men hittar inga andra dedikerade "cykelhållartrådar".

Finns det någon som vet 100% om man kan köra såhär? Bakre fästet snurrat 180°. Det ger mig möjlighet att flytta hållaren ytterligare några centimeter ut mot ytterkant.

Enligt manualen verkar det kosher då fotot är hämtad från kapitlet som handlar om montering på förarsida. Hittade även ett foto med sådan montering men det känns lite fel att spännet är öppet framåt i bilens körriktning.

Screenshot_20260818_180213_Chrome.webp
P1030808.webp
20260818_174141.webp

Tillbaka
Topp