Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
IMG_6708.webp

Första gången jag bygger trekors så jag har inget att jämföra med — lyckades jag få ekrarna rätt?

Hjulbyggartråden
Första gången jag bygger trekors så jag har inget att jämföra med — lyckades jag få ekrarna rätt?
Var tvungen att fundera varför det såg konstigt ut, och insåg att du det är 28 ekrar. Vanligtvis väljer man väl tvåkors med 28 ekrar? Vinkeln vid flänsen i navet blir ju ganska aggressiv, och risken är väl att ekern belastas lite tokigt? Hur ligger ekrarna an mot flänsen? Blir det en extra böj vid flänskanten, eller går ekern rakt där?

Hjulbyggartråden
Var tvungen att fundera varför det såg konstigt ut, och insåg att du det är 28 ekrar. Vanligtvis väljer man väl tvåkors med 28 ekrar?
Konstaterar att det finns gott om åsikter åt alla möjliga håll. Har kört tvåkors på mina tidigare byggen men de två duktiga hjulbyggare jag pratade med sade trekors så kör på det den här gången.

Vinkeln vid flänsen i navet blir ju ganska aggressiv, och risken är väl att ekern belastas lite tokigt? Hur ligger ekrarna an mot flänsen? Blir det en extra böj vid flänskanten, eller går ekern rakt där?
Med reservation för att hjulet bara är ihopmonterat och ekrarna inte är spända ordentligt än:
IMG_6709.webp

IMG_6710.webp

Hjulbyggartråden
Som andra redan har skrivit: ja (Med brasklappen: så vitt jag kan se på bilderna)

Man vill ju ha ekrarna så tangentiellt som möjligt från navet
(det framgår förhoppningsvis av bilden nedan)
Tangential_spoking.webp

Men man vill inte att ekrarna kommer för nära, eller i värsta fall över, nästa eker i navet
och du har "flätat" ekrarna: över, över, under (än en gång: så vitt jag kan se)

Detta kan man enkelt kontrollera samtidigt som man räknar fram ekerlängden mha

Hjulbyggartråden
Freespoke stod för uträkningen:

Freespoke Rear 3x A29C30D28.webp

286 mm Sapim D-Light och 12 mm mässingsnipplar har köpts (men jag har inte kontrollmätt, ska göra det). Jag tycker jag har prickat rätt vid monteringen:

IMG_6712.webp

Men, med reservation för att jag inte börjat spänna än, det sticker ut lite väl många gängor:

IMG_6713.webp

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta. Oklart om det blivit fel i kalkylatorn (har dubbelkollat värdena) eller om uppgiven ERD från fabrik inte stämmer. Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.

Dessutom är det tvåkors han rekommenderar, så jag mindes fel där också 😣

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta. Oklart om det blivit fel i kalkylatorn (har dubbelkollat värdena) eller om uppgiven ERD från fabrik inte stämmer. Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.

Nog för att jag hört gott om honom, men det låter ju ändå lite som att du blivit såld en viss andel eget tyckande IOM att 28/trekors är extremt vanligt.

Hjulbyggartråden
Men jag har också landat i att för egen del är det viktigare för att hjulen ska hålla att jag kollar spänningen regelbundet än att det är akademiskt rätt.

Har två hjulpar med SP 28h trekors och vanliga 32 trekors på DHn som nog totalt sett är i sämst skick..

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta.
Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.
Trist
Men jag har själv lyckats göra samma sak och jag löste det då snabbt och enkelt med 2mm längre nipplar
De hjulen rullade sedan ~2.000mil hos mig innan jag sålde dem och jag har ännu inte fått några klagomål från han som köpte dem.
Det var dessutom smala, lätta och då även flexiga fälgbromsade alufälgar vilket förstås ökar risken för utmattningsbrott.
Men jag använde mässingsnipplar, typ sådana här

Hjulbyggartråden
Förvisso. Innan man byggt hjulet. Man kanske inte måste börja om om det är typ ok. Om man inte ska cykla jorden runt och det måste hålla för evigt eller något liknande.
Jo men det är väl för just det egna tyckandet man går till en erfaren byggare? Båda funkar ju.

Men det blir säkert bra. Jag är ju ekonom och mer intresserad av att cykla på grejerna än huruvida de är optimala.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Angående 28H och 3x. För dom här hjulen fick jag 0,6 mm frigång från ekerhuvudet från FreeSpoke. Det funkar, men är inte mycket marginal. När jag ska bygga hjul nu med liknande förutsättningar kommer jag nog att välja 2x i fram (men 3x i bak där det finns mer marginal, liknande siffror som för hjulet @MagerValp byggde).
IMG_0141.webp

Hjulbyggartråden
Trist
Men jag har själv lyckats göra samma sak och jag löste det då snabbt och enkelt med 2mm längre nipplar
De hjulen rullade sedan ~2.000mil hos mig innan jag sålde dem och jag har ännu inte fått några klagomål från han som köpte dem.
Det var dessutom smala, lätta och då även flexiga fälgbromsade alufälgar vilket förstås ökar risken för utmattningsbrott.
Men jag använde mässingsnipplar, typ sådana här
Är det inte DTs längre nipplar man ska ha om man ska anpassa för ekerlängden? Jag har förstått det som att gängorna börjar på samma ställe på Sapims nipplar, oavsett längd, och att det enda som skiljer är utsticket ur fälgen.

Hjulbyggartråden

Vad är det för fälgar? Som exempel mäter Light Bicycle ERD till insidan av fälgen, vilket kan resultera i för korta ekrar. Dom anger att man ska avrunda uppåt, antagligen delvis för att kompensera för det.

Hjulbyggartråden
Är det inte DTs längre nipplar man ska ha om man ska anpassa för ekerlängden? Jag har förstått det som att gängorna börjar på samma ställe på Sapims nipplar, oavsett längd, och att det enda som skiljer är utsticket ur fälgen.
Det vet jag inte och det var såpass länge sedan att jag inte kommer ihåg vilka nipplar jag använde.
Men visst verkar DTs nipplar ha gänglängd i proportion till nippellängd
åtminstone enl den här bilden
DT nipplar.webp

Hjulbyggartråden
Vad är det för fälgar? Som exempel mäter Light Bicycle ERD till insidan av fälgen, vilket kan resultera i för korta ekrar. Dom anger att man ska avrunda uppåt, antagligen delvis för att kompensera för det.

Hjulbyggartråden
Det ser ut som att EIE mäter på samma sätt som Light Bicycle. Om det här blir ett problem eller inte antar jag beror på hur hål och nipplar funkar tillsammans och hur man avrundar. När jag har byggt med fälgar från Light Bicycle har jag mätt själv med nipplarna jag har tänkt använda (och i något fall också brickor) för att få en känsla för hur det kan tänkas påverka ekerlängden. Innebär iofs längre ledtid eftersom man inte kan beställa ekrar innan man har fått fälgen.
1786693154040.webp

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag är bortskämd med att ha en LBS där man kan gå in med en fälg och nav av valfritt slag, varpå ERD och navdimensioner mäts följt av att ekrar i rätt längd tas fram från hyllan. Grymt smidigt!☺️

Hjulbyggartråden
Får jag fråga varför du har använt brickor till LB-fälgar?
För så här skriver Lightbicycle själva om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."
Kommer inte ihåg riktigt, men det var mitt första bygge med kolfiberfälgar och hade kanske någon ide om att det skulle bli mer hållbara hjul. Hjulen jag ska bygga nu är också med fälgar från Light Bicycle och där har jag inte planerat att använda brickor.

Hjulbyggartråden
Angående 28H och 3x. För dom här hjulen fick jag 0,6 mm frigång från ekerhuvudet från FreeSpoke. Det funkar, men är inte mycket marginal. När jag ska bygga hjul nu med liknande förutsättningar kommer jag nog att välja 2x i fram (men 3x i bak där det finns mer marginal, liknande siffror som för hjulet @MagerValp byggde).
Visa bilaga 847192
Undrar om det är så att min uppfattning att det är "normalt" kommer sig av att jag bara byggt 28h med straightpull då. Där är ju det här inte något att fundera över, någon har redan bestämt.
Med klassiska nav hade jag nog iofs inte övervägt 28 och därför inte funderat så mycket på saken, eftersom jag sett det som SP+28 => tillräckligt starkt men lätt klassiska+32 => för maximal styrka.

Hjulbyggartråden
Det ser ut som att EIE mäter på samma sätt som Light Bicycle. Om det här blir ett problem eller inte antar jag beror på hur hål och nipplar funkar tillsammans och hur man avrundar. När jag har byggt med fälgar från Light Bicycle har jag mätt själv med nipplarna jag har tänkt använda (och i något fall också brickor) för att få en känsla för hur det kan tänkas påverka ekerlängden. Innebär iofs längre ledtid eftersom man inte kan beställa ekrar innan man har fått fälgen.
Visa bilaga 847218
det där måttet inkluderar ju fälgtjockleken, alltså korrekt erd.

det är det måttet som i själva verket är erd. mäter man innermåttet på fälgen lägger man till dubbla fälgtjockleken

tråkigt om det skulle uppstå hittepå när der gäller erd.

aldrig sett det felangivet faktiskt. men brukar ändå inte beställa ekrar innan jag har nav och fälg hemma.

Hjulbyggartråden
Jag menade alltså att ERD anges utan att räkna med nipplarna, eller något annat godtyckligt ställe där man vill att ekern ska sluta. Insidan var kanske ett dumt ord att använda. Använder man det måttet är det där ekern kommer att sluta, avrundar man nedåt blir det ännu närmare navet. DT mäter på ett annat sätt, d v s om man bygger med fälgar och nav från DT och använder deras verktyg för att räkna ut ekerlängden kommer ekern att sluta längre upp i nippeln.
IMG_0143.webp

Hjulbyggartråden
det där måttet inkluderar ju fälgtjockleken, alltså korrekt erd.

det är det måttet som i själva verket är erd. mäter man innermåttet på fälgen lägger man till dubbla fälgtjockleken

tråkigt om det skulle uppstå hittepå när der gäller erd.

aldrig sett det felangivet faktiskt.

Nej. ERD borde vara två gånger distansen mellan centret av hjulet och punkten där en optimal placerade eker slutar. Dock gör tyvärr inte alla tillverkare så.

men brukar ändå inte beställa ekrar innan jag har nav och fälg hemma.

Jag beställer gärna allt samtidigt. Jag vill inte vänta längre. Jag har dock tur att jag, eller min son, ville bygga hjul med DT fälg, nav, ekrar och nipplar och att DTs fina webbverktyg finns.

Hjulbyggartråden
Jag menade alltså att ERD anges utan att räkna med nipplarna, eller något annat godtyckligt ställe där man vill att ekern ska sluta. Insidan var kanske ett dumt ord att använda. Använder man det måttet är det där ekern kommer att sluta, avrundar man nedåt blir det ännu närmare navet. DT mäter på ett annat sätt, d v s om man bygger med fälgar och nav från DT och använder deras verktyg för att räkna ut ekerlängden kommer ekern att sluta längre upp i nippeln.
Visa bilaga 847287
tack för info. det kanske är därför man får avvikande värden när man använder dt:s kalkylator.

undviker den därmed.

om jag önskar 1mm högre ekeravslut jämfört med den vedertagna referensen erd kan man lämpligen lägga till detta själv

Hjulbyggartråden
Efter över säkert 10 hjulpar byggda har detta med ERD aldrig slagit mig som något som kan variera. Har växelvis använt mig av Spocalc och sedan några år tillbaka enbart DT:s. Har jag bara haft tur? Alla mina hjul har hållit för träning och tävling utan problem, och de håller sig raka och fina…

Hjulbyggartråden
När jag mäter erd till nippelspårbotten på LBs fälgar så skiljer det normalt mycket mot vad LB uppger som erd.
Med det faktiska erd i spårbotten som dts kalkylator vill ha så blir alltid ekerlängderna rätt.

Hjulbyggartråden
Efter över säkert 10 hjulpar byggda har detta med ERD aldrig slagit mig som något som kan variera. Har växelvis använt mig av Spocalc och sedan några år tillbaka enbart DT:s. Har jag bara haft tur? Alla mina hjul har hållit för träning och tävling utan problem, och de håller sig raka och fina…

Man har väl minst en mm marginal och sen berör det på hur hård man kör.

Men det är dåligt att ERD inte bara beför på fälgen men också på vilken nipplar man använder och på om man använder brickor.

Tillbaka
Topp