Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
IMG_6708.webp

Första gången jag bygger trekors så jag har inget att jämföra med — lyckades jag få ekrarna rätt?

Hjulbyggartråden
Första gången jag bygger trekors så jag har inget att jämföra med — lyckades jag få ekrarna rätt?
Var tvungen att fundera varför det såg konstigt ut, och insåg att du det är 28 ekrar. Vanligtvis väljer man väl tvåkors med 28 ekrar? Vinkeln vid flänsen i navet blir ju ganska aggressiv, och risken är väl att ekern belastas lite tokigt? Hur ligger ekrarna an mot flänsen? Blir det en extra böj vid flänskanten, eller går ekern rakt där?

Hjulbyggartråden
Var tvungen att fundera varför det såg konstigt ut, och insåg att du det är 28 ekrar. Vanligtvis väljer man väl tvåkors med 28 ekrar?
Konstaterar att det finns gott om åsikter åt alla möjliga håll. Har kört tvåkors på mina tidigare byggen men de två duktiga hjulbyggare jag pratade med sade trekors så kör på det den här gången.

Vinkeln vid flänsen i navet blir ju ganska aggressiv, och risken är väl att ekern belastas lite tokigt? Hur ligger ekrarna an mot flänsen? Blir det en extra böj vid flänskanten, eller går ekern rakt där?
Med reservation för att hjulet bara är ihopmonterat och ekrarna inte är spända ordentligt än:
IMG_6709.webp

IMG_6710.webp

Hjulbyggartråden
Som andra redan har skrivit: ja (Med brasklappen: så vitt jag kan se på bilderna)

Man vill ju ha ekrarna så tangentiellt som möjligt från navet
(det framgår förhoppningsvis av bilden nedan)
Tangential_spoking.webp

Men man vill inte att ekrarna kommer för nära, eller i värsta fall över, nästa eker i navet
och du har "flätat" ekrarna: över, över, under (än en gång: så vitt jag kan se)

Detta kan man enkelt kontrollera samtidigt som man räknar fram ekerlängden mha

Hjulbyggartråden
Freespoke stod för uträkningen:

Freespoke Rear 3x A29C30D28.webp

286 mm Sapim D-Light och 12 mm mässingsnipplar har köpts (men jag har inte kontrollmätt, ska göra det). Jag tycker jag har prickat rätt vid monteringen:

IMG_6712.webp

Men, med reservation för att jag inte börjat spänna än, det sticker ut lite väl många gängor:

IMG_6713.webp

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta. Oklart om det blivit fel i kalkylatorn (har dubbelkollat värdena) eller om uppgiven ERD från fabrik inte stämmer. Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.

Dessutom är det tvåkors han rekommenderar, så jag mindes fel där också 😣

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta. Oklart om det blivit fel i kalkylatorn (har dubbelkollat värdena) eller om uppgiven ERD från fabrik inte stämmer. Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.

Dessutom är det tvåkors han rekommenderar, så jag mindes fel där också 😣
Nog för att jag hört gott om honom, men det låter ju ändå lite som att du blivit såld en viss andel eget tyckande IOM att 28/trekors är extremt vanligt.

Hjulbyggartråden
Men jag har också landat i att för egen del är det viktigare för att hjulen ska hålla att jag kollar spänningen regelbundet än att det är akademiskt rätt.

Har två hjulpar med SP 28h trekors och vanliga 32 trekors på DHn som nog totalt sett är i sämst skick..

Hjulbyggartråden
Var förbi Pedalen och Fälgen i dag och fick bekräftat att ekrarna är 2 mm för korta.
Landade hur som helst i att jag låter Martin bygga hjulet åt mig, går snabbare och blir rakare än än om jag ska beställa nya ekrar och bygga själv.
Trist
Men jag har själv lyckats göra samma sak och jag löste det då snabbt och enkelt med 2mm längre nipplar
De hjulen rullade sedan ~2.000mil hos mig innan jag sålde dem och jag har ännu inte fått några klagomål från han som köpte dem.
Det var dessutom smala, lätta och då även flexiga fälgbromsade alufälgar vilket förstås ökar risken för utmattningsbrott.
Men jag använde mässingsnipplar, typ sådana här

Tillbaka
Topp