Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vÄr webbplats som en webbapp pÄ din startskÀrm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag lyckades inte fÄ 10-delat shimano-reglage att vÀxla rimligt bra över hela kassetten (10-delad) med 12-delad shimano-bakvÀxel.
Tyckte först att svarat var nej. Men ser nu att 10-delat Shimano MTB bakvÀxel har shift ratio 1.2 medan Sram 12-delat, som Àr kompatibel med Shimano 12-delat, har ratio 1.01. Det betyder att cable pull av vÀxelreglage Àr ungefÀr samma.
![]()
Compatibility [04] Rear derailleurs | Bike Gremlin US
Which rear derailleur can be paired with which shifters and cassette combination. What to pay attention to when mix-matchingâŠbike.bikegremlin.com
Hmm, det var ett lÄngskott med motstridiga uppgifter nÀr jag sökte. Verkar dock som att det inte fungerar smÀrtfritt. FÄr se om jag kan hitta en bakvÀxel som funkar, eller snabbt skaffa mig starkare ben...
Min Chatgpt Àr trÀnad för att vara en pessimist.Det hÀr Àr en perfekt frÄgestÀllning för ett AI-nonsens-svar. Vem blir först?
Har redan provat. Svaret var sÄ opÄlitligt att jag behövde kalla in Happy.Det hÀr Àr en perfekt frÄgestÀllning för ett AI-nonsens-svar. Vem blir först?
Skaffa pro versionen. UpptrĂ€nad chatgpt kan typ svara ânu rĂ€cker det, gör ngt produktivt istĂ€lletâ.Har redan provat. Svaret var sĂ„ opĂ„litligt att jag behövde kalla in Happy.
Man behöver inte en reservdelslÄda pÄ tanken att man kan skaffa en komplett 12 delad XT drivlina i Tyskland för 3000kr. Det kostar typ som begagnad 11delad pÄ Happy. Priser Àr heeeelt galna, tycker nÀstan synd om Cykelkraft. Nej det gör jag inte.Utan att ha provat sÄ sÀger jag att det inte fungerar, tyvÀrr. Dels givet olika cablepull och distanser mellan drev, men frÀmst för att jag aldrig hört talas om att nÄgon kört pÄ det viset. Smidigaste lösningen kanske istÀllet Àr att lÄna en 10-delad bakvÀxel, sÄdana finns sÀkert i lite olika reservdelslÄdor. Jag har en att undvara men antar att Göteborg Àr fel del av landet för dig.
Hur ska du komma Ät de resterande 2 vÀxlarna utan att ha det i reglaget ? Tar det int stopp efter 10? .Funkar kombinationen Shimano MTB 12 delad bakvÀxel med 10 delat reglage? Drar de lika mycket vajer?
(Har en resa i morgon och det skulle underlÀtta vÀldigt mycket för mig om de tvÄ skulle gilla varandra...)
Jag har i och för sig inte kontrollrĂ€knat drevenâŠProblemlösning pĂ„ riktigt.
DÄ vÄgar vi nog hoppas kasseten Àr 10s ocksÄ
Fungerar det nya 10-delade verkligen med det gamla 10-delade dÄ? PÄ lvg-sidan har exempelvis "nya" Tiagra 4700 10-delade grejer samma cablepull som samtida 11-delade saker och Àr inte bakÄtkompatibla. Dvs de Àr tiodelade men drar vajer pÄ samma vis som elvadelat. Finns viss risk för bekymmer, mao..Visa bilaga 849823
Problemet Àr löst.
HÄller tummarna för att bakvÀxeln matchar nya, tiodelade, 46-1x kassetten (orkar inte kolla om x=1 eller 2) som ska pÄ. OvÀntat struligt att fÄ till bergsvÀxlar inför denna resa. Nu hoppas jag pÄ mÄnga branta backar sÄ att det Àr vÀrt besvÀret.Fungerar det nya 10-delade verkligen med det gamla 10-delade dÄ? PÄ lvg-sidan har exempelvis "nya" Tiagra 4700 10-delade grejer samma cablepull som samtida 11-delade saker och Àr inte bakÄtkompatibla. Dvs de Àr tiodelade men drar vajer pÄ samma vis som elvadelat. Finns viss risk för bekymmer, mao..
En sÄn dÀr ny tiodelad bakvÀxel Àr kompatibel med mycket större kassetter Àn gamla grejerna, vilket sÀkert Àr en del av grejen. Zoomar man in pÄ lÄdan Àr den dessutom kompatibel med 2x11 tydligen..
Visa bilaga 849888
Det finns en del shennenigans som Shimano har gjort med diverse egna standarder. 15mm thru axle, 11s vevparti bultcirklar mellan olika grupper, jÀkla Ispec hÀveri, nu onödigt mÄnga typer av 10,11 delad. Ingen gnÀller om 55mm boost+ kedjelina som standard för typ alla senaste vevpartier. Folk borde vara upprörda över det.Alltid spÀnnande med internet+cykel. Jag tÀnkte först att det kul att de skriver en spec - funkar med shimano 10s - fast forward sÄ finns det nu 3st shimano 10s pull ratio.
à sÄ googlar jag en gÄng till och nu sÀger internet att allt funkar med allt. Som ts sÀger i #6 motstridiga uppgifter
Det Àr vÀl mixed bag. 141mm Àr bananas. Ingen Äsikt om 148mm förutom att jag fan inte vill ha olika för olika hjul/cyklar. UDH har jag bara pÄ en cykel men det Àr vÀl fantastiskt?Det finns en del shennenigans som Shimano har gjort med diverse egna standarder. 15mm thru axle, 11s vevparti bultcirklar mellan olika grupper, jÀkla Ispec hÀveri, nu onödigt mÄnga typer av 10,11 delad. Ingen gnÀller om 55mm boost+ kedjelina som standard för typ alla senaste vevpartier. Folk borde vara upprörda över det.
Men dem verkar ha gĂ„tt under radarn dĂ„ SRAMs skapelser har haft en rejĂ€l pĂ„verkan pĂ„ cykeldesignen, oftast negativt. Om 157 kommer som baknav standard till 32â XC hojar, och sen gĂ„r över till 29â (som dem borde ha gjort frĂ„n början) kommer dem (och Trek) hamna i ganska fula kapitlar i historiböckerna pga Boost.
Jag skriver upp mig pÄ namninsamlingen direkt! Lever ocksÄ vidare i min tillvaro frÄn "10-delade mtb-grejer med qr-axlar", Àven om det gÄr lite knackigt ibland. I-spec ska garanterat ha sig en slÀng av sleven för att det sabbar mina kombinationer av 10-delade vÀxlar och valfria bromsar.Ingen gnÀller om 55mm boost+ kedjelina som standard för typ alla senaste vevpartier. Folk borde vara upprörda över det.
(OT) Menade bara att jag skulle inte vara förvÄnad att det blir 157 dÀr inom kort, och dem kommer att göra det Àven för alla 29:or. Dem som vet, vet att det Àr ett betydligt bÀttre lösning Àn 148 dÄ man fÄr identiskt ekerspÀnning pÄ bÄda sidor av hjulet. Vilket leder till en slutsats att det var helt onödigt att skapa standarden. Mondraker har ju kört med 157 pÄ Enduro. 13delad framtid hÀnger över det hela med kanske bredare frihjulsbodyn⊠just saying. Skulle inte investera mer i 148 aktier.Det Àr vÀl mixed bag. 141mm Àr bananas. Ingen Äsikt om 148mm förutom att jag fan inte vill ha olika för olika hjul/cyklar.