Knäproblem efter längre gravelrunda

Wiciman

Aktiv medlem
Gjorde för någon månad sedan en tur på 12 mil på reservgraveln och har sedan dessa fått smärta i båda knäna.

Har aldrig upplevt något liknande under mina 40 år som motionscyklist. Jag har kört lika långa turer och mer därtill på nämnda cykel tidigare utan några sådana issues.

Använder spd. Kan det vara kombinationen iklickade skor/fötter + stigande ålder (född 1972) som skapat problemen? Man sitter ju ändå fast med begränsad rörelsefrihet. Kanske inte så konstigt att man får sämre rörlighet med åldern?

Har inte haft något vidare sug efter att cykla längre sträckor sedan detta inträffade, tänker att det kanske är smart att vila. Men det är ju öken att inte få cykla!

Jag har läst någonstans att man kan prova att undvika spd för att se om det hjälper. Några andra tips? Eller är det vila och skippa cykling på ett tag som gäller?

Knäproblem kan vara lätta att lösa (tex justera sadelhöjd) eller svårdiagnoserade. Något som talar positivt för dig är att just båda knäna har drabbats. Så om något har du lyckats fördela felbelastningen balanserat och bra. Värre om det bara är ena knät som strular.

Det kan såklart vara alla olika orsaker du redan rabblat upp. Men för att göra det hela enkelt skulle jag föreslå att du uppsöker en bike fitter som får kolla igenom din position ordentligt. Då slipper du gissa och byta med trial and error och riskera att förvärra dina problem under tiden.

Tråkigt svar kanske, men det allra bästa.

Hur mycket belastning man tål beror på hur mycket man förberett sig de närmaste veckorna och månaderna närmast före. Om man minskar träningsdosen eller tar ett uppehåll minskar även tåligheten och man kan bli skadad av en belastningsnivå som inte var några problem tex förra året.

Hur mycket belastning man tål beror på hur mycket man förberett sig de närmaste veckorna och månaderna närmast före. Om man minskar träningsdosen eller tar ett uppehåll minskar även tåligheten och man kan bli skadad av en belastningsnivå som inte var några problem tex förra året.
Intressant! Min nivå är rätt konstant dock med veckovis pendlingscykling och mtb i skog varvat. Men såklart kan det ha handlat om en mindre svacka dagarna före det inträffade.

Intressant! Min nivå är rätt konstant dock med veckovis pendlingscykling och mtb i skog varvat. Men såklart kan det ha handlat om en mindre svacka dagarna före det inträffade.
Ja, då är det ju lite konstigt. Oftast beror en känning på att man gjort ganska mycket mer än man brukar.
Åldern är i alla fall inget problem, så länge man inte chockar kroppen som man kunde komma undan med när man var yngre. 😁

Gjorde för någon månad sedan en tur på 12 mil på reservgraveln och har sedan dessa fått smärta i båda knäna.

Har aldrig upplevt något liknande under mina 40 år som motionscyklist. Jag har kört lika långa turer och mer därtill på nämnda cykel tidigare utan några sådana issues.

Använder spd. Kan det vara kombinationen iklickade skor/fötter + stigande ålder (född 1972) som skapat problemen? Man sitter ju ändå fast med begränsad rörelsefrihet. Kanske inte så konstigt att man får sämre rörlighet med åldern?

Har inte haft något vidare sug efter att cykla längre sträckor sedan detta inträffade, tänker att det kanske är smart att vila. Men det är ju öken att inte få cykla!

Jag har läst någonstans att man kan prova att undvika spd för att se om det hjälper. Några andra tips? Eller är det vila och skippa cykling på ett tag som gäller?
Lider med alla cyklister som drar på sig knäproblem. När mina knän börjat strula behöver jag tid för att få det vända.
Haft problem till och från under 20 år med känsliga knän. Min akilleshäl är kyligt väder, märker direkt när temp sjunker. Exempel åker till gran can, funkar fin fint till man kommer högre upp och temp sjunker. Knän börjar gnälla.
Min lösning för mina knän.
Håll dom varma(liniment, knävärmare).
Pedaler med mkt float, körde tidigare time på landsväg och sedan länge crankbrothers på mtb.
Klura på sitthöjd och hur jag sitter i förhållande till vevparti(vill inte sitta för högt och sitter jag mer rakt över vevpartiet stressar det mer på knän. Även om jag gillar att man kan pressa på mer.
Kortare vevar upplever jag hjälpa också.

Hoppas det löser sig

Fel sadelhöjd, som nämns ovan, är enklaste förklaringen.

Sen kan man med SPD nästan inte ändra positionering av fötterna. Så man behöver prova olika positionering av klossarna, framförallt fram/bak men kanske också rotera lite. Obs att man behöver justera sadelhöjden när man flyttar klossarna mycket.

Delvis ot, men bara delvis... Kan man utifrån 'load' få någon uppfattning om vad man tål? Intervals icu säger 777 idag. Det säger mig precis ingenting. 🤷🏻‍♂️ Jag har sneglat på form när den sagt high risk. Blir inte det samma sak??

Har dragits med knäproblem sen 2018 efter en lång cykeltur. Något som sjukt nog funkade var kinesiotejp. Gick från att inte kunna trycka ner kopplingen i bilen till att kunna cykla 2-3 h utan större besvär. Det kändes dock som en krycka som man bara skulle ta till vid nödfall. Kontaktade sjukgymnast, fick göra en jäkla massa tråkig rehab och sen dess har det varit väldigt bra. Ibland återkommer smärta om pedalrörelsen är för kass (knä rör sig i sidled som en 8a genom tramptagen).

Något som jag upplever gör stor skillnad på MTB i varje fall är att köra med flats. Även kortare vevar var bra för mig samt oval klinga känns bra (placebo kanske..).

Jag skulle ändå råda att första steget blir till någon som är expert på kroppen, typ en sjukgymnast. Finns det någon som inriktar sig på sportskador/cykling så är det helt klar vettigt att gå dit.

bytt klossar/skor nyligen? råka ut för liknande efter klossbyte o råka sätta dom ny lite för raka o tog en långtur. de gillade inte knäna alls då ja normalt har tårna utåt ganska rejält pga snea knän... o de fick ja sota för i ett par månader med ömma knän. konstaterades även av läkare att ömheten berodde på "snedbelastning/snedvridning"

Kör själv SPD för landsväg och skulle inte vilja ha något annat, gillar hur instant det är att klicka i och ur vid till exempel rödljus.

Intressant att läsa i olika grupper forum att SPD listas ut som en orsak. Absolut finns det många dåliga SPD pedalar som är superbilliga i inköp hade själv ett par från Biltema som jag fick gratis. Visst knäproblemen försvann när jag gick över till ett par vettiga men tyckte då för 4 år sen att över tusen spänn var mycket för det Shimano pedalerna.

Som med allt vad gäller ont och skador på cykel så är det bikefit. Har du kassa SPD pedaler kan det absolut vara de (Biltema eller det enklaste Shimano)

Bikefit relaterat kan det bero på sadel för långt bak, för långt fram.
cleats felroterade
för hög, för låg sadel.

Tror du kommer få koll på det!

Åååå, så intressant! Drabbades av ngt liknande för 5-6 år sedan och kan bara delge min story utan ngn som helst medicinsk bakgrund.

Var då vältränad cyklist och drog en mastodontrunda på en heldag som gav smärta i höger knä. Då var smärtan "under knäskålen". D v s nedanför och lite innanför.

Berättade detta för min polare som är f d handbollsproffs och har haft de flesta knäskador som finns. Han gissade på det vanligaste, vilket är sk hopparknä. Helt enkelt inflammation efter överansträngning. Lät rimligt då men jag kan ju lika gärna haft problem med ngn minisk eller nå't som hjälpte till.

I mitt fall gick det akuta över efter lång vila. Tyvärr har jag efter denna överansträngning återkommande problem med knät och får se till att värma upp ordentligt och kan inte köra för länge oavsett sport.

Delvis ot, men bara delvis... Kan man utifrån 'load' få någon uppfattning om vad man tål? Intervals icu säger 777 idag. Det säger mig precis ingenting. 🤷🏻‍♂️ Jag har sneglat på form när den sagt high risk. Blir inte det samma sak??
Antar att det är samma som Trainingpeaks?
CTL är din genomsnittliga träningsbelastnig de senaste 6 veckorna. Vad du byggt upp.
ATL är vad du gjort senaste veckan.
TSB är skillnaden mellan dessa. Om ATL blir myket större än CTL är du i riskzonen. Speciellt om det är koncentrerat till ett eller två långa/hårda pass.
Att sätta ett nummer på när risken blir stor är svårt, men om man följer det kanske man kan dra erfarenheter kring vilken negativ TSB man brukar ligga på när småskador dyker upp?

Eller så skiter man i det och lär sig lyssna på kroppens signaler och inte chocka kroppen för mycket. 😁

Antar att det är samma som Trainingpeaks?
CTL är din genomsnittliga träningsbelastnig de senaste 6 veckorna. Vad du byggt upp.
ATL är vad du gjort senaste veckan.
TSB är skillnaden mellan dessa. Om ATL blir myket större än CTL är du i riskzonen. Speciellt om det är koncentrerat till ett eller två långa/hårda pass.
Att sätta ett nummer på när risken blir stor är svårt, men om man följer det kanske man kan dra erfarenheter kring vilken negativ TSB man brukar ligga på när småskador dyker upp?

Eller så skiter man i det och lär sig lyssna på kroppens signaler och inte chocka kroppen för mycket. 😁
Går på det sistnämnda 😅

Åååå, så intressant! Drabbades av ngt liknande för 5-6 år sedan och kan bara delge min story utan ngn som helst medicinsk bakgrund.

Var då vältränad cyklist och drog en mastodontrunda på en heldag som gav smärta i höger knä. Då var smärtan "under knäskålen". D v s nedanför och lite innanför.

Berättade detta för min polare som är f d handbollsproffs och har haft de flesta knäskador som finns. Han gissade på det vanligaste, vilket är sk hopparknä. Helt enkelt inflammation efter överansträngning. Lät rimligt då men jag kan ju lika gärna haft problem med ngn minisk eller nå't som hjälpte till.

I mitt fall gick det akuta över efter lång vila. Tyvärr har jag efter denna överansträngning återkommande problem med knät och får se till att värma upp ordentligt och kan inte köra för länge oavsett sport.
Använd knävärmare ofta, även om det ser macho ut så är sub 17-18 grader inte en ok arbetstemperatur för muskler, fästen mm.
Regn och fartvind på det och risken för skador ökar. Det är inte jättesvettigt med knävärmare och det finns tunna sådana för sommarbruk.

Tillbaka
Topp