Shimano SPD-SLR. Nya pedaler och klossar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nästan lika, men självklart inte kompatibelt med SPD-SL

IMG_0705.webp

Lyssnade just på Geek Warning om dem på väg till jobbet och enda förbättringen verkar var 2.3 mm lägre stack height.

Jag gick över till plattisar i kombination med olika varianter av Fiveten Trailcross för 6 år sedan med anledning av en fotskada. Har kört med det på mtb, Gravel och landsväg. Visst hade minskad stack height varit välkommet!

Köpte Lake-dojjor med 105-pedaler till min son nyligen, har dock inte hunnit testa dem själv...

Nu vet ni.

Senast ändrad:
Om jag har förstårr rätt behövs även nya skor också, fram <=> bak-justeringen sker i skon inte i "klossen".
SPD-SLR-klossarna har runda hål istf ovala.
7oNgNyPjtTHMvmZWVQ5PYN-750-80.jpg.webp
Man skjuter ju tillbaka cleatsen så mycket det går i både skons och cleatens hål, för en "full world champion experience" (lex Ljungskog).

Bild funnen på nätet (okänd källa):
1000034538.webp

Röd, gul och blå cleats för nya SPD-SLR är för de nya skosystemet där man flyttar på fästena.

Grå är för äldre skor, och kan flyttas. Man får dock då samma sak stack som gamla SPD-SL.

Röd, gul och blå cleats för nya SPD-SLR är för de nya skosystemet där man flyttar på fästena.

Grå är för äldre skor, och kan flyttas. Man får dock då samma sak stack som gamla SPD-SL.

Man verka kunna sätta de Röd, gul och blå cleats på vilken skor som helst. Men då får man bara några mm flyttytrumme från skon plus 1 eller 2 mm från cleats.

Är jag den enda som tryckte på länken? Det fanns ju jättemånga saker som är annorlunda kontra tidigare SPD-SL. Bland annat (märk: bland annat, finns alltså fler fördelar) enklare att gå i.

699285-shimanoroadrc810kfickling09012026009-c3c6f7-original-1788535019-2000x1500.jpg

Shimano lanserar SPD-SLR, ett nytt landsvägssystem där skor, pedaler och klossar är utvecklade som en helhet. Tanken är att ge en mer direkt kontakt mellan cyklist och cykel genom lägre bygghöjd, enklare inställning och snabbare i- och urklickning.

Läs hela artikeln:

Kanske är det för att det är sent och hjärnan inte fungerar, men jag är inte riktigt med på detta påstående. Skulle man vara urklickad ur pedalerna innan acceleration och i kurvor?

"Målet är att göra i-klickningen mer naturlig, till exempel vid acceleration efter stopp eller ut ur kurvor."

Kanske är det för att det är sent och hjärnan inte fungerar, men jag är inte riktigt med på detta påstående. Skulle man vara urklickad ur pedalerna innan acceleration och i kurvor?

"Målet är att göra i-klickningen mer naturlig, till exempel vid acceleration efter stopp eller ut ur kurvor."
Tänker att Shimano menar acceleration efter stop och kurvor där man klickat ur för att man velat balansera upp med foten ur.

Tänker att Shimano menar acceleration efter stop och kurvor där man klickat ur för att man velat balansera upp med foten ur.
Är det någon AI-genererad översättning av engelsk text alltså? Det kan ju ibland bli lite märkligt, vilket jag nog ändå tycker budskapet i meningen är i det här fallet. (Det är väl näst intill ickefrågor när man pratar landsväg, som åtminstone jag uppfattar texten i dess nuvarande format.)

Pendlarpedaler? Ser många i stan som nervöst klickar ur när dom närmar sig en korsning, bara för att sekunderna senare försöka klicka i igen om det inte blev stopp. 😄

Pendlarpedaler? Ser många i stan som nervöst klickar ur när dom närmar sig en korsning, bara för att sekunderna senare försöka klicka i igen om det inte blev stopp. 😄
Pendlarpedaler är väl SPD om något! Finns mycket mer ”casual” skor till det som man kan gå i. Räcker ju med att ha en fot i-klickad hela tiden så man kan ändå trampa iväg och försöka trixa lite med den urklickade tills den går i medan man redan trampar, om det ens blir problem då.

Pendlarpedaler är väl SPD om något! Finns mycket mer ”casual” skor till det som man kan gå i. Räcker ju med att ha en fot i-klickad hela tiden så man kan ändå trampa iväg och försöka trixa lite med den urklickade tills den går i medan man redan trampar, om det ens blir problem då.
TdF pendlarna vill ha lvg pedaler. ;)

Beror väl på litet hur man pendlar. Att klicka ur är inte så stor skillnad, SPD vs. SPD-SL, inte att gå korta sträckor heller. Om man mest gå-pendlar med cykeln i hand, så är det litet lättare att bli 'klackfri med SPD.

Senast ändrad:
Beror väl på litet hur man pendlar. Att klicka ur är inte så stor skillnad, SPD vs. SPD-SL.
Allt är väl relativt, men jag tycker det är väsentlig skillnad. Jag har alltid trott att det även är en av de de avsedda betydande skillnaderna.

Jag slängde på SPD-SL pedaler på min mtb (och gul kloss under skorna) för några år sedan när det anordnades den s.k.. "Hemmavasan" vilket i förväg verkade vara mestadels grusväg och enklare stig. Det fanns dock ett knivigare avsnitt där jag missbedömde och stöp åt sidan för att det gick lite trögare att klicka ur. Och eftersom det var relativt hög hastighet i rullgruskurvor så var det lite av ett irritationsmoment vid urklickandet för att säkra med foten, pga skillnaden och vanan på den cykeln med SPD.

Tillbaka
Topp