Plattformspedaler eller SPD på vintern?

I vintras kraschade jag hårt på svartis som resultat av att cykeln satt fast i högerfoten.
Trots sjukhusvistelse, operationer och jobbig konvalecens har jag inga planer på att avstå SPD, även om jag minskat fjäderspänningen i pedalerna sedan dess...

I vintras kraschade jag hårt på svartis som resultat av att cykeln satt fast i högerfoten.
Trots sjukhusvistelse, operationer och jobbig konvalecens har jag inga planer på att avstå SPD, även om jag minskat fjäderspänningen i pedalerna sedan dess...
Trist att läsa. Ja, jag kör med modest fjäderspänning för pendling, grusåka och ss-mtb.

Kopierar in ett svar jag avgav i en annan tråd:

Beror väl på litet hur man pendlar. Att klicka ur är inte så stor skillnad, SPD vs. SPD-SL, inte att gå korta sträckor heller. Om man mest gå-pendlar med cykeln i hand, så är det litet lättare att bli 'klackfri med SPD.

Senast ändrad:
Akta dig för italienska skor bara. Där finns ingen vinter, så allt som kallas vinterskor är på sin höjd höstskor..😛
Jag har kört Lakes 303:or på vintern i huvudstaden i över 15 år, mycket pendling men även MTB och vintergrus, har funkat toppen även för mina frusna fötter, och de har hållt otroligt bra trots alla dessa saltbestänkta mil.

Och jag säger SPD alla dagar i veckan, noll problem på pendlingen, jag känner mig alltid tryggare när jag sitter fast, oaktat underlag.

Jag säger som Doktor Sandström i TV4. "Den bästa motionen är den som blir av!"

Hade det funnits optimala lösningar för alla. Hade aldrig denna tråden, blivit aktuell.

Kopierar in ett svar jag avgav i en annan tråd:

Beror väl på litet hur man pendlar. Att klicka ur är inte så stor skillnad, SPD vs. SPD-SL, inte att gå korta sträckor heller. Om man mest gå-pendlar med cykeln i hand, så är det litet lättare att bli 'klackfri med SPD.
Beroende på var man går kan spd-sl skorna vara rent av farliga. Har nästan ramlat i stentrappa pågrund av att plastsulan glidit mot stegets kant på ett sätt som aldrig skulle ske med någon gummisula. Efter att ha prövat bägge typer av skor så ser jag väldigt få scenarier där spd-sl faktiskt är värt att använda istället för vanlig spd med vettiga skor.

Beroende på var man går kan spd-sl skorna vara rent av farliga. Har nästan ramlat i stentrappa pågrund av att plastsulan glidit mot stegets kant på ett sätt som aldrig skulle ske med någon gummisula.
Shimano har tänkt på de som vill kunna gå säkert med SPD-SL klossar under skorna
SM-SH45 skyddsklossar
gifbw4kiprqoxmuthryr_28b304b9-baa7-474c-b95e-19ec5adbada5_1800x1800.jpg

Säljs bla här

Skall även finnas för SPD-klossar
61aCgxEYtOL.jpg

Är flytt på gång och hade tänkt börja vinterpendla för första gången på drygt tio år. Senast jag vinterpendlade var det på en rostig gammal bergscykel där vinterdäcken var värda mer än resten av cykeln, och jag hade inga tankar på att byta pedaler, men nu när man har lite mer pengar än i gymnasiet kan man ju vara lite mer kräsen. Det jag tänkt använda nu är en gruscykel jag precis köpt och håller på att rusta för pendling, med extra hjulpar för vinterdäck så att det blir smidigt att byta.

Frågan är hur man ska göra med pedaler och skor. Använder sen länge vanliga spd-skor av mtb-typ på räcern(som fått gå till all cykling tills nu), och har nu även pedaler för det på den nya cykeln, men på vintern lär jag vilja ha andra skor. Ska man lägga pengar på vintercykelskor och fortsätta med samma spd-pedaler, eller byta till plattformspedaler på vintern?
Under alla år jag jobbpendlade körde jag med vanliga SPD 520 vilket funkade utmärkt. Rejäla cykel vinterskor i en större storlek än normalt så klarade jag några minusgrader. När det blev riktigt kallt så bytte jag till plast plattisar o varmare känger, men huvudsakligen kördes med SPD.

det finns iaf alternativ på marknaden som inte ursäktar att ditcha spd på grund av snö och temperatur.

själv har jag två par av klassikern shimano mt90, det ena för pendling, det andra för mtb. ytterst bekväma även att vandra i, och behagligt varma. temperaturmässigt är tjugo minus ingen större utmaning. det finns moderna efterföljare med liknande egenskaper.
.
.
Visa bilaga 854659
Baserat på den bilden ser det ut som höstkängor för promenad.
Vid -20, och med fartvind från cykelhastighet, tror jag mina tår skulle frysa sönder.

De enda skor som faktiskt har hållit mina fötter helt varma under en timmes pendling i -20 är mina Salomon Toundra (på plattisar då). Alla andra kombinationer av pedaler, skor, strumpor, skoöverdrag, o.s.v. är bara olika bra på att fördröja eländet. Tårna blir kalla innan jag kommer fram. Frågan är bara hur kalla.

Funderar på att prova elvärmve denna vinter då Toundra är bedrövliga att cykla i.

Vanligtvis väljer jag gruscykeln för pendling om det går och den har kombipedaler. Kör SPD vinterskor så länge det går eller ett par vanlig kängor från Viking, med skoöverdrag, när SPD-skorna inte längre räcker.

När väglaget blir för odrägligt tar jag MTB som har plattisar.
Fotisättning är inget problem i praktiken då det endast sker vid rödljus.

behöva dras med kombipedaler när man "cykelcyklar" känns alldeles för jobbigt
Olika åsikter och så men nyfiken på hur det är ett problem. När jag cykelcyklar klickar jag i och sedan sitter jag fast rätt länge utan att behöva klicka ur. Väl iklickad är väl inte kombisar särskillt annorlunda än rena SPD-pedaler?

Tillbaka
Topp