Artikel: Vad hände med LX?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Har fått intrycket av att LX mest satt på ny cykel från affären. Varken hackat eller malet liksom! Funkis dock, vevarmar och bakväxelreglage kvar på min gamla hoj, en -04 som gått långt!

Bra artikel!
Jag saknar LX. Det var min favoritgrupp när jag pluggade. Mer än tillräckligt bra för att funka till allt man kunde utsätta den för i skogen, men kostade inte skjortan. Eller jo, det gjorde den iofs, men det var mest för att Gud inte hade hunnit skapa de tyska nätbutikerna ännu.
Hursomhelst: synd att man inte kommer se grejorna på "riktiga" cyklar i framtiden. *snyft

När får vi se de röda DX-grejorna återuppstå förresten?

Vem som köpte LX?
Det gjorde ju jag! Bl.a.. Dels för en viss prisskillnad och dels för ett annat, men ändå rent formspråk. En vev på vinterhojen, och en annan där Hone hade passat lika bra. (Har även XT, men där tar prisvansinnet slut.)
Som X:en nu designats, blir det som sagt bara skrynkligt! :-p

-Känns konstigt att se LX som lvg...? Och utan axelhål! Det var ju hålet man betalade för. ;-)

Ja, klart man kör LX, Octalink!! :-)

LX.jpg ht=583

/CJ

LX körde man på för att man inte hade råd med värre saker ;)

Å andra sidan så passar LX mig utmärkt, synd att man får sådan placebo av XTR :(

s skrev:
-------------------------------------------------------
> "Vem köpte egentligen LX?"
>
> - Plumse...

Johan A när Deore inte hade sina HTII vevar, nu vete tusan vem som skulle köpa det. SLX tycker jag är snyggare än gamla LX men det är ju högst subjektivt.

Tack för en fin artikel!

Lx har blivit touring grupp.
Kasetten hamnar nog snart på en touringcykel i min närhet....

Vem som köpte lx?
Lx va ju perfekt för tränings cykeln, dvs. om man va osponsrad och fick betala själv.
Hållbar shimanokvalitet, inte jättelätt och därför inte jättedyrt, absolut inte hypat men inget att skämmas för.

Ska skaffa kassetten till surlyn. Kanske även vevpartiet med det skulle ju vara kul med något roligare här. Mitt gamla strongligt är numera skevt vad det verkar (och det är inte klingorna).
Ett gammalt tredelat shimano fyrkant eller motsvarande campa skulle kunna vara ett alternativ. Då slipper man ju integrerat.

s skrev:
> "Vem köpte egentligen LX?"
>
> - Plumse...

Vik hädan ondskefulle desinformatör!
Det är Deore- och XT-växlar som står på inköpslistan numera. LX är så 2006 och jag insåg efter det första LX-inköpet att LX är ett idiotiskt mellansteg mellan Deore och XT.

oxr skrev:
> Jag förstår att 90 procent av läsarna idiotförklarat mig vid det här laget.

Nej, jag geniförklarar dig. :-)

Tack för en bra artikel. Nu har jag fått en inblick i trekkingmysteriet, fått en förståelse av vad som hänt, samt vet vad slx är för något. :-) (Det har jag själv inte orkat ta reda på tidigare.)

Tidigare var jag väldigt kunfunderad när jag försökte köpa lx-reglage på nätet till en granne, och såg att det inte fanns några.

Det första jag bytte på min cykel var från 11-32 XT-kassett till den där 11-28 från Sheldon Brown. Det känndes kansigt med 11-32 ganska snabbt och jag letade runt på nätet och hittade bara deras 11-28. Dollarn var som tur var väldigt låg då, runt eller strax under 6kr. Hade jag kännt till happy på den tiden hade jag nog kunnat spara lite tid på att inse att det bara fanns "en" sådan kassett ;-)

LX är 'död', länge leve LX!

Had också LX på min första 'riktiga' MTB. Topp modellerna verkar vara samma över åren men det verkar ju komma nya entry-level-modeller allt eftersom medans de befintliga flyttas 'uppåt' i näringskedjan...

LX har ju alltid varit det som fungera, när xtr grejerna strejka. Kör just nu en LX-97 bakväxel på en xtc composite och det fungerar ypperligt. Visst den väger 80gram mer än lovligt men vid den här tiden på året är "brytaväxelnfaktorn" stor så den får hänga på tills jag går över till lvgs kasset

red: inte 07 utan 97

Senast redigerad av en moderator:
Jag som har LX bak, fram och reglage. Jag känner mig mobbad :D

Får snart bli en XT bak från tyskland och sätta lx på vardagscykeln. Detta håller inte! =)

Jag har sett en bild och ser jag rätt så är det tredelat vevparti med fyrkantsaxel, och i så fall är det ju inte i samma segment som LX.

Däremot har SRAM en lösning med två-delad navväxel och kassettbody.

Det är samma som på SLX, och den heter CS-HG80-9. Vikt 314 gram jämfört med 300 gram för XT (enligt Shimano). Ytbehandlingen skiljer, om det är mer som skiljer vet jag inte. Sämre, nja, det har jag svårt att tro... Gamla LX/Hone (CS-M580) vägde 390 gram.

Skillnaden på kassetterna XT - SLX är förutom det oxr skriver att SLX-kassetten bara har de tre största dreven monterade på en spindel medan XT har de 6 största på spindel. (På 11-32 kassetten är det bara de 5 största som sitter på spindeln på XT.)

11-28 kassetten är ju lysande! Kommer att hamna på min FR hoj med 26-36-bash fram och en lvg bakväxel.Ska gömma min Hone bakväxel långt in i ett mörkt hörn för den går inte att använda vid utförsåkning:o( Stadigt dock med bultad bakaxel...
Bra artikel btw.

Lvg-växlarna brukar vara specade för max 27T. Därmed inte sagt att det inte funkar. Klarar du dig med SS-cage? För ska du köra GS kan du ju lika gärna använda mtb-växel.

"Vem köpte egentligen LX?"

Jag! Klättrar förbi mina XTR-kompisar när det blir för många knixar i backen för dom. Skillnaden sitter i huvet, inte i plånboken:-)

Mats K

Jag HADE XTR växlar på min merida förut... Men bakväxeln brast när ja hoppade så jag satt på min gamla LX] från 04 eller 05 och den håller och gö sitt jobb (växla)[attachment 94751 DSC00244.JPG ht=544

Bilagor

• DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    140.9 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp