[Notis] ShockWiz – hjälp till rätt dämparinställning.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
H. sa:
marran sa:
Det känns så onödigt bara om man nu har skaplig rådata att köra allt genom en algoritm som ska hitta den "optimala" inställning åt en (som om det ens fanns något sånt, och det var möjligt för en algoritm att räkna ut den) och inte låta användaren se vad som egentligen händer och försöka förstå sig på sin dämpare själv.

Mäta, justera och mäta igen är ett lysande sätt att försöka förstå hur inställningarna faktiskt fungerar på stigen, och sammankoppla ens upplevelse av vad dämparen gör med vad den faktiskt gör.

Jag tror du behöver tänka ett varv till gällande business caset. Det du efterfrågar ger dem möjligen ett antal extra kunder. Samtidigt riskerar de att tappa helhetsgreppet om kunden som kanske börjar använda en tredjepartsprogramvara. Jag tror att insamlingen av data och "ensamrätten" att publicera den är en stor drivkraft.

Fatta vilken guldgruva för SRAM att få tillgång till så mycket data kring hur deras produkter används och presterar, och benchmarka det mot konkurrenternas produkter!

Den datan tror jag de håller hårt i.

Jag sa aldrig att det var "bäst affärer" att ge ut rådata, bara att jag inte kommer köpa om jag inte får det. Och att ge RS min rådata gratis är inte heller aktuellt för mig. Jag är intresserad av prylar som hjälper MIG med MIN inställning, inte att hjälpa RS med sin bottom line.

Dynamic sag-plotten (märkligt namn, det ser bara ut som rådata på displacement vs time) ser väldigt lovande ut tycker jag, kan man få ut något sånt är det fett, ännu mer fett blir det när man får bra visualiserings- och analysverktyg som är lite mer avancerade än "skruva in rebound".

marran sa:
H. sa:
marran sa:
Det känns så onödigt bara om man nu har skaplig rådata att köra allt genom en algoritm som ska hitta den "optimala" inställning åt en (som om det ens fanns något sånt, och det var möjligt för en algoritm att räkna ut den) och inte låta användaren se vad som egentligen händer och försöka förstå sig på sin dämpare själv.

Mäta, justera och mäta igen är ett lysande sätt att försöka förstå hur inställningarna faktiskt fungerar på stigen, och sammankoppla ens upplevelse av vad dämparen gör med vad den faktiskt gör.

Jag tror du behöver tänka ett varv till gällande business caset. Det du efterfrågar ger dem möjligen ett antal extra kunder. Samtidigt riskerar de att tappa helhetsgreppet om kunden som kanske börjar använda en tredjepartsprogramvara. Jag tror att insamlingen av data och "ensamrätten" att publicera den är en stor drivkraft.

Fatta vilken guldgruva för SRAM att få tillgång till så mycket data kring hur deras produkter används och presterar, och benchmarka det mot konkurrenternas produkter!

Jag sa aldrig att det var "bäst affärer" att ge ut rådata, bara att jag inte kommer köpa om jag inte får det. Och att ge RS min rådata gratis är inte heller aktuellt för mig. Jag är intresserad av prylar som hjälper MIG med MIN inställning, inte att hjälpa RS med sin bottom line.

Dynamic sag-plotten (märkligt namn, det ser bara ut som rådata på displacement vs time) ser väldigt lovande ut tycker jag, kan man få ut något sånt är det fett, ännu mer fett blir det när man får bra visualiserings- och analysverktyg som är lite mer avancerade än "skruva in rebound".

Det låter som att du ska ha tryck-logger. Typ en sån här. Inte billigt, men inte heller astronomiska summor.

http://www.kimo.se/trycklogger_PRTemp1000_(60303).htm

marran sa:
H. sa:
marran sa:

Jag tror tyvärr att du har missförstått hela cykelbranschen.

Marran, kan du inte bygga något själv då? Typ en accelerometer på ytterben och en på kronan med synkade loggning...

det går säkert, och nog har jag haft några tanka åt olika håll, men det är ganska mycket styr jämfört med att bara panga över några tusenlappar till någon som förhoppningsvis vet vad de sysslar med och få en färdig grunka.

Sådärja!!!

Helgen räddad.

Bilagor

• IMG_0863.JPG
    IMG_0863.JPG
    243.5 KB · Besök: 166
  • IMG_0860.JPG
    IMG_0860.JPG
    377 KB · Besök: 170
sdx sa:
Nå blev det bättre eller sämre i från dina inställningar.

Varit lite krasslig ett tagmen gjorde ett första test igår.

Skall försäkra skriva av mig lite intryck men för att avslöja lite så är manicken ganska mycket mer komplicerad än vad jag trodde den skulle vara.

Så den kräver mer tester och funderingar innan jag kan spika hur bra den fientliges funkar...
men att min dämpare behöver en ordentlig service var ganska solklart efter 15min med Wizen igång. ?

marran sa:

Här har du vad du söker Marran: https://www.pinkbike.com/news/datalogging-with-formula.html

Hej!
Vi tänkte köpa in en Shockwiz till klubben som vi tänkte hyra/låna ut till medlemmar och jag undrar om den "vanliga" modellen fungerar till allt utom RS-1 gaffel där det krävs direct mount.

Måste stilla min nyfikenhet lite. Vad är det som säger att shockwizen ger bra inställning? Alltså vem bestämmer att det är bra??

mikipedia_ sa:
Måste stilla min nyfikenhet lite. Vad är det som säger att shockwizen ger bra inställning? Alltså vem bestämmer att det är bra??

Användaren bestämmer om det är bra.

Och använder man den som en guide så funkar den ganska bra.
Använder man den som facit så är man ganska illa ute.

Roger_Edvinsson sa:
mikipedia_ sa:

Användaren bestämmer om det är bra.

Och använder man den som en guide så funkar den ganska bra.
Använder man den som facit så är man ganska illa ute.

Jo jag har brukat en jag oxå på min bakdämpare, å visst blev det bättre när jag utgick från vad den ville.

Men tycker fortfarande att jag inte har svaret på frågan än?

mikipedia_ sa:

Främsta användningen är att belysa om du har en dålig inställning.

H. sa:
Främsta användningen är att belysa om du har en dålig inställning.

Eller konstatera att du inte har inställningsmöjligheter för HSC och LSC som går att justera alls eller i tillräcklig mån.

Dvs om du kanske skulle behöva annan tune på dämpare/gaffel

happymtb.fr sa:
^^ Jag vill ha samma som H men utan knapp eller app: gaffeln ska kunna läsa mina tankar

Nej!!! Inte läsa mina tankar. Alltför ofta tänker jag "det här går aldrig" eller "nu går det åt h-e". Jag vill inte ha nån mackapär som hjälper mig att få dessa tankar sanna. Det räcker så gott med de gånger de är sanna ändå, och är tacksam över de gånger mina felinställda dämpare faktiskt klarar stenarna jag tror ska ta livet av mig!

frippegubben sa:
happymtb.fr sa:
^^ Jag vill ha samma som H men utan knapp eller app: gaffeln ska kunna läsa mina tankar

Nej!!! Inte läsa mina tankar. Alltför ofta tänker jag "det här går aldrig" eller "nu går det åt h-e". Jag vill inte ha nån mackapär som hjälper mig att få dessa tankar sanna. Det räcker så gott med de gånger de är sanna ändå, och är tacksam över de gånger mina felinställda dämpare faktiskt klarar stenarna jag tror ska ta livet av mig!

Då går gaffeln in i "fuck-up"-setting:
- Mycket returdämpning
- Mycket bottom out
- Ökad HSC

Jag har tävlat i stötdämpade sportgrenar sen jag började köra motocross som 4-åring i en tid då skillnaden mellan en hoppstylta och en stötdämpare var marginell.
Sen dess har det passerats 2 och 4 hjul, med och utan motor, det har varit seriöst och det har varit på skoj. Gemensamt har varit att det är klockan som bestämmer vilka inställningar som är snabba. Domaren står inte i målet och frågar man haft bra känsla eller om fjädringen känns poppig och delar ut medalj efter det. Vad en shockwiz kan se är hur man utnyttjar sin fjädring, den tar inte tiden. Erfarenheten har alltid visat på att bäst känsla sällan är den som är den snabbaste, både på 2 och 4 hjul.

Men jag blev rejält nyfiken så det fick bli ett köp. Jag har haft den på lite olika cyklar nu men främst fram på min Pike som egentligen inte har så mycket att ändra på.
Jag har provocerat den, satt i fler tokens än den föreslagit och ändrat returen tokigt mm för att se om den är konsekvent vilket den har varit. Skulle vilja säga att man kommer väldigt nära väldigt fort med den här. En halv dag på Vallåsen kommer man lika långt som på två dagar med bracket-sheets och medhjälpare.

Som nybörjare säger jag den är kanon. Men även för de som hållit på länge som ofta har en uppfattning om hur deras fjädring ska vara och har svårt att gå utanför det skulle jag rekommendera ett test.

Den är inte riktigt så smidig att installera både hårdvaru och mjukvarumässigt som jag kunde önskat.
Jag har inte fått en inställning som jag kan peka på att den är snabbare.
Jag har fått en inställning som gör mig mindre trött i armarna, vilket kanske gör mig snabbare på SS 5 och 6.

Håller med ovan talare, minus motocross, men en hel del 4 hjul på bana. Nöjd med min ShockWiz, så pass att jag känner en hel del oro eftersom jag inte kan använda den på min öhlins gaffel, eller coil bakdämparen på enduro hojen och jag är inte tillräckligt duktig för att känna vad som behöver göras, bara när det blir bättre.

Vi har cyklar som ofta närmar sig priset av en ny bil. Om man inte gör allt för att optimera det man har är man bara en poser med dyrt bling. Det finns skäl varför till och med de flesta team i WC DH och EWS använder dom för att bekräfta inställningar. Billig peng för att få telemetri från stötdämparna, och extra bra att det finns en hjärna bakom som översätter detta till oss nybörjare.

Fick hem en idag. Blir intressant att se huruvida mitt pumpande, pysande och mätande har varit tillräckligt eller om det är dags för mer av den varan.

Nja. Många cykelaffärer har ju till uthyrning, skulle satsat på det, alt lån om du har möjlighet. Medlemmar i Göteborgs Stigcyklister kan t.ex. låna en av klubben..

Det är alltså ingen värdelös pryl, men när man väl testat och rattat in efter dess preferens så är det väl bara att skruva efter egen känsla som gäller, tycker iaf jag.

Beror lite på hur ofta man byter något i / av fjädringen och hur van / nära man kommer på egen hand. Kan man inte alls själv så tror jag man får ut mer prestanda ur en Yari + shockwiz än 36:a med tokiga inställningar.

För mig är det en nobrainer när de kostar så väldigt lite mot vad cyklarna gör.

Haft en och sålt den, och då inte bara för att det satt Coil/Coil på hojen.
Tycker SW hjälper om man är helt lost på inställningarna och behöver en hjälp tillbaka.
Men då enbart på dyrare alternativ av dämpare och gafflar då de flesta inställningar man behöver göra antingen behöver fler inställningar eller byta av shims.

saknar den inte. ?

Det tar ju ändå bara tio minuter på en parkering att ratta in en rimligt bra grundinställning på en R2C2-dämpare om man börjar i rätt ände. Därefter är det ändå bara smak som avgör.

Men gillar man att mäta så är det väl en kul pryl.

Känslan är viktig, provade en under Ceres Challenge 2019, känslan var bra, shockwizen sa att det stod rätt till, och ändå kom vi bara 2’a... ?

Det svåra är ju när man inte riktigt kan göra inställningarna som krävs. Här är på min Fox Performance Float 34 GRIP-gaffel. Den tycker jag ska ha långsammare rebound, men det är ett medvetet val från min sida att ha lite mera "popp".

Kompressionen går inte att ställa in separat hög- och lågfart så där ligger jag nog så bra jag kan.

1760906745269.webp

Det svåra är ju när man inte riktigt kan göra inställningarna som krävs. Här är på min Fox Performance Float 34 GRIP-gaffel. Den tycker jag ska ha långsammare rebound, men det är ett medvetet val från min sida att ha lite mera "popp".

Kompressionen går inte att ställa in separat hög- och lågfart så där ligger jag nog så bra jag kan.

Visa bilaga 799732
Gripdämparen har ju typ noll LSC och ganska hård shimstack pga att den ska kunna låsas. Och sätter du den i läget där shimstacken har kontakt med kolven och precis börjar förspännas så har man möjligen lagom med LSC men alldeles för myclet HSC. Så det där är väl en rätt bra sammanfattning av shockwiz, och din inställning är nog ungefär så bra den kan bli.

Jag har inget intresse alls av att kunna låsa. Om jag gått på känsla skulle jag varit helt nöjd som den är idag skulle jag säga, allt är ju en kompromiss. När jag komprimerar gaffeln för att nyttja returen för att lyfta framhjulet så skulle den gärna få vara ännu snabbare men då kommer det börja bli obekvämt.

Tillbaka
Topp