[Notis] ShockWiz – hjälp till rätt dämparinställning.
H. sa:marran sa:Det känns så onödigt bara om man nu har skaplig rådata att köra allt genom en algoritm som ska hitta den "optimala" inställning åt en (som om det ens fanns något sånt, och det var möjligt för en algoritm att räkna ut den) och inte låta användaren se vad som egentligen händer och försöka förstå sig på sin dämpare själv.
Mäta, justera och mäta igen är ett lysande sätt att försöka förstå hur inställningarna faktiskt fungerar på stigen, och sammankoppla ens upplevelse av vad dämparen gör med vad den faktiskt gör.
Jag tror du behöver tänka ett varv till gällande business caset. Det du efterfrågar ger dem möjligen ett antal extra kunder. Samtidigt riskerar de att tappa helhetsgreppet om kunden som kanske börjar använda en tredjepartsprogramvara. Jag tror att insamlingen av data och "ensamrätten" att publicera den är en stor drivkraft.
Fatta vilken guldgruva för SRAM att få tillgång till så mycket data kring hur deras produkter används och presterar, och benchmarka det mot konkurrenternas produkter!
Den datan tror jag de håller hårt i.
Jag sa aldrig att det var "bäst affärer" att ge ut rådata, bara att jag inte kommer köpa om jag inte får det. Och att ge RS min rådata gratis är inte heller aktuellt för mig. Jag är intresserad av prylar som hjälper MIG med MIN inställning, inte att hjälpa RS med sin bottom line.
Dynamic sag-plotten (märkligt namn, det ser bara ut som rådata på displacement vs time) ser väldigt lovande ut tycker jag, kan man få ut något sånt är det fett, ännu mer fett blir det när man får bra visualiserings- och analysverktyg som är lite mer avancerade än "skruva in rebound".