Den officiella Crescent Tråden

Finns det några bra mjuka såna däck att få tag på tro?
Edit Vad kan va lagom 45mm..?
Edit är iofs många som gravlar på det så borde ju finnas ..

Det var tvärtom.. stora hjul men stänkskärmarna är ändå på behörigt avstånd..
40×635

Bilagor

• 20231116_214727.jpg
    20231116_214727.jpg
    336.7 KB · Besök: 88
En för pumptracken och en för landsvägen. Önskar att jag hade min gamla Lodur från -97(?) med utvändigt reducerade rör kvar som jag fick när jag jobbade i cykelbutik på 90-talet. Då hade det varit komplett!

Bilagor

• D.jpg
    D.jpg
    1.1 MB · Besök: 124
  • R.jpg
    R.jpg
    1.3 MB · Besök: 143
Hej, här har ni min kära Croissant. Det är en 309 Competition med kul historia, som jag köpte i samband med ett cykeläventyr runt Saimen ifjol.
Jag hittade den online på Tori.fi förra sommaren och kom överens med säljaren att jag skulle hämta den från Imatra under sensommaren. Började då planera en några dagars cykelresa på extrem budget. Loppade två gamla cykelväskor för 40€, skaffade liggunderlag för typ 5€ och fyllde väskorna med vattenflaskor. Då det blev dags för äventyr steg vi på tåget i Helsingfors och hoppades att min cykel faktiskt existerade och var i skick för ett flerdagsäventyr.

Vi hade tur, för cykeln var helt original och nästan oanvänd. Den hade stulits från första ägaren bara några dagar efter att han hade köpt den. Cykeln hittades lite senare i ett dike och lämnades till polisen, men vid det skedet hade den ursprungliga ägaren redan fått ersättning från försäkringsbolaget och ville inte ha den. Upphittaren fick då cykeln. Han var dock en äldre man och tyckte den var skitobekväm, så han ställde den i förrådet. Där stod sedan cykeln i några decennium, tills en cykelintresserad fick nys och köpte den. Cykeln var dock för stor för den nya ägaren, så han la upp den på Tori.fi.

309:an var i fint skick, men visade nog några tecken på sin ålder. De gamla däcken var aningen ruttna och bubblade lite här och där. Hjulen knakade och brakade ganska duktigt, speciellt då cykelväskan var packad med 5 liter vatten plus allt annat. Men cykeln höll och resan blev skitbra.

Här under är en bild på cyklarna efter första dagens etapp. Båda cyklar Crescent, såklart.
PXL_20230806_172413394-1.jpg

Senare har jag fettat alla lager, bytt till aningen modernare bromshandtag, lagt ett 44cm brett styre och bytt däck. Bild nedan på hur den ser idag:
PXL_20230830_190409371-2.jpg

Senast ändrad:
Hej!

Är ny här och har precis blivit intresserad av crescent världsmästarcykeln. Jag har spontant köpt världsmästarcykeln, men i väldigt dåligt skick, tror jag. Kedjan och växlarna är rostiga och kedjan hoppar till hela tiden när man cyklar så det går knappt att cykla. Ramen är rätt rostig också och har bättringsmålats, men inte snyggt, av kanske förra ägaren.

Vad hade ni gjort med denna om ni var i mitt läge? Går det att fixa till den med nya delar så den blir lika fin som cyklarna i denna tråden?

EDIT: Verkar som att det problem med min länk till bilden...

Jag vet ju inte vad som är ditt läge, men jag hade börjat med att riva ner växlar och lager och rengöra. Bra övning för nybörjare.
Sen köpt ny kedja och kablar om grejerna verkar funka.

Själv hade jag behållit ramen som den är. Jag har nämligen själv gjort nåt liknande med en gammal orange Crescent. Bytte bara växlar och hjul till nytt, men behållit gammal patina.

Hej!

Är ny här och har precis blivit intresserad av crescent världsmästarcykeln. Jag har spontant köpt världsmästarcykeln, men i väldigt dåligt skick, tror jag. Kedjan och växlarna är rostiga och kedjan hoppar till hela tiden när man cyklar så det går knappt att cykla. Ramen är rätt rostig också och har bättringsmålats, men inte snyggt, av kanske förra ägaren.

Vad hade ni gjort med denna om ni var i mitt läge? Går det att fixa till den med nya delar så den blir lika fin som cyklarna i denna tråden?

EDIT: Verkar som att det problem med min länk till bilden...
Hallå hallå.

Cykeln är från mitten av 80-talet, kan vara en 318. Inget jätterejsigt men säkert en schysst ram. ”Världsmästarcykeln” var en reklamslogan och inte en modell. Användes från slutet av 40-talet (Harry Snell vann VM på en Crescent 1948) fram till slutet av 80-talet.

Jag vet ju inte vad som är ditt läge, men jag hade börjat med att riva ner växlar och lager och rengöra. Bra övning för nybörjare.
Sen köpt ny kedja och kablar om grejerna verkar funka.

Själv hade jag behållit ramen som den är. Jag har nämligen själv gjort nåt liknande med en gammal orange Crescent. Bytte bara växlar och hjul till nytt, men behållit gammal patina.
Tänkte också så, att jag rengör och kollar så allt funkar. Annars får jag köpa nya likande delar och byta ut eller, byta till helt andra delar så den blir typ en single speed. Men det är synd att gå ifrån original grejorna…

Tips på vart man köper reservdelar mottages tacksamt! :-)

Hallå hallå.

Cykeln är från mitten av 80-talet, kan vara en 318. Inget jätterejsigt men säkert en schysst ram. ”Världsmästarcykeln” var en reklamslogan och inte en modell. Användes från slutet av 40-talet (Harry Snell vann VM på en Crescent 1948) fram till slutet av 80-talet.
Ah okej, jo den heter typ model 305 eller något liknande men tänkte att ”Världsmästarcykeln” är det som alla känner till den som. Tack för förklaringen! Intressant fakta!! :-)

Ah okej, jo den heter typ model 305 eller något liknande men tänkte att ”Världsmästarcykeln” är det som alla känner till den som. Tack för förklaringen! Intressant fakta!! :-)
309 eller 318 är det, ganska säker. ☺️

Hör av dig om vad du behöver i reservdelsväg, så ska jag rota i lådorna.

Kan även nämna att sadeln är en Marco Pantani "The pirate". Tyvärr rätt sliten annars hade den nog varit värd lite stålar, iaf när jag kollat på nätet.

Funderar även på om det går att "renovera" ramen? Kan man måla om den med exakt rätt färg om man tex maskerar klistermärkena? För det är ju svårt att ta bort dem helt och måla om och sen sätta dit dem igen...

Härlig tråd. Jag har ägt två Crescent i mitt liv, varav jag har kvar den ena, en Crescent Trekking från ca. 1993. Det är väl vad man kan kalla en "citybike", med Shimano Nexus 7 (7-växlad intern navväxel), som jag tycker funkar väldigt bra som vardagscykel. Jag har även använt den för motion under vinterhalvåret. För det senare ändmålet skulle jag gärna ha haft lite större spann mellan växlarna.

I början/mitten av 80-talet köpte jag min första Crescent. Jag minns inte exakt år, men troligen ca. 1984 +/- ett år. Jag tror benämningen var 92309 Competition. En "påklädd" racer med 12 växlar, i färgen "28 Pärlemor / Rosso" med vit sadel och vit linda på bockstyret. Jag använde den mest som bruks-/vardagscykel och jag minns att växelreglagens position på diagonalröret inte var någon höjdare för det användningsfallet. Likaså var den klena pakethållaren rätt värdelös, förutom för att kanske klämma fast någon extra tröja eller så, om man skulle bort på fest en sommarkväll.

Jag blir ändå lite nostalgisk då jag ser bilder på "caféracern". Det hade varit kul att ha haft den kvar nu, men jag vet inte riktigt vad som blev av den. Kanske gav jag den till något av mina syskon, som sedan gav den vidare. Jag blir nästan lite sugen på att dra igång ett projekt. Skulle vara kul att hitta något gammalt exemplar som jag kunde restaurera och/eller modifiera.

Det vete tusan om man i så fall skulle satsa på att försöka göra den till orginalskick eller om man skulle göra den till en användbar brukshoj. Eftersom den inte direkt var bra för någonting (för många kompromisser) så skulle den väl i orginalskick närmast vara ett museiföremål. Om jag hade haft den kvar hade jag nog förmodligen modifierat den till något mer användbart, t.ex. en landsvägsracer för motionsbruk, med styrmonterade växelreglage etc. Men troligen rätt mycket som skulle behöva modifieras för att jag skulle kunna bli nöjd med den som brukshoj.

Min Crescent Trekking i nuvarande skick:
Crescent Trekking.jpg

En fin bild på en annan Crescent Trekking, som jag hittat på en auktionssajt:
hd_item_2304029_0db996c138.jpg

Bild på "caféracern" ur reklambroschyr, troligen från 1985, som jag hittat på nätet, eller möjligen tidigare här i tråden (jag har faktiskt kvar pumpen och använder den fortfarande). Jag tror det mesta stämmer med min gamla cykel, förutom färgsättningen:
309-85.jpg

Cykeln nedan är nog ett av de exemplar jag sett som stämmer bäst med min minnesbild av orginalet. Rätt färgsättning (28 Pärlemor / Rosso) och troligen orginal v.g. sadel (Selle Royal?!) och styrlindor. Jag vet dock inte vad den vita mojängen i framnavet är. Känner inte igen den från min cykel, vars nav såg ut som i reklambilden ovan.

Vad jag minns så hade min cykel även ett blocklås. Jag minns inte om det var löst eller fastsvetsat i ramen som orginal, troligen löst eftersom det inte finns något fastsvetsat blocklås i reklambilden ovan.

Däcken på hojen nedan ser också ut att stämma rätt väl med orginalet. De var iaf tvåfärgade, kanske svarta/vita som på bilden, men mer troligt svart/beige, som i reklambilden ovan.
IMG_5362-1064002732.jpg

Frambroms, strålkastarfäste och orginalskärmar i plast, såsom jag minns det:
bromsklossar_nastan_som_nya.jpg

Detaljbild av växelreglage:
lite_glapp_i_vanstra_framklingornas_spak_mangalloy_2001_tange.jpg

Översiktsbild av frampartiet. Styre, bromsreglage etc. ser ut att vara orginal. Det enda som inte verkar stämma är skärmarna på det här exemplaret, som jag tror är utbytta:
073_0c76b1de-a27c-41a5-be41-a2e178bc382b.jpg

Senast ändrad:
Härlig tråd. Jag har ägt två Crescent i mitt liv, varav jag har kvar den ena, en Crescent Trekking från ca. 1993. Det är väl vad man kan kalla en "citybike", med Shimano Nexus 7 (7-växlad intern navväxel), som jag tycker funkar väldigt bra som vardagscykel. Jag har även använt den för motion under vinterhalvåret. För det senare ändmålet skulle jag gärna ha haft lite större spann mellan växlarna.

I början/mitten av 80-talet köpte jag min första Crescent. Jag minns inte exakt år, men troligen ca. 1984 +/- ett år. Jag tror benämningen var 92309 Competition. En "påklädd" racer med 12 växlar, i färgen "28 Pärlemor / Rosso" med vit sadel och vit linda på bockstyret. Jag använde den mest som bruks-/vardagscykel och jag minns att växelreglagens position på diagonalröret inte var någon höjdare för det användningsfallet. Likaså var den klena pakethållaren rätt värdelös, förutom för att kanske klämma fast någon extra tröja eller så, om man skulle bort på fest en sommarkväll.

Jag blir ändå lite nostalgisk då jag ser bilder på "caféracern". Det hade varit kul att ha haft den kvar nu, men jag vet inte riktigt vad som blev av den. Kanske gav jag den till något av mina syskon, som sedan gav den vidare. Jag blir nästan lite sugen på att dra igång ett projekt. Skulle vara kul att hitta något gammalt exemplar som jag kunde restaurera och/eller modifiera.

Det vete tusan om man i så fall skulle satsa på att försöka göra den till orginalskick eller om man skulle göra den till en användbar brukshoj. Eftersom den inte direkt var bra för någonting (för många kompromisser) så skulle den väl i orginalskick närmast vara ett museiföremål. Om jag hade haft den kvar hade jag nog förmodligen modifierat den till något mer användbart, t.ex. en landsvägsracer för motionsbruk, med styrmonterade växelreglage etc. Men troligen rätt mycket som skulle behöva modifieras för att jag skulle kunna bli nöjd med den som brukshoj.

Visa bilaga 690081

Visa bilaga 690080

Bild på "caféracern" ur reklambroschyr, troligen från 1985, som jag hittat på nätet, eller möjligen tidigare här i tråden (jag har faktiskt kvar pumpen och använder den fortfarande). Jag tror det mesta stämmer med min gamla cykel, förutom färgsättningen:
Visa bilaga 690083

Cykeln nedan är nog ett av de exemplar jag sett som stämmer bäst med min minnesbild av orginalet. Rätt färgsättning (28 Pärlemor / Rosso) och troligen orginal v.g. sadel (Selle Royal?!) och styrlindor. Jag vet dock inte vad den vita mojängen i framnavet är. Känner inte igen den från min cykel, vars nav såg ut som i reklambilden ovan.

Vad jag minns så hade min cykel även ett blocklås. Jag minns inte om det var löst eller fastsvetsat i ramen som orginal, troligen löst eftersom det inte finns något fastsvetsat blocklås i reklambilden ovan.

Däcken på hojen nedan ser också ut att stämma rätt väl med orginalet. De var iaf tvåfärgade, kanske svarta/vita som på bilden, men mer troligt svart/beige, som i reklambilden ovan.
Visa bilaga 690087

Visa bilaga 690092

Visa bilaga 690094

Översiktsbild av frampartiet. Styre, bromsreglage etc. ser ut att vara orginal. Det enda som inte verkar stämma är skärmarna på det här exemplaret, som jag tror är utbytta:
Visa bilaga 690095
Den vita mojängen i framnavet är en Huret trippmätare. Dvs inte standard på cykeln.
En sån här:

Tänkte också så, att jag rengör och kollar så allt funkar. Annars får jag köpa nya likande delar och byta ut eller, byta till helt andra delar så den blir typ en single speed. Men det är synd att gå ifrån original grejorna…

Tips på vart man köper reservdelar mottages tacksamt! :-)
Jag har byggt om [renoverat] tre såna där gamla Crescent, helt utan original-ambitioner. Jag har heller inte lagat lackeringen, utan jag ville ha lite slitet skick. Det är hjul och drivning som är viktigast enligt mig.
Köpte delar lite överallt på nätet; Bikester, Amazon, Wiggle, Cykelkraft m.fl. Begagnade "originaldelar" får du nog söka efter allt eftersom, t.ex. här...

Jag har byggt om [renoverat] tre såna där gamla Crescent, helt utan original-ambitioner. Jag har heller inte lagat lackeringen, utan jag ville ha lite slitet skick. Det är hjul och drivning som är viktigast enligt mig.
Köpte delar lite överallt på nätet; Bikester, Amazon, Wiggle, Cykelkraft m.fl. Begagnade "originaldelar" får du nog söka efter allt eftersom, t.ex. här...
Najs! Tack för tips! Har redan googlat runt lite och hittat lite olika delar. =) Har du lagt upp några bilder på dessa renoveringar?

Najs! Tack för tips! Har redan googlat runt lite och hittat lite olika delar. =) Har du lagt upp några bilder på dessa renoveringar?
Två trådar:

Den tredje cykeln liknar den orangefärgade jag byggde i sista tråden/länken. Då byggde jag med billigare 2x7s Shimano-delar för ca 25 år sedan...

Lycka till!

Senast ändrad:
Två trådar:

Den tredje cykeln liknar den jag byggde i sista tråden/länken, men det var med billigare Shimano-delar för 25 år sedan...

Lycka till!
Fy f*n vad snyggt! Blev riktigt inspirerad nu! Tack! Jag visste inte ens att världsmästarcykeln kom i den läckra röda färgen! Den måste vara väldigt ovanlig?

Visa bilaga 690081

Visa bilaga 690080

Visa bilaga 690083

Visa bilaga 690087

Visa bilaga 690092

Visa bilaga 690094

Visa bilaga 690095
Hade också en sån där rosa crescent, fast inte med lika rejsiga växlar. Det var min sista cykel som barn innan det blev MTB.

Kommer ihåg hur man gick till Cykelbjörk i Solna och köpte en cykel. En stor sak på den tiden. Första cykeln var en blå crescent med limpa. 22 tum? Tredje cykeln var en 26 tums Crescent med bockstyre innan den rosa 28 tummaren köptes. Stod så länge i källaren att den försvann.

Tackar-tackar, HobNob! Ja, det är lite kul faktiskt att komponera ihop sin egen cykel.
Vad gäller den röda cykeln så köpte jag en tom ram, och säljaren påpekade att färgen är bara ett testexemplar. Såldes således aldrig på bred marknad. Jag vet inte om historien stämmer, men kul att ha ändå. Tyvärr är lacken och klistermärkena ganska slitna, men det är som sagt inte så viktigt för mig. Cykeln är ok ändå... ?

Senast ändrad:
Tackar-tackar, HobNob! Ja, det är lite kul faktiskt att komponera ihop sin egen cykel.
Vad gäller den röda cykeln så köpte jag en tom ram, och säljaren påpekade att färgen är bara ett testexemplar. Såldes aldrig på bred marknad. Jag vet inte om historien stämmer, men kul att ha ändå. Tyvärr är lacken och klistermärkena ganska slitna, men det är som sagt inte så viktigt för mig. Cykeln är ok ändå... ?
Det känns som cykellackeringar är väldigt känsliga för repor. Nya som gamla. Blir ju repor av att sätta på låset.

Stolt ska du vara med den unika färgen! Jag är avis!
Jag är väldigt glad över att jag fick tag på den oranga, gillar den skarpt. En sak jag märkte efter jag köpte den, den är rätt hög, ca 85-90 cm hög till översta "röret". Jag är inte så lång, ca 174 cm, och ramen är precis under och smeker skrevet när jag står på marken. Hade gärna haft en storlek mindre. Jag antar det finns olika storlekar på den?

Håller med, har en nyare cykel som var helt repfri och jag köpte ett gummiklätt lås och det blev ändå massa repor =/

Stolt ska du vara med den unika färgen! Jag är avis!
Jag är väldigt glad över att jag fick tag på den oranga, gillar den skarpt. En sak jag märkte efter jag köpte den, den är rätt hög, ca 85-90 cm hög till översta "röret". Jag är inte så lång, ca 174 cm, och ramen är precis under och smeker skrevet när jag står på marken. Hade gärna haft en storlek mindre. Jag antar det finns olika storlekar på den?

Håller med, har en nyare cykel som var helt repfri och jag köpte ett gummiklätt lås och det blev ändå massa repor =/
Reagerade också på storleken, jag vet inte om det är du som ställt in sadelhöjden men man ser att hojen använts av någon som är ”för liten”. Jag är 175 och har aldrig större ramar än 55 cm. Du mäter storleken genom att ta cc vevhus-överrör. Hade ett tag en Monark som var i storlek 60, och det gick aldrig att ställa in den på ett vettigt sätt.

Köpte en 92316 fashion line 1985, tyckte den va supersnygg och lite dyr.
Men när man precis börjat jobba heltid efter högstadiet va man ju kung i baren.
Sålde den efter några år till en kompis som masskrerade den fullständigt och dessutom målade den lila med vanlig sprayfärg. Tyvärr va de stackars slantarna viktigare än att ha en cykel eftersom jag vid det tillfället gjorde lumpen.
Skulle det dyka upp ett exemplar till försäljning kanske jag är en nostalgisk spekulant.

*bild från Google

Bilagor

• 316-85.jpg
    316-85.jpg
    97.1 KB · Besök: 102
Köpte en 92316 fashion line 1985, tyckte den va supersnygg och lite dyr.
Men när man precis börjat jobba heltid efter högstadiet va man ju kung i baren.
Sålde den efter några år till en kompis som masskrerade den fullständigt och dessutom målade den lila med vanlig sprayfärg. Tyvärr va de stackars slantarna viktigare än att ha en cykel eftersom jag vid det tillfället gjorde lumpen.
Skulle det dyka upp ett exemplar till försäljning kanske jag är en nostalgisk spekulant.

*bild från Google
Jag har en liknande som jag ska försöka ta tag i och fixa upp!
Snygga var dom tycker jag.

Här är min som jag tänker få ording på nån gång:
inte en bild på min dock, hittad på nätet.

219086 (1).jpg

Senast ändrad:
Reagerade också på storleken, jag vet inte om det är du som ställt in sadelhöjden men man ser att hojen använts av någon som är ”för liten”. Jag är 175 och har aldrig större ramar än 55 cm. Du mäter storleken genom att ta cc vevhus-överrör. Hade ett tag en Monark som var i storlek 60, och det gick aldrig att ställa in den på ett vettigt sätt.
Jag köpte den av en tjej som var någon centimeter kortare än mig. Jag var lite för snabb med att ta ett beslut och köpa den, ville ju verkligen ha den orangea färgen. Jag skulle nog väntat lite tills jag hitta en i rätt storlek!

Om det är någon som har en liknande cykel men som är för liten, hojta till så gör vi ett byte! :D

Jag köpte den av en tjej som var någon centimeter kortare än mig. Jag var lite för snabb med att ta ett beslut och köpa den, ville ju verkligen ha den orangea färgen. Jag skulle nog väntat lite tills jag hitta en i rätt storlek!

Om det är någon som har en liknande cykel men som är för liten, hojta till så gör vi ett byte! :D
Jag har alltid tyckt bättre om den Crescentorangea färgen än den där 80-talsvarianten. Originalet är mörkare och lite mer solid. Men smaken är som baken! Har renoverat ett antal 70-talare. Fina cyklar.

...
Funderar även på om det går att "renovera" ramen? Kan man måla om den med exakt rätt färg om man tex maskerar klistermärkena? För det är ju svårt att ta bort dem helt och måla om och sen sätta dit dem igen...
Om du frågar mig så är det lönlöst att "fuskmåla" eller bara pensla lite. Kan lika gärna köra med originallack sliten. Ska man lacka ska man göra det ordentligt proffsigt och hitta nya dekaler...

Vad är såna här gamla knarrar värda idag? Tänkte sälja den.

Är 1200-1500 kr ett för optimistisk försäljningspris i Storstad?

Crescent 28 tum. Originallack men en del ytrost. Har tappat en del krom på vevpartiet. Ok däck men av modernare snitt. Fina originaldekaler. Fungerar ok.
IMG_4584.jpeg
IMG_4585.jpeg
IMG_4586.jpeg

Tjenare Happyride!
Ny här på forumet och även färsking när det kommer till att meka cyklar :)

Köpte för ett antal år sedan en Crescent Trekking(?) av en bekant utan något större krav på den men tänkte nu fräscha upp och kanske bygga om lite...

Har försökt leta information om vad det är för modell mer exakt samt information om den men inte haft några större framgångar så tänkte testa min lycka här och se om någon känner igen den eller vet mer? ^^

Det jag kommit fram till är att det sitter en udda variant av bakväxel (SUNTOUR S-1 RD-S110) vilket får mig att tro att den är från tidigt 90-tal, dessutom så är Schwinn Crisscross från 1993 (även den med SUNTOUR S-1 delar) oerhört lik.

20240406_144011.jpg

20240406_144107.jpg

Ber om ursäkt för rost och oskärpa :)

Tjenare Happyride!

Köpte för ett antal år sedan en Crescent Trekking(?) av en bekant utan något större krav på den men tänkte nu fräscha upp och kanske bygga om lite...

Har försökt leta information om vad det är för modell mer exakt samt information om den men inte haft några större framgångar så tänkte testa min lycka här och se om någon känner igen den eller vet mer? ^^

Det jag kommit fram till är att det sitter en udda variant av bakväxel (SUNTOUR S-1 RD-S110) vilket får mig att tro att den är från tidigt 90-tal, dessutom så är Schwinn Crisscross från 1993 (även den med SUNTOUR S-1 delar) oerhört lik.

Visa bilaga 693042
Visa bilaga 693044

Intressant! Jag har en Crescent Trekking, som jag vill minnas är från 1993. Bild på den här:
https://happyride.se/forum/threads/...gler-i-foersta-inlaegget.1844454/post-4459164

Det skiljer en hel del. Min cykel hade från butik bl.a. 7-vxl navväxel från Shimano, kromade skärmar, hjul i rostfritt och olackad pakethållare. Dessa saker hänger med fortfarande. Det är mest tillbehören på bilden som inte följde med från butik. Typ extralås, sadelskydd, baklyse, reflexer, sadelväska och cykeldator. F.ö. har jag bytt vev, sadel, kedjehjul och däck.

Välkommen till forumet!

Visa bilaga 690081

Visa bilaga 690080

Visa bilaga 690083

Visa bilaga 690087

Visa bilaga 690092

Visa bilaga 690094

Visa bilaga 690095
Kan vara bytta men Crescent blandade ganska friskt mellan årgångarna och jag har sett 309:or med sådana skärmar i rostfritt stål.

Jag tycker originalskicket är rätt för som den är byggd, en snabb långfärds vägcykel, randonneur skulle man kunna kalla den om man vill, samma som min Miyata 610. Frågar du mig så är ramväxlar övergägsna på den här typen av cykel.

Senast ändrad:
Intressant! Jag har en Crescent Trekking, som jag vill minnas är från 1993. Bild på den här:
https://happyride.se/forum/threads/...gler-i-foersta-inlaegget.1844454/post-4459164

Det skiljer en hel del. Min cykel hade från butik bl.a. 7-vxl navväxel från Shimano, kromade skärmar, hjul i rostfritt och olackad pakethållare. Dessa saker hänger med fortfarande. Det är mest tillbehören på bilden som inte följde med från butik. Typ extralås, sadelskydd, baklyse, reflexer, sadelväska och cykeldator. F.ö. har jag bytt vev, sadel, kedjehjul och däck.

Välkommen till forumet!
Trekking var en serie av olika modeller, har en STX-RC som det också står Trekking på. En sådan här med dubbelreducerade CrMo rör, TIG-svetsad, ganska fin ram faktiskt om än i styvaste laget för min smak, men med mycket packning kan den nog komma till sin rätt
crescent-2301-stx-rc-1996-02.jpg

Välkommen till forumet!
Ja, det verkar onekligen funnits en del varianter under namnet Trekking!
Kul att se fler cykla runt på liknande åk ^^

Med några få undantag så håller jag med om att det mesta på cykeln fortfarande hänger med, de problem jag haft kan dock bero på min okunskap snarare än cykelns kvalité :)

Tjenare Happyride!

Visa bilaga 693042
Visa bilaga 693044
Placeringen av baxväxeln är ju ganska unik. Har inte sett det tidigare!

Kan vara bytta men Crescent blandade ganska friskt mellan årgångarna och jag har sett 309:or med sådana skärmar i rostfritt stål.

Jag tycker originalskicket är rätt för som den är byggd, en snabb långfärds vägcykel, randonneur skulle man kunna kalla den om man vill, samma som min Miyata 610. Frågar du mig så är ramväxlar övergägsna på den här typen av cykel.
Jag har aldrig testat att "randonnera", men det är möjligt att 92309 skulle kunna ha funkat till det. De enda lite längre landsvägsturerna jag har kört är typ VR och då hade jag en cykel med växelreglage på styret, vilket jag tyckte funkade mycket bättre än att ha dem på ramen. Vore intressant att höra vad du ser för fördelar med reglagen på ramen. Jag kan inte hitta några.

Jag har aldrig testat att "randonnera", men det är möjligt att 92309 skulle kunna ha funkat till det. De enda lite längre landsvägsturerna jag har kört är typ VR och då hade jag en cykel med växelreglage på styret, vilket jag tyckte funkade mycket bättre än att ha dem på ramen. Vore intressant att höra vad du ser för fördelar med reglagen på ramen. Jag kan inte hitta några.
Vätternrundan är något annat, då kör man i klunga och ganska fort . Solo långfärdscykling växlar man inte lika ofta, åtminstone inte jag, och då är det närmast en fördel att ha växelreglagen "ur vägen" det ger bättre rytm och fokus och jag lockas inte lika lätt att börja pressa och cykla "aktivt", att hålla ett jämnt och bra tempo och spara på krafterna men ändå få variation i cyklingen är faktiskt svårare än många tror och ramväxlarna gör det lite lättare för mig. Sen hjälper det lite också för att inte hamna i en för statisk position på cykeln. Har växellägena direkt i handen och behöver inte tveka på hur kedjan ligger, särskilt i mörker är det värdefullt. Kan dessutom växla både bak och fram med en hand och både med höger och vänster, har väl inte så stor betydelse men ibland har man nytta av det. Distinktare växellägen när vajern löper hela vägen utan hölje. Och sen såklart mekaniskt mycket enklare.

Den stora fördelen med STI är att man växlar mycket snabbare och även i stående, så det hela kokar i princip ned till det, för aktiv cykling med täta växelbyten är STI en stor fördel men inte för solo under längre pass, inte för mig i varje fall.

Senast ändrad:
Tjenare Happyride!

Visa bilaga 693042
Visa bilaga 693044
Om du skulle vilja sälja den någon gång så hör av dig ? jag har sett den bakväxeln ett fåtal gången men tycker alltid att den är lika ball!

Kan någon hjälpa mig med modeller och år på de här två?

1. Ramnummer 666448

2. Ramnummer 5391367

Vart får jag tag i delar till dem?
Behöver ett lager, det som sitter mellan huvudröret och gaffeln.

Bilagor

• IMG_6487.jpeg
    IMG_6487.jpeg
    706.4 KB · Besök: 63
  • IMG_6486.jpeg
    IMG_6486.jpeg
    745.9 KB · Besök: 74
  • IMG_6485.jpeg
    IMG_6485.jpeg
    913.9 KB · Besök: 72
  • IMG_6484.jpeg
    IMG_6484.jpeg