[Artikel] Rotor Uno är tillbaka – Nu med Trådlös Elektronik för MTB och gravel

Redaktionen

Medlem
youtube_ROTOR.jpg

ROTORS nya växelsystem Uno har landat på Sea Otter Europe. Efter att ha lekt med hydraulik tar spanjorerna nu steget in i den trådlösa elektroniska eran. Kan denna uppstickare på allvar utmana SRAM och Shimano på MTB- och Gravel-marknaden?

Läs hela artikeln:

Smart att inte vara knuten till en enda typ av kassett! Det gör ju att man kan byta hjul/body-typ lite mera fritt också. Inte utan att man blir sugen.

Bra med ett företag som sätter (pris)press på Shimano, Sram och Campagnolo. Att Rotors växlar kan använda olika kassetter från olika tillverkare är en stor bonus. Något som även väger tungt för många cykelnördar är den lägre vikten.

Allt är inte bra, men det är en bra början.

Är inget fan av integrerat batteri. Srams lösning med likadana batterier på allt är suverän och det är enkelt att ha extra batterier på längre äventyr.
Absolut, men SRAM har andra batterier i växelreglaget och i effektmätaren även om det är knappcellsbatterier. Jag tror att som jag skrev i texten så är ett fast batteri i växeln ett sätt för Rotor att komma runt SRAMs breda patent kring trådlös växel

Intressant, den skillnaden missade jag, undrar om det bara är mjukvara eller om det finns en fysisk förklaring också. Men är det verkligen något som vi saknar? Köper man en 700-800 euro kombo för att sätta på en 7 delad kassett?
Men man kan! 😉 Kanske något specialfall då en 7-delad blir bättre. Det finns vissa tävlingar då det kan vara intressant om man drar allt till sin spets.

Är inget fan av integrerat batteri. Srams lösning med likadana batterier på allt är suverän och det är enkelt att ha extra batterier på längre äventyr.
Gillar att batterierna är löstagbara Jag och många andra har haft problem kontakterna i själva växeln som har tydligen avhandlats och tagits fram DIY-arbetsmetoder som återställer fjädringen på kontaktpiggarna, det har inte Sram någon lösning på men de ersätter växlarna under garantitiden. Jag har kunnat lösa mina problem utan några större ingrepp än så länge men vet nu hur man löser det blivande felet.
Nämner inte forumet här pga. rädslan å bli bannlyst på HR.
Sen att WT/ROTOR har väldigt dålig sladdkontakt håller jag fullständigt med om.

Intressant, den skillnaden missade jag, undrar om det bara är mjukvara eller om det finns en fysisk förklaring också. Men är det verkligen något som vi saknar? Köper man en 700-800 euro kombo för att sätta på en 7 delad kassett?
Klart saknar man det. Men om det nu klarar av 7 eller 8 växlar som lägst är irrelevant när man ändå har olika växelantal uppåt. Man kunde med enkelt programmering ha växeln fr.o.m 2-växlar också. De andra märken tvingar konsumenten köpa olika prylar till olika endamål som samtidigt ökar produktionskostnader. Men det visste du ju redan.

Gillar att batterierna är löstagbara Jag och många andra har haft problem kontakterna i själva växeln som har tydligen avhandlats och tagits fram DIY-arbetsmetoder som återställer fjädringen på kontaktpiggarna, det har inte Sram någon lösning på men de ersätter växlarna under garantitiden. Jag har kunnat lösa mina problem utan några större ingrepp än så länge men vet nu hur man löser det blivande felet.
Nämner inte forumet här pga. rädslan å bli bannlyst på HR.
Sen att WT/ROTOR har väldigt dålig sladdkontakt håller jag fullständigt med om.
Ja laddporten exponerad på undersidan känns lite scary för svenska förhållanden. Men det kanske fungerar bra ändå. Inget jag testat. Finns det andra forum? :p

Ja laddporten exponerad på undersidan känns lite scary för svenska förhållanden. Men det kanske fungerar bra ändå. Inget jag testat. Finns det andra forum? :p
Nja, inget speciellt med placering av laddporten men den kunde vara mer tilltänkt samt gediget och att man inte gör ordentligt lock på dem är lite av det ofattbara i denne pryl. Den klarade sig väldigt bra i Gravel Birken 100 i lera och regn. Vi får se hur den håller i Vasan också nästa sommar.

Kan garantera att ingen någonsin blivit eller kommer bli bannad för att länka till ett annat forum om det inte är rena spam-inlägg :-)

Tillbaka
Topp